Ha van hely a földön, ahol nehéz bármivel kitűnni, akkor az a francia Riviéra. Monaco, Nizza, Cannes a leggazdagabbak „pihenőhelyei”, kis túlzással még a fák levelei is pénzből vannak és hamarabb találod meg a legexkluzívabb divatmárkák butikjait és vehetsz 1000 euróért sapkát, mint egy üveg vizet valamilyen élelmiszerboltban. Luxusautók? A Rolls és a Bentley már nem feltűnő, itt a luxusjacht a menő, utánunk mégis szinte mindenki megfordult a Côte D’azurön.

Mert a Renault 5-ben ültünk, egy szikrázóan sárga Iconic verzióban, és vigyorogva integettek nekünk az étteremben unottan üldögélő luxuspárok. Mert egy olyan őszinte örömgombóc, amire már egyáltalán nem számítanál a forgalomban. 1972-ben pontosan ugyanilyen volt a Renault 5, amikor először megjelent. Sikkes stílusával, színeivel, könnyedségével hirtelen vonzó volt a legtöbbeknek, aztán 1992-ben még egyszer megcsinálta ugyanezt a Renault a Twingóval. Most pedig 2024-ben harmadjára a Renault 5-tel. Ha van autó, ami most megérdemli a figyelmet, akkor ez az.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 1

Külső

Állítólag egy kezdő formatervező vizsgamunkájával kezdődött az egész 2020-ban. Az akkor érkező új fővezér, Luca de Meo vette észre az egyik sarokban az agyagmodellt, amikor a dizájnrészlegen tartott bejárást. A dizájncsapat azt mondta neki, hogy véletlenül maradt a teremben, de szerinte az nem lehet véletlen, hogy egy narancssárga, látszólag is a Renault 5 modern formában újragondolt formatervét csak úgy otthagyják. Erről de Meo írt még korábban, a formaterv ott akkor lenyűgözte és egyértelmű volt, hogy bármi áron, de eljuttatja sorozatgyártásig. Hát, megérkeztünk.

Négy év munka után 2024 februárjában megismerhettünk, én pedig végre testközelből is láthatom. A forma minden szögből, minden távolságból, minden fényben az eredeti R5-öt idézi. Nem úgy retró, mint a Hyundai Ioniq 5, ez itt tényleg egy kicsi autó a mai méretekhez képest. 3,92 méter hosszú, 1,77 széles és 1,50 magas, a tengelytávja 2,54 méter.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 47

Töltöttségjelző, az 5-ös világít, de szép lassan eltűnik, ahogy merül az autó

Főként az R5 Turbo formáiból dolgoztak, hogy használhassanak szélesebb sárvédőíveket, a hátsó lámpák formájánál pedig egybegyúrták az eredeti lámpát a Turbo légrostélyaival és az autó sarkának formájával, az eredmény pedig tökéletes. Szögletes, de közben kerekded, mokány, mégis barátságos, sportos, vonzó és szikrázóan vidám. Az Iconic kivitel kapja a sárga fényezést, a Techno a zöldet. Lehet fehér, sötétkék vagy fekete, és még nem ismerjük az összes opciót.

Próbálok kiemelni részleteket, amiket érdemes figyelni rajta, de tulajdonképpen minden részlete megnyerő. Mégis a „géptető” idomjához hasonlót még nem láthattunk, az eredeti, 1972-es autón itt rács volt, most ugyanabban a formában egy ablakot láthatunk, ami mögött egy 5-ös világít. Ez a töltöttséget mutatja, ahogy merül az autó, lassan eltűnnek a sávok. Felnijei teljesen józan méretű 18 colos darabok, amikre normális méretű abroncsokat húznak, ez később a menetkomfortnál lesz fontos.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 48

Akár 400 kilométeres hatótávolsgot is tud

Belső

Ez az autó tetőtől talpig retró, vagyis a belsőt is az eredeti R5 alapján rajzolták meg. Legalábbis a legtöbb ponton felhasználtak belőle, például a műszerfal utasoldali részén a csíkozással, vagy a műszeregység kijelzőjének szögletes, mélyített keretbe építésével. Ezen túl az ülések formáját is a klasszikus modell határozta meg, kicsit szögletes, az oldalíveknél szélesített, akárcsak az ülőlap. Bomba jól néz ki! Erre a szürke-sárga huzattal is rájátszottak, ami újrahasznosított műanyagból készül és kiváló a tapintása.

