Mi ez?

Az Opel középkategóriásának aktualizált változata
Mit tud? Mindent, ami a kategóriától elvárható, plusz az OPC sportmodell
Mi az ára?
6,8 milliótól indul az árlista, ennyiért 1,8-as, fapados szívó benzines szedán jár
Kinek jó?  Aki okosan akar korszerű német középkategóriást venni, és nem gond neki a hátsó térkínálat szűkössége

Mainz város környékén, a könnyfakasztóan tiszta és rendezett tájban próbálhattuk ki a német autóipar legújabb középkategóriás modelljét, a felfrissített Opel Insigniát. Nagy meglepetés nem ért minket: olyan, mint volt, csak egy kicsit szebb.

Külső

Az új Insignia frissítése a sikeresebb ráncfelvarrások közül való, már ami a külsőt illeti. A markánsabb hűtőmaszk, a szélesebbre húzott hátsó krómcsík szélesebbnek és alacsonyabbnak mutatja az autót. Felesleges dizájnelemekkel nem giccsesítették el az elegánsan áramvonalas formát a németek, pár apróságon kívül (módosított ködlámpa-fészek, komplexebb formájú, immár LED-es hátsó lámpa) nem változtattak semmin.

580 ezer darab fogyott eddig az Insigniából. A frissítéssel jó ütemben lépett az Opel, az új Passat és Mondeo még várat magára

580 ezer darab fogyott eddig az Insigniából. A frissítéssel jó ütemben lépett az Opel, az új Passat és Mondeo még várat magára

15 felni, 12 szín közül választhat a megrendelő. A magunk részéről felhívnánk a figyelmet egy eddig nem tapasztalt, de igen látványos színre, erre a türkizmetálra itt fent. Már csak ezért megérte modellt frissíteni.

Belső

A beltérben sem egetverőek a változások első pillantásra: olyan opeles az egész. De nézzük csak meg jobban – bizony, gyakorlatilag a teljes műszerfal új. A középkonzolra részben érintőgombos, áttekinthetőbb klímavezérlés került. A dizájn ugyan kevésbé konzisztens, mint volt, némi amerikai igénytelenség lengi át a Cadillecekre, Chevrolet-kre is emlékeztető felületet, de mivel az eddigi Insigniák gomberdeje borzasztóan zűrzavaros, megtanulhatatlan volt, csak üdvözölni tudjuk a változást. Különösen, hogy a legnagyobb újdonságot egyáltalán nem is kell használni soha.

Az anyagminőség maradt majdnem-prémium, csak itt-ott futunk bele F-Astrákból is ismerős plasztikokba

Az anyagminőség maradt majdnem-prémium, csak itt-ott futunk bele F-Astrákból is ismerős plasztikokba

Az Opel ugyanis lenézően elvetette az autóipar leginkább bevált megoldásait az ember-gép kapcsolat, az úgynevezett HMI (Human-Machine Interface) terén. Tekerős-billegetős joystick helyett billegős touchpad került a váltókar mögé, aminek érintésérzékeny felületén még kézírásos karakterek bevitelére is nyílik lehetőség a navigáció vagy a telefon kezeléséhez. A cucc egy kicsit hasonlít a Lexus RXH hanyattegerére,  és persze láttunk már ilyen szövegbeviteli opciót az Audikon; el kell mondjam viszont, hogy így, ebben a kivitelezésben ez a navigációs eszköz – rettenetes.

A beltér legnagyobb újítása az érintésérzékeny, billegő beviteli egység, amellyel a menüben mászkálhatunk, betűket írhatunk be az ujjunkkal. Érdekes megoldás, de nagy szerencse, hogy hozzá se kell nyúlni soha, mert a nagy kijelző érintőképernyőként is használható

A beltér legnagyobb újítása az érintésérzékeny, billegő beviteli egység, amellyel a menüben mászkálhatunk, betűket írhatunk be az ujjunkkal. Érdekes megoldás, de nagy szerencse, hogy hozzá se kell nyúlni soha, mert a nagy kijelző érintőképernyőként is használható

A kurzor kiszámíthatatlanul ugrál az aktív területek között a képernyőn, a rajzolt betűkből pedig isten tudja, mikor mit értelmez a számítógép. De legalább van humora a masinának, nézzék csak:

Az Insigniának még humorérzéke is van. Tudják, hogyan értelmezte ezt az ábrát az új tapipados HMI?

Az Insigniának még humorérzéke is van. Tudják, hogyan értelmezte ezt az ábrát az új tapipados HMI?


U, azaz You, azaz Te, mondta angolul a rajzomra az Opel

U, azaz You, azaz Te, mondta angolul a rajzomra az Opel

Egy nagy szerencséje van az Insigniának, egyetlen zseniális húzás miatt nem fogják azt mondani az autós újságírók olvasóiknak világszerte, hogy bármi mást, csak ezt ne: tudniillik az új tapipados joystickot egyáltalán nem kell használni, soha.

