Röviden – Mercedes CLA 250e Shooting Brake EQ Power
Mi ez? Második generáció a CLA-ból, zöld rendszámra jogosult, sikkes kombi konnektorról tölthető akkus, 218 lóerős hibrid hajtáslánccal.
Mit tud? Kecskeméten készül és plug in hibridként csak sima kompakt kombikat kapni zöld rendszámmal a Mégane-Ceed vonalon, ilyen sportosra rajzoltat nem.
Mibe kerül? 11 260 000 Ft-tól kapni CLA 180 kombit ezzel a benzines motorral, de 136 lóerővel. A konnektoros hibrid listaáron 15 721 000 forinttól indul, a tesztautó listaára a sok extrával együtt 19 741 239 Ft.
Kinek jó? Naponta többnyire 30-50 km-nél nem többet utazó, de rendszeresen hosszabb útra induló autósoknak, ha van állandó töltési lehetőségük.

EQ Power márkanéven a Mercedes-Benz tavaly ontani kezdte a konnektorról tölthető akkumulátoros hibrideket, hogy minél lejjebb nyomja az eladott autók átlagos szén-dioxid-emisszióját. A szórásból szerencsére a Kecskeméten gyártott CLA, a C118 gyári kódjelű négyajtós és az X118-as, Shooting Brake nevű kombi sem maradt ki. Utóbbit teszteltük.

Külső

Keret nélküli ablakaival, elegáns vonalvezetésével a CLA Shooting Brake üdítő színfolt a kompakt kombik között, akárcsak a Kia ProCeed. Pedig elődjével jól elbántak a tervezők, nekem legalábbis ritka amorf volt a 117-es kódnevű hátsó fertálya a szétfolyt hátsó lámpák miatt, az X118 viszont ízléses, szépen metszett lámpákkal korrigálja a kisiklást.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 1

Minden irányból jó ránézni.

Denim-kékben és 18-as, Himalája-szürke könnyűfém felnikkel érkezett a tesztautó, ami igen csábító összeállítás a második generációval eredendően sikkessé vált CLA Shooting Brake-ből.

Valódi kipufogócsövet ne keressetek a farán, mert a kipufogórendszer csak az első ülésekig ér (okát és megvalósítását ld. a technika részben). Tankfedélből viszont kettő is van az autón. A jobb hátsó az elektromos töltőnyílás, felárért az egyenáramú villámtöltés két tűjével kiegészítve, bal hátul a benzint lehet betölteni.

Belső

Amennyire olcsónak hat a műszerfal az alapáras kis műszeregységgel és középső képernyővel, annyira nagystílű a CLA belső tere a digitális kijelzők legfelső fejlettségi fokán a műszerfal két nagy, egyenként 10,25” képátlójú képernyőjével. A jobb oldali érintőképernyő, Hasznos az óracsoportban a teljes térképes nézet, máskor a digitális műszeregység két kerek órahelyére ezernyi más információt lekérhetünk a kormányon lévő gombok használatával. A kiterjedt kijelzők éles, kiváló kontrasztú képe és gyors reakciója nagypálya a javából, bárki beült, elámult a faltól falig digitális mozin.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 2

Nagystílű a CLA belső tere a digitális kijelzők legfelső fejlettségi fokán a műszerfal két nagy, egyenként 10,25” képátlójú képernyőjével

Feláras ez is, cserébe jól tart és kényelmes az első sportülés. Tolótetővel a magasabbaknak kevés a fejtér az autóban, hiába nyílik kifelé a szép üvegtető. Jól megcsinálták, nem kelt nagy huzatot, a tavaszban öröm volt használni vagy csak hagyni rajta beragyogni a napot és javítani a térérzetet az autóban. A térkínálat a kombiban jobb a kupéhatású négyajtósnál, a hátsó fejtér kedvezőbb, a térdeknek elegendő hely jut és a csomagtér is megfelelő.

Helyenként közepes minőségű kapcsolói ellenére sok finomság van a ténylegesen prémiumterméknek ható autóban. Például a hőmérséklet-állítást piros vagy kék fénnyel követi le a középső levegőkilépők hangulatvilágítása.