Itt szinte nincs is más Renault-ból ismerős alkatrész, még a multimédia kijelzőjéhez is egy fektetett, kisebb egységet használtak, mint azt ma szokás, hogy illeszkedjen a dizájnba. A menü a szokásos Google-alapú Renault, jól működik, pörög, szép, Google navi fut rajta, de itt most ez a legkevésbé érdekes részlet. A műszeregység megjelenítésével is játszottak, ez is elég retró, de inkább 80-as éveket mondanék rá, mint 70-est.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 49

Szögletes, mégis otthonos a dizájn, a régit idézi több ponton

A kormány és a mögötte meredező váltókar ismerős a Rafale-ból és a Scenicből, ám nem ugyanaz, mivel nincs rajta P gomb – ez a vezetésnél még érdekes lesz – és nincs is ilyen módja a hajtásnak. Azzal indokolták a döntést, hogy egyrészt úgyis behúzza az autó a kéziféket, ha kikapcsoljuk vagy kinyitjuk az ajtót, és így a váltókart is személyre lehet szabni, kapható hozzá többféle kupak változatos grafikákkal.

Valamiért a bagett-tartót egyik autóban sem láthattuk, pedig mindenki erről beszélt a bemutató után, helyette többféle 3D nyomtatott fedeles tárolót mutattak, ezekkel is fel lehet még dobni az utasteret. De a hangulat így is kiváló a világos kárpitokkal és a döbbenetesen jó anyagokkal és összeszereltséggel. Utóbbival biztosan nem lesz baj a sorozatgyártású autóknál, az elektromos Megane és az új Scenic óta tapasztalható, hogy ezzel nincs gond a villany Renault-knál.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 50

Az 5-ös mindenhol megjelenik, az ülés dizájnja is a régi modellt idézi

Sok a puha felület, a rugalmas műanyag vagy éppen a szövet, túlzás nélkül szinte mindenhez jó hozzáérni. A középkonzol talán gyenge pont ilyen szempontból, de ne vegyük túl drámaira, ezzel sincs gond. Remek a hangulatvilágítás is, aminek része a világító Renault 5 felirat a műszerfalon, ennek színe menetmódtól függően is változik (piros, zöld, kék az előre beállítottak). Érdekes textúrájú a tetőkárpit és a tárolórekeszek alja is, minden ponton találunk benne valami érdekeset. És persze az 5-ös számot elszórva az autóban.

Helykínálatra hosszában és magasságában kisautós, széltében nem mondanám szűknek. 180 centimmel kényelmesen elfértem a kormány mögött, a hátsó sorban pedig meglepő módon lábtér is maradt mögöttem, a fejtérből pedig alapból nincs kevés. Csomagtartója 326 literes, frunkja, vagyis első raktere nincs, mert oda került minden technika.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 51

Az eredeti R5 csíkozott műszerfalát újraálmodták

Technika

Készült egy új platform az elektromos Renault modellekhez, ez az AmpR nevet kapta. Erre épül az új Renault 5, ami elsőkerék-hajtású, vagyis a villanymotor az első tengelyre épül a vezérlőelektronikával, töltőegységgel, konverterrel és egyéb sallangokkal együtt. Luca de Meo egyik missziója az volt, amikor a Renault élére került, hogy egyszerűsítse és ezzel gyorsítsa az autók gyártását. Amikor kezdett, átlagosan 2600 alkatrészből állt össze egy Renault modell, most ez átlagosan 1500, de a Renault öt csupán 1100 alkatrészből áll.

Az új elektromos autók között ez az egyik legkönnyebb, csupán 1449 kilogrammot nyom, vagyis könnyebb egy Peugeot 208/Opel Corsa/DS 3 Crossbacknél is. Futóműve elöl MacPherson, hátul viszont multilink rendszerű a jobb vezethetőség és a kisebb hely miatt. Szokatlan, hogy az összetettebb futómű a kisebb, de az igazgató év elején a premieren elárulta, hogy a Duster hátsó futóművével nagyon sok helyet nyertek az akkumulátorcsomag számára. Egy csatolt hosszlengőkarossal előrébb kellett volna beépíteniük az akkucsomagot, ami ront a súlyelosztáson és az utastér helykínálatán.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 52

18 colos felnik

Akkumulátora 40 és 52 kWh kapacitású változatokban lesz választható. A cellák Kínából érkeznek, a modulokat azonban Franciaországban szerelik össze. Az elektromos motorokkal együtt Cléonban készülnek, az R5 gyártását pedig Douaiban végzik. Ez volt Luca de Meo álma, hogy egy annyira francia kisautó, mint az R5, Franciaországban készüljön, ez olyan szinten sikerült, hogy az alkatrész-beszállítók 80%-a 300 kilométeren belül található a gyárhoz.

