Hathengeres motorral, 241 lóerővel és nagyszériás autók első duplakuplungos sebességváltójával indult a Golf R. 22 évvel és 250 ezer eladott R csúcsmodellel az eredetileg 2022-ben bemutatott R32 után a nyolcas Golf modellfrissítése elérte az összkerekes sportmodellt is.

A 333 lóerőre felhúzott kompakt autót álcafóliázással vezettük, mert a több mint egy hónappal a hivatalos bemutató előtt ülhettünk be a nürburgringi és drifteléssegítő üzemmóddal is elérhető Volkswagen Golf R-be.

Külső

Egyszerre újultnak meg a sportos Golfok, a GTI, a GTI Clubsport és a két éve tesztelt R. Előbbiekből a megújult autók az első tetőoszlop alatti GTI feliratról azonosíthatók: a facelift óta ezüst alapon piros betűk adják ki a GTI feliratot.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 2

Még könnyebb az új modell azonosítása a megvilágított első emblémából. Mivel külön az embléma nem világítható meg belülről, fénycsíkok kötik össze a szintén új, keskenyebbre rajzolt fényszórókkal a VW-márkajelzést. A távfény akár fél kilométerre is elér az új mátrix LED-fényszórókkal.

Továbbra is lesz sperres, feszesebb futóművű, versenypályán is jól működő Clubsport modell a GTI Golfból, amin a sima GTI-n matt fekete karosszériaelemeket fényes feketére fúják a gyárban, például az oldalsó küszöbégterelőt. A két modellen eltérő az első lökhárító, a hátsó tetőlégterelő és modellspecifikus a hátsó diffúzorimitáció is.

Szériafelszerelésként 17” a GTI felnije, felárért egy vagy két hüvelykkel nagyobbak is rendelhetők. A Clubsport Golf keréktárcsája 18-as mérettől indul és a Golf V GTI klasszikus telefontárcsás vagy almaszeletelős Detroit felnijére emlékeztet. A 19-es kerék névadója Queenstown városa.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 162

10,2 kilós a másik 19-es felni, a Warmenau csak 8 kilós. 71 százalékban nyitott a felni a fékhűtés javítására

A legfejlettebb a kovácsolt könnyűfémötvözet felni, a Warmenau 19-es méretben rendelhető, csak 8 kilót nyom, 2,2 kilogrammal könnyebb a másik 19-esnél. A fékek hűtése is javul, mert a szokatlanul nagy felületen, 71 százalékban nyitott ez a keréktárcsa. Warmenau Wolfsburg elővárosa, ott működik a cég sportrészlege.

Belső

Nagyon tetszett a GTI-k klasszikus kockás üléskárpitjának legújabb verziója, amit a milliméterpapír inspirálhatott és ezzel nagyon jól passzol egy mérnöki alkotáshoz. A Golf R belsejét kék varrás díszíti, de az autóba beülve nem látszik rajta, hogy ez egy 333 lóerős farolássegítő összkerékhajtású csúcsmodell a Golfból. A sportosítás kiterjed az összes szokványos elemre a kormányküllőtől a pedálsorig, mégis visszafogott.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 163

Új a felső fordulatszámmérő sávos nézete. A műszeregység képátlója 10,2″

12,9 hüvelyk vagy 32,8 centiméter a kijelző képernyőátlója. A Golf VIII sokat és joggal kritizált kezelőszervein javított valamelyest a kisebb teljesítményű modelleket is érintő modellfrissítést. Az R-ben is új a menüstruktúra, frissült a grafika, és végre megvilágítottak lett a hőmérséklet-szabályozó érintőfelület, de a csúszkás állítás a régi maradt. A gyorselérésű gombok közé érdes felvenni az ESC-menüpontot, mert a rajtautomatika is csak részben deaktivált, sport állású ESP-vel aktiválható, S-be húzott váltóval.

10,2” vagy 26 centi a digitális műszeregység képátlója, ami alapáras. A megjelenítés a középső kijelzőhöz hasonlóan szép. A legerősebb Golf sajátja a nagy középső fordulatszámérős megjelenítés és a az R-nézet vízszintes fordulatszámmérővel.

