Röviden – Mercedes-Benz CLA 45 AMG 4Matic

Mi ez?

Kupésra vett kompakt sportlimuzin, a világ legerősebb négyhengeres motorjával. 

Mit tud?Veszett tempóval gyorsulni, kanyarodni és fékezni.
Mibe kerül?16 millióból visszaadnak, de csak egy fagyira.
Kinek jó? Bárkinek jó dolga lesz benne, higgyétek el!

V8-as AMG-motorok üvöltésétől remegett a levegő a minap a zsámbéki vezetéstechnikai központban. Magyarországon turnézott ugyanis a Mercedes-Benz álomautóival felálló élményprogram, amely elsősorban ügyfélparti, de a magamfajta tollforgatóknak is kijutott a jóból.

Egyforma az A45 AMG és a CLA 45 AMG technikája. Az ötajtós egy nagyon belevaló über-GTI

Szem nem marad szárazon az autóparkot látva: itt járt a világ jelenlegi egyetlen V8-as kompakt roadstere, az SLK 55 AMG, az egyformán 360 lóerős A 45 AMG és a CLA 45 AMG, az extrák nélkül 48 863 200 forintos SL 63 AMG és az E 63 AMG, amely számomra a mindenvivő volt.

Tízezer voltos kapcsoló

Mivel a keskeny és meredek partoldallal szegélyezett aszfaltcsík egyáltalán nem arra való, amire most használtuk, a szervezők számos óvintézkedéssel óvták az autók és a résztevők (sic) épségét. Konvojunkat, benne az 537 lóerős SL 63 AMG-t vagy az 585 lóerős E 63 AMG-t egy 122 lóerős A-osztállyal vezette fel a német tréner.

Kollégája az ESP gombját tréfásan tízezer voltos kapcsolónak titulálta, nehogy valaki lazítson a menetstabilizáló szigorán. A rigorózus felállás indokolt, mert a szűk helyen ennyire erős autókkal könnyű kínos pléhkárba forduló hibát elkövetni.

Libasorban haladtunk. A felvezetőautó 122, némely követője több mint 500 lóerős

1150 méteres pályahosszal és 72 km/órás (20 m/s) átlagsebességgel számolva 57,5 másodpercet vezettem a C117 csúcsmodelljét. Ergo felületes, de meghatározó benyomásaim következnek a holtversenyben legerősebb magyar autóról . Mert kevesebb, mint egy perc is elég, hogy belém égjen.

Világelső négyhengeres

Adatlap

AMG-túladagolás Zsámbékon

Vezettük: magyar autó, 360 lóerővel 1
Motor1991 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény360 LE
Nyomaték450 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)4,6 sec
Végsebesség250 km/h
Fogyasztás (vegyes)7,1 l / 100 km

Sofőrcsere után tökéletesen tartó sportülésbe huppanok. 190 centimmel a tolótető miatt a CLA-ban elöl is kevés a fejtér, nemcsak hátul. A belső tér stílusa, a sportosság és az elegancia közötti egyensúly tanítani való.

Csupán kétliteres, de 360 lóerős a turbómotor, amely tudomásunk szerint a legnagyobb literteljesítményű négyhengeres a világon. (A második a Peugeot RCZ-R lehet, 168,8 lóerő/liter értékkel.) Őrület a 450 Nm nyomaték is, amely nem pillanatnyi csúcsérték, hanem 2250 és 5000 között állandó.

A fokozatválasztó kar míves darab, hétfokozatú, duplakuplungos automata váltónak parancsolhatunk vele. Rögtön kiválasztom a sport üzemmódot, aztán libasorban gurulok a többiek után. Reménykedem, hogy az előttem menő odalép a nyolchengeresnek és kibontakozhat az AMG első négyhengeres sportmotorja a 190E EVO II óta. (Akinek rémlik valami az A210-ről: a sportosított mini egyterű sosem viselhette az AMG nevet.)

4,6 mp százig

Megnyílik a tér, padlógáz. A DSG visszadob két fokozatot és átélek egy rakétakilövést. A négykerék-hajtással kanyarból kijövet is kedvünkre tiporhatjuk a gázt, az elektronikusan vezérelt hajtásrendszer mindent megold a nyomaték 0-50 százalékának hátra csoportosításával. A váltónak van Momentary M üzemmódja is, hogy kézi kapcsolásnál a fordulatszámhatárt elérve ne torpanjon meg az autó. Jó ötlet, mert a vezető a kapcsolásokkal nehezen éri utol a pillanatok alatt leforgó motort.

A feláras AMG kipufogóban nagy terheléskor nyitó pillangószelep enged szabad utat a hangnak, gázelvételkor pedig durrog és ropog, a motorhang vérbő és kellően intenzív

A 4,6 másodperces százra gyorsulásból ez sejthető volt, a hangélmény viszont várakozáson felüli. A feláras AMG kipufogóban nagy terheléskor nyitó pillangószelep enged szabad utat a hangnak, gázelvételkor pedig durrog és ropog, a motorhang vérbő és kellően intenzív. A CLA és a vele jórészt azonos A 45 AMG igencsak bővérű autó, amire nem nagyon számítottunk a Mercedestől.

