Röviden – Jaguar F-Type
Mi ez? Egy olyan sportkupé a Jaguartól, ami klasszikus filozófia szerint épült V8-as kompresszoros motorral, itt most épp összkerékhajtással, fantasztikus vezethetőséggel.
Mit tud? Analóg vezetési élményt adni azoknak, akik szeretik közel érezni magukat a technikához.
Mibe kerül? 24,5 millióról startol négyhengeres motorral, a V8-asért minimum 37,3 milliót kell fizetni, ezt az autót 42 millióra konfigurálták.
Kinek jó? Akik könnyen bele tudnak szeretni egy V8-asba és értik, miért jó, hogy ez az autó még létezik. Akik még szeretnek ennyire közvetlen élményt kapni, ki is akarnak tűnni a német sportautós társadalomból.

Egyre inkább steril világban élünk, az autók tiszták, csöndesek, bénák lesznek – tisztelet a kivételnek, de elég sokat vett el tőlünk a WLTP. A Jaguar viszont éppen azon mesterkedik, hogy a nagyon nehezen felélesztett sportautóját valahogyan életben tartsa, és ezért mindent megtesznek. Sikerült úgy gazdálkodniuk, hogy a V6-os motor helyett a frissítéssel használhattak az új modellben inkább V8-ast, és ez a felfejlődés most pont nekünk szól. Azoknak, akik még szeretnek vezetni. Az F-Type nem egy megúszós modell, és ez érződik is rajta.

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 1

4470 milliméter hosszú, 1923 milliméter széles és csak 1311 milliméter magas

Külső

Kerek idomok, lágyan hullámzó test, vékony derék, formás fenék, valahogy ebben a kategóriában is ütni tudnak. Vonzó tud lenni egy Lamborghini is, de valahogy azt érzem, hogy egy ilyen természetesen egyszerűnek tűnő formavilág, mint a Jaguaroké, sokkal inkább megkapó. Nem gépnek tűnik, és ez egy elég vonzó dolog. Ha már a vonalaiból is a bujaság árad, nem pedig a hideg precizitás, abban van ígéret. Minimum az, hogy nem tudod levenni róla a szemed.

Az F-Type pont ilyen. Próbálsz nem odanézni, de akkor is a fenekén köt ki a szemed, ezzel nem tudsz mit kezdeni, és végül is jó ilyet látni. Szerencsére ezt a frissítéssel sem rontották el. A széles hátsó idomok után hirtelen ér véget az autó meredeken felrántott lökhárítóval, amiből négy brutálisan őszinte kipufogóvég mered hátrafelé. Frissültek a lámpái, kicsit szögletesebb, mint korábban, de ennyi. Fölöttük középen még mindig aktívan nyílik egy légterelő is.

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 2

Változtak a hátsó LED-es lámpák is

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 3

Elöl is csak úszó nyergeket kap, de hétköznapi használathoz ezek is bőven megfelelnek

Markáns változás érte elöl, az új, vékony lámpák mindenképpen LED-esek, és jól is állnak rajta. Még inkább kihangsúlyozzák, mennyire irdatlanul hosszú a gépháztető, ami ráadásul előrefelé nyílik, ma már talán nincs is másik ilyen sorozatgyártású autó. Ez a fekete szín nem az autó saját fényezése, teljesen lefóliázták, alatta az eredeti kék fényezés szép sima és elég magasfényű is. Ez most egy kicsit ront a képen, de tény, hogy jól áll neki a fekete szín is, még ha a sötétkék stílusosabb is.

F-Type a modellfrissítés előtt és után

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 4
Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 5

Belső

Ebben a modellben mutatkozott be elég sok ergonómiai megoldása a márkának. Itt például nem bohóckodtak a kiemelkedő tekerős váltógombbal, már 2013-ban is ez a joystick volt benne, amit most minden új Jaguar és Land Rover megkap. Szintén itt láttuk először a három kis kijelzős tekerővel megoldott összetett klímakonzolt is. A két szélsőt megnyomva kapcsolható az ülésfűtés vagy a szellőztetés.

Megkapta a legfrissebb multimédiát is, ami gyorsaságban még mindig lehetne jobb, de ezzel már el lehet boldogulni, és okostelefon-kapcsolatra is képes, ami mindenképp pozitív. A hozzá tartozó Meridian hifi az egyik legszebben szóló rendszer, amit valaha autóban hallottam, igaz, itt az akusztikát csak két ülésre kell beállítani, ami egy kicsit könnyebb feladat lehet.

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 6

Hosszában elég jó a térkínálat, magasabbak és testesebbek is könnyen elférnek, széltében passzentos

Széltében sok hely van az utastérben, magasságban elég szűk, és mivel nincs hátsó ülés, nagyon magunk körül érezzük az egészet. Széles tartományban állíthatók az ülések, így nagyobb termetűek is tökéletesen elférnek a kormány mögött is, így ezzel nincs gond. Ez egy szűk sportautó, nincs fölösleges tér, mindent kihasználtak. A középkonzol széles és van rajta egy indokolatlan kapaszkodó, csomagtérből pedig van 509 liternyi, bár pakolhatóság szempontjából katasztrofális. Ezt el kell viselni, belefér, ami kell – pláne, ha otthon hagyjuk a merev kalaptartót – de bepakolni macerás. És már az égésnyom is pont begyógyult a lábamon, amit az ágaskodó kipufogó okozott, már tudom, hogy csak középről szabad közelíteni hozzá.

