Röviden – Peugeot 308 SW

Mi ez?

Elegáns megjelenésű kombi nagy csomagtérrel.
Mit tud? Tágasabb, mint az ötajtós és újak a motorjai.
Mibe kerül? Egyelőre nem ismert.
Kinek jó?  Azoknak, akik továbbra sem szeretnének egyterűt vagy szabadidő-autót, de kell nekik a nagy csomagtartó. És nem németmániások.

Aki már személyesen is találkozhatott, vagy netán ki is próbálhatta az új Peugeot 308-assal, többé-kevésbé érti, hogy a tavalyi felhozatalból miért épp ő nyerte el az idei Év Autója díjat. A formaterve modern és elegáns (persze a forma mindig ízlés kérdése is), utastere még a legolcsóbb kivitelek esetében is igényes kidolgozású, a futóműve ügyesen egyensúlyoz az úttartás és a rugózási kényelem ellentmondó követelményei között, motorjai takarékosak, erősek és tiszták. Mindennek tetejébe olyan extrák sora vásárolható meg a 308-ashoz, amelyek némelyike nem átlagos a kategória kínálatában (pl. teljesen ledes fényszórók).

Az igazsághoz tartozik, hogy a szavazás során a zsűritagok (így én is), nemcsak az elsőként bemutatott ötajtós ismeretében hozták meg végső döntésüket, hanem abba belevették a kombit is, amit korábban (még januárban) megnézhettek, kipróbálhattak, méghozzá a vadonatúj motorokkal együtt. Csak éppen megírni nem volt szabad, mert ebből az exkluzív bemutatóból nem illett és volt szabad előnyt kovácsolni. Így csak most lehet közzétenni a tapasztalatokat.

Teljes mértékben csak a most megjelent kombival együtt érdemelte ki az Év Autója címet az új Peugeot 308. Most, hogy kipróbáltuk, el is mondjuk, miért.
Teljes mértékben csak a most megjelent kombival együtt érdemelte ki az Év Autója címet az új Peugeot 308. Most, hogy kipróbáltuk, el is mondjuk, miért.

Az igazi Év Autója

Az igazi Év Autója

Teljes mértékben csak a most megjelent kombival együtt érdemelte ki az Év Autója címet az új Peugeot 308. Most, hogy kipróbáltuk, el is mondjuk, miért.
Több, mint 33 centivel hosszabb az ötajtósnál a 308-as kombija. Ebből 11 centi a tengelytávra esik, ami miatt sokkal több hely jut a második sorban ülők lábainak. A kombi másfél centivel magasabb is az ötajtósnál, ennek azonban alig van nyoma belül, a belmagasság alig gyarapodott
Alacsonyabb az új 308-as kombi, mint a régi, a csomagtértető annyira nyílik, hogy én is elérem a 165 centimmel
610 literes alaphelyzetben a csomagtartó. Ezzel a 308 SW mindenkit ver a kategóriában, kivéve az azonos méretet nyújtó Skoda Octaviát és a 624 litert nyújtó Honda Civic Tourert
Varázskar a csomagtartó falán. Ha meghúzzuk, magától előredől a hátsó ülés támlája. Valójában persze nem magától, hanem egy rugó hatására
Előredöntött háttámlával is teljesen sík marad a raktér padlója. Ez megkönnyíti hosszabb tárgyak betolását, amelyek ráadásul egyenletesen fekszenek fel
Sajátos a műszerfal formaterve. A kombiban is szokni kell, hogy a műszerekhez képest elég alacsonyan van a kormány
Úgy néznek ki, mintha sportülések lennének. Ez így, ebben a formában nem igaz, de jobban tartanak oldalirányban is, és kényelmesebbek is, mint az előző 308-aséi
Így néz ki borítás nélkül a 130 lóerős, 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor. Kellemes csalódást okozott, mert nemcsak jól húz és szépen megy, de a hangja sem visszariasztóan háromhengeres
A kombival érkezik az automataváltó. Egyelőre csak a kétliteres, 155 lóerős dízelmotorhoz rendelhető a japán Aisin gyártmányú, hatfokozatú szerkezet
A pótkerék mellette az AdBlue adalék tartályának betöltősapkája. Erre az adalékra van szükség, hogy a dízelmotor teljesítse az Euro 6 környezetvédelmi szabvány szigorú előírásait
Nyitható rekesz, felette 230 voltos csatlakozó a két első ülés háta között
Fotó megosztása:

