Röviden – Renault Koleos 2,0 dCi 4×4 X Tronic
Mi ez?Középméretű SUV, a Renault Koleos második generációjának enyhén renovált verziója az erősebbik dízelmotorral, összkerékhajtással és csúcsfelszereltséggel.
Mit tud?Ár/érték arányával lehet versenyképes.
Mibe kerül?Csak fokozatmentes váltós és dízelmotoros Koleos kapható. Az elöl hajtó Zen 150 lóerős motorral 9 799 000 forintról indul, a tesztelt modell listaáron 12,3 millió forinttól felfelé extrázható 13 millió forintig.
Kinek jó?Azoknak, akiknek elég két üléssor, nem vezetnek sportosan, értékelik továbbá az autó kényelmét és gazdag felszereltségét.

Békésebb időkben is jól jön egy biztos pont az életben, most meg pláne. A Renault Koleosig kevesen jutnak el az autókeresésben, pedig a Kodiaqok, X-Trailek, Kugák ellenfeleként vannak értékes vonásai.

Külső

Gyakori a modellciklus közepe tájára időzített átdolgozás, ám a tesztelt Renault Koleoson a diszkrétnél is szerényebb volt a modellfrissítés. Sokat nem is kellett változtatni rajta, mert a formaterv eddig is a típus erős pontja volt.

Anthony Lo, a külső fődesigner jó munkát végzett, most csak a 4673 mm hosszú, 1843 mm széles, 1667 mm magas autó orrát tették kicsit karakteresebbé a lökhárító teljes szélességében futó krómsávval és a nagyobb hűtőráccsal.

Renault Koleos – SUV, lakályosan 1

Külső formatervezését Anthony Lo irányította. Hossza 4673, szélessége 1843, magassága 1667 mm, a tengelytáv 2705 mm. Képek: Csepreghy Dániel

Egészen enyhén tér el a fényszórók íve, más a kartervédő-imitáció alul. Megmaradt a lámpák csücskétől kiinduló és egészen az ajtókig ívelő krómcsík, amely az Initiale Paris emblémát határolja. 19-es kerekekkel, ami a csúcsmodellen és az Intense kivitelben is alapfelszerelés, a Koleos jó kiállású autó, eltalált arányokkal.

Kár a kamu kipufogóvégekért, igazi csővéggel szebb volna a hátulról is összeszedett, harmonikus formatervű autó. Sötétben jól mutatnak a lámpákat összekötő, vörös fénycsíkok az elektromosan mozgatható csomagtérfedélen.

Belső

Initiale Paris szinten a tesztelt Renault Koleos perforált bőrüléssel fogad, amelynek minősége – az Espace gyűrött bőrkárpitos, puhán alászivacsozott üléstámlájával szemben – kifogástalan. Az elegáns, világosszürke nappabőr bevonat helyett komorabb, de kevésbé piszkolódó feketét is lehet kérni. A vezetőülés masszázsfunkciót rejt, a pohártartók fűtése-hűtése is ritka szolgáltatás.

Renault Koleos – SUV, lakályosan 2

Közelről nézve is nagyon igényes a nappabőr kárpit. Felár nélkül választható kosztűrőbb fekete is, de az kevésbé elegáns

Hideg időben járt nálunk az autó, a klímakomfortja nem illik ehhez az árkategóriához. Nem elég auto állásba kapcsolni az igényes gombokkal, a ventilátor kis fokozaton is harsog, a 8,7” képátlójú érintőképernyő lassú reakciói tovább nehezítik a beállítást.

Bár a modernebb Renault-kban, mint a Captur vagy a renovált Zoé, a kormányfűtés az egész volánt körbefűti, itt csak a küllőknél melegszik fel a karima. Talán majd segít megszokni a helyes kormányfogást 9 óra 15 percnél. Az ülésfűtés elindulása éppoly lassúnak tűnt, mint a tartóssági teszten használt Talismanban. A kartámaszt kihajtva a hátsó utasok is aktiválhatják az ülésfűtést, ami a szélvédőfűtéssel és a kormányfűtéssel csomagban 170 000 forintos extra. A téli időben ezt nem használtuk, de az első ülések két fokozatban szellőztethetők is.

