Röviden – Volvo V60 T6 AWD
Mi ez?A Volvo középkategóriájú kombija, kettős feltöltésű turbómotorral, 4×4-gyel, automatával
Mit tud?Kanyargós úton jó vezetni és jól néz ki. Az utastere kellemes, lakályos, hangulatos
Mibe kerül?A legolcsóbb V60 10,65 millió forint (150 lóerős, kétliteres dízel, fronthajtás, kézi váltó), a T6 AWD a kötelező automatával 14,4 milliótól indul, a tesztautó kb. 19 millió forint
Kinek jó?Ezzel a motorral a V60 sokat autópályázó, az aktív biztonságot nagyra tartó dízelgyűlölők autója

A Volvo modellpalettája régóta egy fél számmal el van tolódva minden dimenzióban a piac zöméhez képest. A 60-as széria az ezredfordulón, az eleve a klasszikus kompakt és prémium-középkategória mezsgyéjén billegő (S40) és felső-középkategóriásnál kicsit nagyobb S80 közé furakodva jelent meg a kínálatban. Ha innen nézem, 3-as, ha onnan, 5-ös BMW-ellenfél, vagyis hát majdnem-ellenfél. Hisz a Passatnál prémiumabb, de a klasszikus német presztízs-trió luxusát meg nem közelítő modell volt már a kezdetekben is.

Az új V60 is szinte mértani precizitással a prémium-közép és a felső-közép közé irányozva támad. Egy új 3-as kombi BMW 4624 mm, egy 5-ös 4943 mm hosszú. Összeadom, osztom kettővel: 4783, na: hát ennél mindössze két centivel rövidebb, 4761 mm hosszú az új V60:

Méretek: 4761x1850x1427 mm

Thor kalapácsa az adaptív LED-fényszóróban

Az új V60 teljesítményskálájának alja a D3 jelzésű kétliteres dízel, 150 lóerővel. Ennél több mint kétszer erősebb a mi metálezüst tesztautónk, amit a T6 jelzésű, kétliteres benzinmotor hajt, turbóval és kompresszorral feltöltve, 310 lóerős csúcsteljesítménnyel. A legerősebb V60 pedig a T8 konnektoros hibrid, 390 lóerővel és 45 km tisztán elektromosan megtehető hatótávval.

Mind lenyit

Külső

Tiszta, simulékony, de erőteljes fajtajelleget felvonultató forma a V60-é. Művészi, ahogy a barokkos S80-tól az első S60-on keresztül eljutottunk eddig a hidegebb, élesebb, de hamisítatlanul volvós mai dizájnig. Tetszik, hogy a Volvo-családon belül az egyes modellek ma is jól megkülönböztethetők, az egységes stílus nem olvasztotta úgy egybe a típusokat optikailag, mint mondjuk a Mercedesnél. A kocsi arányai is jók, hosszú gépháztető, nagy tengelytáv, lapos, széles test – szép, sportos kombi a V60.

Csak hát a mai világban nem nagyon kell ilyen a zembereknek.

Tengelytáv: 2872 mm

Amikor visszavittem a tesztautót, egy XC60 és egy XC90 közé parkoltam vele. (Szerintem) mindkettő otrombább, primitívebb dizájn, de azzal a tömeggel, ahogy szegény kombi fölé tornyosult az a két SUV, nem lehet esztétikával versenyezni. A régi kombi Volvókat hagyományosan a biztonság, a masszivitás ígérete miatt vették a népek, de ez a mai kombi Volvók nevetségesen törékeny gyerekjátéknak tűnnek a szabadidő-autók mellett. Nehéz lehet ezt a kocsit egy Volvo-szalonban a biztonsággal próbálni eladni, még akkor is, ha tudjuk, hogy egy balesetben nagyon nem csak a méret számít.

Belső

Teljesen nyitott állapotából már kis billentésre is magától, súlyosan, mégis finoman csapódnak be az ajtók, az első beüléskor érezni a prémium jelleget és a biztonságot is. A kormány mögül körülnézve a mai egyen-volvós belsőt látjuk magunk körül: függőlegesen tájolt tablet a középkonzolon, virtuális műszeregység a kormány mögött, kellemes tapintású és illatú anyagok és sajnálatosan kevés fizikai gomb. A központi érintőképernyő képe, színei, kontrasztja teljesen rendben van, a műszeregység grafikája viszont közel nem olyan szép, olyan éles, olyan áttűnés-mentesen animált, mint a Mercié vagy a VW-é, Audié. Szépek a keskeny, magas szellőzők a középkonzolon az elegáns tekerentyűkkel.

Egyen-Volvo-belső, tablettel gombok helyett. Sajnos.

