Röviden – Peugeot 308 1.2 PureTech Allure
Mi ez? 2007-ben jött a világra a Peugeot 308-as, ez pedig a 2021-ben bemutatott harmadik generáció a franciák kompakt méretű modelljéből, abból is az erősebb benzinmotoros változat, kézi váltóval
Mit tud? Izgalmas külső mellé szép és nem utolsósorban jól használható belsőt is kapott
Mibe kerül? 8 980 000 forinttól startol a 308-as árlistája, a tesztautó ennél kicsit komolyabb, így legalább 10 170 000 forintot kérnek érte
Kinek jó? Nagyon jól használható, értelmes méretű autó családi vagy akár céges célokra is.

Van annyira jó, mint amilyen szép? – Peugeot 308 teszt 1

 

15 évvel ezelőtt próbáltunk először 308-ast, amely még mindig fontos darabja a Peugeot kínálatának. Azóta sok idő eltelt, a modell már a harmadik generációnál tart, amelyet tavaly ősszel a nemzetközi bemutatón már kipróbálhattunk. A hosszabb, hazai tesztre azonban várni kellett, az autóipart sújtó problémák miatt. Készül a Peugeot 308-ból dízel és hibrid is, mi ezúttal egy benzines változatot próbáltunk ki, abból is az erősebb, 130 lovas kivitelt, hatfokozatú kézi váltóval, a felszereltségi szint alsó-középtájon lévő polcáról. 

Külső

Ritka az új Peugeot 308-ashoz hasonlóan merész, vagány megjelenésű autó. Pláne, ha nem a divatos, ilyen-olyan SUV- vagy crossoverkategóriában keresgélünk, hanem a klasszikus, kompakt méretű ötajtósok között. Alapvetően tovább viszi a második generáció formavilágát, de az annak bemutatása óta megjelent új Peugeot arculati elemekkel, amelyek egy részét már ismerjük az 508-as, 208-as, vagy épp a 3008-asról stb. Elölről nézve összevissza cikázik a tekintet az irdatlan méretű, megújult oroszlános márkaembléma, a különleges, 3D-s hűtőmaszk és a függőleges, irányjelzőként is funkcionáló nappali menetfény sávja között, egyik elem izgalmasabb, mint a másik.

A karosszéria a modellváltáskor 11 centiméterrel lett hosszabb, – 4367 milliméter – szélessége 1852, magassága 1444  (konnektoros hibridként 1441 mm), a tengelytávja 2675 mm. A laposabb és hosszabb test sokkal elegánsabb, karcsúbb lett, ami egyéb trükkökkel, például a hátsó légterelővel, a különleges felnikkel együtt a légellenállásnak is jót tett. 

Van annyira jó, mint amilyen szép? – Peugeot 308 teszt 2

Hátul egy ideig keresni kell a csomagtartónyitó gombot, nem egyértelmű, hogy egy keskeny résbe kell benyúlni és ott tapogatni a kapcsoló után, ami kireteszeli az aránylag magasra nyíló hátsó ajtót. Oldalról az ajtók aljában lévő domborulatok érdekesek, és vannak élek az első és a hátsó kerekek környékén is. Hátulról nézve a keskeny csíkba rendezett LED-es lámpák és a feltűnő, de csupán látványelemként működő dupla álkipufogó teszi izgalmassá a formát, amire még itt is tapasztottak egy tekintélyes méretű emblémát. 

Belső

Modern, merész és nagyon egyedi a 308-as belseje, amiben egyedül a kézi váltó oszlopa tűnik tájidegennek. Persze elsőre úgyis a komikusan apró, alul-felül lapított kormányt veszi észre mindenki, amikor belenéz, csak utána jönnek a finom részletek. A Peugeot i-Cockpitja megosztó dolog, nekem speciel bejön, de érthető, hogy akadnak olyanok, akik nem tudnak mit kezdeni a hasmagasságban található játékkormánnyal. Pedig tényleg nem rossz, nem takar ki egy centit sem a magasra épített műszerfalból, csak hát tényleg akkora, mint a gyerekkori pedálos gokartomé volt. 

Van annyira jó, mint amilyen szép? – Peugeot 308 teszt 92

Jól beállítva nem zavarja a kormány a kilátást és a műszerfalból sem takar ki semmit

Nem lehet panasz a minőségérzetre, a textilréteggel álcázott műanyagok kifejezetten otthonossá teszik a látványra is nagyon összeszedett belsőt, amibe még egy csipetnyi szín is belefért, az ülések zöldes díszöltéseinél, és a sötétben csinos, állítható színű hangulatvilágításnál. Műszerfala és a középkonzolra szerelt kijelző egyaránt 10 colos méretű, és a középkonzoli még egy monokróm, különféle funkciókat vezérlő alsó sávot is kapott, többek között innen lehet elérni a klímavezérlés felületét, az ülésfűtést és a beállítások menüjét is.