Mivel a Renault kínálatában ott a Grand Scénic, az Espace és többféle kisbusz is, a Koleos ötszemélyes. Nincsenek hozzá pótülések a harmadik sorban, mert a fejtér érdekében jóval magasabb tetőível kellett volna rontani a fogyasztásán és az arányain. A padló középen a kardánalagút ellenére sem zavaróan magas, a belső tér igazán tágas.

Renault Koleos – SUV, lakályosan 3

Nagyon tágas a hátsó lábtér. Az ülésfűtés kapcsolója a kartámaszban található, a 170 ezer forintos téli csomag egyik eleme

Hátul bőven van lábtér ráadásul a háttámla kétféle szögben rögzíthető. 565-ről 1706 literesre bővíthető a csomagtartó, mindkettő bőven van akkora, amennyire a legtöbb helyzetben szükség lehet.

Sajnos az ázsiai partnerrel készülő Renault-kat a Nissan-Samsung rokonság megveri olyan részletmegoldásokkal, aminél az európai Renault-modellek két kategóriával lejjebb és 10 évvel ezelőtt is jobbat nyújtottak.

Ilyen a tükörállítás kapcsolója vagy az egyetlen egy darab akadályérzékelős elektromos ablakemelő a fedélzeten. 2020-ban csak a vezető oldali üveg fut fel egy érintéssel. A külső kilincsen lévő gombot meg kell nyomni az ajtónyitás-zárás működéséhez, ami mesze nem olyan kényelmes, mint a Duster vagy a Captur megoldása, amikor odamész, az automatika kinyitja, aztán kiszállsz, elmész és bezárja az ajtókat a kulccsal a zsebedben. Kár ezekért, mert a Koleosban használt igényes anyagokkal az utastéri minőségérzet kifejezetten meggyőző.

Technika

Ugyanarra a CMF C/D padlólemezre épül a Koleos is, amire a Talisman, a Kadjar vagy a negyedik generációs Mégane és a Scénic. A konszern ázsiai ága ezt a technikát használja a Qashqai és az X-Trail alapjaként.

Renault Koleos – SUV, lakályosan 4

190 lóerős a kétliteres dízelmotor, 380 Nm a nyomatéka. Szelepeit lánc vezérli, ezt a motort a Nissan konstruálta

Amikor a Renault a méretcsökkentéssel elérhető fogyasztásmérséklés kényszere alatt a Trafictól a Scénicen át az Espace-ig 1,6 literes dízelmotorra váltott, a vevők egy része szkeptikus maradt. Nem a lóerők hiányoztak vagy a newtonméterek, mert az akár 160 LE és 360 Nm versenyképes érték.

De pszichésen mindenképp kevés volt a két liter alatti hengerűrtartalom, amire emlékeim szerint a Koleos volt az első válasza a csoportnak. Ebben 2017-es megjelenése óta benne van a Nissan-eredetű, láncos szelepvezérlésű kétliteres dízelmotor.

Mostani, tisztább verziójában a négyhengeres dízel 190 lóerős, maximális forgatónyomatéka 380 Nm. 10,0 mp a gyorsulás ideje 0-ról 100 km/órára, a végsebesség kettővel marad 200 km/óra alatt. Az autó kereken 2000 kilogrammos fékezett utánfutót vontathat, méretes lakókocsit is utána lehet akasztani.

Renault Koleos – SUV, lakályosan 5

Lassan reagál a 8,7″ képátlójú érintőképernyő, a belső tükör automatikusan elsötétedik vakító fényre A sebességtartó automatika 160-ig fékez-gyorsít együtt a forgalommal

Az alapesetben előre dolgozó, szükség vagy igény esetén összkerekes hajtásrendszer 2WD, Auto és 4WD Lock állásban működhet, a műszerfal bal alsó részén lévő billenőkapcsolóval lehet váltani közöttük. Terepen a terheletlenül 18,9 cm hasmagasságot lehet beosztani. Az elöl 19, hátul 26 fokos terepszög egyértelművé teszi, hogy a Koleost a Nissantól átvett 4×4 ellenére nem kőkemény offroad autónak szánják tervezői.

