Röviden – Volvo XC40 D4 Momentum Intro | |
---|---|
Mi ez? | A Volvo szabadidőautó-kínálatának, kompakt méretű, prémium kivitelű példánya 2018-ból. |
Mit tud? | Stílusos, kifinomult jószág, szinte a végletekig személyre szabható technikával. Telefonról nyitható ajtókkal, kényelmes futóművel, csendes utastérrel, kiváló fedélzeti rendszerekkel, digitális műszerfallal. |
Mibe kerül? | A jelenleg kapható legolcsóbb XC40-es 12,325,000 forintba kerül, de heteken belül lesz belőle olcsóbb is. A minden csodával teletömött tesztautó, 14,981,000 forintba kerül |
Kinek jó? | Akik fiatalos, divatos Volvóra vágynak, ennek a modellnek most nagyon örülhetnek |
A Volvo ha kissé megkésve is, de beszállt a kompakt szabadidő-autó bizniszbe. A Volvo XC90 és XC60-as után bemutatta a sorozat legkisebb és egyben legfiatalosabb tagját az XC40-est. Szóval már Volvóból is van kisebb méretű SUV, divatos külsővel, prémium berendezéssel, nagy rakás alapáras és választható földi jóval.
Külső
4425 mm-es hosszával, 1863 mm-es szélességével, 165 centis magasságával, 2,7 méteres tengelytávjával, a Volvo XC40-es nagyjából a BMW X1, a Mercedes GLA, Audi Q3-as méretosztályában okozhat kisebb nagyobb riadalmat. Külseje szépen beleillik a Volvo XC-sorozat többé kevésbé egységesre szabott dizájnjába, megvannak a márkára jellemző kötelező stílusjegyek, a levesestányérnyi Volvo emblémától a LED-es fényszórókba képzelhető Thor kalapács motívumon át a jellegzetes alakú hátsó lámpatestig.
Mindezt azonban a megszokott komoly és elegáns volvós megjelenésnél jóval vidámabb, modernebb hangulatba foglalták, amihez a kétszínű fényezés is sokat hozzá tesz. Az autó színe inkább hasonlít valami szórógittre, vagy alapozóra, mint Amazon kékre. Na jó, kis jóindulattal azért bele lehet látni ezt a színt is:





Szabadidő-autós jellegét a küszöbön és a kerékjárati íveken körbefutó védő-műanyagok, és a matt ezüst betétek, valamint a szintén selyemfényű tetősín hangsúlyozza ki. Oldalról az unortodox kivitelű C-oszlop vonzza a tekintetet, illetve az ajtók alján lévő dombornyomás látványos még. Jaj, illetve van még valami, igaz, csak az autó baloldalára jutott belőle, ez pedig a motorháztető alól kilógó picike, puha műanyagból készült svéd zászló. Valószínűleg nem kerül többe 3 forintnál, de nagyon jól eltalált, egyedi kis izé.
A Volvo XC40 annyira friss és érdekes valami, hogy még Gajdán Miklós, Év Autója zsűritag is kimerészkedett miatta a rettenetes fagyba és elmondott róla mindent:
Belső
Kompakt mérete ellenére a Volvo XC40-es belül egész tágas, 190 centivel semmivel nem kellemetlenebb hátul ülni, mint elöl. Egyedül a C-oszlopba futó, felfelé ferdülő kis ablak korlátozza hátul a kilátást, de a hatalmas tetőablak kárpótol érte és még a fejteret sem rabolja el. Ülései kényelmesek, villanymotor mozgatja őket előre-hátra, ide-oda, fel-le, és még az ülőlap hosszúságát is kedvére állítgathatják az elöl ülők.
Az anyaghasználat remek, a kivitelezés pedig olyannak tűnik, ami tíz év múlva sem kezd majd zörögni. Klassz a belső kialakítása is, bár nekem a tájidegen szellőzőnyílások nagyon passzoltak a képhez. Meg a fényes fekete zongoralakk felület sem az igazi, üvöltenek rajta a porszemek, ujjlenyomatok.
Azt, hogy az autógyártók a legtöbb igazi gombot megpróbálják érintőképernyővel és menükben keresgélésre cserélni, lassan már megszokjuk. Így már az sem annyira megrázó, hogy a hőmérsékletállításhoz is menüben kell keresgélni. Igaz, nagyon mélyre nem kell ásni, két kattintás és ott is vagyunk a virtuális csúszkánál. Ami viszont igazi gomb, vagy kapcsoló, az csinos.
Van benne egy halom tárlóhely, a könyöklőben zseniális, kivehető kis szemetes, vagy 3 darab USB csatlakozó, vezeték nélküli telefontöltő felület, fiók az ülés alatt, és autóhoz képest valószínűtlenül jól muzsikáló Harman Kardon hifi.
Meg persze a középkonzolon trónoló tablet méretű, függőleges tájolású nyomkodható képernyő, amivel végtelen mennyiségű dolgot szabhatunk saját ízlésünkre, a külső-belső tükrök fényre sötétedési szintjétől a komfortindexen, automatikus ülés- és kormányfűtésen, hangulatvilágítás színéig, intenzitásáig, hogy meg sem próbálom mindent felsorolni. 2018-ban így kell ezt csinálni, talán hamarosan azt is megérjük, hogy a TFT kijelzőből álló virtuális kijelzőre olyan grafikájú műszerfalat töltünk, amilyet csak akarunk.
