Sokáig csak vegetált itthon a MINI, de jelentős fejlődéssel 2023-ban is igen jó évet zárt a kis és kompakt autókra szakosodó brit prémiummárka. Az idei év különösen erős, mert a kínálat alapját adó háromajtós kisautó és a legnagyobb modell is megújul. Vezettük a MINI Countryman harmadik generációját.

Külső

Tokává torzult első túlnyúlásával nekem a 2014-ben bemutatott MINI, pláne az ötajtósra puffasztott F56, sosem tetszett. A kisautó dimenziója sem volt összeegyeztethető azzal a pici, fineszes, kiváló térkihasználású autócskával, aminek a Mini indult és amit az első két újkori generáció stílusában, kisugárzásában zseniális érzékel tudott megőrizni. A Contrymannek viszont nincsenek ilyen előképei, nyugodtan nőhetett annyit, hogy praktikus családi autó lehessen.

Elég sokat gyarapodott a harmadik generáció, hosszában 13, magasságában hat centimétert nyúlt az autó a modellváltással. A 2692 milliméterre nyújtott tengelytávú Countryman ezzel helyet is csinál a rövidebb, 4075 milliméteres Acemannek, egy elektromos crossovernek. Frissítés: a cikk korábbi verziójában tévedésből az szerepelt, hogy az Aceman az ötajtós MINI Cooper helyébe lép. A valóság az, hogy az ötajtós Cooper is hamarosan utódot kap, az Aceman érkezésétől függetlenül. A hibáért elnézést kérek!

Nagyon masszív autónak hat az új Countryman a karakteres, nyolcszögletű hűtőmaszkkal, pláne a JCW kockás zászlót idéző rácsozásával. A hossznövekedést optikailag némileg ellentételezi a C-oszlop, ami az oldalablak mögött egy rendes acél tartóelem, kívülről viszont a díszbetéttől úgy fest, mintha lebegnék. Ez a részlet könnyedebbé tető az autót oldalnézetből és nyújtja a tetőívet.

Van a kisugárzásában valami nagyon menő a brit dizájnból, amivel a Range Rovernél annyira jól sáfárkodnak. Ha már Range Rover, említsük meg, hogy a MINI Countryman a maga 4433 milliméteres hosszával, 1843 mm-es szélességével és 1656 mm magasságával egyes dimenzióiban behozta a klasszikus Range Rovert. Az 1970-es ősgeneráció hossza kerekítve 445, szélessége és magassága egyformán 177 cm volt.

Elismerésre méltó az alaktényező javítása mindeközben. Az elődben motortól függően 0,30-0,32 volt az alaktényező, az újnál az elektromosé és a MINI John Cooper Works Countryman JCW sportmodellé is megáll 0,26-nál, pedig szélesebbek a gumik és jócskán nőtt az autó magassága.

16-19-ről 17-20”-ra nőtt a felnik átmérője a sajtóközlemény szerint, de a konfigurátorban az extralista 21-est is hozott.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 143

4433 mm-es hosszával, 1843 mm-es szélességével és 1656 mm magasságával egyes dimenzióiban behozta az ős Range Rovert

Belső tér

Ötletes, egyedi és igényes tér fogad a MINI Countryman harmadik generációjában. Az elektromos modellekből a nagyfeszültségű akku helyigénye miatt hiányzik, de a belső égésű motorokhoz változatlanul rendelhető a belső tér leghasznosabb megoldása, a hosszirányban állítható üléspad.

13 centink van átszabni a hátsó lábtér és a csomagtartó arányait egymás között. Leghátra tolt üléssel az átlagnál jóval magasabb emberek is elférnek egy nyurga vezető mögött, mert a fejtér is egészséges. A hátsó üléstámla hat pozícióban rögzíthető, 12 fokos szögtartományon belül. Elöl majdnem három, hátul 2,5 centiméterrel nőtt a tér könyök- és vállmagasságban.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 144

Extraként 13 centis úton mozgatható az üléspad, a háttámla hat állásban rögzíthető

Valódi szélvédőre vetett kijelző helyett az autó műanyaglapra vetíti az információkat a látóterünkbe. Az elődben ugyanígy polikarbonát felület fordult ki a műszerfal tetejéből a fejmagasságú kijelzőhöz.

Eredetileg a fejlettebb HUD volt a cél, de az nem valósítható meg a meredek szélvédővel. Az igen meredek szögben álló üveghez a stílus megtartása miatt, esztétikai okokból ragaszkodott a MINI.

