Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 1

Bár jól tartja magát, a jelenlegi, 2013 novemberében bemutatott harmadik generációs MINI-t már nehéz frissnek mondani. Ugyan a típus 2018-ban és tavaly is kapott egy kis frissítést, amikor módosítottak az autó külsején és utastérén, valamint fejlettebb elektronikus rendszerekkel, áthangolt futóművel látták el. Emellett különleges kiadásokkal is folyton karbantartják a MINI-t, most éppen a Resolute – elszánt, eltökélt – fantázianevű változattal próbálnak szerencsét. Kétliteres, 178 lóerős benzinmotorral, és bő 5,3 millió forintnyi extrával leöntve próbáltuk ki a spéci változatot. 

Külső

Ugyan a klasszikus, arányaiban tökéletes MINI mégiscsak háromajtós, azért különösebb dráma nélkül sikerült megrajzolni a nyúlánk változatot is. Megmaradtak a jellegzetes formai elemek, a nagy, csodálkozó kerek szemek, az ős MINI-ére hasonlító körvonalú hátsó lámpák, illetve van még kamu légbeömlő a motorháztetőn, és dupla kipufogó az autó fenekén, középen. Ami változott, hogy ez a modell már ugyanúgy négy méter fölé nőtt, ahogy a többi “kisautó” és ennek a generációnak a túlnyúlásai is nagyobbak, így az arányai jobban hasonlítanak más modellekére. 

A Resolute kivitel Rebel Green színű fényezését bronz csíkozással dobták fel, ami a gyári ideológia szerint az “Austin 1100-on használt eredeti MINI Cannaught Green előtt tiszteleg”. Hát legyen. A bronzból jutott még a rafinált lökhárítóra, a lámpakeretre, a küszöb belsejére, és a kilincsre is, míg a tető és a külső tükrök burkolata Pepper White színben ragyog. Aki a legutóbbi finomításnál bemutatott részletekre – például, hogy már alapáron jár a Union Jack mintájú hátsó lámpa – mind kíváncsi, az ebben a cikkben mindegyiket megtalálja

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 2
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 3

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 53
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 54
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 55
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 56
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 57
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 58
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 59
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 60
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 61
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 62
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 63
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 64
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 65
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 66
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 67
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 68
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 69
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 70
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 71
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 72
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 73
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 74
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 75
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 76
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 77
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 78
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 79
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 80
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 81
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 82
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 83
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 84
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 85
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 86
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 87
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 88
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 89
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 90
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 91
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 92
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 93
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 94
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 95
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 96
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 97
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 98
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 99
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 100
Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 101
Fotó megosztása:

Belső

Elsőre soknak tűnhet a MINI belsejének látványa, főleg a középkonzolon trónoló salátástál merész, de a krómosan csillogó billenőkapcsolókból is ezernyit kapott az utastér, aztán ott vannak még a kilincsek, légbeömlők, és a többi harsány kiegészítő, a világos mintás üléskárpittal. Ennek ellenére összeáll a kép, ez mégiscsak egy kívánatos divatcikk és nem egy komor célgép, ennyinek bőven bele kell férnie. Viszont amennyire nem feltétlenül kényelmesek a divatos cuccok, annyira nem praktikus a MINI belseje sem. Jó, vannak erősebb pontjai, de az amúgy kényelmes, állítható ülőlaphosszúságú első ülések környéke pont nem az.

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 102

Az univerzum talán legdagibb kormánya

Itt nehéz helyet találni bárminek, ami nagyobb egy golflabdánál, a kesztyűtartó kicsi, az ajtózsebek szűkek és az USB csatlakozók – van belőle egy normál és egy C-típusú is – környékén sem találni olyan helyet a telefonnak, ahonnan ne zuhanna ki az első kanyarnál.

Műszerfala csinos, matt képernyőjű, jól látható apró monitor, ami kormány mögül kukucskál, de rendelhető hozzá head up display is, – a tesztautóban is volt – igaz, csak az egyszerűbb, plexilapra vetítős változat. Fedélzeti rendszere a kis tárcsával nagyjából úgy kezelhető, mint a korábbi BMW-kben volt szokás, de mivel a MINI-ben semmi sincs messze, így akár kézzel is lehet nyomkodni az érintésérzékeny, kerek felületet. A logikája, menürendszere kissé zavaros, de aki megveszi, valószínűleg megtanul együtt élni vele. 

