Röviden – Renault Koleos 2,0 dCi (175 LE) Initiale Paris
Mi ez?A Renault-Nissan-közösködésből született nagy motoros, tekintélyes méretű, ügyes összkerékhajtású szabadidő-autó
Mit tud?Tágas, kényelmes, csinos, 4×4-es csatahajó, erős dízelmotorral, automata váltóval, ehhez passzoló, fájdalmas fogyasztással
Mibe kerül?A Koleos alapára 8,599,000 forint, a tesztautó alapára az erősebb dízelmotorral, CVT váltóval 11,699,000 forint
Kinek jó?Bárkinek, aki egy tankhajóban érzi jól magát és nem vágyik különösebb vezetési élményre

Az előző, szinte teljesen jelentéktelen külsejű modellnél nem lehetett nehéz egy jóval csinosabb autót faragnia a Renault-nak a Koleosból.  Elnézve a márka többi modelljéhez hangulatában remekül passzoló autót, egész jó munkát végeztek a dizájnerek, és a felfrissült legnagyobb szabadidő-autójukkal már teljes a Koleos, Kadjar és a Captur által alkotott Renault SUV-trió.

Mind lenyit

Külső

A Koleos ugyanarra a műszaki alapra épül, mint a jelenlegi Nissan X-Trail, külsőre mégis igyekeztek teljesen más hangulatot adni a nagy méretű szabadidő-autónak. Megkapta a legújabb Renault-k jellegzetes arcát, a sajátos nappalifénnyel, gigászi emblémával, a sok csillogó krómtól egész elegánsnak tűnik, de az oldalt lévő kamu szellőzőnyílás, vagy a szintén csak látványelemként szolgáló látszatkipufogó már talán egy kicsit sok is a jóból.

Szigorú tekintet, hatalmas embléma, sok króm

A hatalmas testet alul sötét műanyag csíkkal próbálták karcsúbbnak láttatni, ami ennél a fehér fényezésnél egész jól működik. 4,67 méteres hosszához kategóriájának egyik legnagyobb tengelytávja tartozik, bő 2,7 méter, szabad hasmagassága pedig 21 centiméter.

Az alábbi kép közepén lévő csík jobbra-balra cibálásával lehet váltogatni a régi, hökkent tekintetű Koleos és a szép, új képe között:

Belső

Roppant látványos, határozottan modern külseje után a Koleos belseje apró csalódással indít. A Nissan ablakemelők, gombok idegenül mutatnak ebben a belsőben, amely amúgy a kisebb Renault-modellek, főleg a Mégane berendezésére hasonlít. Furák a nagy, indokolatlanul pufi párnázású ülések, amelyek olyan vastagok, hogy legalább egy köbméternyi levegőt kiszorítanak a Koleos beléből. Igaz, hely még így is marad bőven, minden sorban. A digitális műszerfal viszont klassz dolog, és alapból a középkonzoli gigászi érintőképernyő is jónak tűnik.

Jellegzetes Renault-belső

Ugyan szokatlan a függőleges beállítású monitor, de navigációnál hasznos is lehet az unortodox forma. Feltéve, ha nem a telefonon futó navigációt használná valaki, mert a könnyű és fájdalommentes telefonintegráció után ilyenkor a térkép képernyő vízszintesen jelenik meg, a függőleges kijelző közepén lötyögve. Maga a rendszer pont annyira lassú, hogy már feltűnjön, és zavaró legyen, egyes funkciók pedig olyan mélyen vannak elásva a menü félreeső bugyraiban, hogy mire megtalálnánk, már el is felejtjük, mit is akartunk eredetileg.

Függőleges kijelző. Térképnézéshez nem is rossz

A többi gomb, kapcsoló a megszokott Renault-ízlés szerinti, jól használható, kis kivétellel logikus helyen is van, valamint ránézésre is klassz. Van kormány- és szélvédőfűtés, utóbbi az átlagnál vékonyabb fűtőszálakkal melegíti az üveget, így éjszaka kevésbé zavaró módon töri a fényt, mint a legtöbb hasonló megoldás. Rémesen idétlen helyre, a lehajtható könyöklő első oldalára tették a hátsó, szélső ülések fűtéskapcsolóit. Ha a mindent lehajtó, kinyitó, bekapcsoló gyerekeim nem találták volna meg, én valószínűleg sosem jövök rá, hol kéne keresnem.

Elképesztő lábtér a második sorban

Igaz, hogy óriási a belső, akát ötnél több ember is beleférne, és van is igény az ekkora csapatszállítókra, de hétüléses változat nincs belőle. Aki három üléssoros autót szeretne, az találhat magának mást, a célnak jobban megfelelőt a Renault kínálatában.

Csomagtartója – defektjavító készlettel – a VDA szabvány szerint 542 literes. Rakterének feneke többszintes, a széleken mélyebb üregekkel. A második sor háttámláit a csomagtartóban található fülekkel is le lehet dönteni, van minimalista szatyorkampó és szintén szerény világítás is leghátul.

