A Vezess.hu-nál a sok jövő-menő újdonság mellett mindig van egy tartós tesztautó, vagy inkább tartósteszt-autó is. Ezekkel a fél-egy évig nálunk állomásozó kocsikkal szoktuk illusztrálni az autózáshoz általánosan kapcsolódó témáinkat (mosás, vezetéstechnika, autós túrázás), és persze sokkal-sokkal mélyebben kiismerjük őket, mint kategóriatársaikat.

Jelenlegi maratoni tesztautónk egy Renault Talisman, amelyet nemrég szó szerint el is vittem Marathónba, eg őszi szüneti családi tanulmányi kirándulásra. A túrával kapcsolatos élményeimet ebben a cikkben foglaltam össze, most viszont kifejezetten az autóval szerzett tapasztalatainknak szentelném ezt a rövid anyagot. Mire számíthat, aki egy 163 lóerős, dízel, automata, full-extrás Renault-féle középkategóriással vág neki 4000 kilométernek?

Remek kirándulóautó a Talisman, kényelmes és tágas

Komfort

Kényelem terén parádésan teljesített az autó. Az Initale Paris elektromos-bőrős, fűtött-szellőztetett, kihúzható combtámaszos vezetőülése csodálatos. (Vigyázat: a nem-csúcsmodell ülései közel sem sikerültek ilyen jóra!) Volt nap, amikor 1200 kilométert mentünk, és soha nem fájdult meg a derekam-hátam, pedig hajlamos vagyok az ilyesmire. Van amúgy masszázsfunkció is az ülésben, de én úgy tapasztaltam, hogy részint nem is elég intenzív ahhoz, hogy értelme legyen, részint pedig semmi szükség rá, annyira jó a fotel formája, tömése, állíthatósága.

A család többi tagja is elégedett volt a Talismannal. Mivel a tetővonal nem divatosan kupés, a kilátás a hátsó ülésről sem olyan rossz, mint számos más, szebb, de kevésbé praktikus középkategóriásnál, a térkínálat pedig igazán nagyvonalú, a hátsó traktusban is. Tárolórekeszből is akad bőven mindenfelé, hazatértünk után ámulva szedegettem elő újabb és újabb, általam addig még fel sem fedezett helyekről a használt zsebkendőket, kindertojás-játékokat, tollakat, pénzérméket hörcsögszerűen raktározó lányaim után.

Az Initiale Paris szellőztetett ülése nagyon kényelmes, de jó tudni, hogy az olcsóbb verziók széke korántsem ennyire jó

Az utastér nagy tempónál sem zavaróan hangos, bár a kétrétegű oldalablakok dacára is csak átlagos a zajkomfort, a kabin nem annyira csendes, mint vártam. A klíma hatásos, csendes, huzatmentes, a hifi szépen szól, az unaloműző hangoskönyvek is akadás nélkül szóltak pendrive-ról, mobilról egyaránt. A nagy érintőképernyőn a navi programozása egész gyorsan ment. A Renault HMI-jének menürendszerét nem lehet különösebben kimunkáltnak, szépnek nevezni, de a használhatóságával igazából nincs gond.

Fogyasztás

Úgy indultam el, hogy félútig ECO, félúttól COMFORT üzemmódban megyek, és megnézem, van-e érdem különbség a fogyasztásban a két beállításnak köszönhetően. Ez sajnos nem derült ki, mert az útviszonyok annyira változatosak voltak, hogy az egyes szakaszokat ezen a körút jellegű túrán (Skopjétól illetve Skopjéig más-más úton mentünk és jöttünk) nem lehetett érdemben összehasonlítani.

A nagy átlag 6,8 literre jött ki: telepakolva, gyorsan autózva, hegyes-völgyes terepen automatával ez reális érték

Az viszont érdekes, hogy alakult a fogyasztás a különböző jellegű útszakaszokon. A Talisman tankja meglepően kicsi, a reális hatótáv 600 km két tankolás között. Az alábbi táblázatot raktam össze a gondosan eltett benzinkúti bizonylatokból (az utolsó szakaszt a defekt és a felemás kerekes végső hazatérés miatt kivettem a táblából):

ÚtszakaszTankoláskmÁtlag
Vidék, autópálya37,745656,68
Autópálya40,045147,79
Lassú autópálya és vidék36,175386,72
Vidék, sok hegy36,495326,86
Vidék, sok hegy40,056066,61
Vidék és lassú autópálya25,494166,13

A Végős átlag 6,8 liter lett százon, ami reális egy ekkora automata dízel kocsitól, ami az Euro 6 összes nyűgjét is cipeli magával. Lehetne viszont jobb is, ha egy kicsit hosszabb lenne a hatodik fokozat. Autópályán teljesen indokolatlanul forog 130-nál 2400-at a motor, nagyon hiányzik egy kímélőbb végáttétel. (Az új Peugeot 508-ban nyolcadikban 130-nál jócskán 2000 alatt forog a kétliteres dízel.)

Pótkerék és szerviz: ellenőrizzük őket indulás előtt!

