Röviden – SEAT Leon Cupra 280

Mi ez?

Golf GTI-unokatesó több erővel, szerényebb presztízzsel
Mit tud? Pályanapokon nagyobb presztízsű autókat megszégyeníteni
Mibe kerül? 8,7 milliótól indul a gyengébb változat, a 280-as 9,2 millió
Kinek jó?  Aki a feltűnésmentes, csendes, villámgyors zúzás híve

Ha egy videóval kellene szemléltetni a SEAT Leon Cupra 280 képességeit, akkor ez a legmegfelelőbb darab.


Csatt! Senki sem gondolta volna! Még a pirosnál mellé beálló, magabiztosra tuningolt éjszakai nagymenő sem, hogy ez a szürke, alapvetően ártalmatlan külsejű gép egy bitang, 280 lóerős pusztító.

Külső – visszafogott

Lehengerlő teljesítménye nem egyedülálló, de mindezt ilyen szerény csomagolásban ritkán dobják piacra. Ha melléáll a kétliteres turbómotorjából szintén 280 lóerőt kipréselő Opel Astra OPC, egyértelműen az utóbbit rajongják körbe az áltsulis srácok. Még a nagy kategóriateremtő testvér, a Volkswagen Golf GTI is több cicomát kapott 220 lóereje mellé.

Oldalról például a 19-es felniken, és a mögöttük lapuló féknyergeken kívül nincs különbség, szemből a hiperagresszív, szögletes nappali menetfénnyel szerelt LED-es lámpatestek itt is működnek, de ezt a 105 lóerős dízelhez is rendelhetjük. Csak a finoman átrajzolt lökhárító és hűtőrács ad támpontot, hátul pedig a Cupra felirat, valamint a két szerény kipufogóvég sejtet valamit az autó tehetségéből.

Ma itt, 280 lóerős teljesítménynél tart a kétliteres turbómotorok élmezőnye. Kár, hogy elrendezésben nincs már sokszínűség, csak soros négyhengeresek uralják a piacot.
Nagyot harapnak a fékek, az alacsony oldalfalú abroncsok pedig sokat hozzátesznek az agilis viselkedéshez, igaz a nagyobb kátyúkban kőkeményen felütnek
Az ötajtós praktikumára nem lehet panasz, elvégre miért lenne a használhatatlan kupék előjoga a 300 lóerő körüli teljesítmény
Jól mutatnak az integrált fejtámlák, de azért az állítható fajta maradhatott volna. Az ülések oldaltartása közepes.
18 fotó

Tulajdonképpen felesleges lett volna tovább növelni az agresszivitást. Már az alapverzió is elég morcos, most csak a lóerők számát húzták fel a külsőhöz.

Tulajdonképpen felesleges lett volna tovább növelni az agresszivitást. Már az alapverzió is elég morcos, most csak a lóerők számát húzták fel a külsőhöz.

Ha kocsmában ülnénk, már ezen a vágányon hajnalba indulna a vita. Miért álcázza magát szűzlánynak? A Sleeper mint műfaj borzongatóan csábító, mondjuk egy régi Volvo 740-esbe bújtatott Corvette motorral, de gyárilag előadva, SEAT színekben kissé furcsán hat.

Aki ilyen nagy teljesítményre vágyik, és kifizeti érte a 8,7 milliós indulóárat, abban ott lapul valahol a hülyegyerek, és szeretne pár tök felesleges, de annál látványosabb kiegészítőt. Igaz, ezek a bűnök utólag is elkövethetőek, úgyhogy lépjünk tovább a szerény, visszafogott külsőn.

Belül – szerény

Kéttónusú sportülések Cupra felirattal, több helyen feltűnő kockászászló-motívum és egy furcsa bőrhatású dekorcsík az ajtókra varrva. Kis kockás zászlót a navigáció alatti gombon is találunk, amivel az autó teljes karakterét szabhatjuk át, Dr. Jekylltől egészen Mr. Hyde-ig.

Apró árulkodó jel a volán csapott alján, a váltó mellett és a műszerfalon fedezhető fel. Utóbbi kilométeróráját 300-ig skálázták.

Apró árulkodó jel a volán csapott alján, a váltó mellett és a műszerfalon fedezhető fel. Utóbbi kilométeróráját 300-ig skálázták.

Nagyjából ennyi a különbség az amúgy jó minőséget képviselő átlagos felszereltségű SEAT Leon modellekhez képest. Ja, és még valami, a már említett áltsulis srácok kedvence, a kilométeróra írt végsebesség: háromszáz!

Ettől eltekintve ugyanabban a kellően átgondolt, kellően tágas, kellően praktikus, józan és megfontoltan tervezett, tömegigényekre hangolt kabinban rójuk a kilométereket, mint a többi SEAT Leon esetén.

Vezetés – elsöprő erő

Hősünknek kétség kívül egy nagy mutatványa van, de az letaglózó. Az ereje. Ami minden dráma nélkül tör elő.

A kétliteres turbóbenzines TSI blokk 1750-5300 fordulat/perc között 350 Nm nyomatékot képes leadni, és visszafogott kacajjal tépi le az arcod. Hannibál Lecter nyugalmával mészárol, fő cinkosa a villámgyorsan, mégis finoman járó duplakuplungos DSG váltó (a nagyobb lóerő és nyomaték miatt a SEAT-ban még a valamivel lassabb, hatfokozatú, olajban futó kuplung dolgozik, nem a  Golf GTI-ben bevetett száraz kivitelű).

