Röviden – Mercedes-Benz CLA 45 AMG 4Matic | |
---|---|
Mi ez? |
Kupésra vett kompakt sportlimuzin, a világ legerősebb négyhengeres motorjával. |
Mit tud? | Veszett tempóval gyorsulni, kanyarodni és fékezni. |
Mibe kerül? | 16 millióból visszaadnak, de csak egy fagyira. |
Kinek jó? | Bárkinek jó dolga lesz benne, higgyétek el! |
V8-as AMG-motorok üvöltésétől remegett a levegő a minap a zsámbéki vezetéstechnikai központban. Magyarországon turnézott ugyanis a Mercedes-Benz álomautóival felálló élményprogram, amely elsősorban ügyfélparti, de a magamfajta tollforgatóknak is kijutott a jóból.
Szem nem marad szárazon az autóparkot látva: itt járt a világ jelenlegi egyetlen V8-as kompakt roadstere, az SLK 55 AMG, az egyformán 360 lóerős A 45 AMG és a CLA 45 AMG, az extrák nélkül 48 863 200 forintos SL 63 AMG és az E 63 AMG, amely számomra a mindenvivő volt.Tízezer voltos kapcsoló
Mivel a keskeny és meredek partoldallal szegélyezett aszfaltcsík egyáltalán nem arra való, amire most használtuk, a szervezők számos óvintézkedéssel óvták az autók és a résztevők (sic) épségét. Konvojunkat, benne az 537 lóerős SL 63 AMG-t vagy az 585 lóerős E 63 AMG-t egy 122 lóerős A-osztállyal vezette fel a német tréner.
Kollégája az ESP gombját tréfásan tízezer voltos kapcsolónak titulálta, nehogy valaki lazítson a menetstabilizáló szigorán. A rigorózus felállás indokolt, mert a szűk helyen ennyire erős autókkal könnyű kínos pléhkárba forduló hibát elkövetni.
1150 méteres pályahosszal és 72 km/órás (20 m/s) átlagsebességgel számolva 57,5 másodpercet vezettem a C117 csúcsmodelljét. Ergo felületes, de meghatározó benyomásaim következnek a holtversenyben legerősebb magyar autóról . Mert kevesebb, mint egy perc is elég, hogy belém égjen.Világelső négyhengeres
Adatlap
AMG-túladagolás Zsámbékon
Motor | 1991 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 360 LE |
Nyomaték | 450 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 4,6 sec |
Végsebesség | 250 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7,1 l / 100 km |
Sofőrcsere után tökéletesen tartó sportülésbe huppanok. 190 centimmel a tolótető miatt a CLA-ban elöl is kevés a fejtér, nemcsak hátul. A belső tér stílusa, a sportosság és az elegancia közötti egyensúly tanítani való.
Csupán kétliteres, de 360 lóerős a turbómotor, amely tudomásunk szerint a legnagyobb literteljesítményű négyhengeres a világon. (A második a Peugeot RCZ-R lehet, 168,8 lóerő/liter értékkel.) Őrület a 450 Nm nyomaték is, amely nem pillanatnyi csúcsérték, hanem 2250 és 5000 között állandó.
A fokozatválasztó kar míves darab, hétfokozatú, duplakuplungos automata váltónak parancsolhatunk vele. Rögtön kiválasztom a sport üzemmódot, aztán libasorban gurulok a többiek után. Reménykedem, hogy az előttem menő odalép a nyolchengeresnek és kibontakozhat az AMG első négyhengeres sportmotorja a 190E EVO II óta. (Akinek rémlik valami az A210-ről: a sportosított mini egyterű sosem viselhette az AMG nevet.)
4,6 mp százig
Megnyílik a tér, padlógáz. A DSG visszadob két fokozatot és átélek egy rakétakilövést. A négykerék-hajtással kanyarból kijövet is kedvünkre tiporhatjuk a gázt, az elektronikusan vezérelt hajtásrendszer mindent megold a nyomaték 0-50 százalékának hátra csoportosításával. A váltónak van Momentary M üzemmódja is, hogy kézi kapcsolásnál a fordulatszámhatárt elérve ne torpanjon meg az autó. Jó ötlet, mert a vezető a kapcsolásokkal nehezen éri utol a pillanatok alatt leforgó motort.