Mivel nincs már kézi váltós Countryman, az ülések közötti tér átalakulhatott rakodóhelyekké. A legjobb a szíj meghúzásával nyitható dobozka, tetején a könnyen tisztíthatónak ígért szövetborítással.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 145

Dizájnokokból túl meredek a szélvédő a ténylegesen a szélvédőre vetítő kijelzőhöz, ezt pótolja a kiforduló polikarbonát felület

Ötletes a középkonzolon a klasszikus billenőkapcsoló-sor az újragondolt verzióban. A motor indításához és leállításához mostantól el kell fordítani a középső kapcsolót, nem fel-le nyomni.

Kár, hogy az első kartámasz hosszirányban állítható ugyan, de alatt az egész instrumentumban nincs semmilyen rakodóhely. Valószínűleg elvette a teret a hátsó utasokhoz itt elvezetett hűtés és fűtés, ami sokkal fontosabb, mint még egy üreg.

Alig nőtt a csomagtartó, a hossznövekedésnek csak egy része jelenik meg a térkínálatban. Eddig 450-1390 literes volt a hely, mostantól 460-1450 literes a csomagtartó, az összkerekes modellekben is. A jó térkihasználás más, a SEAT Ateca jóval rövidebb, hossza 4381 mm, csomagtere mégis 510 literes.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 146

460-1450 literes a csomagtartó, a 40:20:40-es osztással adott síalagút, alul van egy méretes rekesz

Nagyon otthonos az ajtók és a műszerfal szövetborítása. A textil alapanyaga teljes egészében újrahasznosított poliészter. Az autón belül és az ajtókon is színátmenetes a minta, a kipróbált MINI Countrymanban a hátsó világosbarna és a műszerfali kék váltotta egymást. Ez a megoldás azzal jár, hogy az első ajtóborítás úgy néz ki, mintha a nekem nagyon tetsző kéket összefröcskölték volna barna festékkel.

Nem vették át az uralmat, de előretörtek a belső térben a BMW-kapcsolók. Az elődben az ablakemelő és az ülésállítás gombjai is egyediek voltak, amire a harmadik generációban már nem áldozott a BMW. Egyedi maradt viszont a kilincs, ami továbbra is függőleges. Jellegzetesek a függőleges levegőrostélyok is a műszerfalon és persze a kerek műszeregység, amit kiteljesítettek a tervezők.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 147

Színátmenetes az ajtókárpit és az egész utastér is. Hátul barna, elöl kék az újrahasznosított alapanyagú szövetborítás

Mostantól ugyanis az egész egy kerek érintő kijelző. Az autóipar legnagyobb kerek OLED-monitorának képátlója 9,5”, ami 240 mm. A háttere az üzemmódokkal, hangulatokkal együtt változik. Van klasszikus vajszínű hátlap, létezik nyugodtabb és sportosabb design is. Gokart, Core, Green, Vivid, Timeless, Balance, Personal és Trail beállítás választható a középkonzoli kapcsolóval. Az üzemmódváltásokat hangjelzés kíséri, a Gokart mód aktiválását például egy vidám kurjantás, de akit ez idegesít, a menüből kikapcsolhatja.

Furcsa, hogy a képernyő két peremén az oldalankénti hőmérséklet-állítás piros-kék csíkján végighúzva az ujjunkat nem közvetlenül a klímát állítjuk, hanem csak az a felület jön elő, ahol ezt plusz egy lépéssel bonyolítva megtehetjük. Az autóhoz tartozó AirConsole alkalmazással a telefonunk lehet a controller és a kerek felületen futhatnak a kocsihoz elérhető videójátékok.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 148

24 cm vagy 9,5″ a képátló. A legjobb gag, amikor bakelitlemezzé válik az egész felület és scratchelhetünk rajta

Számomra a legjobb gag az óracsoportban, amikor bakelitlemezzé válik az egész felület és scratchelhetünk rajta. Ezek miatt is lehet annyira szeretni ezt az autót, amely úgy tud nagyon praktikus, állítható üléspados, egészséges csomagterű családi autó lenni, hogy a méret- és súlygyarapodásban nem savanyodott be. Vezethetősége sem, de erről kicsit később.