A Talisman mindössze egyetlen hibát produkált az egész úton, és ez sem (teljesen) az ő hibája. Kaptunk ugyanis egy csúnya defektet vele. Hatalmas szerencsém, hogy nem az éjszakai albániai földutas rettegés közben, hanem a tompai határátkelőhely előtt mintegy 100 méterrel, egy hatalmas szerb kátyú peremén. Mintegy 20 km/h sebességgel száguldhattam, már csak gurultam be a rövid sor végére, amikor ez zökkenést éreztünk, a kocsi pedig vijjogni kezdett és a műszeregységben megjelent egy hatalmas piros, villogó DEFEKT felirat.

Ez a kátyú csinálta ki a bal első kereket az út végén

A levegő pillanatok alatt kiszaladt a centis oldalfali szakadáson. A helyzetet a kocsihoz pótkerék helyett adott tömítőfolyadék és a 12 voltos kompresszor sem oldotta meg. Azért mertem megpróbálkozni vele egyáltalán, mert ha a szakadás nem alul volt, a kompresszor képes volt emelni a kocsit, a lyukat pedig kívülről simán be lehetett fogni annyira, hogy ne is eresszen. Ahogy azonban elindultam, a hasadás megint kinyílt, a fehér trutyi pedig simán kifolyt a lyukon, nem tömített semmit, hiába csináltam mindent a flakonon lévő használati utasítás szerint.

A helyzetet végül elég sok szervezéssel sikerült kezelni. Zsolti, nem túl messze lakó kollégám eljött minket megmenteni, hozott is emelőt, valamint egy Land Rover meg egy Megane-kereket, amelyek lyukszámra, osztókörre stimmelnének a Talismanra, netes infók alapján. A valóságban viszont nem stimmeltek, mert a középső nagy furat nem ment fel a Talisman tengelycsonkjára. Szóval átpakoltunk, amit tudtunk, a Talismant otthagytuk Tompán és csak pár nappal később mentem érte vissza egy immár rávaló kerékkel.

Ja, még annyi, hogy a kábé fél éve nálunk lévő Talismannak 30 ezer kilométer alatt ez volt a NEGYEDIK defektje. 19-es felni, alacsony oldalfal, kikönnyített, modern gumi: ez ilyen, ez szakad. A megoldás a pótkerék, aminek egyébként ott van a Talisman fenekében a hatalmas, kialakított, pótkerék híján teljesen kihasználatlan hely a padló alatt – érthetetlen, hogy miért defektjavítóval vacakol a Renault pótkerék vagy legalább mankókerék helyett.

Ott a helye, basszus, és nem tesz bele pótkereket a Renault!

És még egy apróság: a Talisman, modern autó lévén rugalmas szervizintervallummal működik, mintegy 30 ezer kilométerenként, de használattól függően más-más futás után jelzi ki a műszerfalon, hogy ideje a karbantartásnak. A kocsival 22000 kilométeres óraállással indultunk Görögországba, abban a tudatban, hogy még simán visszaérünk a kötelező szervizig, ehhez képest menet közben megkaptuk az 1500 km múlva esedékes karbantartásról szóló jelzést a műszerfalon. Szerencsére belefértünk ebbe a visszatéréssel, de kellemetlen lett volna, ha a jelzett szervizt 2-3000 km-rel túllépve a szakszervizben vitatkozhattunk volna mindenféle ugró garanciáról vagy effélékről.

Aki ilyet akar, most vegye meg!

Hemzsegnek a Talismanok a Renault-nál ezekben a hónapokban. A magyar piaci eladási kvóta miatt kellett berendelnie sok autót az importőrnek és a kereskedőknek, ezeket a kocsikat pedig fél év-egy év futás után, alig használtan igen jelentős árengedményekkel lehet megcsípni. De a gyártásból rendelt nullkilométeres autók is nagyon komoly kedvezményekkel vihetők haza: nemrég újságolta egy ismerősünk, hogy tőlünk teljesen függetlenül vett egy majdnem-fullos kocsit, amit a 11 millió körüli listaár helyett 6 (hat!) millió körüli végső áron kapott meg a Renault-tól.

Road Presence-e is van rendesen, szépen sorolnak ki előle az autópályán

Akár dízel, akár benzines, akár fullos, akár alap, a Talisman ma az egyik legjobb ár-érték arányú autó a kategóriájában. Nem a legjobb autó, persze, erről szó sincs, júliusi középkategóriás összehasonlító tesztünkben például simán utolsó lett az Insignia, az Optima és a Mondeo mögött, de ettől még egy korszerű, tágas, kényelmes és élhető kocsi, amit ezekben a hónapokban tudásához, komfortjához képest tényleg valószínűtlenül alacsony áron lehet megszerezni. A garancia 100000 km-re és maximum öt évre szól, ami jó ajánlat, ha nem autózik extrém sokat az ember.

Ha most kéne középkategóriás dízelt vennem akár saját magamnak a saját nem létező pénzemből, tuti a Talismant vinném haza. Pótkerékkel felszerelve, természetesen.