Sajnos a kormánykeréken megmaradtak az érintőgombok, de mostantól az üzemmódkapcsoló R gomb nagyobb erőt igényel, így kevesebb nem szándékos érintésre reagál. Mi úgy tudjuk, azért nem lehetett lecserélni az egészet hagyományos gombokra, mert a sportos üzemmód R-kapcsolója csak ebben a formában volt megtartható a bal kormányküllőn. Innen is cserélhetők az üzemmódok.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 164

Oldallégzsák és hátsó klímazóna is rendelhető, a térkihasználás kitűnő

Javult a kijelzők mögötti számítógépes kapacitás. A magyarul nem tudó hangvezérlés mesterséges intelligencia-alapú szoftverrel működik, a ChatGPT segít megválaszolni a spontán mondatokban, nem előre definiált parancsszavakkal feltett kérdéseinket.

Utánzat helyett valódi szénszálas műanyagbetétekkel dobható fel az új Volkswagen Golf R utastere. A Golf alapértékeit a sportmodell is hozza, így a kiváló térkihasználást vagy az opciók között a hátsó oldallégzsákot és külön hátsó klímazónát, ami rendkívül ritka extra egy kompakt autóban.

Tetszett a síalagút megtartása is, a többi Golf erényeit a sportverziók is örökölték. Ha az ötajtósban nem férnétek el, a Golf R kombiként is létezik, 1642 literre bővíthető csomagtartóval, ami a legjobbak egyike a kompakt autók között. 

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 165

12,9 hüvelyk a kijelző képernyőátlója, új a menüstruktúra, jobb a hardver mögötte

Ott vannak a zsebek is felül és alul a sportülések háttámláján, megmaradt benne mindaz, amitől a Golf annyira jól használható autó. Pótkerék nincs, kivéve azokat a sivatagi arab országokat, ahol kötelező a pótkerék.

Technika

Két nürburgringi tesztsorozat kapcsolódik a sportmodellek fejlesztéséhez a Volkswagennél. A projektet keretbe foglalja indításkor és a fejlesztés vége felé az 5000-5000 kilométeres teszt a Nordschleifén. Ez nem sétakocsikázás, a legjobb köridő 90 százalékán mennek az autók. A Golf R legjobb ideje 7:47,31, tehát a tartóssági teszten 8:30-8:35 körüli időket tartanak a fejlesztők. Jó kezük lehet, pedig nem autóversenyzők.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 166

Gyári szakértők és fejlesztők segítettek megismerni az autót. Jobb szélen Jule Ramme, az R Golfok termékreferense, világoskék ingben a szerző

245 helyett 265 lóerős az alap GTI, a Golf GTI Clubsport 300 lóerőt ad le. Az R 14 lóerővel erősebb lett, mostantól 333 lóerős 5600-6500 között végig. A 333 lóerős motor nyomatékmaximuma 420 Nm, ami állandó a 2100 és 5500-as fordulatszám-tartományban.

Ekkora mechanikus és hőterheléshez masszív motor kell. A négyhengeres blokkja szürkeöntvény, csak a 16 szelepes hengerfej könnyűfémötvözet. Az öt helyen csapágyazott főtengely kovácsolt acél, a láncos szelepvezérlésű motorban a szívó- és a kipufogószelepek vezérlési ideje is változó.

A kipufogószelepek szelepemelése is változtatható két állásban a jobb teljesítmény és a kevésbé környezetszennyező működés érdekében. A kipufogógáz a hengerfejbe integrált folyadékhűtéses csatornán át jut el a változó lapátgeometriájú feltöltőhöz.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 167

Lágyabb a lengéscsillapítás a Nürburgringre kitalált Special állásban, mint Race üzemmódban, hogy a kerekek jobban kövessék az egyenetlen talajt

Egyformán 1984 köbcentis a sportmodellek motorja. Az EA888 LK3 evo4 kódból az EA az Entwicklungsauftrag (fejlesztési megbízás) rövidítése, a tripla 8 egy különösebb jelentőség nélküli sorszám. Az LK3 a harmadik teljesítményszint (Leistungsklasse), az evo4 a mostani friss, negyedik nemzedék az EA888-as motorból.

A motor helyes bejáratásához a gyár javaslata az első 1000 kilométeren kerülni a rajtautomatikát és a padlógázt. 1000 és 1500 km között viszont érdemes legalább egyszer élni mindkettővel (persze meleg motorolajjal), hogy a motor az összes terhelési tartományban működhessen a bejáratási periódusban. Rajtprogrammal 4,6 mp alatt gyorsul 100-ra a Golf R, a kombi értéke 4,8 mp.

