Kaliforniában alig látszik az energiaválság vagy a globális felmelegedés miatti takarékosság, a pazarlás annál inkább. Nagyobb üdítők, nagyobb adag ételek, nagyobb autók. Ha nálunk valaki autózik 50-60 kilométert, tuti belefut egy napelemparkba, miközben egyre több a hibrid és villanyautó is. Ott nemigen látni megújuló energiára alapozó megoldásokat, miközben még a munkára használt pickupok is V8-as benzinessel futnak, tömött sorokban, miközben az üzemanyag literje 600, de sokfelé 700 forint. Óriási SUV-k hazája Kalifornia, villanyautót, hibridet arányaiban keveset látni – és ez talán a legzöldebb állam, ahol még hidrogénkutak is akadnak, ám Texasba még a Toyota emberei sem merészkednek a Miraijal.
Itt, pontosabban Santa Barbara megyében tartotta a Lexus egyik legnépszerűbb modellje, az új RX globális menetpróbáját, amelyben három különböző hibrid hajtáslánc dolgozik majd.




Külső
Nem vállaltak nagy kockázatot a Lexus tervezői a márka legnépszerűbb modelljével. Megtartották az elődmodell alapvető méretét és sziluettjét, egyes részleteket pedig átemeltek a tavaly már bemutatott NX-ről. Kész is az ismerős, de friss RX. Ugyanúgy 4890 milliméter hosszú, mint korábban, a magassága is változatlanul 1695 mm, viszont szélesebb 25 mm-rel, így 1920 mm. Ami az igazi nagy változás, hogy a tengelytávolságát 60 mm-rel megnyújtották, amely így 2850 mm lett. Összességében dinamikusabb a forma. Hétüléses, L variáns nem készül belőle. Aki ilyet akar, annak szereznie kell egy LX-et.
Továbbra is az orsó alakú hűtőmaszk uralja az autó orrát. Azért, hogy még hangsúlyosabb legyen a forma, a szélein futó élek a korábbihoz képest megnyújtott motorháztetőből kiemelkedve folytatódnak. Mint egy szimatoló kutya orra, úgy mutat előre a motorháztető. Fényszórói továbbra is keskenyek, pengeszerűek és LED-ekkel világítanak. Az F Sport változaton a korábban kialakított, pörgő tükrös megoldást használják.
Hátul kevésbé megosztó a dizájn, itt egy évek óta sok márkánál népszerű, divatos megoldást választott a Lexus: összekötötte a lámpákat. Ezzel párhuzamosan eltüntette a márka logóját a csomagtérajtóról, helyette kiírták a Lexus nevet. Megtartották a tető lebegő jellegű kialakítását is, azaz a C oszlopon megmaradt a fekete panel, amely elválasztja a karosszéria alsó és felső részét.
Továbbra is készül F Sport kivitel, de mifelénk az csak az 500h csúcsmodellhez elérhető. Sportosabb hűtőrácsot, küszöböket és új lökhárítókat kínál. Minden RX felnije szériában 21 colos, de az F Sporton fekete színűek, ahogy a tetősínek, a visszapillantó tükrök háza és a díszlécek is.
A súlycsökkentés érdekében alumíniumot használtak a motorháztetőnél és az első sárvédőkön illetve az RX 450h+ töltőcsatlakozójának burkolatát acélról műanyagra cserélték
Belső
Nem okoz meglepetést az új Lexus RX utastere sem, letisztult, azonnal érthető a belső, ismerősnek hat. Mást nem is várhatnánk egy japán gyártótól, amely leginkább a finomításban, a hangolásban hisz. A Lexus szerint az utastér a „kevesebb több” filozófiával épült, az egyszerűségen keresztül igyekszik kifejezni a luxust. Nincsenek is olyan extrém elemek, mint az LS kézzel készített üvegbetétei.
Ettől függetlenül vannak szép részletek, a fém betétek jól mutatnak, az ülések steppelése, a logók nyomása elegáns. Az összeszerelés remek, az anyagminőség is jó. Egy hibát találtam: az ajtók oldalzsebeinek műanyagja eléggé kilógott a sorból. Ráadásul a hangsúlyozottan prototípusdaraboknál némelyiknek éles pereme volt, másokat leburkoltak – szóval ez még változhat, mire az ügyfelekhez ér.