A középkonzolon lévő nyolchüvelykes kijelző ugyanis érintőképernyős, így minden funkciót könnyen, gyorsan, intuitív módon elérhetünk a tapogatós vacak nélkül is.

És nem csak egy nyolc inches LCD van a kocsiban, hanem kettő. A műszeregyégben a sebességmérő mutatós számlapja egy digitális, szimulált kép csupán, mint a Jaguarokban manapság. A sebességmérőben pedig mindenféle üzenet optimális helyen, a vezető szeme előtt jeleníthető meg, és a navigáció utasításai is megjelennek középen, ahogy kell:

A nagy LCD-n a navigáció utasításai is megjeleníthetők a vezető orra előtt, ez jó

A nagy LCD-n a navigáció utasításai is megjeleníthetők a vezető orra előtt, ez jó

Természetesen megjelentek a faceliftes Insigniában az autóiparban szokásos korszerű extrák is. Felárért sávelhagyásra figyelmeztető jelzés, dugóban araszolásra is képes követőradaros tempomat, parkolóautomata is kérhető a kocsihoz. Mobiltelefonos netkapcsolat használatával számos online szolgáltatást használhatunk a fedélzeti elektronikán keresztül, az időjárás-előrejelzés megtekintésétől a netes rádiók vagy podcastok hallgatásáig.

Motorok

Az új Insignia motorválasztéka egy dízelből és négy turbós benzinmotorból áll – a sajtótájékoztatón nem reklámozták, de az árlista alapján a magyar piacon a kínálatban marad az 1,8 literes szívó benzinmotor is, 140 lóval.

Hatféle teljesítményszinten adják a kétliteres dízelt, a magyar 1,8 literes szívó alapmodell fel sem került a motorlistára a német bemutatón a turbómotorok közé

Hatféle teljesítményszinten adják a kétliteres dízelt, a magyar 1,8 literes szívó alapmodell fel sem került a motorlistára a német bemutatón a turbómotorok közé

A katalógusban elképesztő fogyasztásokat merészeltek megadni, a dízel szedán 3,7 és a kombi 3,9 literes fogyasztása kategóriaelső. Ha a valóságban ezt az értéket nem is igen lehet megközelíteni, a nagyon hosszú áttételezésű váltóval a dízel Insignia már eddig is kimondottan takarékos kocsi volt – különösen irgalmatlan tömegéhez képest.

Visszafogott gázpedál-kezeléssel a turbós benzinesek használata miatt sem kell talán elárverezni a házat. A szintén kategórialeső alaktényezővel (szedán: cW=0,25) különösen lakott területen kívül, egyenletes sebességnél lehet meglepően takarékos az új Insignia. A légellenállás csökkentésében segít az aktív zsalurendszer a hűtő előtt, sőt, még azt is kiszúrtuk, hogy az ötajtós karosszériáról eltűnt a hátsó ablaktörlő – bizonyára szintén az akadálymentes suhanás érdekében.

Az új Insignia már konfigurálható a Vezess autókeresőjében – ide kattintva bármelyik motorverzióról megtudhatja a műszaki adatokat, árakat!

Country Tourer

A fenti néven új modellváltozat is érkezett a facelifttel. A két centivel megemelt hasmagasságú, Haldex-kuplungos, hátul sperrdifivel felszerelt terepkombi a SUV-ok és crossoverek piacáról hódíthat vevőket a középkategóriás Opel számára.

Haldex-kuplungos 4x4, hátul részlegesen önzáró difi. Havas-sáros úton többet tud, mint gondolnánk. Legalábbis úgy gondoljuk: ilyen terep nem volt a tesztútvonalban

Haldex-kuplungos 4×4, hátul részlegesen önzáró difi. Havas-sáros úton többet tud, mint gondolnánk. Legalábbis úgy gondoljuk: ilyen terep nem volt a tesztútvonalban

Egy ekkora kombi, 4×4-gyel, pláne a jellegzetesen opeles, nagy tömeggel dízelmotorral az igazi. A kétliteres dízel 163 vagy 195 lovas verziója választható a Country Tourerbe. A bemutatón viszont nem ezeket, hanem a 250 lovas, kétliteres turbómotoros, benzines kivitelt próbálhattuk ki; tapasztalataink tehát főként benzinkút-tulajdonosok számára lehetnek relevánsak.

Megy, mint a barom, erős, nyomatékos, ezzel nincs baj. Baj van viszont a kasztni stabilitásával. Nagy sebességnél hirtelen kormánymozdulatra villámgyors megdőléssel reagál a karosszéria. Az Autobahnon 170-180 körül ez kifejezetten ijesztő tudott lenni, minden sávváltás egy apró infarktus a vezető, de főleg a tehetetlen utasok számára.