A volán mellé tett fokozatválasztó kar nagyon jó megoldás, mert felszabadít középen rakodóhelyet a némi megszokással flottul használható érintőpad mellett. A köré elhelyezett gombokkal közvetlenül elérhetők a legfontosabb funkciók, mint a navigáció, a telefonmenü vagy a rádió, hasznos a görgetős hangerő-szabályozás is itt illetve a kormánykeréken.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 3

Átlagos termetű felnőttek elférnek hátul. Szomorú, hogy alapáron nem jár hátsó kartámasz a 15 milliós autóhoz

Technika

MFA II-ként ismert a mai kompakt Mercedesek technikája. A Modular Front Architecture (moduláris elsőkerekes építőkészlet) 2. generációja adja a modellcsalád alapját az A-osztálytól a B egyterűn és a CLA-n keresztül a GLA és GLB aszfaltterepjárókig. A 2-es generációban fejlettebb a 4×4-es rendszer, a padlólemez hordozhat eltérő nyomtávú és tengelytávú autókat és részben villamosított vagy teljesen elektromos hajtások befogadására is képes az EQA-ban.

Érdemes lehasalni a tesztelt Mercedes CLA 250e alá, mert akadnak ott meglepetések. A kipufogócső az első ülések vonalában végződik, de nem spórolásból. Azért kellett ezt kifundálni és a középalagútban elhelyezni a hangtompító dobot, hogy több hely maradjon az akkucsomagnak, minél csekélyebb mértékben szűkítve a csomagteret.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 4

MFA II-ként ismert a mai kompakt Mercedesek technikája. 4×4-es a 200-as benzinesből van, a plug in hibrid elsőkerék-hajtásos, 6,9 mp alatt gyorsul 100-ra és 235 km/óra a végsebessége

Mivel a kipufogócső nem oldalra, hanem lefelé mutat, megálláskor, piros lámpánál a motort mindig le kell állítania az automatikának, még hidegen is. A térkihasználást javítja a független helyett egyszerűbb, olcsóbb és kompaktabb, csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű is. Az akkucsomag indokolta a tank elhelyezését is a hátsó futómű üregében, hogy a hátsó ülések alatt is maradjon hely a celláknak.

75 kW (102 lóerő) az állandó mágnesű elektromos motor csúcsteljesítménye. A villamos gép a nyolcfokozatú, duplakuplungos automata váltót kiegészítő hibrid hajtófejben található (eredetiben Hybridtriebkopf). A villanymotor forgórészébe integrált kuplung szabályozza a külön benzines és az önálló elektromos üzemet valamint a közös hajtást mindkét motorral. Ezzel az olajos tengelykapcsolóval lehet szétválasztani a motorokat.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 5

Az 1332 köbcentis, négyhengeres 160 lóerős, 250 Nm nyomatékkal. A villanymotor 75 kW-os (102 LE), 300 Nm a nyomatéka

Érdekes, hogy a benzines motort kemény fagyban is a hibridrendszer hajtó villanymotorja indítja be. A keresztmotoros plug in hibrid Mercedesekben nincsen a lendkerék fogaskoszorújára ható, 12 voltos önindító, mint a hosszmotoros hibridegységben, amit a GLE 350e-ben teszteltünk. A villanymotor is az első kerekeket hajtja, nincs a BMW és a MINI megoldásához mérhető elektromos összkerékhajtás. Aki 4×4-es CLA-t szeretne, a 200 jelű benzinest választhatja ugyanezzel a benzines motorral.

Az OM608 kódjelű, 1461 köbcentis Renault-dízel már nem rendelhető a kompakt Mercedesekhez, a 180d-ben utóda keresztmotoros (quer) beépítésre tervezett verzió a Mercedes saját kétliteres motorjából, az OM654q.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 6

Alapáron jár a 230 voltos konnektorba való és a Type2-es, közterületi- áruházi töltőoszlopokkal kompatibilis töltőkábel

Tesztautónk benzinese viszont a Dacia-Nissan-Renault-modellekben is meggyőzően működő M282 részecskeszűrővel. Az 1332 köbcentis, 16 szelepes, közvetlen befecskendezéses négyhengeres 160 lóerős, 250 Nm nyomatékkal. A villanymotorral együtt 218 LE a rendszerteljesítmény és 450 Nm a hajtásrendszer nyomatékmaximuma.