Klassz, hogy ezen kívül maradtak igazi gombok is, amik míves darabok, katonás rendben sorakoznak a kijelzők alatt, csak a vészvillogó lóg ki a sorból hetyke pirosával. Szerencsére a belső levegőkeringetés és a pánikszerű szélvédőpárátlanítás kapott saját, azonnal megtalálható gombot, ami néha életmentő is lehet. A fedélzeti rendszer gyors, a grafika igazán szép és a tolatókamera képe is éles, jó felbontású. Pillanatok alatt összekapcsolódik a telefonnal, az AndroidAuto is zökkenőmentesen fut, és még vezeték sem kell a csatlakozáshoz. 

Van annyira jó, mint amilyen szép? – Peugeot 308 teszt 93

Csinos gombsor a központi kijelző alatt

Míg az első két ülés helykínálata hibátlan, addig a második sor még úgy sem túl tágas, hogy a harmadik generáció megérkezésekor 55 milliméterrel megnőtt az autó tengelytávja is. Nagy baj nincs, csak 190 centiméternél fogy el a fejtér – igaz, ez pont az alacsonyabb, profilból karcsúbbra faragott kasztni sara – és kezdi el birizgálni a vezető ülésének háttámlája a térdet. 

Csomagtartója 412 literes, és a padlószint alatt újabb 28 liternyi teret találni, a háttámlák lehajtása után 1323 literre nő a raktér befogadóképessége, bár az így kialakított rakodófelület nem sík, van benne egy komoly szintkülönbség. Ezen felül az utastérben is szétszórható 34 liternyi apróság, az ajtózsebekben, a könyöklőben, kesztyűtartóban és egyéb rekeszekben, üregekben. 

Van annyira jó, mint amilyen szép? – Peugeot 308 teszt 94

Nem lesz teljesen sík a padló a háttámlák lehajtása után

Technika

A legtöbb autógyártóhoz hasonlóan a Peugeot is kitartóan menetel a teljesen elektromos hajtású, ki tudja milyen jövő felé, így a gyár ígérete szerint 2025-ig minden modelljéből gyárt majd többé vagy kevésbé villanyosított változatot is. Aki ilyen 308-asra vágyik, annak nem kell még három évet kibekkelnie, mert már most is kapható kétféle, külső áramforrásból is tölthető akkumulátoros hibrid kivitel a Peugeot kompaktjából. Az 1,6 literes benzinesre épülő PHEV 180 és 225 lóerős rendszerteljesítményű változatban kapható, 12,44 kWh-s lítiumion-akkumulátorral.

Van annyira jó, mint amilyen szép? – Peugeot 308 teszt 95

Az 1.2 literes benzinmotor kétféle teljesítményű változatban is kapható

Aki viszont maradna a hagyományos üzemanyagoknál, az kétféle benzines és egy dízelmotor közül is választhat. Igazából a benzinesek is egyformák, 1199 köbcentisek, háromhengeresek, közvetlen befecskendezésűek és turbójuk is van, csupán a teljesítményük más, 110 és 130 lóerő. Alapból hatfokozatú kézi váltó jár a motorokhoz, de az erősebb benzines rendelhető nyolcfokozatú automatával is. A dízelkínálat egyetlen négyhengeres, 1499 köbcentis motorból áll, amely 130 lóerős, és kézi, valamint automatikus váltóval egyaránt rendelhető.   

Vezetés

Egy métert sem kell menned vele, máris szeretni fogod a Peugeot 308-ast. Ahogy közelítesz felé, finoman felkapcsolja a függőleges, LED-es nappali fényét, majd a fényszóróit is, és tisztára olyan, mint egy pórázt tartó kutya, aki csak arra vár, hogy elvidd sétálni. Roppant kényelmes, hogy az ajtó is nyitható, ha közelebb mész hozzá, nem kell gombokat nyomkodni, felületeket simogatni. Közel mész, kinyílik, eltávolodsz, bezáródik. Ha ehhez nem egy 30 dekás, krumplinyi kulcsot kéne magaddal cipelni, még nagyobb lenne az élmény, de úgy látszik, a prémiumérzéshez mindenképpen kell egy nagy darab fém a zsebbe. Pedig nem.  

