Röviden – Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 LE DSG-7 4DRIVE | |
---|---|
Mi ez? | A SEAT-ból kinőtt, teljesítményorientált Cupra almárka első igazán saját dizájnú modellje, kompakt méretű terepkupéja a Formentor, aminek szériaérett változatát 2020 tavaszán mutatták be |
Mit tud? | Sportos megjelenésű autó, erős motorral, ügyes futóművel, ütős formatervvel |
Mibe kerül? | Egyelőre nincs hazai ára, leghamarabb november végén, december elején derülhet ki, mennyibe is kerül a Cupra Formentor |
Kinek jó? | Aki kedveli, ha az autója emblémája láttán az emberek többsége csak zavartan hümmög, és vezetni is szeret, az boldog lehet a Formentorral |
Cupra névvel jó ideig csak a SEAT sportosabb modelljein találkozhattunk, de 2018-ban a spanyol márka úgy döntött, önálló almárkát épít fel a jól hangzó név mögé, amelyet a „Cup Racer” szavakból ollóztak össze. Eleinte a Cupra márkaembléma már meglévő SEAT-modelleken tűnt fel, így a Cupra Ateca, majd a Cupra Leon jelentette a választékot. Utóbbiból kombi is készül, szintén sportos, vagány külsővel és műszaki tartalommal, de az igazi nagy durranást az idén tavasszal érkezett Formentor jelentette, amely már saját, egyedi dizájnt kapott, míg a műszaki tartalom továbbra is az anyavállalat, a Volkswagen raktáraiból került az autó alá.



























































































Maga a Formentor név bármennyire is gonoszul hangzik, semmi extrát nem jelent, csupán egy félsziget neve Mallorca északkeleti csücskében. Ezzel nagyjából hűek is maradnak a SEAT nómenklatúrájához, melyben a különböző modellek spanyol városokról kapják a nevüket.

A kis kék bigyó jelzi a Mallorca csücskében található félszigetet, ami Formentor néven ismert
Külső
Formára a Formentor egy átlagos szabadidőautó lenne, de kicsit érezni rajta a gyötrődést, hogy ugye a népnek kell a magas építésű, SUV-szerű forma, de ahhoz, hogy el lehessen adni a konkurenseknél sokkal sportosabbnak, és hogy tényleg lehessen is úgy vezetni, muszáj alacsonynak is lennie, így lett ilyen: mezei autónak magas, SUV-nak pedig alacsony.

Megvannak a kötelező műanyag rátétek is, de szerencsére alig látszanak
Megkapta a kötelező műanyag küszöb- és kerékjáratiív-rátéteket is, de mivel ezek közel olyan színűek, mint a karosszéria, annyira nem feltűnőek, mintha matt fekete, pucér műanyag virítana ugyanott. Szemből a fényes fekete hűtőrács közepében ülő furcsa embléma húzza magára a fókuszt, de a légbeömlők is érdekesek, illetve az egész kasztni tele van élekkel, domborulatokkal, apró kis részletekkel, a Formentor egyetlen négyzetcentimétere sem unalmas. A nappali fény LED-es cikkcakkja segít egy kicsit beazonosítani az autót, aki látott mostanában menet közben SEAT-ot, az könnyen rájön, hogy ennek a modellnek is lehet valami köze a márkához.

Izmos, gömbölyű fenékben végződik a Formentor
Egymás mellett a Cupra Formentor és a Cupra Ateca méretei:
Cupra Formentor |
Seat Ateca |
|
Hosszúság (mm) | 4450 | 4363 |
Szélesség (mm) | 1839 | 1841 |
Magasság (mm) | 1511 | 1601 |
Tengelytáv (mm) | 2680 | 2638 |
Csomagtartó (l) | 420 | 510 |

Igazán eredeti nappalifény-csík
Belső
Utasterében először a kormányra került indítógomb látványát kell feldolgozni, de ha ez megvan, akkor nagyjából a SEAT Leon belsejére ismerhetünk rá. Ami meg a VW Golf aktuális berendezését idézi, annak minden jó és idétlen részletével együtt.

