Röviden – Dacia Duster 2017
Mi ez?A Dacia 2010-ben bemutatott kompakt szabadidő-autójának második generációs modellje
Mit tud?Sokkal csendesebb, kényelmesebb, mint elődje, terepen is bátran használható, és okos extrák is rendelhetők hozzá
Mibe kerül?A hivatalos árlista még nem végleges, de a belépő modell 2,9 millió forintos ára nagyjából már biztos
Kinek jó?Bárkinek, aki jó áron szeretne tágas, korrekt kényelmet kínáló szabadidő-autót

Nagyon finoman bántak a karosszériával, mindenen csak kicsit változattak

2004-es feltámadása óta a Dacia parádés karriert futott be. Jelenleg az újkori Dacia-értékesítések közelítenek az ötmilliós darabszámhoz, amiből 1,1 millió darabot tesz ki egymaga, a Duster. A roppant népszerű kompakt szabadidő-autót 2010-ben mutatták be, azóta átesett egy ráncfelvarráson, aztán idén Frankfurtban megnézhettük a második generációs modellt is. Ami elsőre talán csalódás volt, hiszen szinte pont úgy néz ki, mint elődje. Pedig állítólag ez egy új Duster, még ha a műszaki alapokon nem is változtattak komolyabban.

Mind lenyit

Külső

A Duster külseje úgy változott, hogy ha nincs mellette a régi, akkor csak nagyon kevés részletre jöttem volna rá magamtól. Az arányok, a főbb formai elemek mind megmaradtak, miközben mégis kicsit minden más. Hogy könnyebb legyen a dolgunk, a gyár készített egy látványos mozgóképet, amin az összes kis eltérés észrevehető.

Az előző és a 2017-es Duster közti sok-sok különbség így szúrható ki a legkönnyebben:

A műszaki tartalom mellett maradtak a karosszéria külső méretei is, az új Dacia Duster 4341 mm hosszú, 1804 mm széles és 1693, illetve 1682 mm magas, attól függően, hogy 4×2-es vagy 4×4-es változatról van szó. Váratlan, de az összkerekes kivitel az alacsonyabb. Új lett az autó eleje, szélesebb lett a hűtőmaszk és a LED-es nappalifény betéttel megbolondított lámpák is magasabbra kerültek.

A sarkokba tolt fényszóróktól szélesebbnek tűnik az új Duster

Oldalról az új dizájnú tetősín, a nagyobb külső visszapillantó, a leheletnyivel magasabbra húzott övvonal, az első kerekek mögötti műanyag betét és a korábbinál nagyobb, 17 colos kerekek jelentik az újdonságot, míg hátulról a Jeep Renegade-ről ismerős hangulatú szögletes lámpatestek újak. A fura, komolytalan külső kilincsek is új formát kaptak, de érzésre nincs nagy változás. A 2017-es Dacia Duster két új színt is kapott, egy narancs árnyalatút, ez Atacama Orange és egy homokszínűt, ami Dune Beige fantázianévre hallgat.

Belső

Amennyire finoman bántak az autó külsejével, annyira vadul dúlták fel a Duster belsejét a generációváltáskor. Mondjuk volt is min változtatni, hiszen a Dacia szabadidő-autójával szemben leginkább a belsejének hiányosságait lehetett negatívumként felhozni. A teljes dizájnváltás mellett a kényelemre, a használhatóság javítására figyeltek a legjobban.

Hosszabb lett az ülések ülőlapja és az oldaltartás is javult

Új, valóban kényelmes, 2 centivel hosszabb ülőlapú ülést kapott az autó, aminek már oldaltartása is van és magasságban is nagyobb úton állítható, az új formájú, gombokkal teli kormány most már nemcsak fel és le, hanem ki és be is mozgatható. A teljesen új formatervű – erősen audis hangulatú – automata klíma szintén frissen mutatkozik be a Daciában, ugyanúgy, mint a kulcs nélküli ajtónyitás és motorindítás. Ugyan a fillérekért kapható központi kijelző maradt a régi, de már jobb helyre került és a vezető felé néz. A jobban felszerelt modellekben az autó négy! kamerájának képe között is ezen a kijelzőn váltogathat a vezető, ami terepezésnél vagy parkolásnál lehet hasznos.

Egy gyönyörű részlet. Ember nem gondolná, hogy ez egy Dacia klímavezérlője

Az utastérben a minőségérzet óriásit ugrott, bár az anyagok továbbra sem túl puhák, de a használhatóság már nem nagyon szenved csorbát, egyedül USB-csatlakozóból van fájdalmasan kevés – 1 darab – és fedett tárolóhelyként csak a kesztyűtartó jöhet szóba. Hely van elég mindkét üléssorban, bár jobb elöl térdben kicsit zavaró a középkonzol, abból lehetne gyalulni egy keveset.

