Röviden – Suzuki S-Cross 2022
Mi ez? A Suzuki régi-új szabadidő-autója. Már csak S-Crossnak hívja az SX4 S-Cross új változatát, ami ismét egy facelift, de minden eddiginél komolyabb. 1,4-es turbós benzinmotorral, 48 voltos hibrid rendszerrel, kézi váltóval próbáltuk.
Mit tud? Könnyű, szinte zavartalan használhatóságot, öt felnőttnek is elég helyet.
Mibe kerül? 6,06 millió forintért már hazavihető, a tesztben szereplő GLX modell kedvezményes ára 7 340 000 forint.
Kinek jó? Akik egy egyszerűen használható tágas új autót keresnek emészthető áron.

Minden országnál hamarabb próbálhattuk ki a legújabb Suzuki modellt, miután az új SX4 S-Cross is Esztergomban készül. Az új modell viszont csak első ránézésre tűnhet teljesen újnak, második pillantásra viszont könnyen észrevesszük rajta a régi jó ismerőst. Egyértelmű, hogy ugyanaz a padlólemez, sőt a külső számos eleme is nagyon közel áll az SX4 S-Crosshoz, amelyből 2021 januártól novemberéig csak Magyarországon 5274 darab talált gazdára, a második legnépszerűbb új autó volt testvérmodellje, a Vitara után. Hasonlóan szép teljesítmény jósolható a megújult S-Crossnak is.

Külső

El kellett telnie egy kis időnek, mire megszoktuk az SX4 S-Cross 2016-ban érkezett ráncfelvarrását. Abban mindenképpen előnyös volt a váltás, hogy markáns arcot kapott a modell. Lehet, hogy vannak, akik még mindig nem dolgozták fel a hatalmas hűtőmaszkot, nekik jó hír, hogy az új, immár harmadik arc jóval könnyebben fogyasztható és mégis karakteres. Teljesen újak az alapból ledes fényszórók és a hűtőmaszk formája is, a meredekebb front miatt határozottabb a megjelenés. Ráadásul a szinte függőleges orral és az asztalszerű motorháztetővel terepjárósabb, mint elődje.

Nem kell hozzá nagyon messzire nézni az orrától, hogy még több újdonságot vegyünk észre. A köríves kerékjáratok helyett már kicsit szögletesebb a műanyagozás és a legutolsó kis ablak formája is megváltozott. Ezen a részen látható, mennyi energiát fektettek a frissítésbe, mert egy szerkezeti elemen is változtattak, az S-Cross (már csak így hívják, a felirat még az előszériának szól) viszont alapjaiban ugyanaz az autó, mint ami 2013-ban megjelent.

Teszten az új esztergomi Suzuki! 2
Teszten az új esztergomi Suzuki! 3

Teszten az új esztergomi Suzuki!

Teszten az új esztergomi Suzuki!

Teszten az új esztergomi Suzuki! 35
Teszten az új esztergomi Suzuki! 36
Teszten az új esztergomi Suzuki! 37
Teszten az új esztergomi Suzuki! 38
Teszten az új esztergomi Suzuki! 39
Teszten az új esztergomi Suzuki! 40
Teszten az új esztergomi Suzuki! 41
Teszten az új esztergomi Suzuki! 42
Teszten az új esztergomi Suzuki! 43
Teszten az új esztergomi Suzuki! 44
Teszten az új esztergomi Suzuki! 45
Teszten az új esztergomi Suzuki! 46
Teszten az új esztergomi Suzuki! 47
Teszten az új esztergomi Suzuki! 48
Teszten az új esztergomi Suzuki! 49
Teszten az új esztergomi Suzuki! 50
Teszten az új esztergomi Suzuki! 51
Teszten az új esztergomi Suzuki! 52
Teszten az új esztergomi Suzuki! 53
Teszten az új esztergomi Suzuki! 54
Teszten az új esztergomi Suzuki! 55
Teszten az új esztergomi Suzuki! 56
Teszten az új esztergomi Suzuki! 57
Teszten az új esztergomi Suzuki! 58
Teszten az új esztergomi Suzuki! 59
Teszten az új esztergomi Suzuki! 60
Teszten az új esztergomi Suzuki! 61
Teszten az új esztergomi Suzuki! 62
Teszten az új esztergomi Suzuki! 63
Teszten az új esztergomi Suzuki! 64
Teszten az új esztergomi Suzuki! 65
Fotó megosztása:

Változott a hátsó rész is, a magasabbra húzott műanyag lökhárító betét felett teljesen újak a lámpák, a fekete összekötő elem pedig a divatot követi. Ügyeltek arra, hogy az alapos változás ellenére a méretei megmaradjanak, vagyis hosszúsága 4300 milliméter, szélessége 1785 mm, magassága 1580 mm a tetőlemez legfelső pontján, amin a tetősínes autók fél centivel nyúlnak túl, ez így 1585 mm. Változatlan a 2600 mm-es tengelytáv.