A feláras AMG kipufogóban nagy terheléskor nyitó pillangószelep enged szabad utat a hangnak, gázelvételkor pedig durrog és ropog, a motorhang vérbő és kellően intenzív
Jól ülsz? Biztos?
Mi sokat lehetünk Tökölön az egyedülálló adottságokkal bíró vezetéstechnikai képzési központban, ahol a pálya szélessége és a pályát keretező sík mező miatt valós országúti és autópályás tempóval is gyakorolhatunk. De kisebb sebességgel a könnyen életveszélyessé fajuló helyzetek kivédésére nem csak ott lehet felkészülni.
Akár az Autóklub újpesti pályáját, akár a Hungaroringen belüli tanpályát, akár a zsámbéki vezetéstechnikai centrumot választjuk, egy tréningen az überprofi sofőrök is sokat tanulhatnak.
A zsámbéki drivingcamp Hungary egész Európa egyik legkorszerűbb és legszebb közlekedésbiztonsági központja, madárfüttyel, tücsökzenével és modern technikával.
Itt is elhangzott, hogy a biztonságos vezetés egyik alapja a helyes üléshelyzet. Instruktorunk, Ohlendorf Olivér jól megvilágította, miért nem jó a kormánytól távol, az ülést túlságosan hátratolva vezetni, hiába tűnik ez a laza testtartás menőnek.
Aki nem tudja csuklójával középen megérinteni a kormánykerék felső ívét, az kormányzás közben kénytelen a volánnal tartani is magát, és aki a karimába kapaszkodik, az nem érzi a kormányon át az útról érkező visszajelzéseket, például a tapadás közeledő határát.
A túl távoli ülésbeállítás másik hátránya, hogy vészfékezéskor a fékpedálra taposva az illető először hátratolja magát az ülésben, ezért nem képes hatékonyan lassítani.
A kormányzás közvetlen, ahogy kell. A bójás sikánokkal lassított pálya éles kanyarjaiban akadt némi orrtolás, de az Autó Magazin előző számában közölt teszt képein látható, hogy terhelésváltásra, persze menetstabilizálás nélkül, a CLA szépen elmenne keresztbe.

Mindent megold az elektronikusan vezérelt hajtásrendszer a nyomaték 0-50 százalékának hátra csoportosításával
Nagyágyúk az AMG-től
Ám a többi AMG-modellt is van miért csodálni, ezért a cikknek itt még nincs vége.

1954 óta a mindenkori SL a legszebb autók közé tartozik, de az R231 arányai furcsák. Nagy első túlnyúlása tokaként csüng alá, pedig az autó hátsókerék-hajtású. De nem ez a jövő, a márka megújuló dizájnjáról hamarosan megjelenik interjúnk Robert Lesnik vezető formatervezővel

Belül a fény és a pompa birodalma az SL. A luxuskivitelen is látszik, hogy inkább kétüléses kabrió, mint roadster

Mercedes-Benz E 63 AMG S Modell 4Matic: egy törzsökös spanyol nemesnek is becsületére válna ez a kackiás név. A 4×4-es E 63 AMG-nek elég 3,7 másodperc, hogy nulláról százra felérve lenyűgözze az embert. A 37:63 arányú erőeloszlással tud mit kezdeni a motor bőszült erejével, ami az M5-nek két hajtott kerékkel nem sikerült. A tökéletes sportlimuzin listaára 33 834 020 Ft, de fenomenális hangja és ereje minden egyes forintot megér

Ha drasztikusan meg nem változnak a fogyasztásmérési szabványok, valószínűleg utoljára látunk nyolchengeres szívómotort ekkora autóban