Hatalmas csomagtartó

Technika

A Renault Koleos jelenleg kétféle motorral kapható. Mindkettő dízel, egyik 1,6 literes és 130 lóerős, a másik 2,0 literes és 175 lóerős, a gyengébb változat csak az elsőkerék-hajtású autóhoz rendelhető, az erősebb 4×2-es, 4×4-es hajtással is elérhető, illetve ehhez rendelhető egyedül fokozatmentes automatikus váltó. A fullos Initale Paris felszereltségű tesztautóban is automata váltó és nagy dízelmotor viszi a kasztnit, 4×4-es hajtással. Más összeállítás ebből nem is létezik.

175 lovas, iszákos dízelmotor

Műszaki alapjait a Nissan X-Trail adja, onnan érkezik a 40 km/óráig akár 50-50 százalékosra zárható tengelyenkénti nyomatékelosztást lehetővé tevő összkerékhajtás, valamint a virtuális fokozatokkal is rendelkező CVT váltó is. Az összkerékhajtás háromállású kapcsolóval vezérelhető, a mezei elsőkerekes 2WD üzemmód mellett automatikus AUTO és 4WD lock felirat szerepel a kormány bal oldalán, szerencsétlen helyen, térdmagasságban lévő billenőkapcsolón.

A 4×4-es rendszer kapcsolóját sem tették szem elé

Vezetés

Bár elméletben a fokozatmentes automatikus váltó jó dolog – optimális, fix  fordulatszámon tartható, miközben az autó gyorsul -, a való életben viszont zavaró a folyton azonos fordulatszámon morgó motor. Piros lámpától indulva azért lehet benne örömet találni, például 70-80-ig simán el lehet vele úgy gyorsulni, hogy a fordulatszámmérő mutatója végig 2200-on áll. 175 lóerőtől ugyan valamivel többet várna az ember, de azért egész tisztességesen lódul meg a Koleos, ha akarjuk.

Furcsa helyen a tempomat kapcsolója

Valószínűleg az összkerékhajtás és a fokozatmentes váltó környékén tűnik el a kraft jelentős része. Vezetése közben sok inger nem éri a vezetőt, legfeljebb a határozottan hallatszó, állandóan jelen lévő morgó motorhang. Futóműve inkább keményre hangolt, stabil darab, ami azért megbirkózik a hitványabb utakkal is, de érezhetően elsősorban aszfaltra szánták a járgányt, hiába az amúgy okos és ütőképes 4×4-es hajtáslánc. Kormányzása átlagos, inkább könnyű, élettelen, mint feszes.

Újabb idétlen helyre rejtett kapcsoló. Ezek a hátsó ülésfűtés kapcsolói

Valós fogyasztásának nem sok köze van a katalógusban szereplő adathoz, míg papíron vegyes üzemben csupán 5,9 litert fogyaszt az autó, a való életben bő ezer kilométeres, jellemzően városon kívüli használat mellett – amibe 350 km autópálya is belecsúszott – 9,5 literes átlagot mértünk a tesztidőszak végén. Még hunyorítva is durva a különbség.

Költségek

Az új Renault Koleos árlistája nem túl komplikált olvasmány, nagyjából ennyi az egész:

Motor/felszereltségZENINTENSEINITIALE PARIS
Energy dCi 130 4×28 599 0008 999 000
Energy dCi 175 4×410 299 000
Energy dCi 175 4×4 CVT10 799 00011 699 000

A tesztautó Initiale Paris, alapból is gazdag felszereltségét még kiegészítették a 150 ezres téli csomaggal, amely fűthető kormánykereket, fűthető szélvédőt és fűthető hátsó szélső üléseket is tartalmaz. További 140 ezerbe kerül a metálfény, a speciális metálfényezés pedig 200 ezer forint, a nyitható üvegtető pedig újabb 300 ezres kiadás. Az Easy Park Assist félautomata parkolóasszisztens 50 ezer, a szükségpótkerék 25 rugó.

A pótkerék feláras

A Renault Koleos és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Koleos 2,0 dCi (175 LE) Initiale Paris11 699 000
Nissan X-Trail 2,0 dCi (177 LE) Xtronic All Mode 4×4-i Tekna12 135 000
Škoda Kodiaq Style 2.0 TDI 4×4 DSG SCR (190 LE)11 582 780
Kia Sorento 2,2 EX aut. 4×4 (200 LE)12 250 000

Értékelés

Az új Renault Koleos mind méretében, mind formájában látványos megjelenésű, hatalmas belsejű, de még felfogható bonyolultságú autó. A nagy motorral kellően erős, elhúz bármit, nem akad el az első földúton, és akit nem zavar, annak pedig még kényelmes is a fokozatmentes automatával. Cserébe iszákos és hangoskodik.

Mellette – Ellene
  • Divatos, látványos külső
  • Tágas, kényelmes belső
  • Erős dízelmotor
  • Fájdalmasan nagy fogyasztás
  • Hangos motor
  • Lassú fedélzeti rendszer

Szavazás

Hány pontot adnál a 170 lovas, CVT-s Renault Koleosnak?

767 szavazat - átlag: 7.7 (10-ből)

Hány pontot adnál a 170 lovas, CVT-s Renault Koleosnak?