Fékimpulzusokkal próbálja a Golf GTI első önzáró differenciálművet pótolni, a GTI Clubsportban viszont valódi sperrdiffi van. Az önzárás fokát sajnos nem tudták megadni a bemutatón jelen lévő szakemberek.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 168

Jóvá kell hagyni a kijelzőn a drift üzemmód aktiválását. Az ajánlás szerint csak megfelelő vezetési tudásúaknak és zárt pályás használatra tervezték

A Golf R összkerékhajtású, hátsó kerekek közötti nyomatékvektorálással, tehát folyamatosan változó forgatónyomaték-megoszlással. Az R-Performance-csomagos autókban adott a farolós Drift és a Special üzemmód.

Előbbi az ívkülső kerékre vezérelt nyomatéktöbblettel segít a farolásban, ami akár a hátsó kerekekre jutó nyomaték 100 százaléka is lehet. De nem ez a lényege, hanem hogy ütésszerűen, hirtelen ereszti rá az ívkülső hátsó kerékre a nyomatékot, hogy elindítható legyen a farolás.

A Special a Nürburgringre kitalált beállítás, amivel tökéletlen minőségű, úthullámos szakaszokon is szélvészgyors lehet a VW Golf R. Itt a nyomatékszabályozás finomabb, lágyabb átmenetekkel működik, hogy minél többet talajra vihessünk a motor erejéből.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 169

Titánötvözet az Akrapovic-sportkipufogó. Nagyjából 2500-as fordulattól visszadurrog a kipufogó gázelvételkor, tolóüzemben

Modelltől függően Akrapovic-sportkipufogó is rendelhető lesz a Clubsporthoz és az R-hez, de csak az ötajtós R-hez lesz elérhető (A Clubsportból eleve nincs kombi). Ennek az az oka, hogy a hosszabb kombira nem lehet egy az egyben áttenni, a Variant viszont nem kapható Észak-Amerikában, így nem éri meg kifejleszteni hozzá az Akrapovic-dörgőket.

Gyári videó az új Golf R Black Edition bemutatásával

Alapáras lett a modellfrissítéssel az adaptív lengéscsillapítás. Adott a progresszívkormányzás, ami változó áttételű kormányművet jelent. Jó tudni, ha mondjuk sok cuccal tartanánk a pályanapra, hogy 1600 kg a GTI, 1800 kg az R-Golfok vontatási kapacitása, öt ajtóval és kombiként is.

Vezetés

Aki megvesz magának egy Golf R-t, talán szereti felnyitni néha a motorházfedelet. Aligha vágyik a teleszkóp helyett arra az olcsó fémpálcára, ami nem segít felemelni a gépháztetőt. De ennél sokkal szomorúbb a merőben méltatlan motorburkolat a sok pénzt kifizető vásárlókkal és azzal a ráfordítással szemben is, amennyit az autó kifejlesztése igényelt.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 170

Gyászos a motorborítás, semmivel nem különb, mint a legolcsóbb Golfoké. 420 Nm a nyomatékmaximum

Ez a jelöletlen fekete dekli egy szívódízel négyes Golfban elmenne, de hogy a GTI és az R sem ért meg egy díszesebb, logókkal feldobott motorburkolatot, az teljesen érthetetlen. Pont olyan gyászos, mint az Octavia RS-ben. Bezzeg a Civic Type R motorterét öröm nézni, de még a Focus ST-nél is tellett egy Ford Performance feliratra.

A kipróbált Volkswagen Golf R kombiban versenyülések voltak versenyövvel és bukócsővel a hátsó ülések helyén. Mivel ez nem felel meg a szériaverziónak, a belső teréről sajnos nem közölhetünk képeket.

A lengéscsillapítás elektronikus vezérlésével a Golf R civilizáltan rugózó autó ahhoz képest, hogy mire lehet képes kanyarban. Ennek kiderítése azonban máskorra marad, mert a garde dame, aki a jobb egyből kísérőnk volt, már olyan oldalgyorsulásnál is lassításra utasította a kollégát, amire az ESP még csak ásítani sem hajlandó.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 171

R-módban magasabban tartja a motorvezérlés a turbófeltöltő fordulatszámát részterhelésen, ezzel a kvázi előfeszítéssel agresszívebb és gyorsabb a reakció gázadáskor

Pedig kísérőnk nem akármilyen márkakupákban ment, például a Porsche Szuperkupában is versenyzett anno. Autóversenyzőkkel és civilekkel is előfordul, hogy nehezen ülnek más mellett, amivel semmi gondom, csak akkor ne menjenek instruktornak.

Annyi kiderült, hogy a sportszempontból ezernyi kompromisszummal terhelt kompakt autó nagyon finoman, jó erőkkel irányítható a pontos kormánnyal.

