Röviden – Škoda Kodiaq Style 2,0 TDI 4×4 DSG SCR 150 LE
Mi ez?A Škoda első, bitang méretű szabadidő-autója, 4×4-es hajtással, hét üléssel, tengernyi menő extrával
Mit tud?Divatos megjelenésű, hatalmas utasterű hétszemélyes batár, a megszokott skodás furfanggal megbolondítva
Mibe kerül?A legolcsóbb Škoda Kodiaq kicsit több mint 7 millió forinttól kapható, a tesztautó alapára 10 989 690 forint, ami extrákkal súlyosbítva 15 212 710 forintra hízott
Kinek jó?Jó ár-érték arányú, gigantikus SUV-rajongóknak, akik tengernyi cuccot vagy temérdek gyereket, esetleg ezek kombinációját kénytelenek ide-oda hurcolni

A VW csoporton belül a Škoda először megcsinálta a mindennél nagyobb középkategóriás csatahajót, a Superbet, most pedig akkora SUV-ot faragtak, amely a konkurens SEAT Ateca-nál, de még a VW Tiguannal is nagyobb. De nem mondanak le azokról sem, akik ennél kisebb Škoda emblémás szabadidő-autóra vágynak, nekik a nemrég tragikus hirtelenséggel kimúlt Yetit váltó Karoq lehet a megfelelő választás.

Mind lenyit

Külső

A Kodiaq egy termetes, masszív megjelenésű szabadidő-autó. Formája nem igazán izgalmas, a dupla fényszórótól és a rafinált ívű LED-es nappalifénytől eltekintve pont úgy néz ki, mint az összes többi SUV ebben a kategóriában. Hossza 4697 milliméter, szélessége tükrökkel 2087, magassága pedig 1676 mm, tengelytávja 2791 mm. Szögletes tekintete miatt szigorúan néz szemből, és hátulról a kristályszerű lámpatestek sem teszik sokkal barátságosabbá. Oldalról a gigászi kerékjárati ívek és az ajtók alja kapott még némi műanyag feltétet is, de ezen a sötét fényezésen ez egyáltalán nem feltűnő. Bár nem a Škoda találmánya, mégis jópofa dolog az ajtónyitáskor az ajtó éle elé kipattanó védőgumi, ami főleg a parkoló többi autójának fényezését óvja.

Masszív, szögletes arc, látványos orral, egyedire sikerült LED_es nappalifénnyel

Belső

A Kodiaq utastere a szinte már unalomig ismert VW csoportos, megbízható minőségű építőelemekből áll össze, amit itt-ott azért sikerült apróbb saját ötletekkel feldobni. Ilyen a picike parkolójegytartó műanyag fül a szélvédő tövében, vagy a fejtámla rúdjaira rögzíthető tablettartó is, aminek segítségével a képernyőfüggő gyerekeket lehet út közben is lekötni. A belevaló eszköz táplálását a feláras 230 voltos csatlakozóval is meg lehet oldani, de 12 voltos és USB-csatlakozó is van benne. A tesztautó világos kárpitja szemre kellemes látvány, de kényes is, így alig pár hónap használat után már teljesen bekékült ülések virítanak az amúgy barátságos, otthonos és világos beltérben.

Kényelmes, VW építőelemekből összelegózott belső

Műszerfala két nagy és két kis kerek egységből áll, a legfontosabb adatokat ezek mutatják. Köztük színes, nagy méretű kijelző trónol, amire szinte bármit ki lehet tenni. Az analóg számlapok rajza nem lett túl erős, az ezüst keret kifejezetten bénán fest. A műszerfaltól jobbra a hatalmas érintőképernyős kijelző trónol, ami fényes is, így az ujjlenyomatok szépen meglátszanak rajta. Hasonlóan, mint a DSG váltó fokozatválasztó karja körülötti fekete felületen. A sokféle tápcsatlakozáson túl vezeték nélkül is lehet tölteni benne az erre alkalmas telefonokat.

Minden meglátszik a csillogó felületen

Csomagtartója hatalmas, kategóriájában talán nem is találni ennél nagyobbat. Alapállásban 720 literes, amit az üléstámlák döntögetésével 2065 literig lehet bővíteni. A hatalmas raktér padlója sík, a mélyben van hely a csomagtérrolónak is, a csomagok biztonságos rögzítéséhez füleket, a szatyrok felaggatásához kihajtható kampókat is tettek a csomagtartó oldalára. Szintén itt találhatóak a hátsó háttámlák döntéséhez használható kallantyúk, 12 voltos csatlakozó, illetve az elektromosan kihajtható vonóhorog is. Opciós még a dönthető háttámlájú anyósülés is, ezzel a nagyon hosszú – 280 centis – cuccokat is el lehet vinni az utastérben.