Több, mint 33 centivel hosszabb az ötajtósnál a 308-as kombija. Ebből 11 centi a tengelytávra esik, ami miatt sokkal több hely jut a második sorban ülők lábainak. A kombi másfél centivel magasabb is az ötajtósnál, ennek azonban alig van nyoma belül, a belmagasság alig gyarapodott

Több, mint 33 centivel hosszabb az ötajtósnál a 308-as kombija. Ebből 11 centi a tengelytávra esik, ami miatt sokkal több hely jut a második sorban ülők lábainak. A kombi másfél centivel magasabb is az ötajtósnál, ennek azonban alig van nyoma belül, a belmagasság alig gyarapodott

A Peugeot 308 SW legfontosabb tulajdonsága az ötajtóssal szemben, hogy nagyobb. Ez persze nem meglepő egy kombi esetében, mint ahogy az sem, hogy a több mint 36 centis hossznövekedésből 11 centi a tengelytávra jut. Kellett is ez az új, moduláris padlólemeznek köszönhető nyújtás, mert az ötajtósban nem lehetett éppen terpeszkedni. A kombiban már sokkal jobban lehet! Csalódás viszont, hogy a panoráma üvegtetős kivitelben nem nagyobb a belmagasság az ötajtósénál, és oldalról is úgy görbül befelé a tető, hogy inkább csak ketten ülhetnek egyenes nyakkal.

Majdnem teherautó

Tágasabb tehát – ha csak hosszirányban is – az utastér, de ami a kombi igazán nagy dobása, az a csomagtartó. Már a számszerű adat is elég ígéretes, hiszen 610 literével a Peugeot 308 SW hátuljába csak 14 literrel fér be kevesebb poggyász, mint a kategória legnagyobbjába, a Honda Civic Tourerbe. A 610 literes befogadóképessége egyébként egyezik a Skoda Octavia Combiéval, 5 literrel nagyobb a VW Golfénál, és több mint száz literrel a Ford Focus vagy az Opel Astra kombijáénál.

610 literes alaphelyzetben a csomagtartó. Ezzel a 308 SW mindenkit ver a kategóriában, kivéve az azonos méretet nyújtó Skoda Octaviát és a 624 litert nyújtó Honda Civic Tourert

610 literes alaphelyzetben a csomagtartó. Ezzel a 308 SW mindenkit ver a kategóriában, kivéve az azonos méretet nyújtó Skoda Octaviát és a 624 litert nyújtó Honda Civic Tourert

Két további előnyt is felmutathat még a Peugeot 308 SW csomagtere, ami főleg átrendezéskor tűnik fel. A hátsó üléseket hátulról, a csomagtér-ajtó felől is előredönthetjük, méghozzá mindenféle erőlködés nélkül. A kis karok meghúzására ugyanis a háttámlákat rugók billentik előre, így nekünk valóban csak a kisujjunkat, na, jó, a mutatóujjunkat kell megmozdítanunk. A ledöntött támlák háta sík padlót alkot a csomagtér aljával, aminek biztos örülnek azok, akik szörfdeszkát, sílécet, horgászbotot, és még inkább azok, akik valamilyen dobozt szállítanának.

Azért is más autó a Peugeot 308 SW az ötajtóshoz képest, mert más motorokat kínálnak hozzá. Méghozzá újakat, amelyek természetesen pillanatokon belül a ferdehátú modellhez is elérhetővé válnak. A talán legfigyelemreméltóbb újdonság az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor turbófeltöltős változata. A teljesítménye 130 lóerő, 48 lóerővel több, mint a szívó változaté (82 lóerő). Persze a nyomatéki adat még meggyőzőbb: 118 helyett 230 Nm, méghozzá nem 2750/perces, hanem jóval alacsonyabb, percenkénti 1750-es fordulaton.