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 103

Láttunk már élvezetesebben használható fedélzeti rendszert

A klíma egyszerűen, forgókapcsolóval állítható, és van kismillió billenőkapcsoló is, amiket nehéz nem szeretni, különösen a motorindításért, leállításért felelős pirosat, ami még pulzáló fényben is úszik. A bitang vastag, néhol szalámivastagságúra puffadt kormány gombjai is logikusak, jó helyen vannak és a kezelésük is könnyed, nem kell folyton lenézni, hogy meglegyen, amire éppen szükség van.

Hiába van kettővel több ajtaja, mint az eredeti változatnak, és hiába van benne öt ülés, nehéz lenne teljes értékű ötszemélyes autónak tekinteni az ötajtós MINI-t. Pedig hasonlóan a többi autóhoz, az évtizedek alatt a MINI is baromi nagyra nőtt, 3054 mm-es hosszról indult a típus 1959-ben, szélessége akkor még csak 1410, magassága 1346 mm volt. Mára a normál változat is bő 80 centivel hosszabb, a hosszú MINI pedig kis híján egy méterrel nagyobb az eredetinél a maga 4036 milliméteres hosszával.

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 104

A jellegzetes salátástál örök darabnak tűnik

Ami elég is ahhoz, hogy az első sorban kényelemben ülhessen a két szerencsés, de a hátsó sor felnőtt fejjel teljesen értelmezhetetlen méretű lábteret kínál. Feltéve, ha nem egy hobbit mögé kell beülni, mert normál kiterjedésű sofőr mögé csak erős kompromisszumokkal ülhet be hátra felnőtt. Ha mégis sikerül bevackolnia a második sorba, akkor a szinte függőleges háttámla és az üvegtető miatti szerényebb belmagasság is okozhat kényelmetlenséget. Viszont az üvegtető miatt jön be fény, így legalább klausztrofóbiás rohamtól nem kell tartani benne. 

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 105

Képzelj el itt három embert

Csomagtartója váratlanul praktikus, és okos trükkökkel sokféleképpen variálható. Befogadóképessége alapból 278 literes, amit a háttámlák döntögetésével 719 literesre lehet bővíteni. A csomagtartó padlószintje kétféle magasságba is állítható, attól függően, hogy a nagyobb tér, vagy a sík rakodófelület a fontosabb. Legalul pótkereket nem találunk, de van egy kis rekesz, ahová a kötelező tartozékok egy részét eláshatjuk, hogy ne legyenek útban.

Szerencsére az elakadásjelző háromszög a hátsó ajtó belső kárpitjába rejtve utazik, így ha szükség van rá, ezért nem kell feltúrni az egész csomagtartót. Van még egy érdekes állása a csomagtartónak, ugyanis a hátsó ülések háttámláját egy rafinált adapterrel az alapállásnál is meredeknél még meredekebbre is lehet állítani. Ennek remélhetőleg nem a hátsó utasok kínvallatása a célja, hanem a csomagtartó befogadóképességének növelése. 

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 106

Az S-es változat már négyhengeres és 178 lóerős

Technika

Motorból csak benzines kerülhet a keresztmotoros BMW-k alapjaként is használt UKL kódú padlólemezre épülő MINI orrába, dízel nincs már a kínálatban. A választék itthon a háromhengeres, turbós 1,5 literessel indul, amely 136 lóerős és 220 Nm nyomatékot ad. Ezt követi a Cooper S változat, már eggyel több hengerrel és 178 lóerős csúcsteljesítménnyel, 280 Nm nyomatékkal. És kész, ötajtós MINI csak ilyen található az árlistán, de mindegyikhez választható a hatfokozatú kézi, vagy hétfokozatú dupla kuplungos automatikus váltó is. 

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 107

Kétliteres, turbós benzinmotor

Vezetés

Az erős dizájn mellett a jó vezethetőség a MINI másik szuperképessége, amit még a plusz két ajtó és a hosszabb kasztni sem ront el. Ugyan 178 lóerő nem a világ vége, de bőven elég a nemcsak papíron jól kinéző 6,7 másodperces gyorsuláshoz és ahhoz is, hogy néha megőrülj a kormány mögött. Szinte bármikor odalépve megkapod, amit ígér az autó, a sportos, duplakuplungos váltó már tolja is a megfelelő fokozatot és mehet a móka. Kanyarodni is élvezet a pontos, direkt, élénk kormánnyal, az autó él alattunk, ami így 2022 vége felé, a kilúgozott, CO2-re optimalizált világban elég klassz dolog. 

