Röviden – Cupra Formentor
Mi ez? 445 centis SUV-coupé első- vagy összkerékhajtással, benzines, dízel és konnektoros hibrid hajtáslánccal. Márkaként a SEAT-ról leváló Cupra első önálló típusa, ebben az autóban a 150 lóerős benzinessel, a hatos kézi helyett hétfokozatú automatikus váltóval.
Mit tud? Sikerült összebékíteni benne a különleges formát a jól használható és igényes utastérrel.
Mibe kerül? 10 684 420 Ft a kézi váltós 1,5 TSI listaára, 18 277 420 Ft a 310 lóerős csúcsmodellé. Dízelt 11,7, konnektoros hibridet 13,5 millió forinttól kapni belőle. A 205 lóerős helyett 245 lóerős rendszerteljesítményű pHEV listaára 15 675 610 Ft.
Kinek jó? Formás, ritka, enyhén SUV-beütésű autót kereső embereknek.

Bár nem a ruha teszi az embert, de elég nagy részben a dizájn teszi az autót, legalábbis a piaci sikerében döntő szerepű. A formatervében igazán erős Formentort, amelyet epitheton ornansként kísér az, hogy az első önálló Cupra-modell, a 310 lóerős motor után 1,5 literes, földközeli benzinessel és konnektorról tölthető hibridhajtással is kipróbáltuk.

Cupra-keresztmetszet

Erről a márkáról érdemes pár szót ejteni, mert első ránézésre csak annyi történt, hogy a név elején lévő SEAT-ot a leváltotta a modellnév végén szereplő Cupra, így a SEAT Leon Cupra örökébe a Cupra Leon lépett. De az Atecára ez máris nem igaz, mert a Cupra Ateca volt az önállósított márka első autója.

2018-tól a SEAT a legerősebb, legsportosabb autóit kiszervezte a Cupra márkanév alá. Eredetileg a név a Cup Racing kifejezésből eredt, nem a rézre utal, amely színt azonban lelkesen használja a márka.

Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 1

Jövőre a hat modellből álló kínálat felének nem lesz közvetlen SEAT-megfelelője. A Formentor, a Born és a Tavascan az önálló modell

Itthon a fővárosi Duna Autónál nyílt az első márkakereskedés, amit névsorban haladva győri, kaposvári és kecskeméti szalonok egészítettek ki. A nem túl távoli jövőben várható egy fővárosi és egy kelet-magyarországi márkakereskedés megnyitása a helyi SEAT-támaszpontokon belül, hogy javuljon a magyarországi lefedettség.

Rozgonyi Ádámmal, a Cupra és a SEAT hazai márkaigazgatójával beszélgetve meglepett, hogy az eladások nagyságrendileg kétharmadát adó flottapiacot teljes egészében a SEAT fedi le, így az új márka a magánvásárlókat célozza meg. Ez nehezített pálya, rögzült márkapreferenciákkal, ennek ismeretében értékes eredmény a 2020-ban világszerte értékesített 24 700 autó.

Konkurensként a Cupra a volumenmárkák és a prémiummárkák vevőkörének is tetszeni igyekszik a 300-310 lóerőig elengedett csúcsmodellekkel. A Formentorhoz hasonló autó többek között az Audi Q3, a BMW X2, a Citroën C4, a Mercedes GLA, a Toyota CH-R és az Európából kivonuló Infinititől a QX30.

Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 2

Két egymással szembefordított C betűt mintáz az embléma. A név a SEAT legsportosabb autóit jelölte sokáig, a Cup Racing rövidítése

Házon belül a termékfejlesztésben most a Cupra a preferált, ami érthető egy önállósodó márkánál. Míg a SEAT-nál 2025-ig nem várható tisztán elektromos autó, a Cupra Born már idén novemberben vagy decemberben befuthat Magyarországra. A Barcelona egyik városrészéről elnevezett Born után 2022-re várható még egy elektromos Cupra, a Tavascan.

Jövőre ezzel a kínálat fele állhat olyan típusokból, amelyeknek nincs kisebb teljesítményszintű testvére a SEAT-nál, amivel kezdhet megszilárdulni márkaként a Cupra önállósága. Ennyit a Cupra-keresztmetszetben töltött nap után a márkáról, most jöjjön az az autó, amiről még nem írtunk, a Formentor azzal a benzines motorral, amire most nagy az igény.