Bezzeg a motor kísérőm felszisszenés-határain belül is megmutathatta, mit tud. A hetediket a zaj és a fogyasztás csökkentése miatt hosszúra áttételezték, a duplakuplungos váltó nagy gázra 180-nál még visszakapcsol hatodikba sebességváltó és 230-at elérve is jól kivehetően nőttek a számok a digitális kijelzőn. Van hanggenerátor, de csak annak, aki szereti. Szerencsére az egész kikapcsolható az Individual üzemmód hang menüjében és onnantól marad a motor morgása és a kipufogó hörgése, visszadurrogásokkal gázelvételkor.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 172

250 helyett 270 km/óra a Black Edition végsebessége, mert alapáron megkapja az R Performance-csomagot

A rövid autópályás szakasz is elég ahhoz, hogy az álcafóliás kombi 260 felett döngessen legálisan. Ehhez kell az R-Performance-csomag, amiben a 250-es leszabályozás 270-re emelésén kívül nagyobb hátsó tetőlégterelő is van az utastéri, GPS-alapú köridőmérőn és nehézségi gyorsulás-kijelzőn kívül.

Ha Németországban valahol megfelelőek az adottságok, ott nincs sebességkorlátozás és megélhető a gyors autózás mézédes szabadsága. A szabályozás nem azért jó, hogy az őrültek kedvükre száguldozhassanak!

A korlátozásmentes szakaszok nélkül a német autóipar termékei aligha volnának futóműben, fékrendszerben, iránytartásban azon a szinten, amit elértek. Lebutítva pedig elvesztenék a versenyképességüket, amit az egész ország gazdasága megsínylene.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 173

Special beállítással deaktiválódik a padlógázas visszakapcsolás és a DSG nem vált fel a fordulatszámhatár elérésekor, hogy kiszámíthatóbb legyen a Golf R

Költségek

14 758 250 Ft a cikk feltöltésekor a 245 helyett immár 265 lóerős Golf GTI alapára hétfokozatú DSG-váltóval. Magyarország nem igazán célpiaca az erős kompakt autóknak, így az importőr még nem döntötte el, hogy kombiként is bevezesse-e a Golf R-t?

A megújult ötajtós Golf R a 35. héttől lesz rendelhető nálunk, árát még nem ismerjük, akárcsak a 32. héttől rendelhetővé váló új Golf GTI Clubsport listaárát. A Golf R-ből a Black Edition nem lesz elérhető hazánkban.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 174

Új a Golf R-ben a hátsó 50:50 balos-jobbos megoszlás helyett variálható oldalankénti nyomaték-eloszlást lehetővé tevő hátsó többtárcsás kuplung. 20 mm az R ültetése

Fogyasztásmérés a tesztkörön nem volt lehetséges, de ennél úgyis érdekesebb a fejlesztők tapasztalata. A Nürburgring Norschleifén 6-7 kört tud megtenni a Golf R két tankolás között.

Egy kompakt autóban bőségesen méretezettnek számít az R-ek 55 literes tankja. Ha 50 literes újratöltéssel számolunk és 21 x 6-7, azaz 126-147 megtett kilométerrel, akkor 34-39,7 liter/100 km a fogyasztás felső határa versenypályán. A WLTP-érték 8,5 l/100 km, a reális közúti fogyasztás 8-17 liter lehet.

Ilyen Volkswagen egy sincs Magyarországon 175

Bő egy hónappal a világpremier előtt vezettük az autót, emiatt van rajta álcafólia

Értékelés

Mesze nem sikerült úgy kipróbálni a 2024-es Volkswagen Golf R-t, ahogy szerettük volna és ahogy az értékes technika kívánná. A Lausitzring versenypálya csak hátteret adott a képekhez, nem vihettük fel az autót és az országúti próbakör is csalódást keltően rövid volt. Ami mégis kiderült az autóról, az több mint ígéretes. A kezes, tüzes, kényelmes Golf R hű marad elődeihez. Képes lehet bölcs összhangot teremteni a mindennapi használhatóság, az országúti élmények és a versenypályás alkalmasság között.

Mellette – Ellene
 
  • Kitűnő térkihasználás
  • Jó minőségérzet
  • Kényelmes ülések
  • Remek mindennapi használhatóság
  • Kiváló menetteljesítmények
  • Pontos kormányzás
  • Civilizált komfort
 
  • Kellemetlen kezelőszervek
  • Nem túl sportos belső tér
Hogy tetszik megújult Volkswagen Golf R?
átlag
6.87
szavazat
98
Hogy tetszik megújult Volkswagen Golf R?