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 108

A legszebb kapcsoló mind közül

Menet közben az egyik billenőkapcsolóval Green, Mid és Sport módba is kapcsolható az az autó, nem meglepő módon a Green jelenti a környezettudatos választást, a Mid az arany középutat, a Sportot, amikor a motorhang is izgalmasabbá válik, talán nem kell magyarázni.

Futóműve – elől MacPherson, hátul független, több lengőkaros – amíg rendes, nyugat-európai úthibákkal találkozik, addig különösebb megrázkódtatás nélkül dolgoz ki minden egyenetlenséget, ellenben ha tisztességes magyar kráterbe huppan az autó, akkor rögtön olyan vascsővel mért vesést visz be, hogy a fogaid is összekoccannak. Ebben valószínűleg a 18 colos felnin lévő gumik is benne vannak, de a lényeg, hogy bődületeseket ütnek a nagyobb úthibák, amit a masszívra épített kasztni rezzenéstelenül tűr. 

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 109

Ekkora felnire már alig jutott gumi

Fogyasztása 200 kilométer autópálya és közel 300 kilométer vegyes, de inkább városi, jellemzően normális használat mellett kereken 7 literre jött ki. Kétszer is kiszámoltam, mert nehéz elhinni, hogy ennyivel a fájdalomküszöb alatt maradjon az átlag. 

Költségek

Jelenleg a legolcsóbb háromajtós MINI 8,6 millió forintba kerül, 136 lóerős benzinmotorral az orrában. Ennél kicsit többet, 8,9 millió forintot kérnek az ötajtós változatért, szintén 136 lóerős motorral. A kabrió 10 millió forinttól indul, a Clubman alapára 10,8 millió. Van még belőle 11,5 millióért SUV-szerű Countryman, illetve ennek a külső forrásból is tölthető hibrid változata, 14,9 millióért.

Aki pedig elektromos hajtásra vágyik, annak ott a MINI SE, 12,6 millióért. De ugorjunk vissza az ötajtós változathoz, amiből a spéci Resolute kivitel alapára 10 766 200 forint. Néhány extrával még ezt is megtolták a tesztautó konfigurálásánál, így jött ki a végső, 14 248 300 forintos ár. Az aktuális árlista itt érhető el

Ha jót akarsz, ebben az autóban nem hátra ülsz 110

Bronz színű betétek teszik egyedivé

Az extrák közül a Steptronic Sport duplakuplungos automata váltó felára 665 ezer forint, a panoráma üvegtető 333, a Harman Kardon hifi 266, a LED-es, adaptív fényszórók 133, a hővédő üvegezés 100 ezer forintba kerül. 

A MINI Cooper S és vetélytársai – Listaár, forint
MINI Cooper S (178 LE) 10 109 000
Audi A1 SB 35 TFSI S tronic (150 LE) 10 610 760
Abarth 595 1.4 T-Jet (165 LE) 10 050 000

Értékelés

Ameddig nem kell hátul ülnöd benne, addig imádni fogod a MINI-t, még öt ajtóval is. Egyedi, menő forma, puccos, szeretnivaló, de nem feltétlenül praktikus utastér, amit érthetetlen módon egy ügyesen variálható, okos csomagtartóval toldottak meg. Ja, és ami a legfontosabb, remek vezethetőség, jó motorhang, jól adagolható, hatékony fék, de brutál kemény futómű. Ez a MINI Cooper S legfrissebb különleges kiadása, a Resolute. 

Mellette – Ellene
 
  • Erős motor
  • Valószínűtlenül jó fogyasztás
  • Egyedi külső
  • Praktikus csomagtartó
  • Izgalmas belső
 
  • Rossz úton irgalmatlanul kemény futómű
  • Elől alig van hely a kacatoknak
  • Hátul alig van hely az utasoknak
  • Látványos, de kevésbé praktikus, kerek központi kijelző

Szavazás

Hány pontot adnál az ötajtós, különleges kiadású MINI-nek?
átlag
6.15
szavazat
289
Hány pontot adnál az ötajtós, különleges kiadású MINI-nek?