Manapság inkább a vezetőtámogató rendszerektől és más vívmányoktól menő egy új autó, adaptív futómű, éjjellátó, sávtartó, távolságtartó, vészfékező rendszerek segíti az autózást. Ám sokak számára elérhetetlenek ezek a kiegészítők, viszont ők is vennének új autót. A Peugeot készített egy kocsit az egészen hagyományos elvárások szerint.

A fejlődő piacokon nagy igény van az eleganciát sugalló szedánokra

A fejlődő piacokon nagy igény van az eleganciát sugalló szedánokra

A fejlődő piacokon nagy igény van az eleganciát sugalló szedánokra


A Peugeot-nál nagy hagyománya van a lépcsős hátú modelleknek, olyan típusok arattak nagy sikert, mint a 404, 504, 405, 406, míg kompakt mérettel a 305 illetve a 306 is emlékezetes autó volt. Eddig nagyjából 70 millió szedánt adott el a francia gyártó. Jelenleg viszont csupán az 508 szerepel a márka kínálatában klasszikus formájú modellként (egyes piacokon 408, illetve 308 szedán is van). Most elkészült azonban a 301, amelyet Törökországban próbálhattunk ki.  

A 301 a fejlődő országok autója, új piacokat akar vele meghódítani a Peugeot. Potenciál akad. Kelet-Európában a B és C szegmensben eladott autók között a szedánok aránya eléri az 50 százalékot, de Afrikában is 48 %, Közép-Amerikában 55 %, Ázsiában 64 % a részesedésük. Várhatóan ezek lesznek az új modell fő piacai. A Peugeot felmérése szerint ha Ön férfi, 35-45 év közötti, van családja és egy autóra futja, akkor ilyen kocsit szeretne. 

Új autó – új név

A 301 megjelenésével párhuzamosan új névstruktúrát is kialakít a Peugeot. Továbbra is minden modell esetében 0 (vagy 00) szerepel középen, ahogy azt az 1929-es 201 modellel bevezette a márka. Az első szám a szegmens szimbóluma, azt mutatja, hogy mekkora az autó.

Ezentúl viszont csak 1-esre vagy 8-asra végződnek majd a modellek és elnevezésük nem változik a típus megújításakor. Vagyis a 206, 207, 208 után nem lesz 209, marad a 208. A már ismert modellek megújuláskor 8-asra végződő számot kapnak, így lesz a 807-es utódja a 808, a 107-esé a 108. Ugyanakkor az új piacok meghódítására szánt modelleknél 1-es a végződés, így született meg 301.

A Partner, Expert és RCZ modellek, amelyeket eddig sem számmal jelöltek, megtartják nevüket.

Decembertől hárommillió forint alatti áron érkezik a Peugeot 301

Decembertől hárommillió forint alatti áron érkezik a Peugeot 301

Olcsó autót a tömegeknek

Az említett országok említett vevői viszont nem tudják megvenni a drága trendi dolgokat, jó áron akarnak új autót, tágas utastérrel és csomagtartóval. Hivatalosan: “megfizethető, ugyanakkor bizonyos státuszt képviselő szedánra vágynak”.

Beck András kolléga (Metropol) 184 centis magasságával kényelmesen elfér a magának beállított vezetőülés mögött, egy kis doboz jelzi mennyi hely is van még a térdénél

Beck András kolléga (Metropol) 184 centis magasságával kényelmesen elfér a magának beállított vezetőülés mögött, egy kis doboz jelzi mennyi hely is van még a térdénél

Beck András kolléga (Metropol) 184 centis magasságával kényelmesen elfér a magának beállított vezetőülés mögött, egy kis doboz jelzi mennyi hely is van még a térdénél


A 301 nem is a látvánnyal csábít. Egyszerű szedánforma, de azért a Peugeot nem a Peugeot lenne, ha nem dobtak volna be egy kis stílust, így a fényszórók és a hátsó lámpák is ellépnek a visszafogottságtól. Az összkép kissé unalmas, de barátságos.

