Röviden – MINI Paceman Cooper S All4 | |
---|---|
Mi ez? |
Réskitöltő MINI modell, az alap kupé és a Countryman keveréke |
Mit tud? | Kifejezni a tulajdonos ízlését, de azt nagyon |
Mibe kerül? | A dízel 6,6 millióról indul, a csúcs Cooper S már 8,1 millió |
Kinek jó? | Aki az alap MINI hangulatát élvezné még extravagánsabb kivitelben |
Hogy ez sikeres üzleti modell, vagy pofátlan bőrlehúzás, mindenki döntse el maga, számomra most nem a folyamatot, hanem annak legújabb eredményét a Mini Pacemant kell értékelni.
A Paceman feladná a leckét, ha a képláda kedvenc vetélkedőjében lenne kérdés: ön hova sorolná be a típust? A kompakt méretű, hobbiterepjárós jegyekkel megszórt sportkupé elég nyakatekert kategória, becsapós, józan fejjel izzasztó válaszlehetőség.
Az utcán az autó felé caflatva úgy tűnik, megéri az áldozat. A frontrész teljesen azonos a Countryman mafla pofájával, az A oszlopig megegyezik a két típus. Mintha egy mélynövésű angol arisztokrata bámulna ránk buldogpofával, mogorva támadásra készen, amiért édesanyja szerelmi élete felől érdeklődtünk.
A Paceman mágiája innen kezdődik, a Countryman nyugodt sziluettje helyett egy 2,4 centiméterrel kurtább, 3,1 centiméterrel alacsonyabb, lendületes autón halad tovább a tekintet. A hatást tovább fokozza a fehérre fújt tető és övvonal összetartása. Ez a részlet a Range Rover Evoque stílusát idézi, ami akár ellenfél is lehetne, ha nem játszana eggyel magasabb ligában.

Hatalmas feliratok hirdetik mivel állunk szemben, a csomagtér akárcsak a BMW-k esetén a márkajelet felbillentve nyílik
Hátulról lehet egyértelműen beazonosítani a típust, új vízszintesen elnyúló lámpatestek ülnek vaskos krómkeretben, a Jupitert megszégyenítő méretű márkajel alatt pedig hosszan elnyúló P-A-C-E-M-A-N felirat tudatja mindenkivel az autó hovatartozását. Nekem sok, de nálam a divat kimerül a kapucnis pulóver-farmer kombónál, így biztos van széles tömeg az ízlésgörbe másik végén, akiknek ez bejön.
Adatlap
Mini Paceman Cooper S ALL4
Motor | 1598 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 190 LE |
Nyomaték | 240 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,6 sec |
Végsebesség | 217 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,4 l / 100 km |
A hosszú ajtókon feltáruló beltér sem hazudtolja meg a márkára eddig jellemző stílust, hetedik alkalommal ellőve ugyanolyan friss, egyedi élmény, mint első alkalommal. Ezt a tervezők is tudják, így nem változtattak a nyerő csapaton, tulajdonképpen ugyanazt kapjuk, mint bármelyik MINI-ben, pár apró eltéréssel.
A különcködés részeként kapunk még egy az üléssorok között futó sínt, amibe különböző kiegészítőket illeszthetünk a szemüvegtoktól az iPhone tartón át egészen az extra méretű pohártartókig. Ennek köszönhetően a hátsó sor csak kétszemélyes, nem rendelhetünk egybefüggő üléspadot. Az ide szorult utasok sem érzik satuba szorítva magukat, egy átlagos kompakt helykínálatát nyújtja a Paceman, sőt a 330 literes csomagtér szintén megüti a használhatóság szintjét.
Különlegesen hasznos extrák után hiába böngésszük a gyártó oldalát, vezetéssegédként egy parkolóradar jutott, így a sávtartás, a holttér és a táblák figyelése a sofőr feladata marad. Inkább az egyéni stílus került előtérbe, hatféle kárpit, háromféle színharmónia, négyféle díszbetétből sakkozhatjuk össze a nekünk tetszőt.
Mégis nálam a mindent vivő dizájn csodafegyver a belső LED világítás. A lábteret, kilincseket, középső tartósínt körbederengő fényt a sárgától kéken át hupililáig állíthatjuk, visszahozva a nyolcvanas évek neonszíneinek varázsát.
