Manapság inkább a vezetőtámogató rendszerektől és más vívmányoktól menő egy új autó, adaptív futómű, éjjellátó, sávtartó, távolságtartó, vészfékező rendszerek segíti az autózást. Ám sokak számára elérhetetlenek ezek a kiegészítők, viszont ők is vennének új autót. A Peugeot készített egy kocsit az egészen hagyományos elvárások szerint.

A középre helyezett ablakemelő gombokkal is lehet spórolni, vezetéket, kapcsolót
A középre helyezett ablakemelő gombokkal is lehet spórolni, vezetéket, kapcsolót

Népautó a Peugeot-tól

A középre helyezett ablakemelő gombokkal is lehet spórolni, vezetéket, kapcsolót
Alapesetben 506 literes a csomagtartó, amely a 1/3 - 2/3 arányban osztott hátsó üléstámla ledöntősével akár 1352 literre bővíthető
Felmérésekből kiderült, egyes országokban sofőrös autóként használják majd az új Peugeot-t, ezért különösen fontos, hogy hátul jól kinyújthassa a lábát az ember.
A fejlődő piacokon nagy igény van az eleganciát sugalló szedánokra
Egyszerű praktikus a műszerfal
Beck András kolléga (Metropol) 184 centis magasságával kényelmesen elfér a magának beállított vezetőülés mögött, egy kis doboz jelzi mennyi hely is van még a térdénél
Fejtámla helyett két púp van, amelyek csak az alacsonyabbak esetében jelentenek védelemet
A világ legnagyobb darabszámban gyártott dízelmotorja kerül az autóba, itt 72 lóerős teljesítménnyel és 230 Nm nyomatékkal szerepel. Takarékos és kellően dinamikus
Az első ajtókban komoly méretű zsebeket alakítottak ki, a félliteres palack szinte elveszik benne
Különleges részlet a karosszéria ívét követő betét a lámpában
Az egyszerű anyagokat a szép betétek ellensúlyozzák
Az egyszerű felépítés a dinamikánál előnyt jelenik meg, hiszen a háromhengeres motorral csupán 980 kilót nyom, de az 1,6-os motorral is csak 110 kilóval nehezebb
Bár több mint 500 literes a csomagtartó, nem hat ormótlannak a puttony
Decembertől hárommillió forint alatti áron érkezik a Peugeot 301
Bár a futóművet a rossz utak leküzdése és a komfort érdekében lágyra hangolták, a vezethetőség nem veszett ki az autóból
Az alapfelszereltségben csak rádió előkészítés szerepel, de lelérhetőMp3 kompatibilis hifi is, akár USB bemenettel, az iPod kompatibilitással, amely Bluetooth kihangosítóként is használható
A kormány mérete jó, bár csak függőleges irányban állítható, a helyzete jól beállítható
Sárvédőbetétek óvják a motorházat a szennyeződéstől és a kavicsfelverődéstől. Az utastér pormentességéről viszont dupla gumikéder alkalmazása gondoskodik, de ez javítja a zajszigetelést is
A csomagtartó az utastérből, vagy a távirányító gombjával nyitható
2,65 méteres tengelytávolsága a kategória legnagyobbja
A nagyon hideg országokba fűthető alsó szegélyű szélvédővel szállítják az autót, hogy kiolvadjon az odafagyott ablaktörlő lapát, nálunk ez extra, ahogy az ülésfűtés is
A tetőkárpit anyaga jelzi, hogy spóroltak rajta, mint ahogy a kapaszkodó hiánya is
Csak látványra nyújt többet az elektronikus klíma a manuálisánál, nincs automata fokozat, vagy hőfok kijelzés
Sok országban nem száll ki az autós tankoláskor, ezért alapfelszerelés a tanksapka-fedél távnyitója: egy kis kar a padlón, a vezetőülésnél
Nem érezni a négyhengeres motor erejét,
Az 1,6-os motorhoz tartozó váltó pont olyan,mint a motor, jól teszi a dolgát, de igazából semmilyen, unalmas
Nem épp olcsó autó benyomását kelti
Az ülések kényelmesek, tömésük puha, oldaltartásukat nem a támaszrész nagysága, hanem a szivacs lágysága  korlátozza
Világos belsővel különösen vonzó az autó
A háromhengeres motor jó darab, pörgős és élénk, a teljesítmény persze visszafogott
A trópusi országok autózási szokásait figyelembe véve került be az autóba az 'AC Max' gomb, amely egyetlen gombnyomásra hívja elő a klímaberendezés csúcsteljesítményét,
Hiányzik a biztonsági öv magasságának állíthatósága
Az első futómű MacPherson rendszerű, a hátsó csatolt lengőkaros - ilyen van többek között a Peugeot 208, 308 modellekben is
Az egyszerűbb modellekről hiányzik az ajtóról a képen látható (fekete) kapaszkodó, csak egy kis behúzó van
A négyfokozatú automata váltó nem mai kor szülötte, szerencsére az utolsó fokozat elég hosszú
A 208-assal megegyező gyártási minőséget ígér a Peugeot. Hozzánk Spanyolországból érkezik az autó, de Kínában is gyártják majd.
Fotó megosztása:
A fejlődő piacokon nagy igény van az eleganciát sugalló szedánokra