Ezzel a bőséges erővel 100-ig 6,9 mp a gyorsulás (a C118-as, négyajtós CLA-é 6,8 másodperc) a végsebesség 235 (240) km/óra. Itthon sajnos nem tudtuk megmérni, hogy az akkuk lemerülése után a 160 lóerős benzines ezt képes-e egyedül tartani. Ha igen, minden tiszteletünk az aerodinamikai mesterműért. A villanymotoros végsebesség 140 km/óra.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 7

Nagy dobás az egyenáramú gyorstöltés a Mercedes konnektoros hibridjeiben

Hibrideknél mindig kényes kérdés a vontatás, ami itt cseppet sem aggasztó, sőt! Nem egyszerűen vontathat az autó, hanem 1,6 tonnás fékezett utánfutót akaszthatunk mögé.

Akkumulátor, töltés

Alapáron jár a 230 voltos konnektorba való és a Type2-es, közterületi- áruházi töltőoszlopokkal kompatibilis töltőkábel. 15,6 kWh a nagyfeszültségű lítiumion akkumulátor kapacitása, a telep nagyrészt a hátsó ülés alatt van. Az akkucsomag másfél mázsával növeli az autó tömegét, amit kár dramatizálni, mivel ez nagyjából 10 százalék.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 8

Mindössze fél óra alatt feltölt a lemerült akkumulátor DC-gyorstöltéssel, hamar pótolható a kiautózott áram

Alapáron a fedélzeti töltő csak 3,7 kW-os, mint a konnektoros hibrid BMW-ké, de itt legalább felárért megduplázható. A 121 000 forintba kerülő, 7,4 kW-os váltóáramú fedélzeti töltővel úgy 2 óra 20 perc után 0 helyett ismét 51 km hatótávot olvashatunk le a műszerfalról.Mert a nagyvonalúan méretezett töltésrendszerrel a hajtó akkumulátor gyorsan újratölthető. 201 000 forintért 24 kW-os egyenáramú villámtöltés is van, a megtáltosodó töltéssel a tesztelt CLA 250e elektromos használhatósága össze sem vethető a buta alapkivitelével.

Egyenáramú töltéssel (50 kW-os töltőoszlopon) 34 percen belül csurig töltött a majdnem teljesen lemerített akkumulátor. Ez tényleg csak egy bevásárlásnyi idő. 230 voltos konnektorról a Mercedes CLA 250e az idén 20 éves Vezess garázsában 6,5 óra alatt tölt fel sima 10 amperen. A töltőáram a menüből 8 vagy 6 amperre korlátozható, ha sok lenne a 10.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 9

Sima konnektorról és 10 amperen 6,5 órán át töltene az autó

Nincs külön üzemmód az akku újratöltéséhez a benzines motorral, ami ritka pazarló módszer ugyan, de praktikus lehet ott, ahol egyes városi zónákba csak elektromos üzemben hajthatunk be. Arra viszont van lehetőség, hogy a hibridrendszer minél kevésbé merítse az akkut és minél nagyobb arányban megőrizzük az aktuális töltöttséget illetve javítsunk rajta a rekuperációval.

Vezetés

A napi teendők akár egészét letudhatjuk elektromos üzemben. Teletöltött akkumulátorral 51-52 km hatótáv jelent meg a kijelzőn, amiből a villanymotorból adekvát dinamizmust kicsiholva 30-32 km marad, visszafogottan autózva nagyjából 42-46. Sík úton, békés tempóban nekünk 61 km volt a hatótávolság felső határa. A WLTP-mérés szerinti hatótávolság 58-68 km közötti, nem kell megfeszülni ahhoz, hogy elérj ebbe a sávba.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 10

Városban zavar a benzines motor hangja, a feszes rugózás sem hozza a márkától elvárható kényelmet

Nagy gáznál kipörög a két első kerék, a téli gumikkal az autó nehezen tudta talajra vinni erejét. Van mivel megküzdenie, mert ha összeállt a hajtásrendszerből a 218 lóerő és a 450 Nm, ez még az 1,7 tonnás CLA-t is könnyedén repíti.

Padlógáznál Electric üzemmódban is beindul a benzines motor, hogy elérhető legyen a maximális gyorsulás, mert a biztonság fontosabb, mint ragaszkodni a beállított villanyüzemhez.

