Röviden – Jaguar E-Pace P250 AWD First Edition
Mi ez?A Jaguar kínálatában a második, a korábban bemutatott F-Pace-nél kisebb méretű, prémium szabadidőautó
Mit tud?Divatos városi kompakt SUV, sportos megjelenéssel, és komoly terepképességekkel
Mibe kerül?Az alap, elsőkerék-hajtású E-Pace 9,995,000 forinttól vihető haza, a fullos First Edition változat ára ennél jóval magasabbról, 20,166,000 forinttól indul
Kinek jó?Akik a német szentháromság tagjainál ritkább, különlegesebb szabadidőautóra vágynak, azoknak jó választás lehet a Jaguar E-Pace

A Jaguar márka úgy fest, az indiai tőkeinjekciónak hála mára végérvényesen visszatért az életbe. Egyre több izgalmas modell érkezik nagymacskás emblémával, ezek között van hörgő, sportos vadállat, és piaci szempontból sokkal racionálisabb, jól fogyó szabadidőautó is. Utóbbiból már kettő is, a korábban már bemutatott nagyobb testű F-Pace mellé nemrég megérkezett a kisebb testvér, a Jaguar E-Pace is. 250 lóerős, benzinmotoros változatát próbálgattuk, összkerékhajtással, automatikus váltóval, igen gazdagon felszerelt First Edition kivitelben.

20 colos kerekek járnak a First Edition felszereltséghez

Mind lenyit

Külső

A Jaguar E-Pace a márka második szabadidőautója, de az E-Pace a maga 4395 milliméteres hosszúságával, 2681 mm-es tengelytávjával, behajtott tükrökkel 1984 mm-es szélességével, 1649 mm-es magasságával azért más ligában játszik, mint nagy testvére az F-Pace. Külseje a klasszikus szabadidőautós vonalat követi, de van benne pár csepp a nála jóval sportosabb Jaguar F-Type-ból is. Szemből a hatalmas mennyiségben felhordott, fényes fekete igazi és kamu rácsok adják meg a kívánt hangulatot – utóbbiból oldalra is jutott pár kisebb darab – profilból az ajtók aljának domborítása, a C-oszlop kicsike ablaka, a hátra alaposan túlnyúló tetőspoiler, illetve a 20 colos kerekek felelnek a vonzó megjelenésért, hátul pedig az ugró jaguárt ábrázoló embléma és a két kerek kipufogócső.

Apró hátsó ablak és dupla kipufogó zárja a látványt

A First Edition felszereltségi szinthez alapáron jár a 20 colos, kétszínű felni, a Caldera Red fényezés, a LED-es adaptív fényszóró, és az autó körüli talajt mókás fénnyel megvilágító külső visszapillantó tükör is. Nemcsak azért mókás, mert teljesen használhatatlan arra a célra, amire kitalálták – a lámpa nem világítja meg a kocsi közelébe lapuló pocsolyát, kutyakakát – viszont kedves jelenetet mutat meg egy jaguárcsalád hétköznapjából, ahogy anya/apa után kullog a kis jaguár ivadék. Talán éppen vadászni. A motívum ismétlődik a szélvédő aljában is és ha eddig kétségeink lettek volna azzal kapcsolatban, hogy kiknek szánta ezt a modellt a gyár, akkor most már egész biztosak lehetünk benne. Igen, nőknek.

Inkább színház, mint valódi, hasznos dolog

Belső

Külsejével ellentétben a Jaguar E-Pace odabent már nem ennyire egységes, összeszedett. Leginkább a minőség felemás, mert míg a tetőt parádés minőségű, fekete kárpitba öltöztették, és a kettős öltésekkel varrt Ebony Windsor bőrkárpit is pazarul néz ki, de akadnak óriási, rideg műanyag felületek,  a hátsó üléssor könyöklőjének varrása olyan trehány, hogy azt még egy Ladában is csúfolódva kikacagnánk. A Volvo ablakemelő kapcsolói is furcsán festenek egy prémiumnak pozicionált autóban.

