Röviden – Škoda Fabia 1,5 TSI DSG | |
---|---|
Mi ez? | Negyedik, vadonatúj generáció a Fabiából, a Škoda elsőkerék-hajtású kisautójából, itt a 150 lóerős négyhengeressel, automatikus váltóval és a gazdagabbik, Style felszereltséggel. |
Mit tud? | Teljes értékű autó, nívós kényelemmel és biztonsággal. A 150 lóerős motorral még jól is megy. |
Mibe kerül? | A szívómotoros, 80 lóerős Fabia 1,0 Ambition alapára 6 514 380 Ft, a tesztelt modellé 9 082 850 Ft, amiből 300 ezer Ft a kedvezmény. |
Kinek jó? | Családi használatra is alkalmas, két embernek hosszabb utakra is kényelmes kisautót keresőknek jó, ha fontosak a sportos menetteljesítmények. |
Ha a nagyobb autók motorjával, váltójával és extráival felruházunk egy kiskocsit, az többnyire alig marad olcsóbb az alsó középkategóriás modelleknél. Az az érdekesebb, hogy árán kívül a Skoda Fabia 150 lóerős, DSG-váltós csúcsmodellje színvonalban is meg tudja-e közelíteni a kompakt autókat?
Külső
Jó sokat nőtt a modellváltással a Škoda Fabia. A negyedik generáció hossza 4170, szélessége 1780, magassága 1461 mm, tehát közvetlen elődjénél 111 mm-rel hosszabb, 48-cal szélesebb és 8-cal alacsonyabb. Tengelytávja 2552 mm, ami a szélességgel együtt meghaladja az első Octavia vonatkozó méreteit.







































































































Ebben a narancsmetálban különösen jól érvényesülnek a Fabia karosszériájának igen precíz gyártástechnológiát követelő élei, az igényes fémmunka egyben azt a jó minőségi összképet is megalapozza, amit az autó működése kiteljesít. Az első ajtók alján látható domborítást a cseh zászlóban Morvaországot jelképező kék háromszög ihlette.
Minimum 0,32-ről a legjobb esetben 0,28-ra csökkent a Fabia alaktényezője, ami kiemelkedő érték a kisautók között. A legjobb az itthon nem kapható 65 lóerős szívómotorú 0,278-0,304-es adata, de a 80 lóerős 0,279-0,307-tel szinte ugyanilyen jó. Az intenzívebb hűtést igénylő 1,5 TSI cw-értéke 0,288-0,316 között mozog a dicséretesen részletes gyári műszaki leírás szerint.

Tengelytávja 2552 mm, ami a szélességgel együtt meghaladja az 1996 utáni 1U Octavia vonatkozó méreteit
Alapáron Proxima fantázianevű 16-os könnyűfém felnik járnak a Style felszereltséghez, a a tesztautón 17-eseket láttok, kipattintható küllőrátétekkel. A főnix narancs metálfényezés igazán jól áll a Fabiának, de 337 820 forintért elég drága extra, más metálszínek 184 150 forinttal szerepelnek a konfigurátorban.
Belső tér
Kategóriájának legtágasabb autói közé tartozik a Fabia, az Ibizával és a Polóval együtt családi használatra is kellően tágas. Elérhető hozzá levegőkilépő a hátsó utasoknak, ami ebben a szegmensben rendkívül ritka, de a nyári hőség súlyosbodásával annál fontosabb extra. 53 340 forintot nagyon megérne a hátsó kartámasz.

Kemény műanyagokkal is sikerült jó minőségérzetet teremteni
Sima fekete helyett felár nélkül választható ebben a barna-feketében az üléskárpit, ami a réz árnyalatú műszerfali dekorelemekkel feldobja az utasteret. A fokozatválasztó-kar környékét viszont a Style felszereltségű modellben is négy vakkapcsoló csúfítja. Mennyibe kerüljön egy kisautó, hogy ne ezt kelljen nézni nap mint nap?
Jól kivehető jelei vannak a spórolásnak az utastérben, ahogy annak is, hogy a tervezők igyekeztek meggyőző minőségérzetet teremteni. A műszerfal felső része kemény ugyan, de a műanyag erezete tetszetős és a bronz árnyalatú díszek is mutatósak. Az első ajtóborítás önmagában egy rideg műanyaghéj, van azonban egy szövetfolt a könyöködnek, ahol a legjobban nyomna a plasztik.
Mélyen átgondolt autó az új Škoda Fabia, a középső tárolóban van csipesz a notóriusan elkeveredő papírok rögzítéséhez és még tolltartóra is gondoltak a tervezők. A tolatóradar hangja is gyorsan kikapcsolható, ha telefonálás közben süvítene a beszélgetésbe.