A műszerfalat úgy alakították ki, hogy az egyértelműen kifut az első ajtókra, mintegy körbeölelve az elöl ülőket, ugyanakkor a széles „középkonzol” határozottan elválasztja a sofőrt és utasát. Rendkívül tágas az utastér, ami nem elöl szembeötlő igazán, hanem a hátsó sorban, ahol egyértelműen nagy a lábtér. Itt nem gond, ha apa és fia is 180 centi fölé nőtt.
A könnyített bejutás funkciót is átdolgozták, és az ülések korábbi el- és visszacsúsztatós funkcióját automatikus leengedéssel egészítették ki, ami megkönnyíti a be- és kiszállást.
Háromféle vezetőüléssel is kipróbáltuk az új RX-et, mindhárom komfortja remek, az F Sport variáns nagyobb oldaltartást ad, de nem éreztük, hogy a hagyományosé kevés volna. A sportos változatból létezik kihúzható combtámaszos kivitel, illetve ahhoz nem csak ki-be, de fel-le is állítható deréktámasz tartozott. Nemcsak az első utasokat kényezteti ülésfűtés és szellőzés, de a hátsó ülésekre is juthat ilyen, ezek működését összeköthetjük a légkondicionálóval is, így automatikusan kapcsolnak be, kényeztetve az utasokat.
A műszeregység természetesen digitális és változtatható képű. Rajzolata módosul a kiválasztott vezetési mód (Normal, Eco vagy Sport) szerint, de mi magunk is középpontba tehetjük a fordulatszámmérőt, a hibridrendszer-jelzőt vagy a sebességmérőt. Persze az infókat nemcsak innen szerezhetjük be, hanem a színes head-up displayről is, amely szintén változtatható képű.
A korábbi modell gyenge pontját kijavította a Lexus, 14 colos érintőképernyővel működő új fedélzeti rendszert bevetve. Képernyője számomra leginkább egy e-köny-olvasóra emlékeztetett, egyértelmű fehér háttér, egyszerű, de nagyon jól olvasható fekete karakterekkel. Színes elemek elsősorban akkor láthatók rajta, ha a kamerák képét jeleníti meg. A tolatókamera mellett 360 fokos kamerakép is van. A HD-felbontású képernyőn futó menü könnyen kezelhető és kellően gyors – állítólag 3,6-szor gyorsabb, mint korábban, bármit is jelentsen ez.
Az állati bőrt elutasító vegán ügyfelekre gondolva a Comfort felszereltségnél az ülések, a kormánykerék és a váltókar borítása is műbőr, a színe lehet fekete vagy bézs
A magyar nyelven is működő rendszer vezeték nélkül kezeli az Apple CarPlayt, ugyanakkor az Android Auto csak kábellel futtatható, ami érthetetlen 2022-ben egy prémiumtermékben. Érdekesség, hogy a mai – kapcsolatban maradni mindenáron – korban, a Lexus szerint százféleképpen lehet interakcióba lépni az új RX-szel: többek között okostelefonnal, beszédparancsokkal, a központi kijelzőn keresztül vagy akár felhőalapú kapcsolódással.
A kijelző alsó részén folyamatosan a hűtés-fűtés funkciók gombjai vannak jelen, mintha fizikai elemek lennének, de nem azok. Nem úgy a klíma hőmérséklet-szabályozói, azok valódi, finoman szabályozható tekerőgombok kis képernyőkkel. Nem új ötlet, de igazán elegáns, működése kifinomult, ahogy itt megoldották.
Ebben az autóban nem lesz gond a kütyük töltése, jutott előre egy hagyományos, három USB C-csatlakozó, utóbbiból a hátul utazóknak is jut kettő. De van vezeték nélküli töltő és a könyöklő alatt is akad még USB-aljzat. A hátsó utasoknak ugyanakkor jut konnektoraljzat is.