Aztán persze ott vannak a klassz dolgok is, mint az öt darab USB csatlakozó, az egyre elterjedtebb, kijelzővel a közepén született hőmérsékletszabályzó gomb – már az új Dacia Dusterben is hasonló van –  vagy az állítható ülőlap-hosszúságú fotelek. A másik kedvenc a Jaguar, Land Rover karkötőbe integrált kulcsa, ami vízálló, így strandon, vagy csak futás közben sem kell attól tartani, hogy beázik és viselni is jobb, mint egy hagyományos slusszkulccsal szaladni.

Kényelmes, prémiumnka szánt belső, kisebb hiányosságokkal

Műszerfala hagyományos mutatós, a lassan már kötelező középső, színes TFT betéttel, ami egész jó felbontású. Mondjuk a menürendszer megfejtéséhez kell egy kis logikai önkínzás, de ezen muszáj átesni, ha az ember mindent tudni akar az autójáról. Van még remek fogású kormány, gombokkal gazdagon meghintve, egy kissé alfás, vezetési mód váltó billenőkapcsoló és egy fantáziátlan váltókar. Semmi kiemelkedő, forgatható mosógépkapcsoló, hanem csak egy szimpla váltókar.

Helykínálata tisztességes, 190 centivel kényelmesen elférni elöl, hátul pedig közepesen kényelmesen. Leginkább fejnél fogy el a levegő, de az üvegtető miatt legalább nem nyomasztó a dolog. Csomagtartója 557 literes, ami literre is egész jó, használat közben pedig olyan praktikus, okos apróságoknak örülhet a tulaj, mint a csomagrögzítő sín, háló, 12 voltos csatlakozó, vagy a zsebek, rögzítő hevederek, szatyorkampók. Mintha az Isten is bevásárlásra teremtette volna, krumplitól az akciós Jimmy Choo-ig bármit civilizáltan és biztonságosan el lehet benne rendezni.

A váltókart elkordonozták a jobb egyben ülő elől

Technika

A kisebbik Jaguar szabadidőautó a Range Rover Evoque alapjaira épült, amit itt ott alumínium lemezekkel próbáltak könnyebbé tenni. Nem igazán sikerült, a kompakt Jaguar 1832 kilogrammot nyom. Az alapok mellett a motorválaszték és a hajtásláncok is azonosak a Range Roverrel, mindegyik motor kétliteres, turbós, négyhengeres és a hasfogó gyógyszerre hasonlító Ingenium névre hallgatnak, pedig ez a latin szó teljesen mást, intelligenciát jelent magyarul.

Váltóból hatfokozatú kézi- illetve kilencfokozatú automatikus kapcsolható a motorokhoz, és az E-Pace az AWD változat mellett kapható mezei elsőkerék-hajtásos kivitelben is. A dízel paletta 150, 180 és 240 lóerős darabokból áll, amelyek 380, 430, 500 Nm-es csúcsnyomaték leadására képesek. 250 lóerőtől indul a benzines kínálat és 300 lóerős a legerősebb Jaguar E-Pace. Ezúttal a 250 lóerős benzinmotorral próbáltuk az autót.

Csak négyhengeres, turbós motorokkal rendelhető a modell

Vezetés

Kezdjük a váltóval, ami talán az egész jószág legsebezhetőbb pontja. Ugyanis ha gyorsan akarunk tőle valamit, akkor ijedtében elképzelés sincs arról, mit is kéne tennie. A kilenc fokozat közül random odalök valamit, ami nagy valószínűséggel nem lesz jó a feladathoz és kezdődik elölről a találgatás. Ez egészen addig nem zavaró, míg nem kell valami közlekedési helyzetet azonnal megoldani. Kulturált, békés autózás mellett ez valószínűleg senkinek nem tűnik majd fel, hiszen kilenc fokozat az rengeteg, kényelmesen bármit lehet főzni belőle.

