Röviden – Citroën Berlingo Shine XTR 1.5HDI – 130 LE
Mi ez?A harmadik generációs Berlingo gazdagon extrázott változata (ennél csak a három üléssoros, de főleg a három üléssoros és hosszú tengelytávú Berlingo lehetne menőbb)
Mit tud?Elképesztően tágas beltér személyautós külméretek mellett, jó fogyasztás, elfogadható dinamika
Mibe kerül?A legolcsóbb dízel személy-Berlingo 5,515 millió forint, 100 lóerős 1,5 literes motorral. A tesztautó szinte minden létező extrával (de még kézi váltóval) 130 lóerővel kb. 8,7 millió
Kinek jó?A szerző a tapasztalata alapján megmondja, ez a kocsi kinek való

Hiába: a legnagyobb luxus egy hétköznapi, utcai autóban a sok hely. Beültem ebbe a személyautó-pótlékba, és rögtön tudtam: számomra ez az Év Autója, akkor is, ha ilyen tolóajtós, furgonból készített öszvérek sosem szerepelnek a COTY listáján. Meg akkor is, ha az ergonómia és a logika ezer sebből vérzik ebben a francia egyterűben.

Íme, a harmadik generációs Berlingo, csúcskivitelben

Mind lenyit

Külső

Vicces, bumfordi, széle-hossza-egy járgány ez a Berlingo. Az új Citroënek frontja ezen a kocsin hat a legkevésbé agresszíven, itt a csíkszemekből és a sima orrból nem az Alien pofája áll össze, hanem egy csúnya, de kedves bohóc fura arca. Az XTR-csomag alufelnije és a drágább változatok kis színes kiegészítői is olyanok, mintha egy gyerek dekorálta volna ki ecsettel kedvenc játékautóját: aranyos, esetlen, bájos. A kedvenc apróságom pedig a hátsó lámpa, amiben láthatóan hagyományos izzó világít, melynek fényét megpróbálták menő fénygyűrűkké alakítani a lámpatest mélyén, de a végeredmény egyfajta bambán üres tekintet, ami teljes képzavarral egy fenékről néz ki a világba. Teljesen komolytalan az egész dizájn, ettől pedig a Berlingo a leglágyabb, legszerethetőbb, de legkevésbé macsó autó a PSA-hármasikrek közül. (Peugeot Rifter, Opel Combo és Citroën Berlingo.)

Méretek: 4403x1848x1844 mm

Saját tömeg: 1506 kg

A Berlingo kétféle méretben rendelhető: az XL jelzésű változat tengelytávolsága 19 centivel nagyobb az alapmodellnél, teljes hossza pedig 35 centivel több – abban az autóban jóval nagyobb a csomagtartó. Érdekes, de mindkét változat rendelhető hét üléssel is, a kétszemélyes harmadik sor felára 220 ezer forint.

Belső

Odabent is a jelenkori Citroënek mulatságosan eltorzított világa fogadja a beülőket. A nagy térben furcsán szétszóródik a hagyományos, 2+2 órás műszeregység, a kétzónás klíma konzolja, a magasra kiemelt nagy érintőképernyő és az ilyen-olyan funkciók ide-oda széthajigált gombcsoportjai. A rendszer nem átláthatatlan és nem megszokhatatlan, csak optikailag nem áll össze, a Berlingo kabinja mindig egy kicsit olyan, mint egy ide-oda torzuló terű elvarázsolt kastély.

Aki szeret pakolgatni az autóban, nagyon boldog lesz ebben a kocsiban. Eleve két kesztyűtartó is akad a műszerfalon, de az ajtózsebek is mélyek, tágasak. A hátsó ülések előtti padlóban ott a két fedeles csempészrekesz, a csomagtér pedig nem csak nagy, hanem érdekes is. A kalaptartó (nem roló, hanem merev, de három részben hajtogatható plasztiklap) nem csak az ablakvonal alján, hanem a raktér fele magasságában is elhelyezhető. Ennek nem tudom, mi értelme van (esetleg alacsonyabb szülők használhatják pelenkázóasztalnak???), de nagyon jópofa.

Jópofa ötlet, ha a hasznát nem is látom át teljesen: a kalaptartó két szinten is rögzíthető

A hátsó ülések egyenként dönthetők, döntés közben le is süllyednek, így sík raktérpadló alakítható ki, anélkül, hogy ki kéne őket emelni az autóból. A tető alatt pedig egy hátulról elérhető, lenyitható tárolórekesz kapott helyet. Érdemes még megemlíteni a külön nyitható hátsó szélvédőt: ha szűk helyre parkoltunk vagy csak egy dzsekit kapnánk ki a csomagtartóból, netán pont abból a tető alatti rekeszből, nem kell a hatalmas ötödik ajtót emelgetni.