Slider

Teszten az új esztergomi Suzuki! 66
Teszten az új esztergomi Suzuki! 67

Belső

Szembetűnő változás történt a beltérben, a 2022-es modellek számára a műszerfal középső részét teljesen kicserélték. Korábban kicsit döntve középtájt helyezkedett el az érintőkijelzős multimédia, most viszont felültették a pult tetejére és függőlegesen áll. A GL és GL+ modellekben 7 colos, a GLX-ben, mint a tesztautó is, már 9 colos képernyőt kapunk.

Az új rendszer üdítően frissen hat a korábbi változatokhoz képest. A grafikája ebben a szegmensben teljesen jónak mondható és a rendszer adta lehetőségek között sokan örülni fognak annak, hogy menetadatokból egy kisebb hegynyi fog a rendelkezésükre állni. Hatékonyság, üzemanyag-fogyasztás, utazási adatok, grafikonok és rengeteg szám között lehet böngészni, az erre fogékonyak monitorozhatják saját vezetési tudásukat. A kijelző okostelefon-tükrözésre is képes.

Teszten az új esztergomi Suzuki! 68

Az utastér nagy része maradt, a középkonzol más

Anyagaiban sosem volt ordítóan kellemetlen az SX4 S-Cross, most sem az, sőt, az ajtókárpitok például a Vitaráéhoz képest feltűnően minőségiek. Általánosan jók a formák, szép a kidolgozás, a Suzuki, ma már messze nem jelent egyet a fapadossággal. Picit fénylik a műszerfal teteje és az ajtókárpitokat is megcibálja az ablakemelő szerkezet, de annyi baj legyen.

Kormánya nagyon jó méretű, fogása is remek. Az S-Cross alapvetően nem egy túl magas építésű autó, valahol a crossover és egy normál kompakt közötti vezetési pozíciót kapunk. Nem túl magas, nem túl alacsony, de hihetően szabadidő-autós. Üléseiben elöl a háttámla közepén van egy furcsa pukli, ami nekem nyomta a hátamat, de oldalirányban egész sok tartása van, összességében hosszú távon autózva sem fáradtam el benne, ami jó jel.

Teszten az új esztergomi Suzuki! 69

A háttámlában nyomott valami folyton, de nem volt rossz benne ülni, jó a vezetési pozíció is

Kiválóan belátható autó, és még segíthet is a GLX-hez mindenképp járó 360 fokos kamerarendszer, ami 4 kamerából áll, nem csalóka, mint a Stellantis modelljeinél. Szép nagyok az ajtók tárolózsebei, a középkonzol is elnyeli az apróságokat, de illett volna egynél több USB-csatlakozót beépíteni, ha már vezeték nélküli töltőpad nincsen. Csomagtere 430 literes, nagyon jól pakolható, a 48 voltos lágy hibrid rendszer elemeit az első ülések alá építették be, így azok nem vesznek el hasznos helyet sehonnan. Ha mégis többre lenne szükség, a hátsó üléstámlák lehajtásával 1230 literesre bővíthető a raktér.

Technika

Már korábban is az volt a legjobb része az S-Crossnak, hogy a motorkínálatát egyre redukálták, a korábban elérhető legerősebbre. Az 1,4 literes, négyhengeres, turbós benzinmotort kicsit azért átdolgozták, de már a mostani facelift előtt, így ebben sok újdonság nincs.

A benzinmotor korábbi hagyományos generátora helyén a lágy hibridben 12,9 lóerős, 53 Nm nyomatékú indítógenerátor kapott helyet. Mivel ez nem vesz részt közvetlen a hajtásban, teljesítménye nem adódik hozzá a motorhoz semmilyen módon. A motor 129 lóerejéhez akkor tud hozzájárulni, amikor a motor terheléséből adódóan nem működne hatékonyan. Vagyis kigyorsításokkor, előzésekkor, indulásokkor segíti közvetlenül a főtengelyt a pár másodpercnyi hajtással.

Teszten az új esztergomi Suzuki! 70

Szép hangja van az 1,4-es turbómotornak, az ereje is bőven elég, 48 voltos kisegítő rendszert kapott

Stop/startos újraindításoknál leheletfinoman rántja be a négyhengerest, és gázelvételkor jólesően érezhető motorféket ad a visszatáplálás miatt. A rendszerhez tartozik egy inverter a sofőr ülése, és egy akkumulátor az utas ülése alatt. Fontos megjegyezni, hogy ez a rendszer nem tudja önállóan elektromosan hajtani az autót, mint a valódi hibrid modellek. A négyhengeres motorhoz hatfokozatú kézi, vagy hatos automataváltó is társulhat, illetve még összkerékhajtás is fokozza a hajtáslánc-variációkat.

Futóműve elöl hagyományos McPherson rugóstagra épül, hátul csatolt hosszlengőkaros, a lehető legegyszerűbb, mégis ide tökéletesen passzol. Kéziféke még hagyományos, nem elektromos, ahogy fékrásegítése sem, kormányzása viszont elektromos rásegítésű. Ráfutásgátlós vészfékasszisztense radart és kamerákat is használ, vezetéstámogató rendszerei között a sávtartó, holttérfigyelő is szerepel.