A fejlődő piacokon nagy igény van az eleganciát sugalló szedánokra

A fejlődő piacokon nagy igény van az eleganciát sugalló szedánokra

 

 

A Peugeot-nál nagy hagyománya van a lépcsős hátú modelleknek, olyan típusok arattak nagy sikert, mint a 404, 504, 405, 406, míg kompakt mérettel a 305 illetve a 306 is emlékezetes autó volt. Eddig nagyjából 70 millió szedánt adott el a francia gyártó. Jelenleg viszont csupán az 508 szerepel a márka kínálatában klasszikus formájú modellként (egyes piacokon 408, illetve 308 szedán is van). Most elkészült azonban a 301, amelyet Törökországban próbálhattunk ki.  

A 301 a fejlődő országok autója, új piacokat akar vele meghódítani a Peugeot. Potenciál akad. Kelet-Európában a B és C szegmensben eladott autók között a szedánok aránya eléri az 50 százalékot, de Afrikában is 48 %, Közép-Amerikában 55 %, Ázsiában 64 % a részesedésük. Várhatóan ezek lesznek az új modell fő piacai. A Peugeot felmérése szerint ha Ön férfi, 35-45 év közötti, van családja és egy autóra futja, akkor ilyen kocsit szeretne. 

Új autó – új név

A 301 megjelenésével párhuzamosan új névstruktúrát is kialakít a Peugeot. Továbbra is minden modell esetében 0 (vagy 00) szerepel középen, ahogy azt az 1929-es 201 modellel bevezette a márka. Az első szám a szegmens szimbóluma, azt mutatja, hogy mekkora az autó.

Ezentúl viszont csak 1-esre vagy 8-asra végződnek majd a modellek és elnevezésük nem változik a típus megújításakor. Vagyis a 206, 207, 208 után nem lesz 209, marad a 208. A már ismert modellek megújuláskor 8-asra végződő számot kapnak, így lesz a 807-es utódja a 808, a 107-esé a 108. Ugyanakkor az új piacok meghódítására szánt modelleknél 1-es a végződés, így született meg 301.

A Partner, Expert és RCZ modellek, amelyeket eddig sem számmal jelöltek, megtartják nevüket.

Decembertől hárommillió forint alatti áron érkezik a Peugeot 301

Decembertől hárommillió forint alatti áron érkezik a Peugeot 301

Olcsó autót a tömegeknek

Az említett országok említett vevői viszont nem tudják megvenni a drága trendi dolgokat, jó áron akarnak új autót, tágas utastérrel és csomagtartóval. Hivatalosan: “megfizethető, ugyanakkor bizonyos státuszt képviselő szedánra vágynak”.

Beck András kolléga (Metropol) 184 centis magasságával kényelmesen elfér a magának beállított vezetőülés mögött, egy kis doboz jelzi mennyi hely is van még a térdénél

Beck András kolléga (Metropol) 184 centis magasságával kényelmesen elfér a magának beállított vezetőülés mögött, egy kis doboz jelzi mennyi hely is van még a térdénél

Beck András kolléga (Metropol) 184 centis magasságával kényelmesen elfér a magának beállított vezetőülés mögött, egy kis doboz jelzi mennyi hely is van még a térdénél

 

 

A 301 nem is a látvánnyal csábít. Egyszerű szedánforma, de azért a Peugeot nem a Peugeot lenne, ha nem dobtak volna be egy kis stílust, így a fényszórók és a hátsó lámpák is ellépnek a visszafogottságtól. Az összkép kissé unalmas, de barátságos.