A hátsó utasoknak is juthat a nem oldalanként szabályozható légkondicionálás mellett ülésfűtés és ülésszellőztetés is
Nemcsak a műszerfal egyes megoldásai, de a multikormány érintésérzékelős kapcsolói is az NX-ből lehetnek ismerősek. Ahogy ott, az RX-ben is meg kell szokni a működésüket, elsőre fura, talán pont ezért mutatja meg a head-up displayen azonnal az autó, mit is kezelünk a gombokkal éppen. A kormány ideális méretű, a sportos vezetéshez is illik, de az F Sport számára így is átszabták. Ott perforált bőr borítja, kap mellé alumínium pedálsort és küszöbdíszeket, más a műszerfal díszítése, és persze a már említett kagylószerű sportüléseket találjuk elöl.
Nemcsak utastere, az RX csomagtartója is nagyvonalú, 612 literes. Használhatóságát javítja, hogy a 2022-es modellben 3 centivel alacsonyabban van a küszöb. Az osztott üléstámlák ledöntése a csomagtartóból is lehetséges, ahol a praktikum jegyében van 12 V-os és hagyományos konnektor is. Akkor sem feltétlenül van gondban a sofőr, ha tetőig megtömjük a csomagtartót, mert a belső tükör egy hátsó kamera képét is meg tudja jeleníteni.
Technika
A külső és az utastér hasonlóságait látva talán már nem meglepő, hogy az új Lexus RX egyes műszaki megoldásait is megosztja az NX-szel. Alapját a GA-K padlólemez adja, ahogy kisebb testvérének is. Természetesen átalakították, hogy növeljék a tengelytávolságot, illetve fokozzák a szilárdságot. Elöl MacPherson, hátul több lengőkaros futómű vezeti a kerekeket.
Továbbra is kérhető adaptív felfüggesztés is az RX-hez, amely független csillapításszabályozást biztosít minden keréknél. A rendszere gyorsabban reagál, mint korábban és szélesebb tartományban dolgozik. A vezető is beleavatkozhat a kormányzás és a felfüggesztés hangolásába, Normal és Sport módokat választva.
Teljesen új motorkínálattal készül a 2023-as Lexus RX. Míg korábban két hagyományos motor mellé volt egy hibrid, az ötödik generációs variánsban a négyféle hajtásláncból már három villamosított. V6-os már nincs, mindegyik modell motorja négyhengeres. Nálunk csak a hibrideket árulják, a hagyományos 2,4 literes turbómotoros variáns nem kerül piacra.
A 350h néven futó modell hajtáslánca ismerős lehet a Toyota RAV4-ből. A 2,5 literes benzinmotort és nikkel-fém-hidrid akkumulátort használó öntöltő hibrid az első és a hátsó tengelyen is alkalmaz egy-egy villanymotort. A 245 lóerős hajtáslánccal 7,9 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/órára.
A 450h+ egy konnektorról is tölthető hajtásláncot takar, amely a RAV4 mellett az NX-ben is szerepel. Itt a 2,5-es Atkinson-üzemű motor mellé 18,1 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor és erősebb villanymotorok társulnak. A 309 lóerős hajtáslánccal 6,5 másodperc alatt sprintelhet százra a modell. A tisztán elektromos hajtással a szabvány szerint akár 65 kilométert képes megtenni, és akár 130 km/órás sebességgel is képes villanyüzemben suhanni. Az utastér padlója alatt található akkumulátor töltésére nagyjából 2,5 órát ad meg a Lexus a 6,6 kilowattos fedélzeti töltővel.
Az igazán izgalmas dolgok az új csúcsmodellben, az 500h-ban sorakoznak. Itt ugyanis történetében először turbómotort épített a hibrid hajtásláncba a Lexus. Ha ez nem lenne elég, nem a szokásos bolygóműves erőátvitel juttatja a kerekekhez a nyomatékot, hanem hatfokozatú hagyományos automatikus váltó – legalábbis elöl. A hibrid rendszerhez alacsony ellenállású nikkel-fémhidrid akkumulátorból érkezik az energia.