Van annyira jó, mint amilyen szép? – Peugeot 308 teszt 96

A 10 colos műszerfal grafikája változtatható, de az apró, összevissza műszerek értelmezése aránylag nehéz. Igaz, a sebességen kívül mással nem is nagyon kell törődni

Nem kell kulcs az indításhoz sem, és jó hír, hogy a Peugeot leszokott a PSA – egy ideje már Stellantis – -termékekre korábban jellemző, indokolatlanul hosszú gombnyomást igénylő indításról, leállításról. A 308-asban így már elég csak megpöccinteni a gombot, és történik is, aminek kell. Háromhengeres, turbós motorja nem olyan kiegyensúlyozott, mint egy négyhengeres, de mégis viszonylag finoman, csendesen jár. 130 lóerő a 230 Nm-es csúcsnyomatékkal minden forgalmi helyzetre elég, papíron 9,6 másodperces a 0-100-as gyorsulás és 210 km/órás végsebességgel lehet számolni. Autózás közben nyomatékos a motor, nem feltétlenül kell pörgetni, legfeljebb autópályán, előzéseknél. Váltója átlagos, jól működik, de nem akkora élmény vele kapcsolgatni a fokozatok között.

Futóműve viszont nagyon szimpatikus, a gyatra útburkolattal félkézzel elbánik, közben nem zörög, csörög a kabinban semmi, és az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű még arra is képes, hogy élvezeteseket kanyarodj vele. Igaz, ehhez valószínűleg a 17 colos felnin lévő Michelin gumik is hozzátették a maguk részét. Kormánya pillekönnyű, valószínűleg az apró mérete miatt tolták fel a rásegítés mértékét, de nem zavaró, csak az tűnik fel, hogy parkolásnál iszonyú tempóval lehet forgatni a volánt. Könnyű manőverezni a 308-assal, fordulóköre 10,51 méter, a parkolásban pedig tolatókamera és radarok is segítenek.

Az 1,0 literes turbómotorral és kéziváltóval szerelt Peugeot 308-as fogyasztása 6,5 literre jött ki 500 kilométeres, főleg városi használat mellett, de 100 kilométer autópálya – 130-as tempóval közlekedve – és durván 150-200 km országúti szakasz is volt a teszthéten. 

Van annyira jó, mint amilyen szép? – Peugeot 308 teszt 97

A megnövelt tengelytáv érezhető a lábtérben is

Költségek

8.980.000 forintot kérnek el a legolcsóbb Peugeot 308-asért, amiben az 1,2 literes benzinmotor 110 lóerős változata található, hatfokozatú kézi váltó társaságában. Ugyanez 130 lóerővel 9.280.000 forinttól kapható, nyolcfokozatú automatikus váltóval kiegészítve pedig 9.980.000 forintba. Választható dízelmotoros 308-as, ezért 9.930.000 forintot kérnek hatfokozatú kézi váltóval és 10 630 000 forintot nyolcfokozatú automatával, a hibridek pedig 13 920 000, illetve 16 500 000 forintba kerülnek.

Praktikus, kombikarosszériás 308-as is létezik, a nagyobb testért 350 ezer forinttal kell többet fizetni, mint a sima ötajtósért. Emellett érdekes extrákkal is telepakolható a 308-as, így rendelhető bele fűthető szélvédő 60 ezer forintért, fűthető ülés 70, fűthető kormány – csak automata váltós kivitelhez – 100 ezerért. A Focal hifi 10 hangszóróval 360 ezer forintba, a nyitható panorámatető 420 ezerbe kerül.

Van annyira jó, mint amilyen szép? – Peugeot 308 teszt 98

Diffúzor és légterelő javítja a légellenállást

Színek közül érdekes módon a Olivine zöld és a Coppery kék metálfényezés az alapáras, viszont előbbi csak az ötajtós, utóbbi pedig kizárólag a kombikarosszériával választható. A fehér 70, a spéci színek 150 és 230 ezer forintért választhatók, de itt is érdemes figyelni a karosszériaváltozatra, mert nem mindegyik rendelhető bármelyik kasztni mellé. 

A Peugeot 308 és vetélytársai – Listaár, forint
Hyundai i30 1.0 T-GD (120 LE) 6 849 000
Renault Megane TCe 140 (140 LE) 7 949 000
VW Golf Life 1.5 TSI (130 LE) 9 839 870
Peugeot 308 1.2 Puretech (130 LE) 9 280 000

Értékelés

Kívül-belül menő formájával, néhány apróságot leszámítva ergonomikus, jól használható belsejével kellemes meglepetés a Peugeot 308, amit egyelőre tisztán benzines és dízelmotorokkal is meg lehet venni. A kevésbé élvezetes váltóért kárpótol az erős motor és az okos futómű, ugyanakkor a bő hatliteres fogyasztása is teljesen korrekt. 

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas megjelenés
  • Csinos belső
  • Klassz futómű
  • Csendes üzem
  • Van belőle benzines, dízel és hibridek is
 
  • Szűk hátsó tér
  • Könnyű kormány
  • A váltó lehetne pontosabb

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel a benzines 308-as?
átlag
7.39
szavazat
647
Szerinted hány pontot érdemel a benzines 308-as?