Az autó a 208-aséval azonos padlólemezre épül, de a tengelytávot 2,65 méterre növelték, ami a kategória legnagyobb értéke. Ebből már sejthető, hogy tágas az utastér, de csak beülve adja vissza, hogy mennyire. 180 centi magas sofőr mögött úgy ülhet egy ugyanilyen magas utas, hogy közben a térde és az első ülés támlája között még bő tíz centi marad. A lábhely kategóriaelső. Mivel az autó szélesebb belül a konkurenciánál, a tér oldalirányban sem szűkös.

A teljes hosszát tekintve 4,44 méteres 301 csomagtartójával sem vall szégyent. A Peugeot által erőltetett, folyadéktöltéses mérés szerint 640 literes, míg az általánosan használt VDA szabvány szerint 509 literes, amivel a legjobbak egyike. Persze a hagyományos, belógó zsanérok rontanak a helyzeten, de az egyes változatokhoz elérhető dönthető hátsó üléssel bővíthető a hely.

2,65 méteres tengelytávolsága a kategória legnagyobbja

2,65 méteres tengelytávolsága a kategória legnagyobbja

Nem fapados, puritán

A külsőhöz hasonlóan az utastér is visszafogott. Látványra szép az autó belseje, a kormány fogása jó, a középkonzol esztétikus, az ülések franciásan puhább tömésűek, jól formázottak. A jobban felszerelt modellekben több a díszítés, ami fokozza az eleganciát, sőt nemcsak fekete, de világos belső is választható, amivel már igazán mutatós a kocsi.

Világos belsővel különösen vonzó az autó

Világos belsővel különösen vonzó az autó

Világos belsővel különösen vonzó az autó

 

 

A spórolás műszerfal és tetőkárpit anyagain érezhető, de csak tapintásra. Amire érdemes költeni, az a bőrborítású kormány, mert ezen a ponton egyébként minden nap konfrontálódunk az olcsósítással.

A jobb ár elérése érdekében elhagyták az övmagasság állítását és a kapaszkodókat az első üléseknél. Az elektromos ablakemelők gombjai középre kerültek, így kevesebb kell belőlük. Az azonban biztonsági aggályokat is felvet, hogy a hátsó üléseknél nincs fejtámla, csupán két kisebb púp az ülések folytatásaként. A középső utasnak még ennyi sem jut. Ez annak fényében igazán meglepő, hogy a menetstabilizáló, illetve négy légzsák is a szériafelszereltség része.

 Műszaki adatok
  1,6 HDi
 1,2 VTi  1,6 VTi  1,6 VTi aut.
 Lökettérfogat:  1560cm3  1199cm3  1587cm3  1587cm3
 Telj./ford.:  92LE/4000  72LE/5500  115LE/6050  115LE/6050
 Nyom./ford:  230Nm/1750  110Nm/3000 150Nm/4000  150Nm/4000
 Gyors.:  11,1s (12,4s)  14,2s (15,9s)  9,4s (10,3s)  10,8s (11,8s)
 Max. seb.:  180 km/h  160 km/h  188 km/h  188 km/h
 Átl. fogy.:  4,1 (4,3) l  5,2 (5,3)l  6,4 (6,5) l  7,1 (7,3)l

Az alapadatok 185/65 R15 abronccsal, a zárójelben lévők 195/55 R16 abronccsal értendők.

Motor, váltó, fék a 208-tól

Háromféle motorral készül a 301, közülük kettő benzines, egy dízel. A nemrég tesztelt 208 után a 301 az első modell, amelyben megjelenik az új 1,2 literes motor. A háromhengeres benzines motoron érezhető, hogy friss fejlesztés, jól veszi a fordulatot, élénken reagál, van vezetési élmény. Viszont nyomatékszegénysége miatt folyamatos váltásokra szorul a dinamikus vezetéshez és a hegymenet sem a legjobb barátja.