Ötödik, mert a kocsin két tolóajtó is van. Kívülről ezek könnyen nyithatók és nagy teret tárnak fel – amikor viszont beül hátra az ember gyereke, jön a Berlingo legnagyobb problémája. A hátsó ajtók reteszelését nem oldja kilincs, hanem erőből kell kihúzni az oldalajtót a nyitott állásból, majd meglehetős erővel kell besuhintani őket a helyükre. Ez talán olyan 12-13 éves kortól megy egy átlagos gyermeknek önerejéből. De van megoldás! Ha a gyerekek már beültek és bekötötték magukat, a kocsit egyesben megmozdítva majd erősen megfékezve a vezetőülésből is be lehet csapni az ajtókat. Ez a mutatvány mindig remek hangulatot teremt az autóban.

Indokolatlanul nagy a váltókar alatti konzol, ott még lehetett volna nyerni egy csomó teret

Ha az ajtócsukás nehézségein túl vannak, a gyerekek igazi utazóparadicsomban  találják magukat. Kisasztal, napvédő róló, saját elektromos ablakemelő (ami tolóajtók esetében ritkaság) jut nekik. A csúcsmodellben (vagy az olcsóbb változatokban 280 ezres felárért) pedig egy óriási napfénytető teszi lehetővé a felhők bámulását.

Az üvegtető alatt egy jellegzetesen francia extraszolgáltatást is találtam: egy első pillantásra jó ötletnek tűnő, de később tökéletesen haszontalannak, sőt: zavarónak és kellemetlennek bizonyuló öncélú dizájnoskodást: egy hosszú, áttetsző, aktív körvilágítással is ellátott polcot, vagy mit. Ebbe rakodni nem igazán lehet, mert minden elgurul és zörög, viszont kiválóan akadályozza a kilátást felfelé, éjszaka pedig remekül vakítja el a sofőrt a lámpa fénye. A világítás persze kikapcsolható, sőt: fényereje is állítható – de csak a menüből, nehogy véletlenül könnyen-gyorsan felkapcsolhassuk a csillárt, ha szükségünk lenne fényre. Bravo, PSA!

A nagy tetőablak alatt jópofa ötletnek szánta a gyártó a csillárt, de az áttetsző műanyagvályúban megül a kosz, éjjel pedig a tetővilágítás olyan haszontalan extra, amit azonnal kikapcsol a vezető a menüben (mert persze külön gombot nem kapott a lámpa), ha látni akar

Technika

Tesztautónban a Berlingo csúcsmotorja dörmögött: a Peugeot-Citroën-Opel új, másfél literes HDI-jének 130 lóerős változata, AdBlue-adalékos SCR-katalizátorral. A váltó a mi autónkban hatfokozatú kézi szerkezet, de a kocsi rendelhető nyolcgangos automatával is. (Pontosabban ez így nem igaz: a magyar árlista szerint a hétszázezres felárért járó automata a Shine felszereltséghez csak akkor kérhető, ha a hosszabb, XL verzióban rendeli a kocsit az ember, ami további 250 ezres felár).

A futómű elöl pszeudo-MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros. Az XTR-kivitel extrafelszereltsége a Peugeot és Citroën szabadidőautóiból már ismerős Grip Control, vagyis egy programcsomag a menetstabilizáló rendszer hardveréhez. A középkonzolon lévő tárcsával lehet beállítani, hogy homokos, sáros, havas vagy más talajon autózunk-e, a kocsi pedig az oldalanként külön vezérelt fékekkel differenciálzárat imitálva próbál majd minden körülmények között megfelelő vonóerőt biztosítani a hajtott kerekeken. A rendszer a Berlingóban lejtmenetvezérlővel is kiegészül.

155 ezer forintos extra a menetstabilizáló különböző programjaival operáló Grip Control

A magas felszereltségű új személyautókban megszokott elektronikus szolgáltatások nagyjából mindegyike ott figyelt a fullos Berlingóban is. Adaptív tempomat, sávtartó automatika, motoros kézifék, tolatókamera: van itt minden, ha kell, ha nem.

Vezetés

A Berlingót máshogy jó vezetni, mint egy átlagos kompakt vagy középkategóriás családi autót. Az ergonómia igazából szörnyű: lefelé kell taposni a túl közel lévő pedálokat, a kormány kissé laposan áll, állítási tartománya szűk. A váltókar ötödik fokozata csak nyújtózkodva érhető el, akárcsak az érintőképernyő. A menürendszer? Francia. És ezt még megfejelte a gyártó olyan apróságokkal, mint például az becsapós ülésállítás: ugyanaz a kar, ami a vezetőülésen a magasságot állítja, az utasoldalon az előre-hátra csúszkálás reteszelését oldja. Hát lehet egy ilyen hülye kocsit nem imádni?

A vezetési élmény határozottan hajózásra emlékeztet. A hatalmas belső térben szinte állunk a pedálokon és tologatjuk a fura helyen lévő váltókart, forgatjuk az alacsonyan lévő kormányt. Messze van a szélvédő, nehéz kikalkulálni, pontosan hol is a kocsi eleje, de sebaj, mert a kormányzásra a sokkal inkább kényelmes mint precíz futómű amúgy is ráérős nyugalommal reagál. Mindez persze egyáltalán nem jelent drámai kezelhetetlenséget és folytonos idegbajt, sőt, épp ellenkezőleg: a Berlingót vezetni nyugalmas, békés elfoglaltság. Ezzel a kocsival képtelenség sietni, idegeskedni, száguldozni: ezzel mindig kicsit kirándul, felfedez, a szó legpolgáribb értelmében véve utazik mindenki. A sofőr is, a többiek is. Imádtam!