Csendes, komfortos, ha akarjuk teljesítményét drámai előadás nélkül, finoman adja le a Seat Leon Cupra 280

Csendes, komfortos, ha akarjuk teljesítményét drámai előadás nélkül, finoman adja le a Seat Leon Cupra 280

Hátborzongatóan visszafogott, sehol egy nyers villanás. Mintha egy rövidtávfutó kordnadrágban és tweed zakóban tolná tíz alatt a százméteres sprintet, és még csak nem is lihegne a végén. Apropó sprint! Esetünkben ez az érték mindössze 5,8 másodperc, ezzel a hat alattiak illusztris klubjába kerül a SEAT Leon Cupra 280.


Mondanám, hogy mekkorát csapattam, hogy marták magukat aszfaltba a 255/35-ös abroncsok, és hogy tartott íven az elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű, de hazudnék. A teszt alatt szinte végig esett, alig volt 1-2 fok, így istállóban maradt a ménes. Azért amikor elállt az eső, esély nyílt némi nyújtózásra, és a Cupra bizonyította, miért képes közel nyolc perces kört futni a Nürburgringen.

SEAT Leon Cupra kaland a Zöld Pokolban

Hamar Balázs kolléga nem csak sejti, mit tud a legerősebb Leon a Nürburgringen, személyes tapasztalatokat szerzett képességeiről.

“Ez a leggyorsabb verzió, pont az a kombináció, amivel egy ideig az elsőkerék-hajtású modellek rekordját is tartotta a Nordschleifén 7:58,44-os idővel. 

Ezt a címet évekig a Renault Mégane RS birtokolta előtte, és hivatalosan most is így van, mivel a franciák egy erősen módosított, 250 darabos szériával újra az élre törtek. A SEAT Leon Cupra ezzel szemben bárki számára elérhető, és ha egy Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slick abroncsot is beszerez a tulajdonos, elméletileg képes lehet a videón is megörökített elképesztő köridőre.”

A nagyszabású kaland részletei ITT olvashatóak.

Komfortban tökéletesen nyugodt karaktert mutatott, sofőrként is szinte alig lehet felfedezni a különbséget az 1,4 literes TSI-hez viszonyítva. De elég csak a Golfból, Škoda Octaviából is ismerős programválasztó felületen a legsportosabb, Cupra állást váltani, és kifordul sarkaiból a világ. Így sem szól szívhez a kipufogó, de valamivel mélyebb, ércesebb tónusú zajt szűrődik be az utastérbe, a változó áttételű kormány érzékenyen reagál, és a lóerőszámhoz képest alig érezhető a hajtásbefolyás.

Kimért stabilitása messze túlmutat a közutakon kipróbálható szinten, a keményebb lengéscsillapítást, élénkebb gázreakciót, közvetlenebb kormányzást adó Cupra-üzemmód inkább a pályanapok ritkán élvezett kéje kell hogy legyen. Különben elkárhozunk.

Ha megérkezik a szintén 280 lóerős  Honda Civic Type-R érdemes lesz összehasonlítani a legerősebb kompaktok nyújtotta élményt.

Ha megérkezik a szintén 280 lóerős Honda Civic Type-R érdemes lesz összehasonlítani a legerősebb kompaktok nyújtotta élményt.

Esetünkben tökéletesen érdektelen információ, mégis leírom, hogy 9,9 literes átlaggal zárult a tesztidőszak, és azért ebben volt bőven az anyósülésben utazó arcát fehérítő padlógázas gyorsítás.

Árak, verziók

Nem csak ez az egyetlen verzió kapja meg a Cupra elnevezést, az alapkivitel 8,7 millióról indul 3 ajtósként 265 lóerővel, ugyanez 2 ajtóval nagyobb kasztnival 8,8 millió, míg a csak ötajtósként rendelhető 280 lovas csúcsváltozat induló ára 9,2 millió forint.

A Seat Leon Cupra és vetélytársai Listaár, forint 
Ford Focus ST (250 LE)  8 585 000
Seat Leon Cupra (280 LE) 9 200 000
Opel Astra OPC (280 LE) 8 350 000
VW Golf GTI  (220 LE) 8 879 000

Már a Golf GTI-ből is hiányoltunk némi egészséges taplóságot, és ez a SEAT esetén fokozottan igaz. Még visszafogottabb, még erősebb, árban és lóerők számát tekintve a GTI felett áll, mégsem mondanám jobb autónak. Nyilván a legtökéletesebb egy összehasonlító teszt lenne, de megkockáztatom: a Golf GTI élményautóként kiegyensúlyozottabb a maga 220 lóerejével, és a jóleső kanyarvadászat inkább erről az élményről szól.

A SEAT viszont Hihetetlen Hulk hangulatot kínál, gombnyomásra induló zúzást egy hétköznapi autóban.

Mellette – Ellene
  • Bitang erős
  • Precíz irányíthatóság, okos differenciálmű
  • Egyszerre kényelmes és sportos
  • Nem hivalkodó (van, akinek ez előny lehet)
  • Hétköznapi külső
  • Hétköznapi belső
  • Szerény motorhang

Neked hogy tetszik a legerősebb Leon? Értékeld!
átlag
9.79
szavazat
24
Neked hogy tetszik a legerősebb Leon? Értékeld!