Az öntöltő 350h hibrid motortere. A 245 lóerős hajtáslánccal 7,9 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/órára
A 371 lóerős teljesítménnyel 6,2 másodperc alatt képes százra gyorsulni a csúcsmodell. Az első elektromotor a 2,4 literes belső égésű blokk és a váltó között található, a hátsó tengelyen egy, a szokásosnál erősebb, 80 kW-os (109 LE) elektromotor található, külön vezérléssel. Mindkét motor működik generátorként is. Új megoldásai miatt is kapott új nevet (DIRECT4) ez az összkerékhajtás. A másik modellekben lévő E-Four néven fut.
Az új hajtásrendszer folyamatosan változtatja a nyomatékot az első és a hátsó tengely között a vezetési helyzet függvényében: pl. a kanyar elején az első tengely a hangsúlyosabb, majd a kanyarból kihajtva a hátsó kerekekre enged több nyomatékot. Ezen felül a motorok nyomatékának vezérlését arra is képes felhasználni, hogy szabályozza a karosszéria bólintását.
Érdekesség, hogy a 350h és a 450h+ modellben más megoldást választott a bólintás csökkenésére a Lexus – vélhetően a kisebb nyomatékú villanymotorok miatt. Azoknál a vezető fékpedálra gyakorolt nyomásának és a függőleges felfüggesztési mozgásoknak megfelelően változtatja az első/hátsó fékerőelosztást.
Az RX 500h F Sport Performance kivitelben hátsókerék-kormányzás is segíti a dinamikus vezetést. Alacsony és közepes sebességnél a hátsó kerekek az első kerekekkel ellentétesen, míg nagy sebességnél az első tengellyel azonos irányba fordulnak el, maximum 4 fokos szögben.
Vezetőtámogató rendszerek garmadája sorakozik az új Lexus RX-ben, így elérhető automata parkolási rendszer, baleset-megelőző rendszer, aktív kormányzási asszisztens, adaptív sebességtartó, sávváltási segéd, első keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, de még a biztonságos ajtónyitást is felügyeli egy technika.
360 fokos panorámaképet mutató rendszer segíti parkolás közben a vezetőt, a jármű automatikusan képes tisztítani a kamerákat
Vezetés
A Csendes-óceán mellett, Kalifornia központi partvidékének déli végén találta meg a megfelelő helyszínt a Lexus, hogy kipróbáljuk az új RX-et. Santa Barbara megye autópályáin és a Santa Maria-völgy dimbes-dombos tájain autóztunk, néhol szőlőtőkék között, hiszen a helyszín ismert bortermesztéséről. Kipróbálhattuk az összes változatot, amelyek eltérő jellegűek vezetés közben, de alapvetően van egy közös tulajdonságuk: jó vezetni őket. Nem úgy, mint eddig, sokkal inkább hagyományos értelemben vett, a kormányzásból, a futóműből, a dinamikából eredő vezetési élményben lépett előre a modell. Nem lett BMW, de elődjéhez képest határozottan más élményt ad.
Szabadidő-autósan kényelmes az üléspozíció az új Lexus RX-ben, nem érezni, hogy nagyon fent ülnék, de rálátni a forgalomra. Kormánya jó kompromisszum, már-már sportos méretű. Továbbra is alapvetően kényelmes a hangolása, de kellően direkt a kormánymű működése.
Nekünk, európaiaknak talán a 350-es volt a legmeglepőbb. A nem hibrid RX, nagyon „hagyományos”, hiányzik belőle a hibridek fennköltsége, az a különleges hangulat. „Alul” kevésbé indul el, hiányzik a villanymotor nyomatéka, de amikor felépül a töltőnyomás, már jó, onnan már élénk az autó. A kocsi hátulja izgágább (vélhetően a hibrid rendszerek hiánya miatt), ami fokozza az élményt.
Nekem leginkább a 350h hasonlít a jelenlegi RX-re. Futóműve jó kompromisszum, gyors kanyarokban kicsit bedől, de alapvetően feszesen tartja a kasztnit, miközben tompa hangokból érzékeljük csak az úthibákat, ha vannak. Dinamizmusa nem ad sportos érzetet, de a hétköznapokon elég. A motorhang még mindig nem túl élményszerű, a padlógázas menetek nem illenek hozzá, de kevésbé bőgős, mint korábban. Annál is inkább, mert ha nem „hajtva” vezetjük, akkor még inkább előtérbe kerül az utastér fontos erénye, a csend.