A térkínálat elöl teljesen jó, hátul viszont kicsit szűkebb, mint a tengelytáv ismeretében gondolnánk (2872 mm), felnőttek számára idegesítő, hogy a lábfejet nem lehet becsúsztatni a leengedett első ülések alá. Az utastér menet közben csendes, a klíma huzatmentesen és hatékonyan dolgozik, az audiorendszer pedig még maximális hangerő mellett is tisztán, volvósan jól szól.

A csomagtér 529 literes, a pótkerékmentes mai világban ez erős átlagos érték egy kompakt-közép kombitól. Érdekes viszont, hogy lehajtott ülésekkel csak 1441 liter van pakolni: egy Golf Variant 1620 literes ilyenkor. Persze ez még mindig több, mint az előző V60-as 1241 literje, ami röhejes módon még a kortárs V50-énél is kisebb volt pár literrel.

A csomagtér szintén nemes Volvo-hagyományokat tükröz. Felcsapható csúszkálásgátló lap, táv-billentőkapcsoló az üléstámlához, kampók, gyűrűk; van minden, csak azt az egészet egy kicsit agyonvágja egy apróság. A 165 ezer forintos motoros nyitás ugyanis egyszerűen nem működik a lökhárító alá rúgással, valamint az egygombos zárás sem üzemelt. Mint megtudtam a kollégáktól, ez nem csak a V60 sajátja, az XC60 tesztautó is hasonlóan beteg volt, a Volvo pedig azzal magyarázta a dolgot, hogy a túl sok zavaró rádiófrekvenciás jel miatt akadozik néha az érintés nélküli nyitás és a teljes zárás. Kérdés, hogy akkor más márkáknál ez a szolgáltatás miért működik mégis…

A virtuális műszeregység képe nem a legszebb (az most a Mercinél kapható)

Technika

A T6 egy kétliteres, négyhengeres, direkt benzinbefecskendezéses motor jelzése a Volvónál, amit két lélegeztetőgép is támogat. A kompresszor alacsony fordulaton biztosít nagy nyomatékot, a turbó pedig magas fordulaton segít elérni kis lökettérfogat mellett is nagy teljesítményt. A T6-hoz a V60-ban kötelezően nyolcfokozatú automata (AISIN gyártmány) kapcsolódik, automatikus vezérlésű osztóműves összkerékhajtással. A futómű elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink, a lengéscsillapítás felárért adaptív is lehet (295 ezer forintos extra).

A vezetéstámogató rendszerek terén szinte teljes a V60 eszköztára: sávtartó automatika, követőradaros tempomat, körpanorámás parkolókamera-rendszer, ütközésgátlás elöl-hátul: minden van, ha megfizetik.

Swarowskis indítógomb és menetdinamikai kapcsoló, fura működéssel

Vezetés

A legnagyobb bosszúságot a V60 vezetése során a vészes gombínség okozza. Rohadt idegesítő, hogy a hőmérséklet egy fokkal csökkentése belekerül vagy négy virtuális gomb megnyomásába és egy csomó másodpercbe, amit nem az út figyelésével tölt az ember. A Teslán, PSA-n és persze a Volvón kívül már nagyjából mindenki kitapogatta, hol vannak a virtualizálás határai, hogy vannak funkciók, amikhez érdemes meghagyni a dedikált gombokat-konzolokat akkor is, ha az nem olyan cool, valamint ha pár euróval többe is kerül a gyártás-szervezésben.

Nem bosszantó, csak fura, hogy a motor indítása és leállítása ugyanúgy a Swarowski-kristályos indítókapcsoló jobbra tekerésével történik – logikusabb lett volna a leállítást a másik irányban megoldani. És van még egy felhasítani való szőrszál: a menetdinamikai kapcsoló is egy Swarowski-borítású tekerentyű, de ha csak úgy megtekerem, nem történik semmi. Előbb meg kell nyomni, hogy feljöjjön a menü a főképernyőre, csak utána lehet tekerni. Áááá! Na de innentől, ha már jár a motor és belőttük a klímát, tényleg minden OK.

Hátul a hely inkább prémium közép, mint felső-közép

A motor alapjárattól élénken húz, a váltó jól harmonizál vele. Sport és Comfort vagy Eco között jól érzékelhető különbség van a motor és a váltó viselkedésében. A V60 T6 azon kevés kocsik egyike, amelyben van értelme váltogatni az üzemmódokat, mert a Comfort tényleg kényelmesebb, a Sport tényleg agresszívabb.

A futómű parádés. A kormány közvetlen és élénk, a nagy tömeg jó mélyen fekszik az úton, kanyarban hihetetlenül gyors és precízen irányítható a jó 18 mázsás családi kombi. A kisebb Subaruk szoktak ilyen precízen kanyarodni. Ugyanakkor a vadság, a tahóság, a jól érzékelhető nagy erő hiányzik a kocsiból, a Volvo egy pillanatig sem hagyja maga mögött az őrangyalát, a 310 lóerő jóval kevesebbnek érződik a mindig kontrollált lehajtások miatt.

