Röviden – Dacia Lodgy SCe 100 Techroad
Mi ez?Óriási belterű autó, a piac legolcsóbb hétüléses típusa.
Mit tud?Egyszerű megoldásokkal, pofonegyszerű de hatékony térkihasználással aránylag kényelmesen elszállítani hét utast.
Mibe kerül?Ezzel az 1,6-os szívó benzines motorral megszűnik a Lodgy gyártása, a teszt megjelenésekor még épp akadhat márkakereskedés, amelynek van kvótája egy-egy darabra. Utóda az 1,33 literes, turbós négyhengeres lesz.
Kinek jó?Nagycsaládosoknak vagy nagy családra vágyóknak, vagy olyan átlagcsaládoknak, akik szeretnének szellős csomagteret.

Szárnyal a hazai újautó-piac, a Datahouse adatai szerint 34 355 személyautó kelt el 2019 első negyedévében, és a magánvásárlókra vonatkozó toplistában három Dacia is az első tízben szerepel. A Dacia Duster az előkelő harmadik helyet szerezte meg 689 darabbal, hatodik a Dacia Sandero, és még a Logan is felkúszott a tizedik helyre 263 darabos értékesítéssel.

Lemaradt viszont az áráért legnagyobb utasteret adó mindenes, a Dacia igazi igáslova, a térkihasználás mestere a Lodgy. A következő hónapokban viszont minden esélye megvan a felzárkózásra, hiszen a  Techroad felszereltséggel frissebbnek hat, mint eddig. Ezt onnan tudom, hogy még a kék-sárga bolt parkolójában is megdícsérte egy nyugdíjas házaspár, akik erősen érdeklődtek, mit tud az “új” Lodgy.

A Dacia Lodgy még mindig üres terei miatt vonzó 1

A Techroad felszereltség a Lodgy kínálat teteje

Ráadásul erre is jár a nagycsaládosok autóvásárlását segítő állami támogatás, aminek vannak buktatói, és apróbetűs feltételei, de a Lodgy vonzerején mindenképp sokat dob ez az aktuális lehetőség.

Külső

A parkolós beszélgetés később nem ismétlődött meg, tehát az állandóan integető érdeklődőktől felesleges tartania a Dacia Lodgy vásárlóinak. Mert hiába a Stepway kivitel matt króm hatású lökhárítóbetétei, és a fekete oldalvédő elemek, ez az autó még mindig egy láthatatlan családi doboz, elég érdekes méretekkel.

Az optimális térkihasználás határozza meg a Lodgy keskeny, magas dobozformáját. 4498 mm méteres teljes hosszával az alsó-középkategória átlagát hozza, szélessége viszont egy centiméterrel keskenyebb, mint a Dacia Logané (1751 mm). Igazán a magassága meghatározó, a Lodgy  1680 miliméterrel nyúlik az ég felé, ez tíz centivel több, mint a Logan esetén.

A Dacia Lodgy még mindig üres terei miatt vonzó 3

Jellegzetes hátsó állólámpáiról könnyen felismerhető a Dacia Lodgy

Mi értelme van az összehasonlításnak? Ezek a számok világítanak rá, hogy miért morfondírozunk el egy-egy Lodgy mögött autózva a furcsa, élére állított tégla külsőn. Ha egy gyártó kisautós alapokra épít, és nagy teret akar adni, abból csak ilyen bumfordi végeredmény születhet. De a célnak megfelel, talán ezért sem nyúltak hozzá érdemben 2012-es debütálása óta.

Belső

Belül tapasztalhatjuk meg az esetlen külső varázsát, ebben a bódéban tényleg elfér hét ember, plusz némi csomag, és ezt a produkciót általában csak sokkal nagyobb területen terpeszkedő típusok tudják bemutatni. A vezetői pozíció is tipikusan az egyterűek világát hozza, klasszikus testhelyzetben, szinte 45 fokban tartott lábakkal, magasan ülünk, a váltókarért pedig alul kell kotorászni. Nem véletlenül került a váltókar sok egyterűben, kisbuszban a műszerfalra.

