Röviden – Renault Koleos 1.6 dCi Intens 2017
Mi ez?A márka nagyméretű, de az Espace alá pozícionált SUV-ja, amely megkapta a franciák házon belül terjedő dizájnelemeit. 2016-ban mutatkozott be a második generáció, Magyarországra egy évvel később érkezett.
Mit tud?Tágas belsejében nyugisan, dízelmotorral kevés gázolaj elégetésével szállítani 4-5 embert.
Mibe kerül?8,6 millió forintról indul a 130 lovas dízellel a Koleos, a képeken látható Intens változat pár plusz extrával csaknem éppen 10 millió forint.
Kinek jó?Egyre csak terjednek és terjednek a szabadidő-autók. Amiért szeretik őket – jó kilátás, biztonságérzet, szellős tér stb. – azt ez is tudja.

Emlékszik még a nyájas olvasó az első generációs Renault Koleosra? Hááát…, mmm…, azaaa…?? Bizony, az. Oldalági gyerekként meglátszott rajta, hogy egy telefonjaival hódító dél-koreai brand a faterja. A Samsung C platformjával ellentétben tesztünk szereplőjét, a második generációs Renault Koleost meg a japán Nissan X-Trail alapjaiból rakták össze. A dán Lego uralja immár az autóipart is, szempillája sem rebben senkinek.

Mind lenyit

Külső

De ez legalább klasszul fest. Úgy feledteti az arctalan elődöt, hogy közben minden porcikájában szebb és harmonikusabb a Nissan-rokonnál. Éppen itt volt az ideje, hogy a Mégane által bevezetett, majd a Talismanra átszabott bőrt ráhúzzák a böhöm SUV-ra is. 4,63 méteres hosszával, 1,67 méteres magasságával és 1,86 méteres szélességével, valamint 2,7 méteres tengelytávjával minden irányban felülmúlja elődjét, amit ezen a ponton engedjünk is el végleg.

A befelé fordított gigantikus C-betűket formázó led-sor elöl, és a középen majdnem összeérő, kb. kétszer 80 centis piros fénycsík hátul rendkívül látványos, sötétben talán ma ez a legszebben mutató személyautó-világítás. Ahogy említettem az előző bekezdésben, előzményei a márkán belülről jönnek, továbbra is rendkívül látványosak. Érdekes a kasztni, főleg oldalról. Nyomtak ugyanis jó adag sztereoidot mind a négy sárvédőbe, ám a fényeknek tökéletesen kell esniük a fémlapokra, hogy az ajtókra átnyúló domborulatok valódi izmoknak mutassák magukat.

Nézzék csak meg az én fotómat, majd...

…amit a gyár sminkelt. Mennyivel karakteresebb ezen ugyanaz a kasztni

Belső

Senki nem vádolhatna trehánysággal, ha elintézném e részt annyival: aki ismeri a Renault Mégane és a Talisman belsejét, csukott szemmel is tudja, mit és hol talál a Koleos műszerfalán. Ugyan nem azonos milliméterre az unokatesók belsejével, ám a különbséget sajnos nem az adja, hogy elhagyták volna a szabászok a másik két autóban is kritizált gyenge pontokat. Például a továbbra is kissé nehézkesen kezelhető menü, amit ebben az Intens felszereltségű tesztautóban immár 8,7 colos érintőképernyő bökdösésével tudunk kezelni.

Ilyen külső méretek után evidencia, hogy tollaslabdázni lehet belül. Elöl az Intens felszereltségből (plusz téli csomag) adódóan nem csak a drága bőrfoteleket, hanem a kormányt és a szélvédőt is lehet fűteni, hátra a két szellőző mellé USB-t, és 12 voltos csatlakozót szereltek, valamint széles könyöklőt a háttámlába. Mondanom sem kell, uras a lábtér, és az már kívülről is látszik, hogy normálisan kilátnak az utasok. Manapság ez is valami.

A kis Captur-től kezdve mértékadónak számít a Renault a szabadidő-autók között a rekeszek/tárolók/üregek számával és méretével. A Koleosben is van nagyjából 17 ilyen, a csomagtartó azonban nem óriási, 498 literje ugyan sok mindenhez elég, csak a kategória bajnoki címéhez nem. Jó pont viszont, hogy a hátsó ülések ledöntése után síkpadlóssá válik a tér, amely a gyári adat szerint 1706 liternyi mountain bike-ot képes elnyelni.

7 colos a TFT fedélzeti komputer, Android alapú az R-Link multimédia, variálható a tolatókamera. Az anyagok átlagosak, szem előtt nincsenek bántóan olcsó plasztikok

Egy hatéves használt autóból átülő új tulajdonost talán levesz a lábáról az állítható színű és erősségű hangulatvilágítás (például az ajtókon), ám az éveken át tartó kényelmet a hatalmas tér biztosítja. Különösen hátul

Technika

Elsőkerék-hajtás, egyhatos dízelmotor, és kézi váltó – ezek a legfontosabbak, és mert hiszek a kollégáknak, akik nem kenegették hájjal – az X-Trail-ből is ismert – kétezres, 175 lóerős gázolajost az automatával és összkerékhajtással (ezzel a két hajtáslánccal érhető el a Koleos), talán jobb is, hogy az olcsóbb összeállítással kaptuk kézhez a kocsit.