Az autó a 208-aséval azonos padlólemezre épül, de a tengelytávot 2,65 méterre növelték, ami a kategória legnagyobb értéke. Ebből már sejthető, hogy tágas az utastér, de csak beülve adja vissza, hogy mennyire. 180 centi magas sofőr mögött úgy ülhet egy ugyanilyen magas utas, hogy közben a térde és az első ülés támlája között még bő tíz centi marad. A lábhely kategóriaelső. Mivel az autó szélesebb belül a konkurenciánál, a tér oldalirányban sem szűkös.

A teljes hosszát tekintve 4,44 méteres 301 csomagtartójával sem vall szégyent. A Peugeot által erőltetett, folyadéktöltéses mérés szerint 640 literes, míg az általánosan használt VDA szabvány szerint 509 literes, amivel a legjobbak egyike. Persze a hagyományos, belógó zsanérok rontanak a helyzeten, de az egyes változatokhoz elérhető dönthető hátsó üléssel bővíthető a hely.

2,65 méteres tengelytávolsága a kategória legnagyobbja

2,65 méteres tengelytávolsága a kategória legnagyobbja

Nem fapados, puritán

A külsőhöz hasonlóan az utastér is visszafogott. Látványra szép az autó belseje, a kormány fogása jó, a középkonzol esztétikus, az ülések franciásan puhább tömésűek, jól formázottak. A jobban felszerelt modellekben több a díszítés, ami fokozza az eleganciát, sőt nemcsak fekete, de világos belső is választható, amivel már igazán mutatós a kocsi.

Világos belsővel különösen vonzó az autó

Világos belsővel különösen vonzó az autó

Világos belsővel különösen vonzó az autó


A spórolás műszerfal és tetőkárpit anyagain érezhető, de csak tapintásra. Amire érdemes költeni, az a bőrborítású kormány, mert ezen a ponton egyébként minden nap konfrontálódunk az olcsósítással.

A jobb ár elérése érdekében elhagyták az övmagasság állítását és a kapaszkodókat az első üléseknél. Az elektromos ablakemelők gombjai középre kerültek, így kevesebb kell belőlük. Az azonban biztonsági aggályokat is felvet, hogy a hátsó üléseknél nincs fejtámla, csupán két kisebb púp az ülések folytatásaként. A középső utasnak még ennyi sem jut. Ez annak fényében igazán meglepő, hogy a menetstabilizáló, illetve négy légzsák is a szériafelszereltség része.

 Műszaki adatok
  1,6 HDi
 1,2 VTi 1,6 VTi 1,6 VTi aut.
 Lökettérfogat: 1560cm3 1199cm3 1587cm3 1587cm3
 Telj./ford.: 92LE/4000 72LE/5500 115LE/6050 115LE/6050
 Nyom./ford: 230Nm/1750 110Nm/3000150Nm/4000 150Nm/4000
 Gyors.: 11,1s (12,4s) 14,2s (15,9s) 9,4s (10,3s) 10,8s (11,8s)
 Max. seb.: 180 km/h 160 km/h 188 km/h 188 km/h
 Átl. fogy.: 4,1 (4,3) l 5,2 (5,3)l 6,4 (6,5) l 7,1 (7,3)l

Az alapadatok 185/65 R15 abronccsal, a zárójelben lévők 195/55 R16 abronccsal értendők.

Motor, váltó, fék a 208-tól

Háromféle motorral készül a 301, közülük kettő benzines, egy dízel. A nemrég tesztelt 208 után a 301 az első modell, amelyben megjelenik az új 1,2 literes motor. A háromhengeres benzines motoron érezhető, hogy friss fejlesztés, jól veszi a fordulatot, élénken reagál, van vezetési élmény. Viszont nyomatékszegénysége miatt folyamatos váltásokra szorul a dinamikus vezetéshez és a hegymenet sem a legjobb barátja.

