Röviden – Škoda Fabia Ambition, 90 lovas TSI-vel

Mi ez?

A harmadik generációs Škoda Fabia majdnem-belépő szintje

Mit tud?Komoly, felnőttes autó, lélektelen beltérrel de sok hellyel az első traktusban, jó kis turbómotorral  és egy-két menő alapáras extrával
Mibe kerül?3,96 millió az Ambition alapára, a szürke tesztautó 4,76 milla
Kinek jó? Annak, aki nem igényli a vidámságot, de szereti a komoly megjelenést egy kisautóban

Már a Párizsi Autószalon óta csesztetek mindenkit a szerkesztőségben, hogy eszébe ne jusson senkinek rárakni a koszos mancsát az első hivatalos Škoda Fabia-tesztautóra, mert én akarom! Aztán most itt áll ez a kívül-belül és lelkében egyaránt végtelenül szürke kiskocsi az udvarban (időnként kinézek rá, ahogy ezt a cikket kopogom a konyhában), és nem értem, miért is volt bennem ekkora a szerzési vágy.

Valahogy úgy képzeltem, hogy majd magyar rendszámmal is olyan fehér tetejű, méregzöld kis fenevad lesz az új Škoda Fabia, mint Párizsban volt a hostessek között volt a standon, de persze nem. Az első benzines Fabia tesztautó, egy magyar rendszámos Ambition nagyon józan, nagyon praktikus, nagyon komoly, egyelőre ugyan kicsit túlárazott Hétköznapi Autó, a flottaszolgáltatók alaptípusa, ami, ha egy kicsit lejjebb megy az ára, éppen olyan tizenkettő egy tucat  lesz majd a forgalomban, mint a szintén csinos első generáció vagy a kevésbé jól sikerült második generáció volt.

Divatosan szögletes, harcias, nem rosszak az arányai: úgy látszik, Fabiából minden második lesz szép

Kívül

Az Audi A1-re emlékeztető, élesen kicsípett oldalvonal, a sötéttel kihúzott női szemet idéző hátsó lámpa, az övvonal hetyke felsliccelése a C-oszlopnál és persze a szigorú pofa, a szögletes fényszórókkal és a nagy hézagokkal rakott függőleges hűtőmaszk-oszlopokkal. Ezek azok a stíljegyek, amiket egy körbenjárás után bárki végig tud sorolni arra a kérdésre, hogy mi a fenétől is sikerült ennyire dögösre az új Škoda Fabia.

Ami pedig nem ilyen nyilvánvaló: az arányok sokkal-sokkal jobb megválasztása a maga alá húzott kerekein billegő magas elődhöz képest. 1642 mm széles volt az előd, kilenc centivel szélesebb az új. És három centivel alacsonyabb. Márpedig ha egy autó széles és lapos, az mindig jobb optikailag, mintha keskeny és magas.

Jobb kiállású a szélesebb, alacsonyabb új Fabia elődjénél

Mondjuk tiszta röhej, hogy a képeken szereplő kocsin egy 124 ezer forintos, feláras extra ez a jellegtelen szürkemetál szín, viszont nagyon is érdekes, hogy az alapforma és a részletek összesen annyira jól sikerültek, hogy még a a menetjelzőt is meg lehetett úszni egy pár hagyományos villanykörtével. Nem hiányzik az ún. “visual signature” erőltetése a Fabiának ahhoz, hogy jól nézzen ki.

A 16 collos, ötküllős alufelni is feláras, 248 ezret kell értük fizetni. Szó se róla, jól áll a kocsinak, de negyedmillió azért túlzás. Egy százasból már bőven válogathatunk a nevesebb gyártók keréktárcsáiból, azt a 150-et költsük inkább más extrákra, ha új Fabiát veszünk. Nem lesz probléma elikszelgetni ennyi pénzt, a felszereltségi lista németautósan visszafogott.

250 ezer forintos extra az ötküllős alufelni

Belül

Ahogy beültem a kocsiba, letaglózott a déja vu: én ilyet már vezettem! De hogy vezethettem volna, mikor ez az első új Škoda Fabia nálunk? Ja, megvan: legutóbb még VW-embléma volt rajta! Hát persze, az új Fabia alatt már ugyanaz az A05 platform adja a műszaki bázist, amire a Polo (2009 óta), az Audi A1 vagy a Seat Ibiza épül. A Fabia első traktusa szinte egy az egyben megegyezik a testvérmodellel, a Volkswagen Polóval. Ülésállítás, klímakonzol, kormány, műszerblokk, mind ugyanaz, csak a szellőzőrostélyok és az érintőképernyős Skoda-fejegység más egy kicsit.