Technika

Technikájában a MINI Countryman előző generációja is egy nyomon haladt a BMW elsőkerekes kompakt autóival, a közösség most még szorosabb lett. Hollandiában és Ausztriában korábban is készültek MINI-k, de ez a brit márka első autója németországi gyártósorról.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 149

Lipcsében készül, ahol a 2-es Gran Coupé, az 1-es BMW és a 2-es egyterű

Gazdaságossági szempontból adekvát lépés, hogy az autó ne Angliában készüljön. Teljesen logikus a lipcsei üzembe integrálni a Countryman gyártását, az évi 350 ezer darabra bővített kapacitású telephelyen egyébként is ott van több testvérmodell, az 1-es, a 2-es egyterű és 2-es Gran Coupé.

Egyes motorverziókhoz alapáron jár a négykerék-hajtás. Bár a kompakt SUV-kategóriában ez mesze nem általános, egy prémiumterméktől elvárható. Az UKL-padlólemez (Untere Klassae avagy alsó osztály) kiadja az ún. hang-on összkerékhajtást, amibe az első kereke hajtása a hangsúlyos.

Ez az első Countryman generáció, amiben nem lehet lefotózni a motorteret a motorházfedéllel együtt emelkedő lámpakivágáson át. Az orrban benzines, a dízel és elektromos hajtás lehet.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 150

Alapja a BMW Csoport kompakt autóinak UKL-padlólemeze, az erősebb motorokkal a Countryman alapáron 4×4-es hajtást kap

Ebből a generációból később sem lesz konnektorról tölthető akkus hibrid, tisztán elektromos viszont kétféle is. Az akkukapacitás egységesen 66,45 kilowattóra, a Countryman E teljesítménye illetve nyomatéka 150 kW (204 LE) és 250 Nm, a helyből összkerekes Countryman SE ALL4 313 lóerős és 494 Nm-et ad le.

Előbbi 8,6, utóbbi 5,6 mp alatt gyorsul 100-ra, a végsebesség 170 illetve 180 km/óra, míg az ígért WLTP-hatótáv 462 illetve 433 mm. Ezeknél a számoknál fontosabb értékük a 22 kilowattra növelt váltóáramú töltés, így az áruházi parkolóktól a közterületi töltőpontokig kihasználható lesz a 3×32 amperes töltőoszlopokon elérhető töltési teljesítmény. Az egyenáramú villámtöltés is fürge, 130 kilowatt a maximuma.

Az 1,5 literes háromhengeres benzines 170 lóerős, 280 Nm a nyomatékmaximuma. A kétliteres sornégy szerényebb töltőnyomással 218 lóerőt és 360 Nm-t ad le, amivel 7,1 mp elég 100-ig.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 151

Lágy hibrid a sorhármas alapverzió, villamos gépként a 20 lóerős, 55 Nm nyomatékú szíjhajtású önindító-generátorral

A négyhengeres turbómotor erősebb verzióját 400 Nm-es nyomatékplatóra és 221 kW/300 lóerős teljesítményre állította be a gyár. Ezzel a háttérrel 5,4 mp a 100-ra gyorsulás és van rajtprogram is. A végsebesség 250 km/óra. Ha egy német autópálya sebességkorlátozástól mentes szakaszára értek az autóval, 210-ig biztosan nem kell neki nagy nekifutás, nagyobb tempóval nincs tapasztalatunk.

163 lóerős a négyhengeres dízel, amely 8,5 mp alatt gyorsul 0-ról 100-ra és a szabványos mérési ciklusban 4,6-4,9 litert fogyaszt 100-on. Nagy vívmány, hogy még nem tűnt el az öngyulladásos motor.

Akárcsak TwinPower Turbóval, a BMW most sem elég egyértelmű egyes műszaki megoldásainak jelölésében. A MINI Countryman adaptívnak mondott lengéscsillapítása nem olyan elektronikusan vezérelt adaptív lengéscsillapítókat takar, amilyen például a VW T-Rochoz és az Atecához rendelhető, a csillapítási karakterisztika mechanikusan változik.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 152

Kulcsként kell elfordítani a kapcsolót a motor indításához

A futómű továbbra is elöl-hátul független, elöl rugóstagos MacPherson konstrukció, hátul négylengőkaros. 19 és 20 colos felnit kaphat a JCW. A John Cooper Works gumija mostantól 20 milliméterrel szélesebb, a 30 mm-rel 71 centire növelt kerékátmérővel az autó magabiztosabban halad és jobb a kiállása is.