És a hang sem az igazi. Alacsony fordulaton nagy gázadásra szépen felsivít a kompresszor, ezt nagyon lehet szeretni, de kipufogóhang semmi. Ahogy nő a leadott erő, egyre erőteljesebb a mechanikus sivítás a motor, váltó felé, de a dübörgés-dörgés-durrogás teljesen hiányzik a T6 repertoárjából.

Nagyon jók az ülések, persze a hűtött-fűtött motoros bőrfotel nem az alapkivitel tartozéka

Vegyes üzemben 10 liter felett, sok autópályával, 130-140-es gurulással bő 9 litert evett a kocsi, az átlag kb. 600 km után pont tíz literre jött ki. Sokallom, mert egyáltalán nem nyomtam ki a szemét, négy hengertől 2018-ban egy-másfél literrel kevesebbre számítottam volna százon. 100 km/h-nál nyolcadikban 1600-at forog a motor, picit lehetne hosszabb a legmagasabb fokozat.

Költségek

Eleve nem olcsó autó az automata, 4×4-es V60, az extralista pipálgatásával pedig az ár gyorsan tovább emelkedik. Ha jól számoltam a konfigurátorban, az Inscription kivitelű tesztautó a szellőztetett bőrüléssel, üvegtetővel, fejlett vezetéstámogatással csaknem belever a húszmillióba.

Sajnos nem egyszerű most összevetni a kocsi listaárát a konkurenciáéval, mert az emissziómérési átállások miatt egész csomó modell nem rendelhető hasonló konfigurációban (egy Audi A4 például ma a konfigurátorban nem lehet egyszerre benzines, összkerekes és automata váltós). Hasonló Merci és BMW azért van, meg még odacsaptam egy Alfa Stelviót az íze végett: az is amolyan wannabe-prémium dolog, mint a Volvo:

A Volvo V60 T6 AWD Inscription és pár alternatíva – induló listaárak, forint
Volvo V60 T6 AWD (310 LE)15 450 000
Mercedes C400 4Matic (333 LE)16 676 360
Alfa Romeo Stelvio Super (280 LE)14 820 000
BMW 340i xDrive Touring (340 LE)16 565 000

De az az igazság, hogy a Volvóval töltött egy hét alatt végig az járt a fejemben, hogy igazából ezt a komfortszintet kevesebb illattal és csillogó alkatrésszel, de majdnem tudja hozni egy korszerű kommersz középkategóriás is. Mivel a Volvón nem igazán érződött a 310 lóerő, ami a papírjaiban szerepel, egy kétliteres turbódízel Insigniából például nemigen vágynék át (nagyon) a finomabb, de számottevően többet nem adó Volvo kombiba. Márpedig egy fullos Insignia kombi automatával, 4×4-gyel, GTI-kivitelben most listaáron 12,93 millió forint, 210 lóerővel és dízeles fogyasztással.

A V60-hoz is rendelhető világosabb belső, akár fehér bőrös kormány

Értékelés

A mai SUV-őrületben eleve elég elveszett szegény V60, ezzel az erős, de nem elég erősnek érződő, ugyanakkor városban szomjas és komplikált technikájú motorral meg aztán végképp nem értem, mit akart vele mondani a költő. Családi autónak túl sok, sportautónak nagyon kevés, luxusautónak túl egyszerű, hétköznapi autónak túl drága.

Azt hiszem, a T6-os Volvo V60 azoknak az üzletembereknek, menedzsereknek, vállalkozóknak lehet racionális választás, akiknek ellenérzéseik vannak a nálunk sokszorosan lejáratódott imidzsű BMW-vel, Audival, Mercivel szemben és igénylik a márka képviselte eleganciát, néha elmennének a családdal nyaralni is a céges kocsival, de nem akarnak szabadidő-autót, valamint szeretik a biztonságérzetet és a szép számokat a forgalmiban, de nem igazán vannak oda a klasszikus vezetési élményért. Ja, és utálják a dízelt, valamint nem hisznek a hibridben.

Hány ilyen autóvásárló lehet az országban vajon?

Mellette – Ellene
  • Szép formák kívül-belül
  • Kellemes tapintású, finom anyagok a kabinban
  • Kanyarban nagyon gyors és stabil
  • Nem érzik rajta a nagy erő
  • Ergonómiai problémák az érintőképernyős
    HMI miatt
  • Nem működik az érintés nélküli csomagtérnyitás
  • Magas ár
  • Magas fogyasztás városban és országúton

Szavazás

Hány pontot ér a tízből a 310 lóerős Volvo kombi?

392 szavazat - átlag: 7 (10-ből)

Hány pontot ér a tízből a 310 lóerős Volvo kombi?