Így néz ki borítás nélkül a 130 lóerős, 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor. Kellemes csalódást okozott, mert nemcsak jól húz és szépen megy, de a hangja sem visszariasztóan háromhengeres

Így néz ki borítás nélkül a 130 lóerős, 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor. Kellemes csalódást okozott, mert nemcsak jól húz és szépen megy, de a hangja sem visszariasztóan háromhengeres

A különbség kézzel tapintható. A kis turbómotorral a Peugeot 308 SW már 1550-1600/perces fordulatról nagyon szépen gyorsít, így az egész pontosan kapcsolható hatfokozatú váltóval csak arra kell vigyáznunk, hogy ne essen ez alá a fordulatszám a váltásokat követően. Ha valaki félne a háromhengeres hangtól, elárulom, hogy a már az ötajtósnál megdicsért hangszigetelésnek hála a kombiban is alig hallani a motorok, köztük ennek is a hangját. És mindennek a tetejébe még nem is annyira Wartburg szerű a hanghordozása.

A háromhengeres turbó további előnye lenne, hogy kevesebbet fogyaszt, mint a jóval gyengébb szívó változat. Átlagban három decivel (4,7 l/100 km az 5,0 l/100 km-rel szemben) takarékosabb, amit azért nehéz elhinni, még akkor is, ha egyforma vezetési stílust feltételezünk. No, sebaj, majd a teszten ellenőrizzük!

Éhezőművész dízelek

Még a kis turbó benzinesnél is takarékosabbak az új, Euro 6-os dízelmotorok, és nemcsak az 120 lóerős 1,6 literes, hanem a 150 lóerős kétliteres is. Előbbi papíron 3,2 litert fogyaszt 100 kilométerre, és további előnyös tulajdonsága, hogy kisebb fordulatról, egyenletesebben húz, mint 115 lóerős elődje. A nagy motorral sincsenek erőleadási problémák, miközben átlagfogyasztása 3,8 l/100 km. Ehhez vadonatúj automatikus sebességváltó is rendelhető, amit ismét a japán Aisin szállít, ismét hatfokozatú, és nagyon simán és gyorsan kapcsolgatva, nagyon szépen teszi a dolgát. A fogyasztást viszont megdobja körülbelül négy-öt decivel.

A kombival érkezik az automataváltó. Egyelőre csak a kétliteres, 155 lóerős dízelmotorhoz rendelhető a japán Aisin gyártmányú, hatfokozatú szerkezet

A kombival érkezik az automataváltó. Egyelőre csak a kétliteres, 155 lóerős dízelmotorhoz rendelhető a japán Aisin gyártmányú, hatfokozatú szerkezet

Ezek után már csak az lehet a kérdés, hogy a nagyobb, testesebb kombi hogyan viselkedik az úton? A rövid válasz: vezető- és utasbarát módon. A szűk egymást követő kanyarokat (sikánokat) és a hajtűkanyarokat kivéve nem érezni jelentős különbséget az ötajtós vezetéséhez képest. Az átlagosnál kisebb kormány forgatása ugyan nem nyújt akkora élményt, mint egy Mazda  3-asban, vagy egy Ford Focusban, de nem is teljesen szintetikus. Egészen jó.

Ehhez jön, hogy hosszabb tengelytávjával és nagyobb tömegével a Peugeot 308 SW rugózása egy kicsit még az ötajtósénál is kellemesebb. Ebből is látszik, hogy a kombi a jobb 308-as, ő az igazi Év Autója.

Mellette – Ellene
  • nagy csomagtartó
  • könnyű csomagtartó átalakítás
  • takarékos motorok
  • jó minőségű, csendes utastér
  • harmonikus úttartás-rugózás
  • kis belmagasság a hátsó ülés felett
  • automataváltó csak egy motorhoz
  • megszokást igénylő vezetői üléshelyzet
  • az érintőképernyőn egyes funkciók csak több lépésben érhetők el

Szerinted jó kombi lesz az új Peugeot 308 SW? Értékeld 1-től 10-ig
6 szavazat - átlag: 7.17 (10-ből)
Szerinted jó kombi lesz az új Peugeot 308 SW? Értékeld 1-től 10-ig