A klímavezérlő és környéke parádésan sikerült, a nagy méretű, remekül használható gombok közepébe még folyadékkristályos kijelző is jutott. Az audis hangulat itt nem ér véget, a kéziváltós Duster váltógombja pedig kisértetiesen hasonlít az Audi S1-ben lévőre.

Csomagtartója a VDA szabvány szerint 445 literes az elsőkerék-hajtású és 411 literes 4WD változatban. A hátsó ülések lehajtása után 1478 literes a csomagtartó, az utastérben pedig 27,2 liternyi egyéb, kisebb-nagyobb tárolóhely van, többek között az utasoldali ülés alatti fiókban.

Hatalmas csomagtartó, dönthető üléstámlákkal

Technika

A Dacia Duster motorkínálata két dízel- és két benzinmotorból áll, a dízelek 90 és 110 lóerős teljesítménnyel, hatfokozatú kézi, az erősebb motor pedig szintén hatfokozatú, duplakuplungos automatikus váltóval is rendelhető. Az összkerékhajtású dízel Duster csak kéziváltóval és 110 lóerős motorral elérhető. A benzinesek 115 és 125 lóerősek, a gyengébb öt-, az erősebb hatfokozatú kézi váltóval készül és mindkét változatból van 4×2, illetve 4×4-es hajtásképletű is, aki takarékoskodni akar, az választhat gázüzemű Dustert is, 115 lóerős motorral, elsőkerék-hajtással.

Terepen sem kell félteni az új Dustert, benzines és dízelmotorral is rendelhető a 4×4-es változat

Sok operett-szabadidő-autótól eltérően a Duster gorombább terepen is életképes, 21 centis szabad hasmagassága már önmagában is rengeteg baj elkerüléséhez elegendő, a 4×4-es hajtással kombinálva pedig tényleg korrekt tereptudást ad a vezető kezébe. Vagy lába alá. A Duster nemzetközi menetpróbájának terepes részét egy Athén környéki márványbányában prezentálták, ahol az alábbi mutatványokat lehetett vele végig tolni:

Vezetés

Miután kiörvendeztük magunkat a belső minőségi ugrásán, az első kilométerek után a vezetés is egész klassz. Módosítottak az elektromos kormányrásegítésen, ami sebességfüggő, és az áttételt is módosították, hogy közvetlenebb, élénkebb legyen a kormányzás.

Sokat javítottak az autó hangszigetelésén is, menet közben egyáltalán nem zavaró a motorhang. Futóműve érezhetően terepes felhasználásra készült, de ez nem azt jelenti, hogy kanyarokban zavaróan billeg a karosszéria, sokkal inkább azt, hogy vacak úton nem rázza szét az ember agyát, mint ami a kizárólag városi autózásra szánt szabadidő-autóknál gyakori. A Dusterrel szívbaj nélkül lehet szaggatni ramatyabb földúton, és még csak nem is kell hozzá az összkerekes változat.

Ilyenkor az elektronika dolgozik és innen is megmenekül a Duster

Költségek

Az új Dacia Duster végleges, részletes árlistájára még várni kell, de a belépő benzines változat 2,999 millió forinttól lesz kapható. Access, Essential, Comfort és Prestige felszereltségi szintek jönnek egymás után és az eddigi tapasztalatok szerint – idén 2400 darab Dustert adtak el Magyarországon – főleg a jobban felszerelt változatok iránt lesz nagyobb a kereslet.

Az eladott autók nagy többsége gazdagon felszerelt

Értékelés

Az új Dacia Duster az áránál egy kategóriával nagyobb karosszériát ad, cserébe be kell érni legfeljebb 125 lóerős motorral. Aki az utóbbi szűk 14 évben már megértette, hogy az újkori Daciák már nem azok, amiktől évtizedeken át óvakodni kellett, mint ördög a tömjénfüsttől és vágyik a szabadidő-autók által kínált extra kényelemre, magasabb üléspozícióra, ne adj’ Isten még a határba is ki kell mennie néha, annak jó választás lehet a kívül-belül nagyon összekapott új Dacia Duster.

Mellette – Ellene
  • Időtálló forma
  • Minőségivé vált utastér
  • Jó hangszigetelés
  • Komfortos futómű
  • Nagy csomagtartó
  • Gyenge csúcsmotor
  • Pont úgy néz ki, mint az elődje
  • Széles középkonzol
  • Ósdi központi kijelző

Szavazás

Hány pontot adnál a második generációs Dacia Dusternek?

2,197 szavazat - átlag: 7.7 (10-ből)

Hány pontot adnál a második generációs Dacia Dusternek?