Vezetés

Kisebb sokk fogad a vezetőülésben: elsőre és sokadszorra is érthetetlen, miért ennyire vastag a kormánykerék? A kormánykoszorú átmérője is túlzás, a bumfordi küllők és a karima kiszélesítései végképp megnehezítik, hogy bárhol kényelmesen meg tudd fogni. Kíváncsi vagyok, mit mondanak rá a törzsközönségből azok a nők, akiknek jóval kisebb a keze, mint nekem. Elvileg az alapverzióhoz van más volán, akit zavar a szafaládékormány, nézze meg azt, hátha jobb.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 153

Szafaládévolánt kapunk. Borzasztó vastag a kormánykerék, megtermett férfiként is túl vastag a kezemhez. A túlsúlyos puklik és a kövér küllők is rontanak a helyzeten, nincs hol megfogni

Igen meredek a tetőoszlop, így nem hasítja ketté a látóteret, ami sokkal fontosabb annál a hátránynál, hogy az előreugró tetőtől nehezebben látni a közlekedési lámpákat. Jót ígér az üléshelyzet, nem rajta ülünk az autón, hanem benne, amit sok emelt építésű autónak nem sikerül megugornia. Legtöbbször az üléssel egybeépített fejtámlák nem elég magasak és sokszor nyomják is a vállamat, itt semmilyen gond nincs velük.

Én a 300 lóerős JCW-vel csak egy rövid kört mentem téli gumin, sok kifényesedett betonú kanyarban, amiből nem vonnám le azt a következtetést, hogy a motorját kivéve nem is olyan nagy szám a sima Countryman C-hez képest, amivel jóval többet autóztunk.

A C az alapmodell, amely mindig többet mond egy típus kvalitásairól, mint az erősebb, puccosabb és sokkal drágább motorváltozatok, ezért is érdekesebb, mint a következő lépcső, a 218 lóerős S ALL4.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 154

Nincs önálló, állítható fejtámla, mégis kényelmes az ülés

170 lóerő és 280 Nm szép teljesítmény egy 1499 köbcentis motortól, de ez valójában hajtásrendszer maximuma. Tehát benne van a lágy hibridség, a 48 voltos villamosítás is.

A benzines 156 lóerős 4700-5600 közötti fordulatszámon, nyomatékmaximuma önmagában 240 Nm 1500-tól 4400-ig. Az önindító-generátor 15 kW-ot vagy 20 lóerős ad le 55 Nm-rel, a lágy hibridrendszer kis lítiumakkumulátora 0,9 kilowattóra kapacitású.

A turbós benzines háromhengeressége erős kihúzatáskor kijön a hangján is, de a járása nem zavaróan egyenetlenebb, mint egy soros négyhengeresé. A hangja jól szigetelt, a zajszint 130-150-nél csekély, amiben benne van a szélzaj gondos csillapítása is.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 155

8,3 mp a gyorsul 100-ra és 212 km/óra a Countryman C végsebessége. Ez a motor elég, sőt elég jó is az autóhoz

8,3 mp a gyorsul 100-ra és 212 km/óra a Countryman C végsebessége. A számokhoz hasonlóan a való életben mutatott viselkedése is azt jelzi, hogy ez a motor elég, sőt elég jó is az autóhoz. Az automatikus sebességváltó jól cserélgette a hét fokozatot, manuális váltó a többi motorhoz sincs.

A computer 7,9-8,5 liter/100 km közötti átlagfogyasztást számolt, ami elfogadható egy országúton és autóúton lelkes gázadásokkal terelt autótól, amely ezzel a motorral 1545 kilós. Sajnos ez ennyi. a Countryman elődje is nehéz volt.

Tetszett a futóműhangolás. A nehéz és magas építésű autót a nem adaptív rugó-lengéscsillapító kombináció úgy tudta stabilan tartani kanyarokban, hogy a legnagyobb MINI a Nagykőrös környéki, részben elkeserítő állapotú utakon sem rázott.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 156

Hűti a légkondi a vezeték nélküli töltőn lévő telefont

A 202 milliméteres hasmagasság jól jön földúton. A kormányzás megszokást igényel, a változó áttételű aktív kormánymű kiismeréséhez többet kellett volna vezetni és nekem sportos üzemmódban is túl könnyű volt. Hosszabb teszten kiderül, milyen valójában.

A továbbfejlesztett digitális szolgáltatások egyikeként az autó megjegyzi, ha valahol rendszeresen lehúzzuk a vezető oldali ablakot. Az egyik helyalapú kényelmi apróság az ablak automatikus leengedése lehet, amikor odaérünk az iroda garázsbejárójához, ahol elő kell venni a belépőkártyát vagy be kell csengetni az őrnek.