Közvetlen, sportos kormány
A külsőhöz hasonlóan a belsőnek is fontos része a fény, így állítható színű és fényerejű hangulatvilágítást lehet beállítani a Formentorban, és az egyik első ajtónyitó kilincstől a műszerfalon végig a másikig húzódó fénycsík is megvan, ami igazán csinos dolog. Nem biztos, hogy nem tudnék élni nélküle, de jó, hogy van. A fények mellett a műanyag dekorbetéteken és a varrás cérnáján feltűnő bronz szín adja meg a prémium ízt az amúgy tisztességes, jó minőségű anyagokból összeállított belsőnek. Jópofa a DSG váltó apró fokozatválasztó kapcsolója, hasznos a sok rakodóhely, és USB-aljzat – mindegyikük C-s, – de az amúgy komfortos és jó oldaltartású ülések beépített fejtámlája már nem feltétlenül lesz jó magasságban mindenkinek.

Szokatlan helyen a motorindító gomb
Ennél sokkal zavaróbb a klímakonzol teljesen gombmentessé válása, sőt, még a hangerő-szabályzást is egy csík simogatásával kéne megoldani autózás közben, mindenféle kéztámaszték, visszajelzés nélkül. A vezetőnek könnyebb dolga van, ő a kormányról is tud hangosítani, halkítani. Arra pedig, hogy mennyire ész nélkül tesznek egy funkciót az érintőképernyőre, a legjobb példa az ülésfűtés virtuális gombja, amit ugyanúgy sokszor kell megnyomni a hogy végigmenjünk a 0,3,2,1,0 fokozatok között, mint a hagyományos gombot. Pedig ott az érintőképernyő, amin azonnal ki lehetne választani a szükséges fokozatot, ha egy csöpp esze is lenne annak, aki ezt kitalálta.

Ezt kell simogatni, ha a klímát kell állítani. Menet közben rémálom
Ami viszont hasznos, az a változtatható dizájnú és információtartalmú műszerfal, amin rengeteg variációt lehet kisakkozni a középső és a két szélső, kisebb képernyő variálásával. Utasként sem elöl, sem hátul nem lesz kényelmetlen az utazás, a második sorban nemcsak elég hely van az utazáshoz, hanem hátulról kontrollálható szellőzés és USB-aljzatok is segítenek elviselni a hosszú autózást. Csomagtartója 420 literes, a csomagok rögzítéséhez fülek, a szatyroknak kampók is vannak benne, és a tesztautóban 230 voltos konnektor is volt. A hátulról karok meghúzásával is ledönthető ülések lehajtása után sík rakfelületre lehet pakolni a nagyobb kiterjedésű csomagokat.

Sík rakodófelületet ad a megnövelt csomagtartó
Technika
Mindössze kétféle hajtásláncot kínálnak a Cupra Formentorhoz, az egyik az 1984 köbcentis, négyhengeres, turbós benzines, amely 310 lóerős csúcsteljesítményre képes és 400 Nm-es a legnagyobb forgatónyomatéka. Ezzel 4,9 másodperc alatt érhető el a 100-as tempó, és papíron egészen 250-ig mehet a vágta. Váltóból hétfokozatú duplakuplungos DSG jár a motor mellé, és összkerékhajtás. Formentorból létezik konnektorból is tölthető hibrid változat is, ez 245 lóerős, szintén 400 Nm nyomatékkal. A 150 lóerős 1.4 TSi motornak 115 lóerős villanymotor segít be, a 13 kWh kapacitású akkucsomaggal 50 km-es tisztán elektromos hatótávra képes az autó és ugyanúgy hétfokozatú DSG jár mellé.
Frissítés: Az importőr legfrissebb információi szerint még idén megérkezhet az 1,5-ös, 150 lóerős változat hatfokozatú kéziváltós és hétfokozatú DSG váltóval, a 2,0 TSI-ből jövőre lesz 245 lóerős elsőkerekes és 190 lóerős összkerekes változat is. Szintén jövőre érkeznek a 2,0 TDI motoros Formentorok is, 150 lóerős teljesítménnyel, elsőkerekesként hatos kézi- 4×4-esként hétfokozatú DSG váltóval. A hibrid választék is bővül, ott egy kicsit gyengébb, 204 lóerős kivitel is felkerül az árlistára.