Egy új Dusterből átülve tűnik fel igazán, mennyit lépett előre az a típus a Dacia családban (az első generációs Duster és a Lodgy műszerfala gyakorlatilag megegyezett), összehasonlítva a két belteret a Lodgy messze avíttnak hat a francia-román terepjáró mellett. A raktérajtó modern autón régen látott, nyolcvanas éveket idéző nyomógombbal nyílik, a leghátsó sorba beszállás után a visszabillentett középső ülés reteszelése becsípi a biztonsági övet, ha nem húzzuk félre, és minden rögzítés, ülésmozgatási mechanika kőbalta egyszerűségű.

A Dacia Lodgy még mindig üres terei miatt vonzó 4

A tempomatot még mindig két részre bontva kapjuk, kapcsolni a középkonzol alján kell, a sebességet viszont az új, négyküllős kormányról állítjuk

 

Viszont a zseniális térkínálat ereje nem fakult meg az évek alatt, ugyanolyan jól használható a műszerfal tetején ülő tároló, az öblös ajtózsebek, és az első ülések támlájából kihajtható kis asztalkák.

Tulajdonképpen a Lodgy az első sortól hátrafelé haladva lesz egyre szimpatikusabb, a második sorban simán elfér három gyerekülés, szellős a tér, a szélesre nyíló ajtókon könnyű be-ki pakolni a lurkókat és tartozékaikat.

A harmadik sor pedig tényleg a jutalomjáték, és nem csak két szükségsámliról van szó, itt akár kamaszok, sőt rövidebb úton felnőttek is kényelmesen utazhatnak, a leghátsó szélvédők kidönthetőek, így kompenzálható a szellőzőnyílások hiánya.

A Dacia Lodgy még mindig üres terei miatt vonzó 5

Elöl három gyerekülés, hátul pedig még így is tisztes hely a csomagoknak. Ha nincs esély plusz utasokra, akkor a harmadik sor teljes eltávolításával még további értékes literek nyerhetőek

A Dacia Lodgy még mindig üres terei miatt vonzó 6

Nem probléma három gyerekülés bepasszírozásra a második sorba

A Lodgy csomagtartója öt üléssel is kombikat megszégyenítő méretű, 827 literes, ha pedig a második sor üléseit is eltüntetjük akkor, 2,5 köbméternél is nagyobb hellyel gazdálkodhatunk. Ez a plusz tér a primitív ülésrögzítés hozománya, a két üléssort egyszerű retesszel rögzítjük, nincs padlóba hajtogatás, furfangos eltüntetés, egyszerűen ki lehet emelni az üléseket, elrakni a garázsba, és kész a Lodgy-furgon.

Ezért cserébe el kell viselnünk az egyfajta csomagként cipelt, mindig látható harmadik üléssor látványát.

Mélyre nyílik a csomagtérajtó, a küszöb alacsony, és innen már nem is fáj annyira, hogy nincsenek táncolva eltűnő ülések, és apró kis figyelmes megoldások, mint több drágább hétülésesben. A pőre tér kényelme az amit a Lodgy kínál, és az teljesen rendben van.

Technika

A Dacia Lodgy három motorral érhető el, de a belépőmodell épp most búcsúzik. A tesztautóban dolgozó 1,6 literes, 102 lóerős szívó benzines mellett még a minden fronton bevethető 1,5 dCi képviseli a dízeleket, 115 lóerővel, a paletta csúcsa pedig a TCe 130 FAP turbós benzinmotor, részecskeszűrővel, 130 lóerővel és 240 Nm nyomatékkal.

A TCe motorral a Lodgy új, dinamikus arcát mutatja meg.A százas sprinthez mindössze 9,3 másodperc szükséges, végsebessége 193 km/óra, miközben a vegyes fogyasztása az 1,6 literes szívómotoros szintjét hozza, a WLTP érték szerint 7,1 l/100 km.

Igaz, a tesztautóban található SCe szívómotor sem öreg darab, a teljesen alumíniumból épített blokk 30 kilogrammal könnyebb az elődjénél, és láncos vezérlésével egész tartós darabnak ígérkezik.

Vezetés

Az autó orrában dolgozó szívómotor ritka, régivágású darab a mai kínálatban. Érzésre korántsem olyan tompa, mint amit a számok mutatnak, talán a váltó fokozatkiosztása és némi motorvezérlési trükközésnek köszönhetően városi tempóig kellemesen halad a Lodgy, de felette már elfogy a mágia.