Minőségileg nagyon rendben van az F-Type belsője. Csak jó tapintási érzetű bőrfelületekkel találkozunk, és az a kevés műanyag is, ami van, elég korrekt. A fehér kárpitra nagyon vigyázni kell, ettől viszont olyan jó karaktere lesz az utastérnek, ami egy kicsit a térérzeten is javít, és azért ezt a varrást meg domborításokat, amik az R-Dynamic üléseken szerepelnek, tök jól kiemeli.

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 7

Ügyesen kitalált a klímakonzol, az ülés szellőztetést és fűtést is a két szélsőről kapcsoljuk

Technika

Bár a WLTP sanyargatja a gyártókat, a Jaguarnak szerencsére nem kellett megszabadulnia még a V8-as motortól. Az F-Type motorkínálatában most viszont nem szerepel a 3,0 literes V6-os, csak a két véglet: a 2,0 literes, 300 lóerős négyhengeres és az 5,0 literes V8-as két teljesítményszinttel, 450 és 575 lóerővel.

A klasszikus AJ-V8 még a Ford-korszakból maradt a Jaguarra, de igyekeznek jól használni. Kitart még, legalábbis sikerült belőle egy újabb teljesítményszintet varázsolni a P450 jelölésű modell számára. Szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérlést alkalmaztak és egy Eaton TVS kompresszort ültettek a tetejére, hogy az első fordulatszámtól kezdve préselje bele a motorba a friss levegőt.

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 8

Kompresszoros, változó szelepvezérléses a klasszikus AJ-V8, 450 lóerő és 580 Nm nyomaték jön ki belőle

450 lóerős csúcsteljesítményt ad le 6000-es fordulatszámnál és 580 Nm nyomatékot 2500-5000 között, ami egy tisztességesen kihasználható tartomány. Váltója hagyományos hidrodinamikus automata nyolc fokozattal, hátsó differenciálműve pedig elektronikusan vezérelt zárású, ami helyett jobb lenne egy mechanikus ilyen erő mellé, de ez is elég szépen teszi a dolgát. A P450-hez rendelhető összkerékhajtás is, ami itt is szerepel, de nagyjából biztonsági felszereltségként, miután legfeljebb a nyomaték 30%-át képes előre küldeni.

Duplalengőkaros első és hátsó futóművet terveztek hozzá, és minden alkatrészt könnyű alumíniumból készítettek el. Akárcsak a karosszériát. Ez volt a Jaguar első alumínium karosszériás típusa, az F-Type óta pedig mindegyik új modell így készül. Adaptív lengéscsillapítást alkalmaztak, amit menetmódok szerint csak három állásban állíthatunk, valójában viszont 25-féle beállítást tudnak önállóan variálni, amivel tökéletessé teszik a tapadást minden körülmények között.

Vezetés

Az a legjobb az F-Type-ban, hogy nem csak egy szobor, és valahogy el is várja a gazdájától, hogy ne úgy kezelje. Elég nehéz visszafognia magát annak, aki a kormánya mögé ül. Már csak azért is, mert a jaguár szívverésére pulzálva villogó indítógomb megnyomása után olyan történik, ami a mai autók többségénél már nem igazán. Nyers és fémes karcossággal ébred fel az ötliteres V8-as, legalább olyan morcosan, mint ahogy hétfő reggel félig csukott szemmel mászol ki az ágyból, hogy lefőzd az első kávédat.

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 9

Tökéletes pozícióba állítható a hibátlan fogású kormány. Nehéz, de csak annyira, hogy ne akarjuk elengedni egy kézzel

Ahogy te, úgy az AJ-V8 sem szereti, ha ilyenkor hozzá szólnak, hidegen tombol pár másodpercig, majd szépen lassan visszaejti a fordulatszámot, ahogy felépült az olajnyomás. Rendesen dühös, szinte látod, ahogy a dugattyúk és a szelepek tombolnak a géptérben, a fémes, reszelős hang nem rejt el semmit, és ez a brutális őszinteség valahogy jólesik, tudod, hogy mire számíts később.

Nem egy finom gépezet, ami az F-Type-ban dolgozik. A kompresszor miatt minden apró gázadásra azonnal ugrik, gyilkos a gázreakció, ami a döglött turbómotorok világában csak nekünk idegen, valójában ez teljesen normális. Biztosan a rövid kipufogórendszer is tehet róla, de ezt valahogy úgy hangolták, hogy ne vesszen el hang, mire az autó végéhez ér. Legalább olyan könnyed szólamokkal távoznak belőle a káros részecskék, mint egy Merlin motorból, rendesen betölti a hang még a szomszéd utcákat is.

