Röviden – MINI Clubman Cooper S
Mi ez?Különleges prémium-kompakt-kombi, abból viszont a létező legrosszabb konfiguráció: erős motor, fronthajtás, automata váltó
Mit tud?BMW-technika és tömény minőségérzet, bohókás-brit stílusban
Mibe kerül?7,362 millió forint a legolcsóbb Clubman, háromhengeres benzinmotorral. A másfélszer  erősebb Cooper S 8,4 millióról rajtol, de a tesztautó a sok extrával 14,3 milla, listaáron
Kinek jó?Jó kis hétköznapi rohangálós családi, passzos, de nem szűk utastérrel, dinamikus, sportos technikával. Viszont az erős motor mellé mindenképp javaslom a 4×4-et a kocsi alá!

Méretek: 4253x1800x1441 mm

Nahát, hogy telik az idő, gondoltam, amikor elindultam a BMW vecsési központjába a tesztautóért: máris eljött a facelift ideje a MINI Clubmanen? De nem: a márkaimportőr csak úgy beállított tesztre egy automata Cooper S-t is három évvel a gyártás indulása után a premier után körbejáratott dízel és a tavaly bemutatott 4×4-es modell után. Szóval nem új modell, de ettől még érdekes.

Mind lenyit

Külső

Ez a legcsúnyább MINI a Paceman óta. A csúnyaság oka elsősorban a bambán dülledő fényszórókban és a túldizájnolt hátsó lámpákban keresendő, ha ezek nem lennének, mokány kis rövid szárú sportbakancs lenne a Clubman, kicsit rossz, de megbocsátható lemez-üveg-aránnyal profilból.

Ez a legcsúnyább mai MINI: halszerűen bamba tekintet párosul kellemetlen arányokkal. És a pofája a legborzasztóbb

Tengelytáv: 2670 mm

Még kancsalít is valahogy a hátsó lámájával, szörnyű

Ezek után hiába van rendben és hiába érdekes sok kis részlet, a krómtrapéz hűtőmaszktól és szellőzőkeretektől (eleje) a SUV-s fekete sárvédőrátéteken, az érdekes fékhűtőlevegő-kilépőkön és a kifejezetten szép kilincseken át (oldala) a kettős kipufogóvégig és a csodás raktérkilincsig (feneke), az összhatás megmarad borzasztónak.

Még egy apró részletről érdemes megemlékezni a külső dizájnt illetően: ez a MINI is megkapta az uszonyantennába épített villogó pozíció-LED-et. Nagyon praktikus dolog ez, ha egy pláza mélygarázsában vagy a reptéri parkolóban keressük a kocsit a sok vasdoboz között.

A szokásos MINI-belső, körökkel és nagy krómos billenőkapcsolókkal

Belső

A kabinban viszont nem bírtak hibázni: gyönyörű, elegáns, ékszerszerűen kidolgozott a berendezés minden porcikája. És nem csak szép, tömör, masszív, öröklétet ígérő a minőségérzet is. Amit pedig sose bírtam felérni ésszel: a páratlanul egyedi dizájnorgia nem megy a józan funkcionalitás rovására.

Egy ilyen szép ajtóbelsőnek, egy ilyen vidám és ötletes középkonzolnak, ezeknek a hercig kis billenőkapcsolóknak egyszerűen nem lenne szabad ilyen használhatónak, logikusan összerendezettnek lenniük. Hát mit képzel ez a halottaiból feltámasztott BMW-almárka, hogy ilyen látványos és elegáns megvalósításban képes ennyire jó ergonómiát kínálni, miközben az Audi, úgy is mint az örök tökéletesség márkájának új A6-osa a maga túl-érintőképernyősített, ultramodernnek szánt belterével maga lett a használhatatlan káosz? Vérlázító szemtelenség ez a MINI részéről.