Főleg hét utassal, autópályán érezhető az alapmotor hátránya, sűrű forgalomban nehéz ráugrani az előzésre alkalmas résekre, a teljesítmény 5500-as, a nyomaték 4000-es fordulaton tetőzik, tehát nincs mese, reccsenteni kell a slamposan járó régi Renault ötsebességes váltót vissza gazdagon, ha haladni akarunk.

A Dacia Lodgy még mindig üres terei miatt vonzó 7

Méreteihez mérten megfelelően mozog a Lodgy, nincs karaktere, de nem is ijeszt meg, és az alapmotorral is munkára fogható a mindennapokban

De nincs értelme nagy adag erőtöbbletre vágyni, ehhez a csomaghoz ilyen teljesítményszint illik, 170 km/órás végsebességgel, és ráérős dinamikával. Mert az oldalszélre érzékeny, könnyen billenő karosszéria, a hátul dobfékkel ellátott fékrendszer, és a könnyű volán mellé még egy raklap lóerő inkább teher, mint áldás. Városban jól jön a keskeny kialakítás, és a szállító kapacitáshoz mért kompakt méret, egész jól elboldogulhatunk vele, parkoláskor sokat segít a tolatókamera képe, és a klasszikus dobozforma nagy ablakfelületei.

Fogyasztása a szívó “egyhatosok” általános számait hozza, 7,6 liter lett száz kilométer átlaga, ami egy ekkora homlokfelületű autónál inkább a kellemes kategóriába esik.

A Stepway külső némi terepes vérvonalat sugall, de ez alapvetően füllentés, csak olyan földutakon boldogul el, ahova bármi mással bemerészkednénk.

Költségek

A Dacia Lodgy ára is a lélektani háromillió forintos határról indul 3 049 000 Ft Acces kivitelben, igaz csak öt üléssel. Az autó igazi értelmét adó hét ülést Amiance szinttől kapjuk meg, ez már 3 529 000 Forintos árcédulát jelent, a tesztautó pedig a Techroad felszereltséggel már 4 199 000 Forint.

 

Ebben a 4,2 millióban említhető extra a tempomat, az okostelefon tükrözésre képes 7 colos központi kijelző, és a manuális klíma. Ötvenezezért kaphatunk még ülésfűtést előre, még ötvenért pedig tolatóradart kamerával, és így körülbelül mindent belepakoltunk a Lodgy-ba ami lehetséges.

A Dacia Lodgy és vetélytársai – Listaár, forint
Ford Tourneo Courier 1.0 100 LE4 908 900 Ft
Fiat Dobló 1.4 120 LE4 499 000 Ft
Citroen Berlingo VTi 955 315 000 Ft
Dacia Lodgy SCe 1003 529 000 Ft

Értékelés

A Dacia Lodgy már lassan érik a cserére, de ár-érték arányban még mindig verhetetlen, ekkor belső teret, pontosabban ilyen jól használható hét ülést ennyi pénzért nem találunk máshol. Emellett a belső puritán kialakítását akár előnyként is felfoghatjuk, a kárpittalan, műanyag felületeket maszatolhatják a gyerekek, nem ejtünk könnyeket a csomagtér szép kárpitjáért ha rakodó üzemmódba kapcsolunk.

A Dacia Lodgy még mindig üres terei miatt vonzó 8

A Stepway feliratú, vörössel dekorált, fűthető ülések a Lodgy maximum luxusát képviselik

Nagycsaládok igénytelen igavonójaként a modern konkurenciától lemaradva is megfontolásra érdemes alternatíva a Dacia Lodgy, főleg azoknak, akik megfelelnek a hétüléses autóvásárlást szorgalmazó kormányprogram furfangos feltételeinek.

Mellette – Ellene
  • Hatalmas utastér
  • Használható harmadik üléssor
  • Ár-érték arányban még mindig kiemelkedő
  • Egyszerű technika
  • Modern extrák hiánya
  • Igénytelen beltér, olcsó műanyagok
  • Ülésmozgatás megoldása
  • Kifut az 1,6-os szívómotor

Szavazás

Hány pontot érdemel a Dacia Lodgy?
1115 szavazat - átlag: 6.94 (10-ből)
Hány pontot érdemel a Dacia Lodgy?