10,25″ a sokféle megjelenítést tudó digitális óracsoport képátlója
Egyik kedvenc extrám az összecsukható első utasülés, amely 40 640 forintért nem pénz ahhoz képest, mennyivel hosszabb cuccokat el lehet így vinni a Fabiában, amelyből sajnos nem lesz újra kombi.
Egy kézzel nyitható az üdítő, mert gondoltak az egyik pohártartó alján a flakon elforgását megakadályozó gumibütykökre. Kapunk fedélzeti kukát, esernyőt, tölcsérré formálható kupakot az ablakmosótartályra. Állítható elöl a biztonsági öv felső bekötési pontja, adott a napszemüvegtartó, a csomagtér felosztását is megkönnyíti több okos kiegészítő.
Kényelmetlenül szabályozható ezzel szemben a légkondicionáló, mert a ventilációnak már nincs közvetlenül elérhető gombja, hanem az érintőképernyőn a klímamenüt aktiválva állítható a befúvás. De a Volkswagen-konszern legújabbkori fedélzeti rendszerei közül még mindig ez a tesztelt Škoda Fabia megoldása a legkevésbé nehézkes. Kár, hogy a menü ilyen lassan jelenik meg.

Részben felárasak, de nagyon hasznosak a Fabia csomagtéri részletmegoldásai. 343 literes a tér az alapáras mankókerékkel
Papíron 380-1190 literes a csomagtartó, de ez pótkerék nélkül lenne ennyi. Mivel itthon széria a szükségpótkerék, a tér 343 literes. A kivett kalaptartó becsúsztatható az üléstámla mögé. A kedvező méreten túl a sokféle csomagtérrendező háló, tépőzáras csomagrögzítő, horog, elválasztó és egyéb okosság teszi igazán jól kihasználhatóvá, jobban beoszthatóvá a kompakt autókhoz mérhető térfogatot.
A különféle összetételben 77 470 forinttól kapható Simply Clever-csomagok nagyon hasznosak a mindennapokban, felárukat többszörösen megszolgálják, amikor nem gurulnak szerteszét a bevásárolt cuccok és van hová tenni a vizes fürdőruhákat meg az ünnepi borokat egyaránt.
Technika
Korábbi cikkünkben részletesen olvashattatok a PJ kódjelű Škoda Fabia technikájáról, amit most nem ismétlünk meg. A lényeg, hogy a Fabia alapja is az MQB A0 padlólemez, amire a Scala és a Kamiq vagy az Ibiza és a Polo épül.
Se benzin-gáz vegyes üzemű, se hibrid, se dízel nincs az új Škoda Fabiából. A 65-150 lóerő, illetve 93-250 Nm közötti motorkínálatból 15,9 és 8,0 mp közötti 100-ra gyorsulás, 172-225 km/órás végsebesség és 5,0-6,1 l/100 km WLTP-szerinti fogyasztás adódik. A 80 lóerős itthoni alapverzió szívó háromhengeres. A két 1,0 TSI változó lapátgeometriájú turbóval és közvetlen befecskendezéssel működik 95, illetve 110 lóerővel, 175, illetve 200 Nm nyomatékmaximummal.