Hogy a Skoda szlogenje, a Simply Clever a Fabiában is jogos lehessen, pár jópofaságot elrejtettek a kabinban. Az első ülések alatt fedeles fiókok találhatók, kis kuka került az ajtóbelsőbe a jobb egy mellé, telefontartó gumibetét van a hamutartóban, a csomagtérben egy ívelt térelválasztót találunk, a tanksapka alatt pedig ott a zöld jégkaparó, aminek már a Rapidban is örülhettek a skodások.

Az alapvonalak jók, de ilyen mennyiségű sötétszürke plasztiktól elmegy az ember életkedve

Az apróságokon kívül van egy kényelmes, széles első traktusunk (a Fabia könyöklője talán az első olyan kisautó-könyöklő a praxisomban, ami nem feleslegesen fogja a helyet, hanem tényleg kényelmesen rá lehet könyökölni – mindez 36.830 forintos extraáron) és egy tágas, 330 literes, az elődnél 15 literrel nagyobb csomagterünk. A kettő között van egy átlagos férfiméretben épp-csak elfogadható méretű hátsó üléssorunk; a széles kabin miatt viszont a szűkebb gyerekülésekből is beférhet hátra három.

Technika

Ebbe a fejezetbe is húzgálhatnék be tetszés szerint bekezdéseket bármelyik konszernen belüli kisautóról. A futómű (elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok, természetesen), az 1,2 TSI jelzésű négyhengeres turbómotor, az ötfokozatú, precíz, legfelül kicsit rövid váltó és minden más ugyanaz, mint a tesóknál. A kormányzás az elektromos szervóval könnyű, de pontos.

Nincs agyonburkolva a kis turbómotor; nem is kell, nem zajos

Adatlap

Škoda Fabia 1.2 TSI 90 LE Ambition

Itt az új Fabia! Ami egy régi Polo 1
Motor1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény90 LE
Nyomaték160 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)10,9 sec
Végsebesség182 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,7 l / 100 km

A hatéves platform egy pillanatig sem hat korszerűtlennek. A német autókra oly jellemző tankszerű összerakottság, masszivitás, a tartósság ígérete a Fabiában is megvan, az ajtók csukódásának hangjától a motor magabiztos reggeli indulásán át a kezelőszervek határozott kattanásáig a kis Škoda azt susogja: számíthatsz rám, alaposan végig vagyok gondolva, nem adom ám fel tíz perccel a garanciaidő lejárta után.

Az aktuális műszaki és emissziós előírásoknak megfelelően a Škoda Fabia még fapadosan sem primitív. Stop-start rendszer, menetstabilizáló elektronika, menetjelző fény és defektre figyelmeztető jelzés alapáron is van benne. A tesztautóban feláras tételként még olyan igazi hájtech cuccoknak is örülhettünk, mint az ütközésveszélyre figyelmeztető jelzés vagy a röhejes, 12.700 forintos felárért adott fáradtságra figyelmeztető jelzés.

Milyen vezetni?

A Fabia vezetőülésében könnyű megtalálni a kényelmes pozíciót, a kilátás egész jó a meredek hátfalú, éles lemezillesztésekkel összerakott kisautóból. A pedálok könnyen járnak, a fék finoman adagolható, a kormányzásra sem lehet panasz. A kocsiban már most ott lenne elrejtve az RS, csak le kell hámozni róla a felesleges sallangot, megkeményíteni itt-ott – különösen a pontos, de túl könnyen járó váltónál – és egy igazán fáintos kis gétéi válhatna majd belőle.

Vegyes használatban, nem kímélve, hidegben, sok rövid úttal, ötgangos váltóval hét liter volt a fogyasztás

Különös, hogy egy ilyen precízen irányítható, jóindulatú kisautóban nem engedi magát teljesen kikapcsolni a menetstabilizáló elektronika. Az élménydús téli autózás, hiába van jóféle mechanikus kézifék is a Fabián, csak biztosíték-babrálással oldható meg.

A motor elég, pont elég az 1109 kilós tömeghez – viszont az ötgangos váltóban egy kicsit kevés a fokozat. Már hatvannál kéri sík úton a váltásra figyelmeztető kijelzés az ötödiket, ilyenkor 1200 körül forog a motor. Az alacsonyan, 1400 körül érkező nagy nyomatékkal elbírna egy hosszabb autópálya-fokozatot a Fabia; így se üvölt nagyon, meg eleve kellemesen csendes a motor is, az autó is, de csak hiányzik az a hatodik. Emelkedőn érdemes visszaváltani, de nagyon kihúzatni felesleges a kis négyhengerest. Úgy ötezernél már neki is, nekünk is kellemetlen az akusztikus élmény, ez a motor jobb szeret inkább nyomatékból gurulni, mint a dízelek.