250 lóerős, kétliteres benzines turbóval vagy a dízelmotor 163 illetve 195 lóerős verziójával rendelhető a Country Tourer

250 lóerős, kétliteres benzines turbóval vagy a dízelmotor 163 illetve 195 lóerős verziójával rendelhető a Country Tourer

Rossz úton, városi vagy országúti tempónál viszont lágyan, finoman simítja el az úthibákat a futómű, tehát Magyarországra az Insignia e spéci kivitele kifejezetten ajánlott! Ha valaki vontatásra keres 4×4-es Opelt, bizonyára örül majd a vontatmányt is stabilizáló programmal kiegészített ESP-nek.

OPC

Egy negyedórás hegyi fordulóra az OPC változatot, a gyári tuningrészleg (Opel Performance Center) által finomhangolt V6-os turbót is elvihettük. Az autó maradt 325 lóerős, a Haldex-kuplungos összkerékhajtás is a régi, de a hátsó futómű elemeinek 60%-át kicserélték, az ESP-t áthangolták. A szedán 270, a kombi 265 km/h végsebességre képes. 6 másodperc kell a szedánnak, 6,3 a kombinak a 0-100-hoz.

Tapipaddal támad az új Opel Insignia 11

A tesztúton kiderült: az OPC Insignia semmit nem változott. Ugyanaz a nagy, nehéz, megfontolt, de nagyon erős autó, ami volt. Teljesítményét, határait csak komoly versenypályákon lehet biztonsággal megtapasztalni, kell a hungaroringes aszfaltszélesség kanyarban, hogy átlagos képességű ember tényleg el merje ereszteni a kocsit. Ami nagyon nem tetszett: lehetetlenül furcsán viselkedett a Brembo fékrendszere. Kanyar előtt hiába nyomtam teljes erőből a pedált, nem volt hajlandó blokkolásig emelni a féknyomást – aztán egyszerre csak megadja magát, és érezhetően nem a lábamnak, hanem az elektronikának engedelmeskedve teljes erővel kezd fékezni a rendszer. Fura.

Tapipaddal támad az új Opel Insignia 12

A beltér változásai az OPc-be is beszivárogtak. A köridő-mérő stopper megmaradt, de immár a felárért rendelhető LCD-s műszerfalra lehívhatók olyan spéci adatok is, mint az olajnyomás, az olajhőmérséklet, az akkufeszültség, a fojtószelep-állás, a fékteljesítmény és a centrifugális erő.

Ár

6,8 millióról indul az autó, ez a német bemutatón meg sem említett, de a gyarmati piacokra még jó 1,8 literes, szívó benzines, 140 lóerős motorral szerelt szedán alapára. Az Opel azonban nem is az induló árat hangsúlyozza fő vonzerőként, hanem a flottavásárlókat és a racionálisan döntő magánvevőket győzködi azzal, hogy TCÓ-ban, összesített fenntartási költségben (Total Cost of Ownership) szerintük verhetetlen a kategóriában a nagy Opel.

Kifelejtették a konkurensek közül a legveszélyesebbet, a meglepően sikeres új Mazda 6-ot. Véletlen?

Kifelejtették a konkurensek közül a legveszélyesebbet, a meglepően sikeres új Mazda 6-ot. Véletlen?

A sajtóanyagból azt is megtudhattuk, ki veszi majd az új Insigniát és milyen konkurenseket tekint fő ellenfélnek a márka: “ A fő csoportot a haladó szellemű és a korszerű technika iránt érdeklődő 35 és 55 év közötti férfiak képviselik. Teljesítményorientáltak, hangsúlyt helyeznek a sportos designra, ugyanakkor környezettudatosak. Fontos nekik a jó ár-érték arány. Kategóriájának leginkább innovatív járműveként tehát óriási az új Insignia vevőhódító potenciálja. Az új Insignia közvetlen vetélytársai a VW Passat, a Ford Mondeo, a Skoda Octavia és a Peugeot 508. Konkurense lehet még az Audi A4, a 3-as BMW és a Mercedes C-osztály.

C Klasse, 3-as BMW? Az igen! De talán még ennél a konkurens-listánál is többet mond, hogy kit felejtett el megemlíteni az Opel: hol az új Mazda 6? Lehet, hogy nem véletlenül feledkeztek meg Rüsselsheimben az európai piacokon igen jól teljesítő japán középkategóriásról? A magyar piacon mindenesetre augusztusban tarolt a Mazda 6 a szegmensben. Az elaggott, modellváltás előtt álló Mondeóval és Passattal szemben jókor jött ki a friss, modern Insignia – a szintén szép, elegáns, stílusos Mazda 6 viszont komoly ellenfele lehet.

Mellette – Ellene
  • Szép, elegáns külső
  • Igényes kimunkálású belső
  • Takarékos dízel
  • Komoly terepképesség a Country Tourerben
  • Szűk tér hátul
  • Vadiúj, piaci tapasztalatok híján még rizikós turbós benzinmotorok
  • Nem igazán sportos az OPC
  • Átütő műszaki innovációk hiánya

Mennyire tetszik a faceliftes Insignia?
10 szavazat - átlag: 9.20 (10-ből)
Mennyire tetszik a faceliftes Insignia?