16 szelepes és két vezérműtengelyes az 1,5 TSI, teljesítménye 150 lóerő, maximális nyomatéka 250 Nm
1498 köbcentis a két vezérműtengelyes, inkább hosszú löketű motor (furat x löket 74,5×85,9 mm). A közvetlen benzin-befecskendezéses, részecskeszűrős motor szelepeit szíj mozgatja, pár évtized alatt talán eljut a használtautó-vásárlók többségéhez is, hogy ez már nem az a láncbajos rémséges TSI.
150 lóereje 5000 és 6000 közötti fordulatszámon állandó, 250 Nm-es nyomatékmaximumát 1500-tól 3500-ig tartja. A 10,5:1 sűrítési arányú motor csak a hétfokozatú, száraz, tehát nem olajban futó kuplungos DSG-váltóval kombinálható. A váltó egy-egy elektrohidraulikusan működtetett száraz tengelykapcsolóval iktatja be a hajtásba az adott fokozatot.
Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros a futómű, felniből 14-18 collosak vannak. 15 milliméteres ültetéssel jár a 60 960 forintért rendelhető sportfutómű és továbbra is van rossz út csomag, 15 mm-rel megemelt felfüggesztéssel. A terheletlen hasmagasság alapesetben 138 mm. A 150 lóerőst kivéve mindegyik Fabiában dobfék van hátul (eltérő méretben), a tárcsafék extra.

370 840 forintért rendelhető a fejlett LED-es adaptív fényszóró
Ötcsillagos töréstesztjével a Fabia igen jó színvonalat képvisel a kiskategóriában. Az oldalütközéskor az első utasok összefejelését megakadályozó, ülések közötti légzsák nincs, alapáras viszont a hátsó oldallégzsák is.
Vezetőtámogató rendszerként alapáras vagy elérhető a városi vészfékasszisztens gyalogosvédelemmel, az aktívan kormányzó sávban tartó rendszer, a fáradásfigyelés, a jelzőtábla-felismerés, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés, és motortól függően rendelhető adaptív tempomat is.
Vezetés
Ha a könnyen kikapcsolhatóra megcsinált, néhány mozdulattal deaktiválható sávban tartót pihenni küldtétek, a tesztelt Škoda Fabiában vidáman megy az idő. A széles tartományban beállítható, megfelelően tartó, módosítható deréktámaszú ülés kényelmes, még kihúzható combtámasz nélkül is jól telnek benne az utak.

Jól megy: 8,0 mp a gyorsulása 0-ról 100 km/órára, 225 km/óra a végsebessége
Átlagos a fordulókör 10,7 méteres átmérője, a kilátás a mai autókhoz képest elfogadható. A DSG elég gyorsan vált előre-és hátramenet között, ami meggyorsítja a forgolódást városban. A Škoda nem kövei el azt a hibát, hogy nincs négyhengerese a 150 lóerő körüli teljesítményszinten, ráadásul az 1,5 TSI a legegyenletesebben járó sornégyesek egyike. Szinte rezgésmentesen forog.
Zöldre váltó lámpától a száraz duplakuplungos váltó időnként bántó rántást produkál elinduláskor. Mintha be akarná hozni az időveszteséget, mire a motor az automatikus alapjárati leállítás fázisaiból újraindul a stop-start rendszerrel.
A túl hirtelen kuplungműködtetés parkoláskor is elő-előfordul. Ezek a kisiklások azért furcsák, mert a váltások nagyrészt kifinomultak és gyorsak. Menet közben a DSG már lágyan, gyorsan és jókor kapcsol.

Kedvezményes áron 8,8 millió Ft extrák nélkül a tesztelt 1,5 TSI DSG Style, mégis van benne négy vakkapcsoló a DSG fokozatválasztó-karja mellett
Könnyed gurulás közben a motor lelkesen átáll kéthengeres üzemmódra, amit jobb is, hogy visszajelez a műszerfalon, mert annyira kevéssé érzékelhető a változás a motor működésében, rezgéseiben és hangjában a fogyasztáscsökkenésen kívül. Tényleg nagyon picit bizsereg csak jobban a kormány, amikor a két belső hengerben átmenetileg leáll a befecskendezés és az égés.
Jobban esik, ha mind a négy hengerben élet van, mert 150 lóerővel a vezető és csomagok nélkül, ezzel a hajtáslánccal 1145-1289 kilós Fabia nagyon jól megy. A 8,0 másodperces gyorsulási érték sem rossz 100-ra, de azt az erőlködésmentes gyorsulást, a gondtalan kiugrásokat nem adja vissza, amit a viszonylag nagy motor produkál a kis autóban.
Épp a jó erőben lévő motor miatt hiányoltuk a kormányon lévő kapcsolóflepniket. Aki kézzel váltva próbálja kiküszöbölni a váltó helyenként álmos visszakapcsolásait, a fokozatválasztó karral ügyeskedhet.

