„Ötödször. Elindítjuk a nagycsaládosok autóvásárlási programját. A legalább három gyermeket nevelő családoknak, legalább hétszemélyes új autó vásárláshoz, 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást adunk.” – mondta a 2018-as évet értékelve Orbán Viktor. A kormány tehát az adófizetők pénzéből 2,5 millió forintot szán a nagycsaládosok újautó-vásárlásának támogatására. A Vezess nem foglalkozik politikával, de mivel a politika és ez a bejelentés is vastagon érinti az autózókat, végiggondoltuk, hogy a miniszterelnök szavai mit is jelenthetnek a hazai autópiacon?

Nem úgy van az a 2,5 millió Ft

Először a maroknyi konkrétum, ami eddig kiviláglott:
– elvileg 2019. július elsejétől működhet a rendszer
– a kedvezmény csak újautó-vásárlásra él, használt, akár pár éves családi autókra, nem. Új autónak a maximum 6000 kilométert futott és féléves autók minősülnek
– a lehetőséggel három vagy több, 18 év alatti gyermeket vagy felsőoktatásban tanuló fiatalt nevelő szülő élhet
– a támogatás maximum az autó árának felére rúghat. Ez azt jelenti, hogy sajnos nem lehet majd 1 349 000 forintért megvenni a legolcsóbb légkondis Dacia Lodgyt hét üléssel.

Nem esett szó arról, hogy ez jövedelemszinthez kötött támogatás lesz-e és az elaggott Nissan Praire-k, 300 000 kilométer feletti Grand Scénicek cseréjét segíti vagy alanyi jogon jár majd a fűtött medencés villából indított Q7-es Audik, T8-as Volvo XC90-ek gazdáinak is?

Használt autó vásárlásához nem jár majd a 2,5 millió forint

A beszédben említett legalább hétüléses autót mi személyautóként azonosítottuk, ami a B-kategóriás jogosítvánnyal vezethető, maximum 9 üléses kisbuszokat is lefedi. Ha nem lesz felső árhatár, akkor a támogatott autó lehet üvegezett, műbőrüléses mikrobusztól a 23 758 270 forintos, 198 lóerős, összkerékhajtású, elektrohidraulikusan nyitható tetősátras VW T6 California Ocean 2,0 TDI DSG-ig bármi.

Egyelőre az ügymenetről sem tudunk semmit. Ha az elektromos autók sémája szerint működne a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása, akkor itt is egy formális pályázat elbírálását követően járhatna a szubvenció. Az autószalonokban automatikusan a kedvezménnyel csökkentett árat fizetnék a jogosultak, tehát nem kellene előfinanszírozniuk a teljes árat. Bárhogy is lesz, a Vezessnél készítettünk egy áttekintést arról, milyen hétszemélyes autókat vehetnének állami kedvezménnyel a nagycsaládosok? Kezdjük a legolcsóbbal és a legdrágábbal!

A T3-as már nem fér bele, de fél évig és 6000 km-es futásteljesítményig újnak számít egy autó

A legolcsóbb hétszemélyes: Dacia Lodgy

3 529 000 forintért a Dacia Lodgy 1,6 SCe Ambiance a legalacsonyabb árú új autó hazánkban hét üléssel. Klímával a Lodgy Arctic ára 3 849 000 Ft. Ebből nem a 2,5 millió Ft vonható le, hanem az összeg 50 százalékát lehetne támogatásként fedezni, ami a légkondis Lodgyra 1 924 500 forintos árat jelent. Bár meggyőződésünk, hogy a bejelentés elsősorban propagandacélt szolgál, a Lodgy iránt megugorhat a kereslet. Megkérdeztük az importőrt, hogy mire számíthatnak a nagycsaládos leendő vásárlók? A Renault Hungária szerint jelenleg készletről is ki tudnak szolgálni egy 6-8 hétnyi átlagos igényt, míg gyári rendelésből nagyjából nyár elejére jön meg egy Lodgy. Amennyiben úgy hozza az élet, ezt megpróbálják a gyártásprogramozással átsúlyoztatni. A modellmixben nem lesz nagy változás, mert az érdeklődők 90 százaléka évek óta a hétszemélyes változatot keresi.

Más kompakt egyterűekhez képest a Lodgy sokkal kevesebb kompromisszumot kíván hétszemélyesként, mert harmadik üléssorában felnőttek is elférnek és mögötte a csomagtartó 207 literes a szokásos 100-150 helyett. A csomagtérben lévő pad könnyen összecsukható. Háromgyermekes családok, ha csak két üléssort használnak, 827 literes teret tölthetnek meg.