Már márkaembléma sem kerül a VW-konszern motorjaira. Ez itt 1984 köbcentis, 310 lóerős
Vezetés
Eltartott pár napig, mire nem a váltó fokozatválasztója előtti menetstabilizáló gombra tenyereltem indulásnál, hanem a kormányra költöztetett motorindítóra. Van ezen kívül egy másik fura gomb, azzal a különféle vezetési módok között lehet váltogatni, itt lehet kiválasztani a Sport és Cupra módokat is – változik a gázpedál érzékenysége, a futómű keménysége és a váltások stílusa is – utóbbinál a csatazaj sajnos a hangszórókból szól és csak bent élvezhető, bár a kipufogó néha képes dörrenni egy finomat.

Made In Germany – ha másként áll, még az Audi-emblémát is látni lehet
Bő 300 lóerővel és a hozzá tartozó 1,6 tonnás tömeggel egész jókat lehet autózni, amit a 19 colos felnik és a kemény, feszes futómű még élvezetesebbé tesznek. Feltéve, hogy a kanyarból kanyarba esve érzi jól magát valaki, mert átlagos, budapesti közúti közlekedéshez ez a szett már nem annyira komfortos. De nem érdemes nyafogni, ez vállaltan egy sportos, kemény, férfias modell, nem sétahajó. A DSG váltó az esetek nagy többségében jól dolgozik, de ha valami szokatlan dolgot kell menedzselnie, hirtelen sokat kell visszaváltani, vagy bármi más megzavarja, képes pár másodperce elaludni.

Többféle műszerfaldizájn választható
Egy előnye van a hangszórókból jövő motorhangnak, az, hogy ki lehet kapcsolni. Így hosszabb távokat is lehet anélkül leautózni, hogy megbolondulnánk a motorhangtól. Szerencsére más menetzajtól sem nagyon kell benne szenvedni, jó a hangszigetelés, szélzaj sem jelentős, legfeljebb a futómű felől érkezik némi zavaró hang, ha nem tükörsima aszfalt van a kocsi alatt.
Papíron 8,2 – 9 liter a Formentor WLTP szerinti fogyasztása, ami a való életben, sok városi és kevés országutas menettel kicsivel 10 liter fölött állt meg, messze nem kis fogyasztásra optimalizált vezetés mellett.

Komfortos a második üléssor is
A Cupra Formentor és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
MINI COOPER SE ALL 4 (220 LE) | 12 300 000 |
SEAT Cupra Ateca (30 0LE) | 17 926 900 |
DS7 Crossback Puretech 225 (225 LE) | 15 560 000 |
Költségek
Ez aránylag rövid rész lesz, az importőr kérdésünkre elmondta, hogy leghamarabb november végén, december elején ismerhetjük meg a Cupra Formentor fogyasztói árait, felszereltségi szintjeit, illetve a szintén várható Cupra Formentor e-Hybrid árát is. Utóbbi valamikor a jövő év közepén futhat be, amíg még bármi történhet a forinttal.

Cupra felirat, és a fura embléma
Értékelés
A Cupra Formentor azt nyújtja, amit ránézésre is elvársz tőle. Egy divatos, szabadidő-autós külsőbe erőszakolt, élvezetesen vezethető, erős, valóban sportos autót kap a pénzéért, aki mellette dönt. Emellett megvan a különlegességfaktor is az autóban, egyelőre a népesség elenyésző százaléka tudja, hogy mit is lát pontosan. Persze az VW-konszernes egyenberendezéshez és annak minden hülyeségéhez sajnos hozzá kell szokni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|