Külső

Ebben a legerősebb a Formentor. Kihívó, de nem tenyérbemászóan rámenős. A 4450 mm hosszú, 1839 mm széles, 1511 mm magas, 2680 mm tengelytávú autón elölről, oldalról és hátulról is van mit felfedezni. Szemből mesterien sugározza ki az erőt, amiből nem lesz agresszió. Orrában megvan az a belsősáv-tisztító faktor, aminek lehet örülni, de nem azt sugallja, hogy mindenki takarodjon az Autobahnról.

Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 3

4450 mm hosszú, 1839 mm széles, 1511 mm magas. Elölről, oldalról és hátulról is van mit felfedezni rajta

Oldalt a hátsó sárvédő feletti él tetszik benne a legjobban, hátulról nézve a lámpákat összekötő fényív. A felnik alapáron 18-asok, 245/45 R18-as gumikkal. Megérdemel egy mondatot a rézszínben domborodó embléma, ami két, egymással szembefordított C betűt mintáz. A képeken látható autó színe álcazöld, eredetiben camouflage-green.

Belső tér

Szép kárpitok, kellemes anyagok keltenek jó minőségérzetet. A műszerfal központi eleme 10,0 hüvelykes érintőképernyő, amit a tesztautóban 12-es váltott extraként. Az óracsoport digitális. A 10,25-ös képátlójú műszeregység nagyon sokféle megjelenítést kínál az egészen minimalistától a nagy térképesen át a középső fordulatszámmérővel uraltig.

Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 4

10” képátlójú az alapáras érintőképernyő. Itt a 12 hüvelykest látjátok, a Beats-audiorendszer is feláras tétel

Erősen idegesítő a hőmérséklet-szabályozás csúszkája, mert ezen a felületen nehezebb fél- vagy egyfokos változást megadni, mint egy tekerhető vagy nyomkodható, valódi kapcsolóval. De az igazi baj nem is ez, hanem a sötétben hiányzó megvilágítás, amivel együtt már veszélyes mértékben elvonja a figyelmet a vezetéstől egy alapfunkció használata. Játékból megpróbálkozhattok a hangvezérléssel, hátha.

Ahhoz képest, hogy ez egy mennyire dizájnközpontú autó, kellemes meglepetés volt a 420 literes, 1475 literre bővíthető csomagtér. Sok japán autómárkának illene átvennie a 40:20:40-es támlaosztást vagy legalább egy síalagutat, ami itt adott, így a két szélső ülés között előretolható a sízsák vagy a cserépléc.

Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 5

420-1475 literes a csomagtartó, a középső támlarész ledöntésével sílécet is szállíthatunk

Rendben van a hátsó lábtér is, magasabb utasok is elférnek hátul. Szülőknek fontos lehet, hogy a Cupra Formentorhoz is rendelhető hátsó oldallégzsák, ami sok autónál hiányzik az opciós listájáról. A légkondicionálás a fotózott autóban hátul is külön szabályozható volt, ami hasonló öröm, mint a levegőkilépők megléte.

Technika

MQB, a legfrissebb: a Formentor is a VW-konszern moduláris keresztmotoros építőkészletére épül, alapjai tehát az új Leonnal, Octaviával, Golffal vagy az egyik fő konkurensnek tekinthető Audi Q3-mal azonosak.

Ebben az autóban nincs háromhengeres motor, egyelőre minden motorja szíjas vezérlésű soros négyhengeres, de az Audi öthengeres benzinesét is megkapja a Formentor VZ5, 390 lóerőre beállítva és vérforraló hanggal.

Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 6

Olcsó pálca támasztja ki a motorházfedelet, kézzel kell felemelnie a Formentorért listaáron 10,7-18,3 millió forintot kifizető ügyfeleknek, ha elfogy az ablakmosó

310 lóerős a Cupra Formentor jelenlegi csúcsmodelljében az Audi SQ2-ből ismert, EA288 kódjelű négyhengeres. Ez a 400 Nm maximális nyomatékú, négy kipufogóvéget villantó, alapáron 245/45 R19-es kerékméretű autó 4,9 mp alatt gyorsul 100-ra és 250 km/óra a végsebessége. Itt alapáron jár az összkerékhajtás és a hétfokozatú, duplakuplungos automata sebességváltó, ami más motorverziókhoz extraként rendelhető.