Kormányzása viszont varázslatos, közvetlen, pontos, ad információt arról, mi is történik a kerekekkel és tekerni sem kell rajta sokat. Az E-Pace 11,4 méteres fordulóköre sem rossz. Menet közben a motor hangja, illetve szinte semmiféle hang nem jön be az utastérbe, hiszen még a szélvédő is hangszigetelt. Így viszont a lúdbőröztető motorhangról is le kell mondani, bár sport módban van bent némi színház, pillanatokra elhinni, hogy ez kint is jól szól, de sajnos ez nincs így. Itt nem érdemes odarúgni egy gázfröccsöt a buszmegállóban nyálat csorgató tizenéveseknek, mert semmi jó nem sül majd ki a dologból. Ez sosem fog úgy zenélni, mint egy F-Type:

A 250, illetve csak 249 lóerő – valószínűleg a P249-es megnevezés hülyén nézett volna ki, így kerekítettek – papíron 7 másodperc alatt képes 0-ról 100 km/órás sebességre gyorsítani ezt a nehéz dögöt. Ez pedig elég meggyőző. Nem úgy, mint a fékezés, amiben több a kockázat ennél a súlycsoportnál. A 249 lóerő tökéletesen elég bármire, akár shoppingolni, akár síelni indul az ember. Csak közben érdemes arra is felkészülni, hogy bő 15 liter benzint úgy becsap az autó 100 kilométeren, mint a huzat.

Többféle, előre beállított vezetési módból lehet választani az E-Pace-ben, ezek belenyúlnak a gázreakcióba, az automatikus váltó stílusába, illetve a kormányzásba, és a futómű keménységébe is. Autózás közben még a tengernyi vezetőtámogató rendszer kergetheti őrületbe a vezetőt, – sávtartó rendszer, gyalogosfelismerésre is alkalmas vészfékasszisztens, a parkolóasszisztens és a holttérfigyelő mellett Forward Traffic Detection nevű rendszer is került bele – ha nem akar folyton hisztérikus figyelmeztetések zajában utazni, akkor vagy úgy vezet, mint egy félvak nagymama, minden mozgó dologtól bő kőhajításnyira, vagy egyszerűen kikapcsolja az összes sípoló izét. A rendszer érzékenységen, stressztűrő képességen még lehetne finomítani egy kicsit.

Tekintélyes csomagtartó, okos kiegészítőkkel

Remek dolog vezetni, de leeszi az ember gatyáját is a 250 lóerős E-Pace

Költségek

A Jaguar E-Pace alapára 9,995,000 forint regisztrációs adó nélkül. A tesztautó ennek a táblázatnak a másik végében van, a maga bő 20 millió forintos árával. A First Edition amúgy nagyjából minden létező extrát magában foglal, sokféle beikszelni való tétel már nem marad utána az opciós listán.

A márka modell  és vetélytársai – Listaár, forint
Jaguar E-Pace  P250 First Edition AWD (249 LE)20 166 000
Volvo XC40 T5 AWD AUT R-DESIGN (247 LE)13 525 000
Range Rover Evoque HSE DYNAMIC (240LE)19 781 000
BMW X2 XDrive 2.0i MSport X (192 LE)14 067 000

Értékelés

Bár ez a kategória főleg a nőknek szól, az E-Pace férfiként is teljesen vállalható járgány. Remek kormányzással, futóművel, divatos külsővel, megbízható tereptudással, de bosszantó automata váltóval és hisztis vezetőtámogató rendszerrel.

Mellette – Ellene
  • Príma forma
  • Remek kormányzás
  • Jó terepképesség
  • Élhető belső
  • Bizonytalan automatikus váltó
  • Nagy saját tömeg
  • Néhol prémiumhoz méltatlan kivitelezés

Szavazás

Hány pontot adnál a 250 lovas, benzines Jaguar E-Pace-nek?

172 szavazat - átlag: 6.04 (10-ből)

Hány pontot adnál a 250 lovas, benzines Jaguar E-Pace-nek?