Összesen két motor van. Az SCe 100 az 1,6 literes, 102 lóerős szívó benzines négyhengerest fedi. Ma nagy keletje van ezeknek az egyszerű motoroknak, de magas fogyasztása és csekély nyomatéka miatt a família jobban járhat az öt- helyett hatfokozatú váltós dízellel. A Blue dCi 115 már nem okádhat olyan arcátlanul sok nitrogén-oxidot a levegőbe, mint elődje tette az Euro 6D Temp norma előtti korszakban. A nagyon takarékos, csekély szén-dioxid-emissziójú dízelmotor felelős választás lehet, ha valaki nem 5-7 kilométereket tesz meg két motorindítás között. Rövid távokra, városi üzembe a benzines Lodgy lesz a jó megoldás.

Nem vonható le a 2,5 millió Ft egy hétüléses Dacia Lodgy árából

A manuális klímaberendezés az Arctic és a Stepway szériatartozéka. A Stepway szerintünk sokkal-sokkal jobban néz ki, de azt minden három vagy több gyermeket nevelő olvasónk eldönti, hogy a puccparádé megér-e neki 120 ezer forintot. Azért nem 200 ezret, mert a Stepway-ben alapfelszerelés a bőrborítású volán és sebességváltógomb, illetve a hátsó parkolóradar, ami az Arctichoz 30, illetve 50 ezer forintba kerülne. A Lodgyban egy dolog aggasztó, az ötből csak háromcsillagos törésteszt.

A legdrágább: Mercedes GLS 63 AMG

Mivel a 4,8 mp alatt 100-ra gyorsuló, motorosan kihajtható harmadik üléssoros, 900 Nm nyomatékú Audi SQ7 V8 TDI nem rendelhető, körülnéztünk a BMW-nél, hogy mennyiért adják majd az X7-est. A BMW X7-ből Európában nincs V8-as benzines, a zászlóshajó a 400 lóerős X7 M50d. Rongyos 33 159 000 forinttal mégsem ez lett áttekintésünk csúcstartója.

Extrák nélkül 41,7 millió forintba kerül a Mercedes GLS 63 AMG, áttekintésünk legdrágább hétüléses autója. A kép illusztráció

Sajnos a G-osztályból nem készül ötszemélyes, így a legdrágább hétüléses autóra vágyóknak be kell érniük a 41 617 900 forintos Mercedes-Benz GLS 63 AMG-vel. Az 585 lóerős masztodon egyformán népszerű autó a budai villanegyedek családanyái és a jól helyezkedő oligarchák között.

A 2,5 milliós ártámogatásból rögtön megvennénk a végsebesség-korlátozást 270-re emelő AMG vezetői csomagot 760 730 forintért, a panoráma napfénytetőt 360 680 forintért, a maradékot meg eltékozolnánk 22-es kerekekre (660 400 Ft) és félmilliót a vörös Designo-dukkózásra, mert mi értelme egy ilyen autónak rejtőszínben?

Kombi, hét üléssel

Citroën CX Familiale, Peugeot 504 és 505, Renault 21 Nevada, Volvo 245, 760 és 850: régebben nem kellett túráztatni a memóriánkat, hogy hétszemélyes kombikat találjunk. Ma azonban, egy egész autógenerációnyira a Peugeot 307 és 308 SW-től, ritkaság a három üléssoros kombi.

Félmillióért adja a Mercedes-Benz a harmadik üléssort az S213-as E-osztályhoz

Az utolsó mohikánok egyike az E-osztály T-Model. Az S213-hoz 500 380 forintért méri a Mercedes-Benz a két pótülést, amelyek a csomagtérpadlóból csaphatók fel. Ezek echte szükségülések, tényleg csak kisgyermekek utaztatására alkalmasak, viszont nagyon jól jönnek, hogy ne kelljen két kocsival menni a strandra.

Itt ülni mindenképp különleges perspektívát nyújt, de nem feltétlenül vonzót. Ha a gyermekek épp nem olvasnak vagy kütyüjükre tapasztják szemüket, jobb híján csak a mögöttünk jövő arcába meredhetnek, ami egy idő után kellemetlen.

Domesztikált furgonok

Sokkal földközelibb hétüléses autók a dobozos kisteherautók személyszállító verziói. A FIAT Doblók, Ford Tourneók, Opel Combók, VW Caddyk és társaik ideális autók nagycsaládosoknak. Főleg nyújtott karosszériával, három üléssor mögött is rendes csomagtartóval. Közös előnyük a teherhordásra és áruszállításra méretezett technika robusztus futóművel, az egyterűeknél rendszerint puritánabb, de élhető belső térrel és egész estét betöltő csomagtartóval. Némely autó még variálhatóságával is megközelíti az egyterűeket.