Az 1.6 dCi 4000-es fordulaton adja le 130 lóerős csúcsteljesítményét, míg maximálisan 320 Nm-es nyomatékához 2000-ig kell forgatnunk a kis motort. Erről hamarosan bővebben írok, addig is annyit, hogy a meglehetősen hosszú utat bejáró váltókarral 6 előremeneti fokozat közül választhatunk. Ezt még 2017-ben is le kell írni, mert árulnak ennél kevesebbel is vadonatúj személyautót. Elöl MacPherson, hátul multilink a felfüggesztés, a fordulókör 11,4 méter, azaz átlagos e mondatnak minden állítása.

5-6 éve szinte minden motort hatalmas műanyag-lapok fedtek, mostanában egyre több autóban hiányzik

Vezetés

Legelső benyomásként kényelmesek az ülések, és az újabban terjedő szokással ellentétben normálisan kilátunk minden irányba. Budapesten, ahol többnyire használtam a Koleost, sajnos már nem annyira komfortos az autó, amiben a per 60-as téli abroncsok ellenére a 18-as felni is benne van, de szerintem leginkább a túlzottan keményre hangolt futómű. Az öregjeink által emlegetett franciás puhaságra senki ne számítson, ellenben szépen lehetett a 3,5 éves kisfiammal gyakorolni angolul az úthibák lajstromba vételét. Most „tanulnak” az oviban számolni angolul, sokat segített a Koleos, köszönjük.

A kényelmes rugózás mellett a szufla is hiányzik alacsony fordulaton, nem hogy a 320 Nm jön meg 2000-nél, addig úgy érezni, ennek harmada sincs sehol. Tavaly csaknem 6-6 hónapig hajtottam tartós teszten egy-egy hasonló teljesítményű Renault-dízellel mozgatott Nissan Qashqait, és X-Trailt, és azonnal feltűnt, egyúttal meglepett, hogy azok könnyedségével szemben ez a Koleos mennyire…, mit is írjak, lomha. Ha pörgetjük, megindul ez is, mégis sokkal mackósabb, és szerintem nem csak az 1650 kilója miatt. Az X-Trail is azonos súly-kategória.

Karakteres orr, oldalt üres dizájnelem a kopoltyú, feladata mindössze a hatalmas fémlemezek megtörése

Tűéles ellenben a tolatókamera képe, bár a radarja túlérzékenyen csipog a zebrán előttünk átsétálókra, és talán a kategóriában megszokottnál cseppet érzékenyebb a kormány is. Utóbbi már pozitívum, ahogyan dicsérni kell a jól beállították a holttér-, és sávfigyelőket is.

Mondanám, hogy szélsőséges értékeket mutatott a teszthét alatt a fogyasztás, ám a 80-as, 90-es tempóval andalgás 4-4,5 literje ugyanúgy nem az, ahogyan a főváros dugókkal súlyosbított közepén a 9 liter sem. Lámpától lámpáig araszolgatva ez is normális, az is, méretéhez képest takarékos szabadidő-autó a Koleos.

Költségek

A sor aljáról indulva Zen felszereltséggel 8,6 milliótól elérhető a Renault Koleos, ennek az Intens változatnak 8,99 millió forint az alapára. Ebben a holttér-figyelőtől a 7 colos TFT-n és a 8,7 colos középső képernyőn irányítható R-Linken át a LED-es fényszórókig sok minden van, a 18-as felnik és a tolatókamera is belefért.

A Koleos és hasonló teljesítményű vetélytársai – Alapár, forint
Renault Koleos 1.6 dCi Zen (130 lóerő)8 599 000
Nissan X-Trail 1.6 dCi Visia (130 lóerő)7 016 000
Ford Kuga 1.5 TDCi Business Technology (120 lóerő)8 105 000

A képeken látható tesztautóban téli csomagot pakoltak 130 ezerért, a bőr kárpit pluszban fizetendő ára 400 ezer, az elektromosan mozgatható, „masszázsfunkciós deréktámasszal” extrázott első ülések felára 200 ezer forint, a „mineral beige” fényezés 140 ezer, és még a szükség pótkerékért is kiszámláznak 25 ezret.

Ha nem felejtettem ki semmit, ennek így 9,89 millió forintnak kell lenni, ennyi a listaára a tesztautónak. Ha ez így kevés, Bose-audióval, immár nem csak fűthető, hanem hűthető első ülésekkel, nappa kárpitozással, és egyebekkel 11,7 millióról indul a Koleosok csúcsa Initiale Paris néven.

A testvérmodell Nissan X-Trail ugyanezzel a kisebb teljesítményű dízellel már bő 7 milliótól elérhető. Sötétben különösen mutatós az első és a hátsó világítás egyaránt

Értékelés

Lomhasága és nehézkes menüje ellenére terepre nem merészkedő családok számára megfelelő célszerszámnak tűnik a Renault Koleos tágas, elődjénél sokkal emészthetőbb második generációja. Sajnos túl keményre hangolták a futóművét, ám a többnyire sima vidéki utakon korzózókat boldoggá teszi majd a szerény fogyasztása.

Mellette – Ellene
  • Múltat feledtető dizájn
  • Tágas belső
  • Jól felszerelt utastér-hátsó
  • Rengeteg tároló
  • Takarékos motor
  • Kemény futómű
  • 2000-ig halott motor
  • Még mindig nehézkes menü
  • Porfogó műanyagok

Szerinted mennyi pontot ér ez a Renault Koleos?

961 szavazat - átlag: 7.9 (10-ből)

Szerinted mennyi pontot ér ez a Renault Koleos?