Vezetés

Alig futott többet 1000 kilométernél a tesztautó, mielőtt átvettük volna, így számos ponton még érezhetően be kellett kopnia. Mint például a váltó karja, rudazata, ami 3. és 4. között nagyon sokszor beakadt és be sem vette a fokozatot, ez a teszthét végére szinte teljesen eltűnt, de így is maradt még a váltóban némi karcosság, egyébként elég jól kapcsolható szerkezet.

Teszten az új esztergomi Suzuki! 71

Kiválóan rugózik, összkerékhajtás is kérhető bele

Könnyű, de egészen pontos a kormányzása, így már az első métereken is jólesően egyszerű vele a manőverezés. Kuplungja puha, a fogáspont kevésbé érezhető, de az indítógenerátor szépen el tudja simítani azokat a rossz kuplungolásokat, amiktől egy sima motor már lefulladt volna. Az elindulás nagyon könnyed. Végtelenül egyszerű és zavartalan az új Suzuki S-Cross kezelése, ami remek élmény.

Magasabb tempónál is stabil marad az autó, csúszós úton érezni, ahogy a menetstabilizátor rettentő gyorsan reagál, ha baj lenne. Rugózása épp elég feszes a gyors kanyarokhoz és kellően kényelmes az úthibákhoz – jó kompromisszum. Nincsenek dübörgései, a karosszéria egyben van, emiatt van jól összerakottság érzete. Ugyanakkor érezhetően van szélzaj és van kerékzaj is, autópályán jól hallhatóan susognak a tükrök.

Erős, jól húz a motor, a nyálkás időben egy egyszerű elindulásnál is kipöröghet a kerék, mert van benne erő. Emiatt nagyon jól gyorsul a Suzuki S-Cross, nyomatékának köszönhetően autópályán is rugalmas, szinte visszaváltani sem kell, a motorban mindig van tartalék. Gázelvételkor pedig erős a motorfék miatti lassulás.

Teszten az új esztergomi Suzuki! 72

Van kerékzaj és szélzaj is menetközben

Ebben az időszakban vezetés közben a leginkább zavaró tulajdonság az utastér párásodása lehet, mert erre eléggé hajlamos az S-Cross. A kétzónás klíma automata állásban nem kezeli a külső-belső levegőkeringtetést, belső keringtetésen pedig még a klíma sem segít, pillanatok alatt lesznek párásak az ablakok. Külső keringtetésen viszont szinte alig szűri a levegőt, így érezzük a kipufogógázok szagát, valahogy sehogy sem találtam a jó kombinációt a teszthéten.

A motor fogyasztása az első körökön elég magasnak tűnt ahhoz képest, hogy korábban mennyit tudott fogyasztani ez a motor. Az első tankolás 8,1 literes átlagot mutatott, amiben sok városi, de elég sok országúti autózás is volt. A második fogyasztás már jóval kedvezőbben alakult, 6,16 liter tankolás szerint kimondottan kedvező a vegyes használat során.

Költségek

Továbbra is kimondottan jó áron juthatunk hozzá a hazai gyártású Suzuki S-Crosshoz. A listaáron 7 140 000 forintnál startoló modellhez komoly kötelezettségekkel nem járó hűségprogrammal 6 090 000 forinttól haza lehet vinni. Az 1,05 millió forintos kedvezmény minden vásárlót megillet, aki kíván élni vele. A korábbi változathoz képest 450-480 ezer forinttal drágább az új S-Cross, de a piac drágulásaihoz képest ez nem jelent nagy emelkedést.

Teszten az új esztergomi Suzuki! 73

Sokkal jobb a kiállása, mint korábban, pedig ugyanaz az autó

GL, GL+ és GLX szinten érhető el az új Suzuki S-Cross, és már az alapverzióban is van tolatókamera és vészfékasszisztens is. A hazai piacon eddig legnépszerűbb GL+ kézi váltóval, kedvezménnyel 6 490 000 forinttól vehető meg. Az új nagyobb multimédia a GLX felszereltséghez tartozik, ahogy a 17 colos felnik és a négy külső kamera is.

A márka modell- és vetélytársai – Listaár, forint
Suzuki S-Cross GL (129 LE) 7 140 000
Suzuki Vitara GL (129 LE) 6 870 000
Toyota Yaris Cross (125 LE) 6 060 000
Dacia Duster (110 LE) 4 099 000

Értékelés

Előnyére változott a Suzuki S-Cross külseje, sokkal könnyebben fogyasztható, így még többen kaphatnak hozzá kedvet. Könnyen használható, pont jó méretű autó, értékelhető anyagokkal és összeszereltséggel a mai autópiacon körülnézve elég korrekt áron.

Mellette – Ellene
 
  • Fogyaszthatóbb külső
  • Jó összeszereltség
  • Jó vezethetőség
  • Biztonsági elektronikák
  • Helykínálat
 
  • Motorválaszték hiánya
  • Egyelőre nem igazi hibrid
  • Szélzaj
  • Akadós váltó

Szavazás

Hogy tetszik az Suzuki S-Cross megújult külseje
1843 szavazat - átlag: 7.88 (10-ből)
Hogy tetszik az Suzuki S-Cross megújult külseje