Minden Koleoson 225 mm a gumiabroncsok szélessége, csak a felni átmérője változik 18-ról 19 hüvelykre és a gumi lesz peresebb. A tesztautóé 225/55 R19-es.

Vezetés

Ha a jégkaparás előtt beteszed a táskádat az utasülésre, letisztítod a szélvédő utas felőli oldalát, majd átbattyogsz másik feléhez, addigra az autó visszazárja magát, mert az orrában nincs kulcsérzékelő. Vagy hátulról kell körbesétálni a kocsit, a hosszabbik úton, mert a csomagtéri szenzorból tudja, hogy nem mentünk el és megakadályozza a visszazárást.

Renault Koleos – SUV, lakályosan 6

Automatikusan vált 4×4-re elsőkerék-hajtásról, de kis sebességnél fixre is zárható az összkerékhajtás

Emiatt beülés előtt újra meg kell nyomni a gombot a kilincsen és utána lehet beszállni. Bent aztán jól eltalált üléshelyzettel fogad a Koleos. Nem túl magas az ülés autóhoz képest, nem rajta ülünk a kocsin, hanem benne, mégis jó a kilátás.

Európai autóban még most is ritka a fokozatmentes automatikus sebességváltó, pláne ekkora forgatónyomatékú motor mellé. A Renault az X Tronic nevet használja rá. Hét előre leprogramozott áttétel között zongorázik a rendszer, váratlanul meggyőzően.

Csak nagy gázzal gyorsítva erősödik fel a motorhang és tűnik szokatlanul hosszú ideig változatlannak az áttétel. Mármint a motorhang alapján, jóllehet csak a fordulatszám azonos, az áttétel egyre hosszabb lesz, ahogy az autó gyorsul. 160 km/óráig működik az adaptív sebességtartás, fékezése-gyorsítása jó ütemben működik, ha rábízzuk a követési távolság szabályozását.

Renault Koleos – SUV, lakályosan 7

Hét előre leprogramozott áttétel között zongorázik az egyébként fokozatmentes automata. Nyugodt vezető alatt váratlanul meggyőző volt

Városban folyamatos a dízelmotor jelenléte, enyhe kihúzatásokkal is zavaróan hangos, melegen is. Városban azért sem jó a Koleosban, mert a tengernyi úthiba között mindig akad olyan, amit nehezen tompít a futómű.

Autópályán érzi jól magát a tesztelt Renault Koleos. Ilyenkor a motorhang háttérbe vonul és a kényelmes ülésekben, a Bose hifi zenéjére adja magát a hömpölygés. Üléshelyzetének, masszív építésének és automatikusan működő összkerékhajtásának köszönhetően a Koleos nagyfokú biztonságérzetet ad, nyugodt és kényelmes utazóautó.

Hiába a 190 lóerő, a középméretű SUV átlagos menetteljesítményekre képes. Ha szükséges, van hová nyúlni tartalékokért, de nem késztet vagánykodásra, az autó karakterétől idegen a sportos vezetés. Azok fogják szeretni, akik lenyugodtak, jó hangulatban, biztonságban akarnak utazni és nem késsel a foguk között ülnek autóba.

A Koleos a kanyargós országutat elviseli, de semmi több, egy Tarracóban több az élet és az öröm, ha sietni kell. Szokatlan, de a kormányon vagy mögötte sincs váltófül. Aki kézzel kapcsolna, a fokozatválasztó karral teheti meg ezt, a kart külön utcába áthúzva lehet váltani.

Renault Koleos – SUV, lakályosan 8

Aki sportosan vezetné, nem értette meg a Koleost. Nyugodt kényelemben szeret mozogni, autópályán van elemében

Legtöbbször a 2WD állás tökéletesen megfelel, az automatikus 4WD használata mellett az a néhány eset szól, amikor nagy gázzal kell elindulni. Ilyenkor a pillanatok alatt hátra is adagolt nyomatékkal az autó sokkal magabiztosabban rajtol és a hajtási befolyás is kisebb a kormányon, ha kikanyarodás közben kell padlógázt adni.