Az áram-visszatermelés az automatikuson kívül még négy fokozatban működik, elektromos üzemmódban a váltófülekkel szabályozható és D- állásban, időben elvett gázzal, nemigen van szükség a fékpedálra az autó lelassításához. 0,2 g a maximális lassulás rekuperációs fékezéssel, amíg kb. 20 km/óra alatt a rendszer visszaveszi az áramtermelő lassítást. Egypedálos vezetés tehát nincs, de 0,2 g elég jelentős érték, pláne egy hibridtől.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 11

Kért nagy körműszer helyett a térkép is megjeleníthető a 10,25-ös kijelzőn. A kormány mögötti nem érintőképernyő, a középső igen

Itthon ez szerintem nem működik, de ha aktív a navigációs útvonal, a hibridrendszer vezérlése képes az emelkedők-lejtők, a sebességkorlátozások, a városi szakaszok, a közlekedési információk egészét bekalkulálni a hajtásrendszer működtetésébe, amivel a legészszerűbb szakaszokra időzíti a tisztán elektromos üzemet.

Városban zavaróan hangos a benzines motor, zúgása nem illik egy prémiumtermékhez. A motor ki-bekapcsolása nem bántó, de érezhető rántásokat produkál, a Toyota 1997 óta tökéletesített HSD-je lágyabban működik.

Hibridüzemben a hajtáslánc működéséből hiányzik a Toyoták, Lexusok finomsága, bár nagyobbrészt kulturáltan működik a háttérben az Otto- meg a villanymotor és egy duplakuplungos váltóhoz mérten finomak a kapcsolások. Az automata elektromos üzemben is vált, alig érezhetően.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 12

35-40 km közötti a normál elektromos hatótáv, de 61-et is elment a benzines nélkül

Városban hiába engedtem feljebb és feljebb a gázt, hogy a villanymotor átvegye az autó hajtását, a benzines alig áll le. Az autó ritkábban vált elektromos suhanásra, mint a Toyota teljes hibridjei, a kellemetlenül benzinhangsúlyos hibridüzem meglátszik a fogyasztáson is.

Ráadásul a számítógép sokszor túl magas fordulaton járatja a motort. Parkoláskor és elinduláskor is az 1800 körülinél kisebb fordulatszámmal kímélnénk a kettős kuplungos sebességváltó tengelykapcsolóit. Kellemetlen, bár ritkán fordul elő, hogy az autó a nehezen adagolható nyomaték miatt hirtelen meglódul parkoláskor, főként meredek utcában hegynek fel betolatva.

Először szokatlan, de harmonikusan dolgozik az automatikus fékezés, ami a túl szűkre vett követési távolságot érezhető, de nem tolakodó beavatkozással korrigálja a kamerák képe és a radarjelek alapján.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 13

Vezetőtámogatásban azt hozza, amit a nagyobb és drágább autók

Szokatlan, hogy egy gép ennyire profin, ennyire jó érzékkel lassítson a forgalom ritmusában, ráadásul az üzemi féket és a rekuperációt kombinálva. Az egyik első kamera menet közben rögzítheti a forgalmat, ami fedélzeti kameraként válhat hasznossá vagy csak jó este visszanézni, merre jártunk aznap.

Zavaróak viszont a fékpedálérzet változásai. Néha belöttyen a pedál, máskor gumituskót taposol, megint máskor normálisan adagolható a fékerő. Amikor az adaptív fékezés és én egyszerre éreztem szükségét a lassításnak, abból jókora bólintás lett. A korai, közepes és kései állásban működő prediktív fékezést minden motorindítás után újra ki kell kapcsolni a menüből, ha elkerülnéd az összedolgozást. Azért is jó kiiktatni, hogy szabályozni tudd az áram-visszatermelést a fékezésekkel, ne simítson bele.

Kizökkenthetetlenül magabiztos viselkedést mutat a CLA, nyugodtan fut egyenesen autópályán és kanyarodni is tud, csak ne várjatok tőle túlzottan sokat. Egész jól indul, szépen oda lehet tenni az ívre, aztán ha belelkesülsz és kezdenél tényleg gyorsan menni vele, kijön az alulkormányozottság és tolja az orrát. Ezt tudja a legtöbb orrnehéz kompakt autó.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 14

Kicsi a 35 literes benzintank, a városon kívüli fogyasztás 5-9 l/100 km között mozoghat

Autópályán 130-nál 1900, 150-nél 2200 a percenkénti fordulatszám nyolcadikban, a motorhang a háttérben marad és alig erősebb a zajszint, mint 100-nál volna. A keret nélküli ablakok ellenére sincs zavaró szélzúgás, ami a Kecskeméten dolgozók munkáját dicséri, sikerült szépen illeszteni és jól beállítani az ajtókat.