A háromhengeres motor jó darab, pörgős és élénk, a teljesítmény persze visszafogott

A háromhengeres motor jó darab, pörgős és élénk, a teljesítmény persze visszafogott

A háromhengeres motor jó darab, pörgős és élénk, a teljesítmény persze visszafogott

 

 

Az 1,6-os benzinmotor pont az ellenkezője. Teljesen szürke, élettelennek tűnő motor, érzésre nem, de a valóságban sokkal jobban megy. A 9,4 másodperces sprintidő jónak számít ilyen konfigurációban, kár, hogy ezt az autóban nem érezni. Viszont a legtöbb helyzetben elegendő erő áll rendelkezésre. Ez a motor elérhető négyfokozatú automatával is. Nem kell vele kapcsolgatni, de a mai automata váltókkal összevetve ez egy régi darab.

A dízelmotor adja a legjobb kompromisszumot, 230 Nm-s nyomatéka könnyedén mozgatja a mindössze 1090 kilós karosszériát és persze ez fogyaszt a legkevesebbet is. Amikor a takarékosságra törekedve hajtottunk, öt liter alatti fogyasztást mért a számítógép, míg a hegymenetben, erősebb szerpentinen 6,5 literes átlagot mutatott. Ráadásul ehhez a motorhoz jár a legjobb kézi váltó, sokkal határozottabb, mint a benzineseké.

Valamennyi változat futóművét és kerekeit kimondottan rossz útra méretezték, amit próbára is tettünk a magyar harmadrendű utakhoz mérhető török szakaszokon. Az átlagosnál kissé magasabban van a karosszéria, ami segít, hogy ne verjük oda az alját, a komfortosra hangolt rugózás pedig segít átjutni a kátyúkon. Kényelmes autó, mindez azonban nem megy teljesen a vezetési élmény rovására, a kormányzás is elég precíz, bár kissé túlszervózott. Rásegítése sebességfüggő, ami megkönnyíti a parkolást, de a kocsi fordulóköre lehetne kisebb.

Mennyi az annyi?

Természetesen az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen áron lehet hozzájutni az autóhoz. A Peugeot 301 értékesítése decemberben kezdődik Magyarországon, egyelőre a hazai importőr még tárgyalásokat folytat a gyárral az árakról. A tervek szerint azonban szeretnék hárommillió forint alatti indulóárral bevezetni a piacra a kocsit, de nem 2,99 millióra kell gondolni. Mint megtudtuk, ennél jelentősebb eltérést szeretnének elérni.

A 208-assal megegyező gyártási minőséget ígér a Peugeot. Hozzánk Spanyolországból érkezik az autó, de Kínában is gyártják majd.

A 208-assal megegyező gyártási minőséget ígér a Peugeot. Hozzánk Spanyolországból érkezik az autó, de Kínában is gyártják majd.

A 208-assal megegyező gyártási minőséget ígér a Peugeot. Hozzánk Spanyolországból érkezik az autó, de Kínában is gyártják majd.

 

 

Erre szükség is lehet, hiszen az ellenfelek is hasonló árképzéssel dolgoznak. Amellett, hogy természetesen Citroën márkajelzéssel is bemutatkozik a kocsi, a Chevrolet Aveo és a Fiat Linea lehetnek a fő ellenfelei. A Renault Thalia eltűnik a piacról, de a szintén olcsó és megszépült Logan illetve a drágább Škoda Rapid vevői is elcsábulhatnak.

Az autó alapfelszereltségében menetstabilizáló rendszer, blokkolásgátló, négy légzsák, állítható magasságú szervokormány, állítható magasságú vezetőülés, fedélzeti számítógép, elektromos ablakemelő is szerepel. Ha valaki áldoz rá, sokat javíthat a kényelmen, hiszen tolatóradar, tempomat, ülésfűtés és más több extra is is elérhető.

Konkurenciaharc

 
  Peugeot 301 1,2 72 LE
 Fiat Linea 1,4 77 LE  Chevrolet Aveo 1,2 70 LE  Škoda Rapid 1,2 75 LE
 Hossz./szél.  4442/1785mm  4560/1730mm 4399/1735mm  4483/1706mm
 Tengelytáv. 2652 mm  2603 mm  2525 mm  2602 mm
 Csomagtartó  506 l  500 l 502 l  550 l
 Listaár, Ft  <3 000  3 470 000  3 150 000  3 199 000
 Akciós ár, Ft ? 3 060 000  2 860 000  –

A Peugeot 301 jó kompromisszumnak tűnik, hiszen nem mutatja olcsónak magát, inkább a nem feltétlenül szükséges megoldásokon spórolt a gyár, mint az alapvető technikán. Vezethető, barátságos autó, tágas belsővel és kissé szürke körítéssel.