A minőségérzet, helykínálat korrekt. A második sor egymástól függetlenül, sínen 18 centimétert tologatható üléseiben nagyvonalú a lábtér, bár ha a harmadik üléssorba is ülne valaki, akkor érdemes egy kicsit előretolni a másodikat. Ilyenkor már kis önfegyelemmel túlélhető a harmadik sor, de azért oda inkább csak gyerekeket ültessünk. A csomagtér szerencsére még ilyenkor is tisztességes méretű marad, 270 literes térfogattal.

Óriási, sík felületre lehet pakolni a temérdek poggyászt

Technika

Kétféle teljesítményváltozatban is kapható a kétliteres dízelmotor, az egyik 150, a másik 190 lóerős. Talán nem meglepő, hogy a 150 lóerős változat is elég ebbe az amúgy hatalmas testbe. 3500-4000-es fordulatszám között kapjuk meg a 150 lóerős teljesítményt, amihez 340 Nm-es csúcsnyomaték tartozik, ami viszont 1750–3000-es fordulatszám között csalogatható elő a motorból.

150 lóerős a kétliteres dízelmotor

Vezetés

Szabadidő-autót vezetni jó móka, szépen átlátni belőle a forgalmat, nagyobb benne a biztonságérzet is, csak a parkolásnál rosszabb vele az élet. Mondjuk ezt meg a tengernyi kamera és radar teszi gyerekjátékká, ha sikerül megfelelő méretű helyet találni. Vagy akár a Kodiaqra is rábízhatjuk, megkeresi a megfelelő helyet és ha akarjuk, be is áll oda. Párhuzamosan és merőlegesen is, ahogy csak kell.

Autóúton vezetve a Kodiaq teljesen steril, csendes, baromi jó autó. Benne ülve az égvilágon semmiféle inger nem éri az utasokat, se motorhangja, se szélzaja, se semmije nincsen. Mintha otthon ülnénk egy langyos mézzel feltöltött kádban. Lehet nyafogni, hogy milyen ez már, de aki sokat vezet és szeret úgy megérkezni valahova, hogy utána nem kell kihevernie a vezetést, az ezt az ingerszegény környezetet és a pihentető vezetést, a könnyű kormányt, nagyon fogja értékelni.

Meghalni azért nem kell benne az unalomtól, és a mindent magától csináló adaptív tempomattól, sávtartótól, az összes vezetőtámogató mellett, mert a sok hangszórós, bő 500 wattos Canton hifi szépen szól, azon bármit lehet bömböltetni. A hétfokozatú DSG váltó normál módban fürgén, szépen, rángatás nélkül vált, sport módban viszont hajlamos tovább bőgetni a motort, mint ahogy érzésre indokolt lenne. Valószínűleg ő tudja jobban, de akkor is. Igaz, nem kell Sport módban közlekedni vele, hiszen ilyenkor a felfüggesztés is feszesebbé, rázósabbá válik.

Jó fogású kormány, remek gombokkal

12,2 méteres fordulókörével a Kodiaq elboldogul szűkebb városi utcákban is, adaptív futóműve a sportos vezetéshez és a hitvány utas autózáshoz is partner. Ha pedig igazán vacak útra merészkedik vele valaki, akkor a 4×4-es hajtás menti meg a helyzetet, bár a gyenge terepszögek miatt a Kodiaq nem igazi terepjáró, vigyázni kell rá, nehogy az érzékenyebb részeit leszakítsa egy-egy meredekebb domb, bucka.

Költségek

A 150 lóerős, kétliteres dízelmotorral felszerelt Kodiaq alapára 11 millió forint, amibe temérdek okos extra is belefért. Az elektromos állítású első ülések, a szintén elektromosan mozgatható, fényre sötétedő külső tükrök, esőérzékelős ablaktörlő, élvédő az ajtókon, Front Assistant – prediktív gyalogosvédelmi funkcióval, függönylégzsák elöl, hátul, fűthető első és hátsó ülések, és a parkolóradar elöl-hátul, mind alapáron jár a kocsihoz, de a feláras és vonzó, okos extrákkal gyorsan meghízik az árcédula, ha nem figyelünk oda. Így volt ez a tesztautónk konfigurálásánál is, ami gyorsan túlszaladt a 15 milliós határon.

Hétszemélyes üléselrendezéssel is használható a csomagtartó

Értékelés

A Kodiaq ismét egy olyan Škoda lett, ami túl jól sikerült. Ezt az is bizonyítja, hogy bő fél évet biztosan várni kell rá, mert nem tudnak belőle annyit gyártani, amennyi elég volna. Az emberek pedig nem mind hülyék, a modell sikere még úgy is teljesen érthető, hogy a SUV-okat úgy viszik, mint a cukrot, bármilyen embléma is van az orrukon. A Kodiaq ár-érték aránya pedig még jó is.

Mellette – Ellene
  • Hatalmas belső
  • Kényelmes vezetni
  • Fejlett vezetőtámogató rendszerek
  • Szűk harmadik üléssor
  • Kényes felületek az utastérben

Szavazás

Hány pontot adnál a Škoda Kodiaq-nak?

879 szavazat - átlag: 7.9 (10-ből)

Hány pontot adnál a Škoda Kodiaq-nak?