Az akkumulátorok tekintetében már a baleseti mentés segítésére is gondoltak, oltópontot alakítottak ki a csomagon, amire a tűzoltók fecskendőt csatlakoztathatnak, így a még ki nem gyulladt akkumulátort idő előtt visszahűthetik. Ezzel együtt az autó szélvédőjén található egy QR-kód, amin a mentőegységek minden szükséges információt megkaphatnak, ha egy Renault 5 balesetéhez érkeznek ki.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 53

Nincs P állása a váltókarnak, ami szokatlan

Tölthetősége függ az akkumulátor kapacitásától, maximum 11 kilowattos az AC töltés (váltóáram) és 80 vagy 100 kilowattos lehet a DC töltés (egyenáram). A kisebbikkel 312, a nagyobbikkal 410 kilométer a legnagyobb megtehető távolság egy töltéssel a gyártó szerint. Három teljesítményszinten lesz elérhető az új Renault 5, 70, 90 és 110 kilowattos (95, 122, 150 LE) villanymotorokkal. Egyelőre csak a legerősebb technikai adatait ismerhetjük, 8 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra és 150 km/h a végsebessége.

Vezetés

Vidám és vonzó jószág az új Renault 5, ezért alig vártam, hogy beleülhessek. Vajon vezetni is annyira klassz, mint ahogy kinéz? Olyan masszívan áll a kerekein, mintha le sem lehetne robbantani az útról, nagyon jót ígér a széles nyomtáv, de rövid tengelytáv. Megnyomom a szokatlanul magasra épített bekapcsológombot, amire feléled a mély fészekbe épített kijelző előttem. Billentek egyet a legfölső karon, ami a váltóé, és tulajdonképpen ennyi, indulhatunk.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 54

Nagyon fordulékony, szokatlanul nagy szögben fordulnak az első kerekei

Elsőkerekes autónál nem számítok akkora kormányszögre, mint az R5-ben, hirtelen az ID.3 jut róla eszembe, de annak hátsó villanymotorjával könnyebb ilyet megcsinálni. Itt mégis az az érzésem, hogy majdnem egy helyben megfordul, ami városi manőverezéshez kiváló. Óvatosan kúszni kezd, ahogy emelem a pedált, finoman megáll, ahogy visszasüllyesztem. Jól súlyozott minden, kiválóan finomra hangolt a mozgása.

Nizza a kiindulópontunk, vagyis az aszfalt majdnem mindenhol tökéletes, de azért a hegyoldalon találunk olyan szakaszt, ami hasonlít egy jobb budapesti részlethez. Halkan dübbennek a kerekek, finoman átlép az úthibákon, hetykén biccent a fekvőrendőrökön és a keresztbordákat is csak lesöpri a válláról. Pont annyira nehéz, hogy ne pattogjon el, és pont annyira könnyűnek érzem, hogy ne üssön nagyot a futómű rosszabb helyzetben. Ehhez köze van annak is, hogy nem eszetlenül nagyok a kerekei, „csak” 18 colosak. Ritka az ilyen helyzet, de ez egyelőre tökéletes hangolásnak tűnik, de nem akarok elkiabálni semmit, majd kiderül, Magyarországon mit tud, de egyelőre ez jó jel.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 55

Felnijei csak 18 colosak, így a rugózás is kényelmes

150 lóerő nem a világ és a Renault 5 nem is sportos vele, de egészséges. Ennyi mindenre elég, meg lehet lógni vele a zöldre váltó lámpánál és hegynek fölfelé is majdnem ugyanolyan a lendülete. Tör előre, gyorsul, lehetne erősebb, de az már a sportos kategória lenne, és valamit hagyni kell az Alpine-nak is. Kiválóan súlyozott a kormányzása menet közben, a rövid tengelytáv ellenére sem izgága vagy ideges, komoly nagy autósan masszív, ehhez képest például egy Scenicé túl érzékeny.