Okosabbak a vezetőtámogató rendszerek, így mostantól 60 km/órás sebességig a bővített vezetőtámogatási csomag megvásárlásával a vezető elveheti a kezét a kormányról.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 157

313 lóerős az erősebbik elektromos verzió, 300 lóerős a négyhengeres, négy kipufogóvéges JCW. Gyorsulásuk 100-ra 5,6 illetve 5,4 mp

Éberségét és beavatkozásra készségét érzékelők figyelik, de legalább kis sebességnél az autó képes bizonyos határokon belül automatikusan a sáv középvonalában vezetni magát és az adaptív tempomat segítségével együtt lassítani-gyorsítani a torlódásban a többi autóval.

Költségek

13 490 000 Ft a háromhengeres benzines alapára, a csúcsmodell JCW-é A dízel indulóára 14 740 000 Ft a konfigurátor szerint, az elektromos alapverzió 17,1 millió forinttól kapható, a sportmodell, MINI JCW Countryman All4 John Cooper Works Trim neve kacifántos, ára pedig húzós: 20 435 000 Ft. Még többe kerül az elektromos csúcsmodell, 22 617 000 Ft a listaára a legmagasabb felszereltséggel.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 158

13 490 000 Ft a háromhengeres benzines alapára és 22 617 000 Ft a 4×4-es villanyautóé 313 lóerővel

Külső szemlélőnek, más márkától érkező ügyfeleknek elég nehéz követni a modelljelöléseket. Az elektromosból lesz E és SE ALL4, utóbbiban a növelt teljesítményt jelző S és az összkerékhajtásra vonatkozó ALL4 megtalálható a belső égésű motoros modelleknél is.

A 13,5 milliós, 170 lóerős Countryman vetélytársai – Listaár, forint
Alfa Romeo Tonale 1,5 MultiAir e-Hybrid Sprint (160 LE) 15 700 000
Audi Q3 1,5 TFSI S-tronic (150 LE)A4 2.0 TDI Sport S-tronic (150LE) 14 481 720
Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-G aut. Prime Line (150 LE) 12 169 900
Volvo XC40 Recharge T4 (PHEV, 211 LE, 46 km el. hatótáv) 19 490 000

Belső égésű motoros lesz Countryman C jelű alapverzió a háromhengeres benzinessel, az S ALL4 a négyhengeres, kétliteres benzines kisebb teljesítményű, de 4×4-es verziójával. A MINI Countryman JCW All4 a szintén összkerekes sportmodell. A John Cooper Works Trim viszont csak egy sportos felszereltségi csomag az egyes motorverziókhoz.

Lesz Classic, Essential, Favoured és John Cooper Works kivitel a különféle motorokhoz, amelyek különböző hangulatvilágot képviselnek.

Fontos, hogy ne vesszen ki itthon a dízel? 159

Van egyrészt a JCW sportváltozat és választható a John Cooper Works Trim, ami egy sportos kivitel különféle hajtásmódokkal

Az egyik ennyiféle fényezéssel és annyiféle tetőszínnel rendelhető, másutt opció a Multitone tetőfényezés, amivel hatféle szín kombinációja parádézhat az autó tetején és ezüst színű lehet a hűtőmaszk. A sportos kivitelhez elérhetők a motorházfedélre piros matricacsíkok és a tető is lehet chilivörös.

Értékelés

Sokat nőtt és praktikusabb is lett az új MINI Countryman. Fontos értéke a valóban prémiumtermékhez méltó hajtáslánckínálat megőrzése, itt nem mondják meg, hogy jó lesz neked a hibrid a dízel helyett, ha te vontatnál vagy sok hosszú utat teszel meg és neked pont hogy nem lesz jó. Emiatt is rokonszenves autó, de ötletes, praktikus és vagány is az egy kaptafára ontott kompakt crossoverek között. De egy másik kormánykerék nagyon kellene bele.

Mellette – Ellene
 
  • Eredeti külső
  • Igényes és egyedi belső tér
  • Állítható hátsó ülés (extraként)
  • 22 kW-os váltóáramú töltés
  • Tágas utastér, használható csomagtérrel
  • Jól hangolt futómű
  • Létezik dízel és 4×4-es is belőle
 
  • Túl vastag kormány
  • Szűkített extrarendelési, individualizálási lehetőségek
  • Viszonylag magas önsúly
Hogy tetszik a dízelként és villanyautóként is kapható MINI Countryman?
átlag
6.41
szavazat
216
Hogy tetszik a dízelként és villanyautóként is kapható MINI Countryman?