Költségek

Zen, Intense és Initiale Paris kivitel van fent az árlistán, mindegyikhez vagy az 1,7 vagy a 2,0 literes dízelmotor választható. A 150 lóerős dízelből csak elsőkerék-hajtású van, a 190 lóerős kétliteresből csak 4×4-es, mindkét motorváltozatban fokozatmentes automatikus sebességváltóval. Benzines motorváltozat és kézi váltó egyáltalán nem rendelhető itthon.

Renault Koleos – SUV, lakályosan 9

12,3 millió Ft a 4×4-es Koleos 2,0 dCi listaára igen gazdag felszereltséggel, a kedvezmény hétjegyű. Nincs belőle benzines vagy kézi váltós, listaára a 150 lóerős 1,7 dCi-vel és elsőkerék-hajtással 9,8 millió Ft

9 799 000 forint az elsőkerekes, 150 lóerős Koleos Zen nyitóára, 12 299 000 Ft a tesztelt Initiale Paris-é, mindkettő listaár. Az erősebbik motor és az összkerékhajtás közös felára 900 ezer vagy egymillió Ft, kiviteltől függően. A csúcsmodell listaárából hétjegyű kedvezményre számíthatnak az érdeklődők.

A Renault Koleos 2,0 dCi 4×4 X Tronic Initiale Paris és vetélytársai – Listaár, forint

A Renault Koleos 2,0 dCi 4×4 X Tronic Initiale Paris és vetélytársai – Listaár, forint
Nissan X-Trail dCi 150 4×4 Tekna (150LE)13 950 000
Renault Koleos 2,0 dCi 4×4 X Tronic Initiale Paris (190 LE)
12 299 000
Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4 DSG Laurin & Klement (190 LE)14 262 480
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4×4 Executive (222 LE rendszerteljesítmény)13 790 000

A biztonsági felszereltségben benne van mindaz, amitől egy mai, modern autó mai, modern autóvá lesz, így az automatikus vészfékezőrendszer gyalogos-felismeréssel, az adaptív sebességtartó tempomat, a sebességkorlátozó táblákat felismerő kamera.

Városban 9,6 litert fogyasztott a tesztautó, hosszabb úton, nyugodt tempóval és kiegyensúlyozott stílusban vezetve beérte 7,2 literrel 100 kilométeren.

Renault Koleos – SUV, lakályosan 10

Hét és 10 liter/100 km közötti fogyasztásra érdemes számítani tapasztalataink alapján. Kedvező az 5 évre vagy 150 000 kilométerig érvényes garancia

Előnyös az 5 év/150 000 kilométerre szóló garancia és vonzó áron vannak szervizcsomagok is a kocsihoz 5 évre és 100, 150 vagy 200 ezer kilométerig 210 és 630 ezer Ft közötti áron. Amilyen értéktelen a nemzeti fizetőeszközünk és ahogy mennek fel a karbantartás költségei, jó lehet kivédeni ezzel az áremeléseket.

Értékelés

Érezni a Koleoson, hogy Nissan-Samsung felségterületen született és vannak nála jobb autók a kategóriában, de praktikus és gazdagon felszerelt utastere, békés hangulata megnyerő benne. A kétliteres dízellel, az automatikus váltóval és az összkerékhajtással számíthatunk rá utazóautóként, amit se a hóesés, se a sár nem állít meg egykönnyen.

Mellette – Ellene
 
  • Nagystílű utastér
  • Gazdag felszereltség
  • CVT-hez képest harmonikus sebességváltások
  • Hosszú garancia
  • Értékarányos vételár
 
  • Zajos motor
  • Gyenge klímakomfort
  • Lomha viselkedés
  • Az európai Renault-któl idegen megoldások
Hogy tetszik a Renault Koleos csúcsmodellje?
555 szavazat - átlag: 6.21 (10-ből)
Hogy tetszik a Renault Koleos csúcsmodellje?