Költségek

Listaáron ezt a verziót 15 721 000 forinttól lehet megvenni, amiben a forinttól erősen hangsúlyos. Mert bőven van mire költeni még, ami a zöld rendszámos CLA-t szebbé, vonzóbbá, okosabbá és használhatóbbá teszi. A tesztautó listaára a sok extrával együtt 19 741 239 Ft.

Konkurense házon belül is több van, köztük a lépcsőshátú A 250e ugyanezzel a hajtáslánccal 13 016 000 forintért. Akinek a külcsín megér még 1,7 millió forintot, a CLA limuzinból is vehet konnektoros hibridet, extrák nélkül 14 695 000 forintért.

A CLA 250e és más konnektoros hibridek zöld rendszámmal – Listaár, forint
Audi A3 Sportback S Line 40e 14 559 280
BMW 330e Touring  15 480 000
Kia Ceed SW Plug-in Hybrid 10 349 000
Mercedes-Benz A 250e limuzin 13 016 000

Papíron a WLTP-mérés szerint a kombi áramigénye 14,8-15,5 kWh/100 km, de ennek majdnem a duplája a reális, nagyjából 27-29 kilowattóra százon. A benzinfogyasztását 1,4-1,6 l/100 km-nek hazudja a szabvány szerinti mérés, mert az első 100 km-re vetíti a ciklus körülményei között elektromosan elvileg megtehető nagyjából 60 km-t.

Csillagjegye: konnektor – Mercedes CLA 250e teszt 15

Lemerült hibridakkuval indulva 5,22 l/100 km fogyasztást mértünk autóúton. Városban ennek a duplája simán elfogy, érdemes szorgosan töltögetni a nagyfeszültségű akkumulátort

Nálunk kereken 4,0 liter/100 km vegyes fogyasztás adódott, mert szorgosan töltöttem az akkukat. Töltésundorral küzdőknek nincs jobb tanítás, mint benzines üzemben rápillantani a kijelzőre. A sima hibridüzemben a városi utakra kiírt 10,9-13,8 liter/100 kilométeres átlagok minden prédikációnál jobban hatnak, hogy a töltőkábel ne ballaszt legyen a csomagtérben. És ez nem padlógázzal, lámpától lámpáig gyorsítva jött ki.

Budapestet elhagyva a motor sokkal hatékonyabban hasznosítja a benzinben lévő temérdek energiát, autóúton elég volt 5,22 liter 100 km-re a benzinkúton mérve. Hosszabb utakon 6,4-9,1 liter között mozog a fogyasztása. Mivel a tank csak 35 literes, nem jutunk messzire két tankolás között.

Értékelés

Megélne a szépségéből is a CLA 250e Shoooting Brake EQ Power, mert elegáns, mutatós autó, pláne ebben az összeállításban. De az egyenáramú gyorstöltéssel és a 7,4 kW-os AC-töltéssel a legjobban használható konnektoros hibridek egyike, hamar újratölthető a józanul méretezett akkumulátor. Magas ára nem akkora gond a prémiumtermékek között, mint a hajtáslánc időnként darabos működése és az autó kényelmi hiányosságai, de kompakt sportkombiként, zöld rendszámmal a CLA Shooting Brake jelenleg egyedülálló autó.

Mellette – Ellene
 
  • Esztétikus külső
  • Elegáns külső-belső részletek
  • A hibridakkuval is nagyrészt megőrzött utastér
  • Harmonikus automata fékezés
  • Sokféle, működőképes vezetőtámogató rendszer
  • Életszerű elektromos hatótáv
  • Mérsékelt felárért gyors AC- és DC-töltés
  • Jó sportülések (extra)
  • Átgondolt üzemmódok
  • Menő digitális óracsoport és érintőképernyő (extra)
  • Jó menetteljesítmények
  • A zöld rendszám előnyei
 
  • Hibridüzemben nagyon a benzines dominál
  • Alapáron csak 3,7 kW-os fedélzeti AC-töltő
  • 35 literes tank, csekély hatótáv
  • Közepes rugózási kényelem
  • Bizonytalan fékpedálérzet
  • Sajátságos gázadagolás parkoláskor
  • Magas ár, költséges extrák

 

Hogy tetszik a zöld rendszámos hibrid kombi a kecskeméti gyárból?
284 szavazat - átlag: 5.33 (10-ből)
Hogy tetszik a zöld rendszámos hibrid kombi a kecskeméti gyárból?