További motorverzió a 2,0 TDI 150 lóerővel, az egyetlen dízel a konfigurátorban első- vagy összkerékhajtással rendelhető, előbbi kézi váltós, az utóbbi DSG-s. A benzinesek közül a 2,0 TSI elérhető 190 és 245 lóerővel is.

Magyarországon 13 544 550 forintos listaártól rendelhető a Cupra Formentor 1.4 DSG pHEV, tehát a konnektorról feltölthető akkus, zöld rendszámos hibridváltozat. A hajtásrendszer belső égésű eleme nem az 1,5, hanem az 1,4 TSI 150 lóerővel, amit a villamos gép erőbedobása a gyengébb modellben 205, az erősebbikben 245 lóerős rendszerteljesítményig juttat. Az automatikus váltó mindkettőben a hatfokozatú DSG.

Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 7

310 lóerővel is csak felárért rendelhető a fix nyerges Brembo-fékrendszer. A másik a 150 lóerős 1,5 TSI úszónyerges első fékje

Mivel a konnektoros hibridek motorja a hirtelen lesújtó nagy terheléstől átlagon felüli igénybevételnek van kitéve, több konstrukciós módosítás védi, erősíti az 1,4 literes motorokat. A Porsche Hungaria műszaki szakembereitől azt tudtuk meg, hogy külön elektromos olajszivattyú nincs a rendszerben, ezért nem lehet a benzines beindítása nélkül kvázi körbekenni a motort a négyhengeres időnkénti átforgatásával.

A hengerblokk vezetőlemezes hónolású, csökkentett mélységű hűtőköpennyel készül.  A fő- és hajtókarcsapágyak a kopás elleni védelem érdekében speciális bevonatot kapnak, az 1-es és 3-as dugattyúgyűrűk kopás ellen védő és kisebb súrlódású réteggel készülnek. A dugattyúcsapszeg-agy külön kenőfuratokból kap motorolajat, a kevesebb átfújó (blow-by) gáz és a kisebb súrlódás érdekében a dugattyúhézag a hengerblokkhoz illesztett.

Az elektromos hatótávolság két újratöltés között 55-60 km a WLTP-ciklus szerint mérve. A 245 lóerősben kevesebb, 205 lóerős rendszerteljesítménnyel több, mert az akku egyformán 12,8 kilowattórás kapacitású. Plug-in hibrid a ferdehátú Cupra Leonból és a Cupra Leon kombiból is létezik, egyenáramú gyorstöltés egyikhez nincs.

Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 8

Váltóáramról tölthető a konnektoros hibrid Formentor, az akkumulátor 12,8 kilowattóra kapacitású, amivel 55-60 km a gyári hatótáv. A kipróbált hibridet lemerült akkuval kaptam meg, az életszerű elektromos hatótávot csak becsülni tudom, 35-50 kilométerre

Ha benéztek a hátsó lökhárító alá, az 1,5 TSI-n is független hátsó futóművet találtok. Ezzel az egyik oldali kerék berugózása nem hat a másik oldalra, mint a félmerev, csatolt hosszlengőkarral összekötött, primitívebb és súlytakarékosabb megoldással, ami az országúti próbaúton jól jött. A dobálós szakaszokon sokkal nyugodtabb egy hátul is független kerékfelfüggesztésű autó, mint a csatolt hosszlengőkaros.

Vezetés

Országúton és autópályán vezettük a Cupra Formentor 1,5 TSI-t. Így elsőre egy kezes, kényelmesen rugózó autó, jó ülésekkel, igényes és szép megjelenítésű kijelzőkkel, de a motor indítása után lassan feléledő információs rendszerrel.

Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 9

Nem érezni élénknek a motort, pedig a Formentor 1,5 TSI rendesen gyorsul. 8,9 mp alatt ér fel 100-ra, 203 km/óra a végsebessége DSG-váltóval

Németül az autótesztekben a zugeschnürt szóval szokás leírni azokat a motorokat, amelyeket mintha mindig fojtana valami, nem tudnak felszabadulni kihúzatva sem. A Formentor 1,5 TSI motorja is ilyen, végig tompa marad, de tisztességesen és egyenletesen húz. 250 Nm a maximális forgatónyomatéka, amit 1500-as és 3500-as fordulatszám között folyamatosan lead.

Finom járása és csekély zaja szól mellette a mértéktartó fogyasztáson kívül, ami lakott területen kívül lelkes gázadással, erősen sportosan vezetve is megállt 8,4 literből 100 kilométer a fedélzeti számítógép szerint. A reális 7 liter körül lehet vegyesen, ami jó eredmény egy 150 lóerős, emelt építésű benzines autótól.

Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 10

Váratlanul mélyre engedhető a vezetőülés, az üléshelyzet igazán jó

Más motorral a sportos felett Cupra üzemmód is lehívható, a konnektorról tölthető akkus hibridekben is, ami aktiválja a belső téri hanggenerátort. Működését lehet idegesítőnek vagy menő aláfestésnek tartani, engem nem zavart. Azokban a Cuprákban, ahol van a kormányon is üzemmódkapcsoló, sokkal egyszerűbb közöttük váltani, mint a középső érintőképernyő menüjébe kényszerülve.

Bajna környékén autóztunk a Formentorral, ahol nagyon jó kanyargós szakaszok vannak és volt mit kiélvezni a Formentorban. Megbocsátó, nagyon nyugodt útfekvésű autó, gázelvételre életet vihetsz a farába, de nem csinál semmi gonoszat. Nem olyan, mint a 4×4-es Cupra Leon, de a magasított építésű autók között értékelendő, amit a futóműve tud.

Költségek

10 684 420 forintról indul a manuális váltós 1,5 TSI, a kipróbált automatikus váltóval 11 421 020 Ft a listaára. A VZ a gazdagabban felszerelt modellek jele, de ez a szint nem társítható a belépőmotorral. Egyelőre nincs hazai ára a 2,5 literes, 390 lóerős VZ5-nek, de ezt addig kell majd megvenni, amíg létezhet, mert a világ nem arra megy, hogy sokig örülhessünk az öthengeres turbómotornak.

A 11 421 020 Ft-os Cupra Formentor 1,5 TSI DSG néhány

vetélytársa – Listaárak

BMW X2 sDrive18i (136 LE) aut. 10 892 400 Ft
Citroën C4 1,2 THP aut. Shine Plus (155 LE) 9 699 000
Kia Xceed 1,5 T-GDI Gold aut. (160 LE) 8 199 000
SEAT Ateca 1,5 TSI DSG Style (150 LE) 10 220 870
Mire elég Magyarországon 150 lóerő? 11

Nagyon sokféle megjelenítést tud a digitális óracsoport, ami szériafelszerelés

Értékelés

150 lóerővel és adaptív lengéscsillapítás nélkül a Cupra Formentor mérsékelten nyújtja azt a sportosságot, amit a márka megcélzott. Akinek ez a fontos, jóval több pénzért rendelhet ütősebb verziókat belőle, de a lényeget az alapmodell is tudja. Szerethető karakterű, alaposan összerakott, kulturált autó, igazi mindenes, pár túlbonyolított megoldással, de átlagon felül sikkesre rajzolt karosszériával.

Mellette – Ellene
 
  • Széles motorkínálat (150-390 LE)
  • Nincs belőle háromhengeres
  • Finoman járó, takarékos motor (1,5 TSI)
  • Szép utastér, menő képernyőkkel
  • Korrekt térkínálat
  • Ritka és egyedi autó
  • A ritka és egyedi autók hülyeségei nélkül
 
  • Büszke árak
  • Bizonytalan értéktartás
  • Közepes gyorsulásérzet (1,5 TSI)
  • Körülményes hőmérséklet-beállítás
Hogy tetszik Nektek a Cupra Formentor?
462 szavazat - átlag: 6.62 (10-ből)
Hogy tetszik Nektek a Cupra Formentor?