Jól ülsz? Biztos?

Mindenki, még egy igen gyakorlott sofőr is profitálhat a vezetéstechnikai képzésekből

Mindenki, még egy igen gyakorlott sofőr is profitálhat a vezetéstechnikai képzésekből


Mi sokat lehetünk Tökölön az egyedülálló adottságokkal bíró vezetéstechnikai képzési központban, ahol a pálya szélessége és a pályát keretező sík mező miatt valós országúti és autópályás tempóval is gyakorolhatunk. De kisebb sebességgel a könnyen életveszélyessé fajuló helyzetek kivédésére nem csak ott lehet felkészülni. 

Akár az Autóklub újpesti pályáját, akár a Hungaroringen belüli tanpályát, akár a zsámbéki vezetéstechnikai centrumot választjuk, egy tréningen az überprofi sofőrök is sokat tanulhatnak.

A zsámbéki drivingcamp Hungary egész Európa egyik legkorszerűbb és legszebb közlekedésbiztonsági központja, madárfüttyel, tücsökzenével és modern technikával.

A rántópadot elhagyva a kifarolás korrigálását gyakoroltuk

A rántópadot elhagyva a kifarolás korrigálását gyakoroltuk


Itt is elhangzott, hogy a biztonságos vezetés egyik alapja a helyes üléshelyzet. Instruktorunk, Ohlendorf Olivér jól megvilágította, miért nem jó a kormánytól távol, az ülést túlságosan hátratolva vezetni, hiába tűnik ez a laza testtartás menőnek.

Aki nem tudja csuklójával középen megérinteni a kormánykerék felső ívét, az kormányzás közben kénytelen a volánnal tartani is magát, és aki a karimába kapaszkodik, az nem érzi a kormányon át az útról érkező visszajelzéseket, például a tapadás közeledő határát.

A túl távoli ülésbeállítás másik hátránya, hogy vészfékezéskor a fékpedálra taposva az illető először hátratolja magát az ülésben, ezért nem képes hatékonyan lassítani.

A kormányzás közvetlen, ahogy kell. A bójás sikánokkal lassított pálya éles kanyarjaiban akadt némi orrtolás, de az Autó Magazin előző számában közölt teszt képein látható, hogy terhelésváltásra, persze menetstabilizálás nélkül, a CLA szépen elmenne keresztbe.

Mindent megold az elektronikusan vezérelt hajtásrendszer a nyomaték 0-50 százalékának hátra csoportosításával

15 955 860 forinttól kapható a CLA 45 AMG. Tökéletesen passzoló konkurense nemigen van, mert az automatikus váltóval 14 176 590 forintos S3 Limousine 300 lóerős, a 12 641 000 forintért mért BMW M235i pedig kétajtós és nem összkerekes. Koncepciójával a CLA igazi unikum a mai autóiparban, büszkék lehetünk rá, hogy ez az autó Kecskeméten készül.

Nagyágyúk az AMG-től

Ám a többi AMG-modellt is van miért csodálni, ezért a cikknek itt még nincs vége.

1954 óta a mindenkori SL a legszebb autók közé tartozik, de az R231 arányai furcsák. Nagy első túlnyúlása tokaként csüng alá, pedig az autó hátsókerék-hajtású. De nem ez a jövő, a márka megújuló dizájnjáról hamarosan megjelenik interjúnk Robert Lesnik vezető formatervezővel


Belül a fény és a pompa birodalma az SL. A luxuskivitelen is látszik, hogy inkább kétüléses kabrió, mint roadster


Ereje kirobbanó: 4,2 mp alatt gyorsul nulláról százra


Mercedes-Benz E 63 AMG S Modell 4Matic: egy törzsökös spanyol nemesnek is becsületére válna ez a kackiás név. A 4x4-es E 63 AMG-nek elég 3,7 másodperc, hogy nulláról százra felérve lenyűgözze az embert. A 37:63 arányú erőeloszlással tud mit kezdeni a motor bőszült erejével, ami az M5-nek két hajtott kerékkel nem sikerült. A tökéletes sportlimuzin listaára 33 834 020 Ft, de fenomenális hangja és ereje minden egyes forintot megér


Kategóriájában az egyetlen autó, amelyhez van V8. Az SLK 55 AMG szívómotorja 421 lóerős


Ha drasztikusan meg nem változnak a fogyasztásmérési szabványok, valószínűleg utoljára látunk nyolchengeres szívómotort ekkora autóban


Klasszikus driftszög, csak itt nem a gázadás vagy a terhelésváltás, hanem a rántópad segített

Hogy tetszik a legerősebb magyar autó?

402 szavazat - átlag: 7.7 (10-ből)

Hogy tetszik a legerősebb magyar autó?