Hála Istennek, a MINI bármelyik típusára, így a Pacemanra is elmondható: nem csak erre gyúr. A negédes retrómáz alatt igazi izom lapul, a Cooper S legyen bármilyen kabátban, élményautó marad.
A vezetőpozíció elsőre szokatlan a magasabb ülőlap miatt, és a kormány is csak magasságban állítható, de ennek ellenére hamar megtaláltam a megfelelő beállítást. Innen már csak egy gombnyomás, és pár percig melegedő motor választ el minket a mókától. Igaz, hogy meddig melengessük a 184 lóerős turbómotort, azt csak tippelni tudjuk, mivel egy kijelző, egy árva kék LED sem jelzi a blokkban keringő víz hőmérsékletét.
Sebaj, tíz perc a fővárosból kifelé csak elég lesz! Országútra érve kitapogatom a középkonzol alján a Sport feliratú billenőkapcsolót, és végre éled némi morgás a kipufogó felől. Nem olyan fürge, mint földszinten lakó testvére, de az áthangolt futómű, és az útról gazdagon információt adó, pontos kormány meghazudtolja az autó magasságát. Nem bólint erősen, és az összkerékhajtásnak köszönhetően zavaró alulkormányzottság, kormányt kézből kitépő hajtás-befolyás sem jelentkezik.
Az All4 hajtás igazi előnyét a márciusi tél mutatta meg. Az elektrohidraulikusan vezérelt központi differenciálmű normál esetben 50-50 százalékban osztja el a nyomatékot, kitűnő tapadást biztosítva száraz úton. Extrém esetekben viszont ez az arány akár 100 százalékig eltolódhat a hátsó tengely javára, ami havon, nos, tudjuk mit jelent!
A MINI Paceman Cooper S és konkurensei | |
---|---|
Nissan Juke Nismo 1.6 DIG-T (200 LE) |
7 510 000 Ft |
MINI Paceman Cooper S (184 LE) |
7 650 000 Ft |
Ford Kuga 1.6 EcoBoost (182 LE) |
8 730 000 Ft |
Kilinccsel előre elfelejtődnek a diszkópatkányokat idéző részletek, és a Paceman újra bizonyítja, kevés autó mozog olyan lelkesítően, mint az 1,6 literes turbómotorral szerelt Cooper S. A könnyen járó, kellően pontos hatsebességes kézi váltót kapcsolva gyerekjáték tartani a lendületet, és zavaró turbólyuk sem sújtja az élményt. Így ha belefeledkezünk, a tank tartalma könnyen elillan, az összkerékhajtás és az 1360 kilós alaptömeg, valamint a majdnem merőleges szélvédő mind a takarékosság ellen dolgoznak. A jobb lábunkról nem is beszélve.

Ha benzin lennék, ebben az 1.6 literes turbó-benzines motorban szeretnék elégni. Pont kellően erős, kellően élénk, bármit építenek is köré, meghatározza az élményt
A kategóriateremtő dizájnikont 6,6 millióért mérik a 122 lóerős belépő szintet képviselő dízelmotorral. A tesztelt Cooper S ALL4 már 8,1 milliót kóstál, de ha kedvünkre való kárpitot (Hot Cross félbőr kárpit – 220.800 Ft), csúcsminőségű audiorendszert (Harman/kardon – 280.100 Ft,) és egyéb kiegészítőket választunk akkor könnyen elérhetjük a tízmilliós határt.
Közvetlen ellenfele a Nissan Juke Nismo lehet, ami ugyan két ajtóval többet kínál, de megjelenését, tulajdonságait, és árát tekintve a legközelebb áll a MINI-hez. A japánok űrből érkezett Crossovere összkerékhajtással, közel 200 lóerővel, fokozatmentes CVT váltóval felszerelve 8,4 millió, stílusa merőben más, beltere olcsóbb benyomást kelt, de legalább annyira feltűnő és érdekes, mint a nosztalgiára alapozó ellenfele.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Adatlap – Mini Cooper S Paceman ALL4 | |
---|---|
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1598 |
Hengerek/szelepek | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 135(184)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/ 1600-5000 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,5 |
Végsebesség (km/h) | 212 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 8,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,8 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 157 |