Alig érezni, amikor a két belső hengerben átmenetileg leáll a befecskendezés és az égés. Zárt szelepekkel a hengerekben lévő levegő rugóként működik, de főleg a befecskendezés kiiktatása csökkenti a fogyasztást
Kimaradt a tesztautóból 128 270 forintos adaptív sebességtartó automatika, de a Škoda kisautója különösebb extrák nélkül is hozta azokat az alapértékeket, amelyek a Fabiát 1999 őszi bemutatása óta jellemzik. A Škoda Fabia azóta is a felnőtt kisautó iskolapéldája.
Érettsége, komolysága a szélzaj, a kerékhang és a gumizaj hatásos csillapításában is érzékelhető. Ha nem az alsó középkategória legjobbjaival hasonítod össze és beéred a 17-esnél kisebb felnivel, a Fabia lazán hozza a jobb kompakt autók futási kultúráját és kényelmét. A tesztautó a 215/45 R17-es gumijánál a Fabia sokkal kényelmeseben tud rugózni azzal a szerényebb kerékszettel, ami az 1,0 literesen volt.
Költségek
Kétféle felszereltséggel kapható a Škoda Fabia. Az 1,0 Ambition alapára 6 514 380 Ft, a tesztelt Style 7 584 990 forintról indul, de utóbbiból nem a 80 lóerős szívó háromhengeres, hanem a turbós és 95 lóerős 1,0 TSI az alapmodell.

Kevés négyhengeres kisautó maradt mára. 9,1 millió Ft az 1,5 TSI DSG Style listaára, 300 ezer Ft a központi kedvezmény
9 082 850 Ft a tesztelt 1,5 TSI DSG listaára jelenleg. Forgalomba helyezésekor a tesztautó listaára még extráival együtt 9,6 millió Ft volt, de a forint végromlása miatt ez már nem mérvadó. Nagyjából 850 ezer Ft a négyhengeres motor felára a szintén DSG-s és 110 lóerős 1,0 TSI-hez képest, ami nagy ugrás, de sokat is kapsz érte cserébe.
A Škoda Fabia 1,5 TSI DSG és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Corsa 1,2 Turbo GS Line (130 LE, 8. fok aut.) | 8 730 000 |
Renault Clio E-Tech Hybrid Techno (145 LE) | 8 599 000 |
SEAT Ibiza 1,5 TSI DSG FR (150 LE) | 10 125 620 |
Škoda Fabia 1,5 TSI DSG (150 LE) | 9 082 850 |
Négyhengeres turbómotort egyre kevésbé találni a kiskategóriában. A konkurenciát szűkíti az is, hogy a 140 lóerős Clio 1,33 TCE csak kézi váltóval kapható 7,3 millió forintért, ezért szerepel a szintén négyhengeres hibrid a táblázatban.
Takarékosan vezetve, fele-fele arányban országúton és autópályán járva 5,8 literes fogyasztást mértünk tankolás után. volt. A teletankos körön ennél rosszabb lett az átlaga, majdnem 7 liter 100 kilométerre. Ha kibírod, hogy csak 110-zel hajtsd ezt az igazán erős kisautót, 5,1-5,2 literből el tudod gurítani 100 kilométerre. A tank 40-ről 50 literesre növelhető a Komfort csomaggal.
2+2 évre vagy 200 000 km-ig érvényes a tesztelt Škoda Fabia garanciája. A plusz két év akkor jár, ha márkaszervizben folytatódik az autó karbantartása vagy ha több más, a garanciafüzetben egyértelműen jelzett kívánalom mellett a felhasznált alkatrészek gyártójától kapott tanúsítvánnyal tudod igazolni, hogy egyenértékűek a gyári alkatrészekkel, amit bajos lehet kijárni.

6,2 liter/100 km lett a tesztátlagunk, a WLTP-érték 5,6-6,1 liter
Értékelés
Nagyon jól kitalált autó a negyedik generációs Škoda Fabia. Kényelme és belső méretei alapján a kompakt autók között is megállná a helyét, de ennyi pénzért kapunk is alsó középkategóriás autót. A 150 lóerős benzinessel már zúgathatunk rendesen és gyakorlatilag még a fogyasztása sem magasabb, mint az 1,0 TSI-é.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|