Kis helyen is elfér sok fizikai gomb: nem kell mászkálni a menüben, ha egy-egy mélyebb klíma- vagy rádió-funkciót keresünk

Dedikált rádiócsatorna-gombok, tekerős, gumírozott, nem csúszó hangerőszabályzó, kézírás-felismerő feliratú programtárcsa (ami a BMW-k i-Drive tárcsájával csak azért is ellenkező irányban váltja a menüpontokat), teljes kétzónás klímakonzol AC- és gombbal: tényleg csak egy SYNC vagy MONO gomb hiányzik a boldogsághoz, de ez valahogy kimaradt.

Még egy apró hibát jegyeztem fel a teszt során: a műszeregységen nehéz leolvasni a legfontosabb adatot, a sebességértéket. A pici számlapon túl sűrűn jönnek a számok, a digitális kiírás pedig igen apró. Még szerencse, hogy ezen 200 ezerért lehet javítani. Ennyibe kerül a plexilapra vetítő HUD, ami ugyan csak amolyan pótléka a rendes, magasra a szélvédőre vetítő rendszereknek, de a MINI-ben pont elég a boldogsághoz.

A sebességérték nehezen leolvasható – lenne, ha nem lenne HUD

A tesztautó burgundivörös bőrkárpitja, motoros-memóriás sportülései MINI-ben régóta meglévő, változtatható színű és fényerejű hangulatvilágítással olyan sajátos luxuskörnyezetet teremtenek, hogy az ember azon kezd morfondírozni: ha ezt fel lehetne skálázni 7-es BMW vagy S-Merci méretre, hát az nem is a 7-es BMW vagy az S-Merci konkurens óriás-MINI-je lenne, hanem a Rolls-Royce-é.

Az ülés kicsi és kemény tömésű, de gyönyörű, és van sok, nagyobb, drágább BMW, amiben rosszabb székeken ül az ember

Technika

A jól ismert kétliteres, négyhengeres, korszerű, azaz minden dimenziójában változó szelepvezérléses, direktbefecskendezős, twin-power-turbós BMW-motor 192 lóerőt teljesít a Cooper S-ben. Ez a modell a BMW keresztmotoros, fronthajtású platformjára épül, alapértelmezésben hatfokozatú kézi váltós, 680 ezer forint a nyolcfokozatú automata váltó felára. A felniméret alapértelmezésben 17-es, a 18-as kerekek feláras extrák. A futómű elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, teljesen független felfüggesztésű.

A biztonsági és fedélzeti elektronikai arzenál nem teljeskörű: sávtartás, automata parkolás nem kapható a pár éve fejlesztett autóhoz. Követőradar, 8,8 colos érintőképernyő és fejlett mobilos konnektivitás azért van.

Vezetés

Az erős motor és a gyors, de kicsit cibálósra programozott automata váltó szinte ordít az összkerékhajtásért. Papíron 1435 kiló az autó, ami nem kevés a méretéhez képest, de kevés a már 1300-as fordulatra felépülő csúcsnyomatéknak és a kétliteres motornak. Gázadásra a motor Euro-6-os turbós benzineshez képest igen élénken felpörög, a váltó ügyesen gyorsan adja tovább az erőt a kerekeknek, azok meg már pörögnek is – aztán a kocsi meg vagy megy velük, vagy nem. Kanyarban pedig végképp vigyázni kell a nagy gázzal, a hajtás hamar ledifferál és elkezdi kitolni az orrát az ívről a Clubman.

A kocsi nem harmonikus ezzel a túl nyers, nehezen szabályozható erővel. Kézi váltóval más lenne a helyzet, úgy finomabbak lennének a terhelésváltások – de az igazi persze az összkerékhajtás lenne, amit ALL4-nak hívnak a MINI-nél és rendelhető is ehhez a motorhoz.