Családi használatra kiválóan beválnak a furgonként is gyártott modellek. Közülük a Berlingo-Combo-Rifter trió a legvonzóbb

Ebből a kategóriából a Citroën Berlingo, Opel Combo Life, Peugeot Rifter vonalról választanánk. A miértet megtaláljátok Rácz Tamás kollégánk cikkében, aki a 2018-as év tesztautójának választotta a Berlingót. A hármas ikrekből mindkét hosszúsággal rendelhető öt- és hétszemélyes is. Technikájuk egy és ugyanaz, az 1,2 literes turbós háromhengeres 110 vagy 130, az 1,5 literes, négyhengeres turbódízel 75, 100 vagy 130 lóerős lehet a francia modellekben. Az Opelből nincs 130 lóerős benzines.

Valódi egyterűek

Ebben a kategóriában egyre kevesebb versenyző marad talpon, egyikük a FIAT 500L. A Kia Carensből még épp van pár raktári példány, de kifut a gyártásból, ahogy a Ford Grand C-Max is. A leköszönő C Zafirát egy kisteherautó buszverziója pótolja, szerintünk hibás lépés ezt Zafira-utódként piacra dobni, mert egészen más jellegű autó.

A nagy egyterűek között a Ford Galaxy a kedvencünk

A kedvencünk ebben a mezőnyben a Citroën Grand C4 Picasso és a Volkswagen Touran, amelynek különlegessége, hogy öt Isofix-pontot kínál a gyermekülések rögzítésére. Eggyel nagyobb méretben az andalító kényelmű, mindentudó Ford Galaxy kéne legjobban, amióta a Renault Espace átment se nem egyterű, se nem SUV dugongba.

SUV-k, 5+2 üléssel

Míg az egyterűket kiveszés fenyegeti, az aszfaltterepjárók piaca egyre jobban pezseg. Kompakt SUV-ból, amilyen a Nissan Qashqai+2 volt, nincs már hétszemélyes, eggyel, kettővel feljebb azonban igazán gazdag a választék.

Erős szereplő a VW konszern, a Škoda Kodiaqhoz és a Volkswagen Tiguan XL-hez csatlakozott a SEAT Tarraco is. A Honda CR-V-ből és a Nissan X-Trailből van három üléssoros, a Renault Koleos mindig ötszemélyes, a konkurencia viszont hétszemélyesként is gyártja a Peugeot 5008-ast, amely kitűnően variálható belső terű családi autó.

Sok márka aszfaltterepjáróval váltotta le egyterűjét. A Peugeot 5008 jól variálható családi autó

Valamivel nagyobb náluk a Land Rover Discovery és a koreai terepjárók közül a Ssangyong Rexton, a Kia Sorento és a Hyundai Santa Fé, amelyből nincs már Grand, csak egyféle hosszban készül.

Árban feljebb lépve a prémiummárkák nagy terepjárói között a Porsche Cayenne és a VW Touareg a szabályt erősítő kivétel, mert az Audi Q7, a BMW X5, a hosszított Lexus RX, a Mercedes GLE (alias ML) és a Volvo XC90 is elérhető harmadik üléssorral, szabad szemmel jól látható összegért. Például az X5-nél 715 900 forintba kerül ez az extra, a Peugeot Rifterben harmadekkora a felár, 240 000 forint.

Sok a kérdés, kevés a válasz

Nagyjából ilyen autókban gondolkodhat, aki igénybe venné a 27 százalékos áfából, a csekkadóból és más adónemekből összeadott támogatást. Ám a témában szinte csak megválaszolatlan kérdések vannak. Például hogyan akadályozható meg, hogy a kedvezménnyel visszaéljen valaki, mondjuk taxiként fusson a nagycsaládos stróman nevére vett autó? Nem tisztázott, hogy a jogosultak hányszor, hány évente, illetve hány autóra vehetik igénybe ezt a juttatást? Lesz-e elidegenítési tilalom, hogy ne legyen másnap továbbadható az állami támogatással vett autó?

Két gyermekkel és egy magzattal is igénybe vehető a támogatás

Érdekes aspektusa a szubvencionálásnak az érintett használt autók értékvesztése is. Ha a viszonylag szűk célcsoportból valaki megvehet egy klímás, benzines, nullkilométeres Dacia Lodgyt 1,9 millió forintért, az rendesen alávághat a használt autók árának.

Szintén érdekes kérdés, hogy összevonható-e ez a támogatás az elektromos autók maximum 1,5 millió forintos kedvezményével? Ez jelenleg csak a Nissan eNV200 Evaliát érinti, mi legalábbis nem tudunk más elektromos hétülésesről a kanonizált gépkatalógusban, amely összevonható szubvenciók esetén négymillióval kevesebbe kerülhetne a 13 040 000 forintos listaárnál. Ha az egyelőre sima kampányígéretnek ható kijelentés mögött tartalom is lesz, visszatérünk a témára a konkrétumokkal. Értékteremtő hozzászólásokkal készülő Olvasóink megértését kérjük és köszönjük, de a politikai téma miatt letiltottuk a hozzászólásokat.