Nemcsak erről jut eszembe, hogy nagyautós, hanem a hangszigetelésről is, szinte semmit nem hallok a külvilágból. Még az autó saját külső hanggenerátorát sem, ami az elektromos Renault E-Tech modellben azért be szokott szűrődni. Lehetséges, hogy a tesztautók több hangszigetelést kaptak, de az is lehet, hogy az R5, miután a fővezér, Luca de Meo szerelemprojektje, teljesen más bánásmódban részesült, így bízhatunk benne, hogy ez ilyen lesz.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 56

Egészen kicsi autó a mai forgalomban

Kiválóan tart az ülése, nem csak jól néz ki. Ölel oldalról, miközben kicsit belesüppedek az ülőlapba, a kárpit anyaga pedig remek tapintásra és kinézetre is. Kellőképpen alacsonyan ülök, mondjuk, nekem sokszor van olyan érzésem, hogy még lejjebb engedném, és ez itt is megvan, de összességében kiválóan beállítható az üléspozíció. Faljuk a kilométereket a Nizza fölötti szerpentinen, de végig 20 kWh/100 km alatt marad a fogyasztás, inkább 16-17 a jellemző az autókban az út végére, ami jót ígér.

Majdnem kihagytam a váltó hiányzó P állását, ami egy furcsa döntés, de a fejlesztők szerint nincs rá szükség, mivel ott a kézifék. Leállításra és ajtónyitásra aktivál és van automata módja, vagyis megálláskor is, mégis szokatlan használni, talán majd lesz olyan, aki ennek örül.

Vágyaink retró autója élőben üt nagyot 57

8 másodperc alatt van 100-on, nem sportos, de nem is lassú

Költségek

Hivatalos magyar árai még nincsenek és a külföldi európai árlistáján is egyelőre csak a magasan felszerelt Techno és Iconic kivitelé látható. 29 490 euróról startol a Techno, ami jelenleg 11,8 millió forintnak felel meg, viszont 31 490 az Iconic ára, ami 12,6 millió forint. Egyelőre annyit fűzött hozzá ehhez a Renault magyarországi importőre, hogy a cél a legmagasabb felszereltség esetén is, hogy 12 millió forint alatt maradjanak, ezzel pedig nehéz lesz versenyeznie bárkinek.

Mivel érkezik még két gyengébb változat, ezért érdemes ezekkel is számolni. Az R5 tervezett kezdőárát 25 000 euró alá lőtte be a Renault, vagyis számíthatunk arra, hogy bőven 10 millió forint alatt fog kezdődni a modell árlistája, ha elérjük a bevezetést.

A Renault 5 E-Tech Electric és vetélytársai – Listaár, forint
Renault 5 E-Tech Electric Techno (150 LE) kb. 11 800 000
Opel Corsa-e (136 LE) 12 740 000
DS 3 E-Tense (156 LE) 16 490 000
Jeep Avenger (156 LE) 15 390 000
Hyundai Kona Electric (156 LE) 14 599 000

Értékelés

Ritka az a helyzet, amikor egy új autó ennyi ponton képes pozitív csalódást okozni, de a Renault 5-öt egyszerűen imádtam. Minden szögből rendben van, hamar meg lehet szeretni a külsőt, vezethetőségébe nem lehet belekötni és a hatótávolsága sem marad el az átlagtól. Mondanám, hogy az ára lesz a kérdés, de már az is körvonalazódik, és a kisautók között, ahová érkezik, ez tűnik a lehető legkomolyabb autónak. Pedig csupa vidámság az egész.

Mellette – Ellene
 
  • Külső megjelenés, kidolgozottság
  • Belső anyaghasználat, részletek
  • Hangszigetelés, zajkomfort
  • Rugózási komfort
  • Vezethetőség, kormányzás, fékezési érzet
  • Hatótávolság
  • Ár
 
  • Hátul kisautósan szűkös
  • Lehetne belőle erősebb kivitel
  • A váltónak nincs P állása

Szavazás

Hogy tetszik az elektromos Renault 5?
átlag
8.52
szavazat
409
Hogy tetszik az elektromos Renault 5?