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 10

Terpeszt rendesen, szerencsére nem csak látvány, tényleg tapad az útra

Miután a nyomatéka 2500-tól lényegében teljes, nem csak a hang drámai. A gyorsulás beletapaszt a tökéletesen formázott ülésekbe és 4,4 másodperc alatt 0-100-ra repít. Nincsenek lépcsők, nem kell várni semmire, úgy kapjuk tőle az erőt, mint egy szívómotornál, teljesen konstans, csak már a rajtnál van egy rendes taszítás a kompresszor és az összkerékhajtás miatt. Pont arra elég a 30% az első tengelyen pár pillanatig, hogy ne forgassa a halálba a hátsó kerekeket, így ebben az összeállításban bőven elfér az összkerékhajtás egy ilyen autóban.

Kanyarodáskor nagyon hangsúlyosan hátul hajt, ha kellően bátrak vagyunk, tisztességes szögben lehet vele lerajzolni egy hosszabb kanyart is, de még úgy is folyamatosan gyorsul. Az elektronikus diffi miatt mindent azért nem enged meg, de jólesően lehet vele sederinteni jobbra-balra, ha úgy adja ki, és ehhez még ki sem kell kapcsolni semmit. Gyorsan és biztosan kapcsolgat az automata váltó, a fék is elégnek tűnt, bár furcsán néznek ki az úszó nyergek elöl, nincs velük gond.

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 11

110 km/h felett automatikusan nyílik a légterelő, de gombbal is felbillenthetjük

Utazóautónak már kevésbé tűnik jó választásnak. Futóműve mindenképpen nagyon kemény, és ha több órás autópályázás van tervben, a füldugókat ne felejtsük otthon. Kerék és szélzaj annyi jut be, hogy egy óra alatt is képes lefárasztani, már egy Balaton oda-vissza sem épp kéjutazás. Szeretjük hallani a motort és a kipufogót is, de az ilyen zajok hosszú távon károsak, és ezeket már a hifivel sem lehet hatékonyan elnyomni.

Ha érdekel, mennyit fogyaszt, nézd meg a róla készült Teletank epizódot!

Költségek

Különös választás volt a Jaguartól, hogy még az F-Type-ban is szerepel 2,0 literes négyhengeres benzinmotor, nehéz elképzelni, hogy a V6, vagy V8 mellett hogyan illik az autó karakteréhez. Éppen ezért a 24,5 millió forint helyett érdemes inkább a P450 37,3 milliós árát tekinteni alapárnak, innentől olyan az F-Type, amilyennek lennie kell. Ennyiért még nincs benne összkerékhajtás és nem is ennyire csinos, de a lényeg már benne van, ami a V8, az automata váltó és a tökéletes vezetési pozíció.

Az R-Dynamic csomagoktól sportosabb lesz a külső, van feketében is, ha nem tetszik a szaténfényű rács és kopoltyú, de ezek annyira visszafogott részletek, hogy tökéletesen elférnek rajta. A tökéletesen formázott, hűtött és fűtött Performance ülésekért felárat kérnek, pláne, ha ebben a fehér árnyalatban szeretnénk őket. Megvan a teljes üvegtető lehetősége és a nagyobb fix hátsó légterelőé is, ezek még dobnának az áron, a tesztautó így is 42 milliós listaárral büszkélkedhet.

Emelt fővel egyenesen a pokolba – Jaguar F-Type 13

Alumíniumból készül a karosszéria nagy része, de így is több mint 1,8 tonnát nyom

A Jaguar F-Type és vetélytársai – Listaár, forint
Jaguar F-Type P450 (450 LE) 37 340 000
Audi RS5 (450 LE) 29 479 190
BMW M4 (480 LE) 29 189 000
Ford Mustang GT (450 LE) 16 340 000

Értékelés

Őszinte és nyers sportautó, pont amennyire a legtöbb új autóból hiányoznak ezek a jegyek. Közel érezzük magunkat a vashoz, nincs elpuhítva az élmény, mindenképp közvetlen és kőkemény. Olyan hangja van, hogy megőrülsz érte, lehetetlen nem taposni a gázpedált, mert ilyen reszelés csak nagyon kevés autóból jön ki, és ez sokkal közelebb tudja hozni a Jaguar sportautóját, mint gondolnánk. Nem a puhány túrakupéra vágyók autója az F-Type.

Mellette – Ellene
 
  • Motorerő
  • Hangélmény
  • Vezethetőség
  • Hifirendszer
  • Az utastér kidolgozása
 
  • Magasabb tempónál zajos az utastér
  • Általánosan kemény a futómű
  • Lehetne gyorsabb a multimédia
  • Mechanikus diffiért kiált a hajtás

Szavazás

Lehet mást adni, mint 10-est egy ilyen V8-asnak?
518 szavazat - átlag: 7.99 (10-ből)
Lehet mást adni, mint 10-est egy ilyen V8-asnak?