Mondjuk az XC40-esben alapból is van néhány választható, amik a beállított vezetési stílushoz – komfortos, takarékos, sportos, terep – passzolnak. Ha már 2018-at említettem, akkor érdemes az On Call rendszerről is beszélni, aminek segítségével telefonról is kapcsolatba lehet lépni az autóval. Az okostelefonos applikációval távolról nemcsak az autó aktuális helyzetét, állapotát, üzemanyagszintjét, környezeti hőmérsékletet lehet megtekinteni, hanem nyitható az ajtaja, és akár a lámpáit is fel lehet kapcsolni, vagy éppen dudálni. Biztos vannak élethelyzetek, amikor ezekre szükség van, de talán hasznosabb az útnyilvántartásokhoz segítséget jelentő menetnapló, vagy hogy egyes modellekben a motor, illetve a klíma is beindítható távolról.
Csomagtartója alapfelállásban 460 literes, ami ebben a kategóriában az alsó határhoz van közelebb. Használhatóságban azonban a jobbak közé tartozik, van dupla, hajtogatható feneke, szatyorkampói, a mélyben 20 ezer forintért pótkereket lehet elszállásolni. Vannak lámpák, gumis rögzítőhevederek, és a csomagtartóból, gombokat nyomkodva lehajtható háttámlák elfektetésével 1336 literesre puffasztható, és hátul teljesen sík rakodóhely alakítható ki
Technika
Elsőként az XC40-esnél használta a Volvo az új padlólemezt, amit CMA betűszóval jelölnek és a jövőben erre építik majd a kisebb, kompakt méretű Volvókat. Jelenleg a T5-ös benzines, 247 lóerős, 350 Nm nyomatékú, illetve a D4-es 190 lóerős, 400 Nm csúcsnyomatékú dízelmotorral kapható a modell, nyolcfokozatú automatikus váltóval, összkerékhajtással. Később lesz kisebb motor is az árlistán és hatfokozatú kézi váltóval, valamint egyszerű elsőkerekes hajtáslánccal is rendelhető majd a kompakt Volvo.
Vezetés
Ha laza félórás ismerkedés után már minden létező funkciót kedvünkre szabtunk, megismertük mit, hogyan lehet kapcsolni, el is indulhatunk az autóval. A furcsa kis váltócsonkot P-ből kétszer kell meghúzni, hogy D-be kerüljön, aztán már mehetünk is. Motorja csendes, civilizált darab, amihez a kissé lassú, nyolcfokozatú Aisin váltó is jó társ. Sietni nem érdemes vele, de kulturált autózáshoz egész kényelmes ez a váltó. Az XC40-es amúgy is inkább méltóságteljes, komfortos valami, amivel határozottan kellemes dolog autózni.
Elöl MacPherson, hátul több lengőkaros felfüggesztésével finoman megy át minden úthibán, kormányzása pontos, de az útról sok információt nem enged át magán. Aránylag nagy – 211 milliméteres – hasmagasságával földúton, szolidabb terepen is magabiztosan mozog, és van Off Road programja is a választható vezetési módok között. Nyomatékos dízelmotorja hajszállal 2000-es percenkénti fordulatszámon forog a 130-as sztrádatempónál. A városban manőverezést gyönyörű képű, 360 fokos kamerarendszer könnyíti meg. Fogyasztásnak nagyjából 150 autópályán 100 országúton és 150 városban megtett kilométer után 8,2 liter jött ki.
Költségek
Jelenleg a Volvo Xc40-es árlistáján még nincs zavarba ejtő választék, kezdetben csupán a jobban felszerelt, D4-es és T5-ös, 190 és 247 lóerős motorral kínált változatok közül lehet válogatni. Ezek ára jellemzően 12,325,000 és 13,525,000 forint között változik, de hamarosan – lehet, hogy már a jövő héten – várható az 1,5-ös, 165 lóerős, háromhengeres benzinmotoros kivitel ára is, ami kézi váltóval valahol 9 millió forint körüli áron érkezhet.
A tesztautó Momentum Intro felszereltséggel, D4-es dízelmotorral, automatikus váltóval, összkerékhajtással 14,325,000 forintba kerül, amire 656 ezer forintnyi extrát pakoltak még – fűthető ablakmosó lapátok (20 ezer), kontraszt tetőfényezés (175 ezer), helytakarékos pótkerék (20 ezer), sötétített hátsó ajtó- és csomagtérüvegek (126 ezer), sport bőrkormány (39 ezer), zárható kesztyűtartó (8 ezer), és Téli Plus XC40 csomag tartozik (268 ezer). Ha mindent összeadunk – regadót is számítva- akkor 14,981,000 forint lesz az árcéduláján.
A Volvo XC40 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volvo XC40 D4 AWD AUT MOMENTUM | 12 325 000 |
BMW X1 sDrive 20d. (190LE) | 11 665 000 |
Jaguar E-Pace D180 AWD aut. (180LE) | 13 324 000 |
Audi Q3 Design 2.0 TDI quattro S tronic (184LE) | 12 207 620 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|