330 liter az új Fabia csomagtere, 15 literrel nagyobb az elődénél

Vegyes használatban, lendületesen autózva, autópályára is rá-rátévedve hét litert számoltam a benzinkútnál fogyasztásra, ami nem világbajnok érték, de télen, sok rövid úttal és könyörtelen kigyorsításokkal elfogadható.

Ár

Easy kivitelben, légkondi és villanyablak nélkül, hatvan lóerős háromhengeres motorral 2,7 millió forint a Škoda Fabia induló ára. Aki új autót ennyire fapadosan vesz, az meg is érdemli; a márkakereskedések átfogó tapasztalatai szerint manapság ezek a kocsik (lásd még: fekete lökhárító!) már nem mennek, az embereknek vannak igényeik, aki nem tud többet kiszorítani egy új kocsira, inkább vesz egy picit használtat, de klímával, normális gyári rádióval és legalább az alapvető elektromos extrákkal, meg persze olyan motorral, aminek nem gond a lépéstartás legalább a városon belül.

A világos textilek sikertelenül próbálják feldobni a hangulatot az olcsó kárpitok, kemény plasztikok és az átható szürkeség birodalmában

A Škoda Fabia esetében ez valahol a képeinken is szereplő kocsi, a harmadik, Ambition felszereltség (van még előtte egy Active, de még abban sincs klíma). A 90 lovas turbómotorral már a teljesítmény is méltó a modern formához – alapáron ez a szürke autó 3,96 millió forintba kerülne. És az úgy 300 ezer forint ára utastéri extra az amúgy is közepes felszereltségű Ambitionben nagyon kell ahhoz, hogy a 4,76 milliós kiskocsiban ne érezzük úgy: itt valaki valakit nagyon át akar verni.

Ez van, új modell, ráadásul szép is: egyelőre eléggé túlárazottan fut. Majd egy-két év múlva lemegy épeszű mértékűre a katalógusár, addig alkudni kell rá kegyetlenül. Mutatom, mi van más márkától a Fabia áráért:

Benzines, ötajtós konkurensek
(listaárak)
Listaár (Ft)Dolgok, amik nincsenek a Fabiában, man. klíma,
elektr. alapcuccok, érintőképernyő felett
Renault Clio Intens 0.9 90LE3.880.000Bőrkorm., kulcs nélküli nyitás/indítás, tempomat,
eső/fényérzékelő, navigáció(!)
Kia Rio 1.4 CVVT EX Limited, 109 LE3.785.000Korm. vez. rádió, 7 év/150e km gar.
Peugeot 208 Style 1.2 82LE3.737.000
Toyota Yaris 1.33 99 LE 6 fok. Active3.875.000tolatókamera, bőrkormány, 6 hangsz.
hifi,
Škoda Fabia 1.2TSI 90 LE 5 fok. Ambiente3.958.820

Kinek ajánljuk?

A Fabiát a kisautók között elsősorban a nagyon magas és nagyon pici embereknek ajánljuk. Az irgalmatlan széles tartományban mozgó vezetőülés és kormány bármilyen testalkattal kényelmesen és biztonságosan beállítható. Ahogy ebben a kategóriában a VW autói hagyományosan nagyon jól sikerülnek, a Fabia is parádésan tágas elöl.

Az előző Fabia sosem bírta levetkezni a szegényemberautója-imidzset. Az újnak jó esélye van rá, hogy sikerül

Másodsorban pedig annak ajánljuk ezt a kocsit, aki kedveli a német autók kemény, de nem fárasztó futóművét, ülését, a látványos és divatos újdonságok helyett jobban szereti a praktikumot és az átláthatóságot. Olyat pedig nem mondunk, hogy annak ajánljuk a kocsit, akinek tetszik. Ugyanis mindenkinek tetszik. Egy hét, 500 közös kilométer alatt nem találtam olyan embert, aki rosszat mondott volna a kocsi formájára.

Vagyis: a próbaút az új Fabiával kötelező feladat mindenkinek, aki modern kiskocsit keres magának. Egyelőre kicsit drága, de lehet alkudni (a Fabia konfigurátorában fel-feltűnik egy olyan tétel, hogy “árengedmény, 399 000 forint”), a minőségérzet meggyőző, a kis turbómotor remek szerkezet – az új Škoda Fabia fapadosan nyomasztóan szürke, de még így is elvitathatatlanul nagyszerű kisautó.

Mellette – Ellene
  • Jól néz ki
  • Tágas elöl
  • Megnyugtató masszivitás
  • Jó kis turbómotor
  • Tágas csomagtér
  • Kissé magas ár
  • Olcsó utastéri anyagok

Mennyire jön be az új Fabia?

609 szavazat - átlag: 6.1 (10-ből)

Mennyire jön be az új Fabia?