192 lóerős a kétliteres BMW-turbómotor a Cooper S-ben

Akkor már csak a feszes, szűk rugóúttartományú futómű, a 18-as (feláras) felnivel túl peres gumi és a tré magyar utak folyamatos harca maradna kellemetlenségnek. Széttaposott, nyomvályús úton a Clubman Cooper S folyton kóvályog valamerre, próbálja követni a hosszanti árkokat, egyfolytában dolgozni kell a kemény, sportosan közvetlen kormánnyal. Jó móka lenne néha egy kicsit, de minden egyes nap így vezetni – egy idő után fárasztó kezd lenni a nonstop gokartozás.

Gyors, élénk autó ez, nehéz vele lassan menni és jó vele nagyokat gyorsítani. De még így is meglepően visszafogott maradt az étvágya. Szokásos útvonalamon, kiegyenlített, vegyes város-országút-sztráda viszonylatban hét (7,0) liter maradt a fogyasztása, ami automata váltóval hihetetlenül jó érték egy ilyen erős benzinmotortól.

A téli körülmények között jólesett az intenzív ülésfűtés, a jeget a szélvédőről egy-két perc alatt lefolyató elektromos fűtés (persze ez mind feláras tétel). A Harman-Kardon audiorendszer szépen szólt, a 8,8 col átlójú, viccesen ívelt szélű kijelzőn mindig mindent megtaláltam, amit kerestem. Az ülés kemény, de nem kényelmetlen, a hátsó traktus esztétikailag páratlanul igényes és kényelmes is, térkínálata a kocsi külméreteihez képest meglepően jó. A csomagtartó szépen berendezett, sok a tárolórekesz, a 360 literes alapméret egy átlagos kompakté. Szerette a család is, részint, mert nem kényelmetlen, de főleg, mert olyan vicces és mégis igényes.

A Clubman legviccesebb része

Költségek

A Clubman nem is olyan nagyon drága, de ha fel akarjuk hozni a tesztautó szintjére, eléggé bedurvul a végére a konfigurátor. 400 ezer a motoros-memóriás ülés, 680 ezer az automata váltó, 260 a Harman-Kardon hifi, 200 a HUD, és így tovább, és hopp: már meg is érkeztünk RCE-983-hoz a 8,2 millás induló ártól 14,3-ra. De persze nincs ez másképp a konkurenciánál is.

De mi is az a konkurencia? Szerintem az olyan prémiumkombi-szerű izék, mint amiket az alábbi táblázatba kigyűjtöttem:

A Clubman Cooper S automatával és pár vetélytársa – Listaárak, forintban
Audi A3 Sportback  Sport 35 TFSI (150 LE)8 061 240
BMW 220i Active Tourer aut. (192 LE)9 483 000
Mercedes CLA 200 Shooting Brake  (156 LE)9 855 200
MINI Clubman Cooper S (192 LE)8 409 000

A Clubman kiváló menekülőút, ha valaki nem akar 12-egy-tucat prémium-kompaktot vagy kombit

Értékelés

Imádom a MINI-t, a Clubman meg a maga bájos rondaságával és józan praktikumával különösen a kedvencem az egész portfólióból. De ez a konfiguráció a lehető legrosszabb. Aki erős-sportos kocsit akar, rendelje az ALL4 nevű 4×4-es modellt, mert a sima Cooper S túl erős és túl könnyű orrú a sok lóerőhöz. Aki takarékosan akar autózni, jobban jár a dízellel. A Cooper SD a nehezebb motorjával, orrával is jobban leteszi az erőt az aszfaltra. De ha már mégis fronthajtás kell sok benzines lóval, legalább kézi legyen a váltó: az automatával nehéz finoman adagolni a nyomatékot a folyton pörgő első kerekekre.

Mellette – Ellene
  • Jó ergonómia
  • Erős de nem szomjas motor
  • Élhető, nem szűkös utastér
  • Drága extrák
  • Ideges viselkedés az úton
  • Nem egészen up-to-date elektronikai opciós lista

Hány pontot ér a tízből a hatajtós kombi-MINI?

251 szavazat - átlag: 5.85 (10-ből)

Hány pontot ér a tízből a hatajtós kombi-MINI?