Vidám huzat, egyszerű, de kényelmes ülések. Kis francia hülyeség: a műanyag kara az ülőlap mellett a bal oldalon a magasságot állítja, a jobb oldalon ezt felhúzva csúszkálhatunk előre-hátra a székkel

Az új motor alapjárat-közelben nem igazán nyomatékos, a hosszú fokozatokkal érdemes dízeltől szokatlan módon kicsit pörgetni, ki-kihúzatni a motort. Ez persze nem jelent üveghangot, csak annyit, hogy kétezer alá nem nagyon érdemes ejteni a fordulatot: az ötödik már országúti, a hatodik pedig már-már autópálya-fokozat. Sztrádán egyébként a haszonjárműves alapok ellenére nagyon csendes és nyugodt az élet a Berlingo nagy testében, és az is kellemes meglepetés volt, hogy az audiorendszer milyen szépen, tisztán szólt. Fantasztikus nyaralóautó ez a kocsi, imádnék vele elindulni a következő négyezer kilométeres családi túrára.

A hosszú váltó is benne lehet, hogy Euro-6-os dízel létére és ekkora böszme nagy testet cipelve vegyes üzemben (kb. 1/3 város, 1/3 országút, 1/3 130-140 km/h-s autópálya) 6,16 literes fogyasztást mértem. Ami ráadásul dicséretesen közel állt a fedélzeti számítógépen mutatott 6,1 literes értékhez. Az 53 literes tank 800-850 km-re biztosan elég.

Fordulatszám hatodikban, 130-nál

Gyerekparadicsom

Költségek

A kategória veteránjaival összehasonlítva az erős motorral a csúcs-Berlingo listaára teljesen reális. Más kérdés, hogy a tesztautó a sok feláras cuccal műfajához képest meglepően drága. 8,7 millió egy kisfurgon-alapú, másfél literes dízelautóért?

A csúcskivitelű (Shine) 130 lovas dízel Citroën Berlingo és néhány vetélytársa
(Listaár, forintban, feláras extrák nélkül)
Fiat Doblo Panorama 1.6 MJet Trekking (120LE)7 115 000
Nissan NV200 Evalia 1.5 dCi Tekna (110LE)7 117 000
Opel Combo Life Innovation 1.5 DT
(130LE: ugyanaz a motor, u.a. az autó mint a Berlingo)
7 320 000
Citroën Berlngot Shine (130LE)7 215 000

Ha valaki szereti ezt a műfajt, de nem ragaszkodik a legújabb, legdivatosabb modellhez, annak megsúgom, hogy a Dacia Dokker, a tolóajtós egyterű-kategória örökös árbajnoka pillanatnyilag nem bírja elérni az ötmillió forintot a 95 lovas 1.5 dCi-vel, metálfénnyel, navival, tempomattal, mindennel. Az persze igaz, hogy abba a kocsiba a világ összes pénzéért sem lehet gyári automata klímát vagy sávtartó automatikát, üvegtetőt, pláne GripControlt venni.

Épp-csak-hogy nem magasabb, mint amilyen széles

Értékelés

Jól sikerült az új francia személyfurgoncsalád, a Rifter-Berlingo-Combo trió. A kocsi korlátai jobbára a műfaj korlátai, a technikával semmi gond nincs, az elektronika abszolút hozza a ma elvárható szintet, az általános minőségérzet, a kidolgozottság meglepően jó. A fullextrás, legerősebb dízeles Citroën-változat pedig egy nagyon vidám, nagyon élhető családi autó, amivel mindig élmény az utazás, akkor is, ha a reggeli rutinkört futja apa-anya-gyerekek, akkor is, ha épp a spanyol tengerpartra igyekeznek a nyári üdülésre. Hosszasan lehet sorolni a hibáit persze, de valahogy a sok kis hülyeségtől csak még szerethetőbb lesz az egész. Mondom ezt én, az apa.

Anya viszont azt mondja, hogy nem tudta megszeretni a Berlingót. Neki túlságosan teherautó volt, túl nagy, túl tágas, beláthatatlan, nehezen navigálható. És a gyerekek? Az első napokban nagyon élvezték a panorámatetőt a csillárral, meg az asztalkájukat, aztán a harmadik-negyedik naptól már egyre jobban utálták, hogy mennyire neki kell feszülni az ajtónak a becsapáskor. A tanulság: mindenképpen menjen el a család együtt Berlingót nézni megrendelés előtt, és ha lehet, vigyék el egy hosszabb próbaútra!

Mellette – Ellene
  • Takarékos, erős dízelmotor
  • Elképesztően tágas beltér
  • Örökös bulihangulat
  • Meglepően masszív minőségérzet
  • Rossz (bár vicces) ergonómia
  • Buszos menetdinamika

Szavazás

Hány pontot ér a tízből a Berlingo XTR?

336 szavazat - átlag: 7.23 (10-ből)

Hány pontot ér a tízből a Berlingo XTR?