Ez mindegyik változatra jellemző, így a 450h-ra is. Ennek a modellnek érezhetően jobb a dinamikája egyenesben, ugyanakkor kanyarban meg érezni, hogy nehezebb. “Ebben van anyag” érzetet kelt. Valamelyest feszesebbnek tűnik a futóműve és a kormányrásegítése is visszafogottabb.
Ahogy a többi hibrid RX, ez is elektromosan indul el, de – normál üzemben – a plug-in hibrid variáns mindaddig elektromosan halad, amíg van szufla az akksiban. Tisztán elektromos hajtással is kellően mozgékony, és valóban tudja az autópályás tempót villanyhajtással is. Ha nagyon hajtanánk, akkor bekapcsolódik a benzines motor, de amint lehet, visszavonul.
Nemcsak a 350 lóg ki az RX-ről eddig alkotott képből, hanem az 500h is. Ennek nem hibrides a hangja, inkább morcos.
Fickós gép, autópálya-tempóról is vígan gyorsul tovább, nem szomorkodik. Az 550 Nm nyomaték kellően rugalmassá teszi. Kormányzása és az egész autó izgalmasan élénk. Jól fordul, ami persze a négykerék-kormányzás hatása is.
Továbbra sem sportkocsi, de ebben hangsúlyos a sebességélmény, jó vele szerpentinen is menni. Sokat számít, hogy hagyományos hatfokozatú automata váltó került bele. Érdekes élmény egy hibrid Lexusban, ahogy érezni a váltásokat, ahogy újra összezár a hajtás.
Mindegyik RX habitusa állítható kissé a normál helyett sportmódot választva. Előbbi inkább komfortos, utóbbi feszesebb, de nincs óriási eltérés a kormányzás és a futómű feszességét illetően. A vezetőt figyelő rendszert még csiszolnia kell a Lexusnak, mert gyakran nem tudott mit kezdeni azzal, ha valaki napszemüveget hordott, vagy a szája elé tette a kezét ilyenkor is veszély érzékelt.
Ugyanakkor a távolságtartó tempomat és a sávtartó rendszer is kifinomultan működik. Ha pedig túl sokáig hagyjuk önállóan vezetni és a felszólításra – hogy fogjuk meg a kormányt – sem reagálunk, akkor szépen megállítja az autót.
Költségek
Mint a márka európai vezetőitől megtudtuk, 2022 októberétől lehet megrendelni az új Lexus RX-et, az első autókat 2023 elején kezdik kiszállítani. Évente 12 000 autót terveznek eladni Európában. A felét régi ügyfelek fogják megvásárolni, a többit márkán kívülről érkezőknek szánják.
A várakozások szerint Nyugat- és Közép-Európában az RX 450h+ ígérkezik a legnépszerűbbnek. Ezt a változatot 31 990 000 forinttól lehet megvenni, de a legjobban felszerelt hatmillióval drágább (Árlista itt). Ezzel pont az 500h alatt marad, amelyből 38 millió forint az olcsóbb kivitel, a jobban felszerelt viszont 39,5 millió (Árlista itt). A 350h indulóára 28 990 000 forint, itt 34,9 millió a csúcskivitel (Árlista itt).
Értékelés
1998-as bemutatkozásakor az RX 300 a világ első prémiumcrossovere volt, az volt az első modell, amely már meglévő modell önhordő padlólemezére épülve született meg. 2005-ben a második generációs RX a világ első prémium-hibridautójaként érkezett. A modell értékei azóta is fejlődtek, egy valami azonban hiányzott, a hagyományos vezetési élmény. Most már ezt is tudja az RX, amely ugyan továbbra sem a vad, féktelen száguldásra alapoz, de felkínálja a lehetőséget, miközben továbbra is takarékos vezetésre ösztönöz.
Reméljük, az új Lexus RX is segít, hogy a jövőben több amerikai döntsön ilyen modellek mellett, mert az ottani alacsonyabb sebességhatárokkal korlátozott közlekedéshez még ideálisabb is a hibrid, mint mifelénk, és így nemcsak mi, európaiak küzdenénk a bolygóért.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|