A háromhengeres motor jó darab, pörgős és élénk, a teljesítmény persze visszafogott

A háromhengeres motor jó darab, pörgős és élénk, a teljesítmény persze visszafogott

A háromhengeres motor jó darab, pörgős és élénk, a teljesítmény persze visszafogott


Az 1,6-os benzinmotor pont az ellenkezője. Teljesen szürke, élettelennek tűnő motor, érzésre nem, de a valóságban sokkal jobban megy. A 9,4 másodperces sprintidő jónak számít ilyen konfigurációban, kár, hogy ezt az autóban nem érezni. Viszont a legtöbb helyzetben elegendő erő áll rendelkezésre. Ez a motor elérhető négyfokozatú automatával is. Nem kell vele kapcsolgatni, de a mai automata váltókkal összevetve ez egy régi darab.

A dízelmotor adja a legjobb kompromisszumot, 230 Nm-s nyomatéka könnyedén mozgatja a mindössze 1090 kilós karosszériát és persze ez fogyaszt a legkevesebbet is. Amikor a takarékosságra törekedve hajtottunk, öt liter alatti fogyasztást mért a számítógép, míg a hegymenetben, erősebb szerpentinen 6,5 literes átlagot mutatott. Ráadásul ehhez a motorhoz jár a legjobb kézi váltó, sokkal határozottabb, mint a benzineseké.

Valamennyi változat futóművét és kerekeit kimondottan rossz útra méretezték, amit próbára is tettünk a magyar harmadrendű utakhoz mérhető török szakaszokon. Az átlagosnál kissé magasabban van a karosszéria, ami segít, hogy ne verjük oda az alját, a komfortosra hangolt rugózás pedig segít átjutni a kátyúkon. Kényelmes autó, mindez azonban nem megy teljesen a vezetési élmény rovására, a kormányzás is elég precíz, bár kissé túlszervózott. Rásegítése sebességfüggő, ami megkönnyíti a parkolást, de a kocsi fordulóköre lehetne kisebb.

Mennyi az annyi?

Természetesen az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen áron lehet hozzájutni az autóhoz. A Peugeot 301 értékesítése decemberben kezdődik Magyarországon, egyelőre a hazai importőr még tárgyalásokat folytat a gyárral az árakról. A tervek szerint azonban szeretnék hárommillió forint alatti indulóárral bevezetni a piacra a kocsit, de nem 2,99 millióra kell gondolni. Mint megtudtuk, ennél jelentősebb eltérést szeretnének elérni.

A 208-assal megegyező gyártási minőséget ígér a Peugeot. Hozzánk Spanyolországból érkezik az autó, de Kínában is gyártják majd.

A 208-assal megegyező gyártási minőséget ígér a Peugeot. Hozzánk Spanyolországból érkezik az autó, de Kínában is gyártják majd.

A 208-assal megegyező gyártási minőséget ígér a Peugeot. Hozzánk Spanyolországból érkezik az autó, de Kínában is gyártják majd.


Erre szükség is lehet, hiszen az ellenfelek is hasonló árképzéssel dolgoznak. Amellett, hogy természetesen Citroën márkajelzéssel is bemutatkozik a kocsi, a Chevrolet Aveo és a Fiat Linea lehetnek a fő ellenfelei. A Renault Thalia eltűnik a piacról, de a szintén olcsó és megszépült Logan illetve a drágább Škoda Rapid vevői is elcsábulhatnak.

Az autó alapfelszereltségében menetstabilizáló rendszer, blokkolásgátló, négy légzsák, állítható magasságú szervokormány, állítható magasságú vezetőülés, fedélzeti számítógép, elektromos ablakemelő is szerepel. Ha valaki áldoz rá, sokat javíthat a kényelmen, hiszen tolatóradar, tempomat, ülésfűtés és más több extra is is elérhető.

Konkurenciaharc

 
  Peugeot 301 1,2 72 LE
 Fiat Linea 1,4 77 LE Chevrolet Aveo 1,2 70 LE Škoda Rapid 1,2 75 LE
 Hossz./szél. 4442/1785mm 4560/1730mm 4399/1735mm  4483/1706mm
 Tengelytáv.2652 mm 2603 mm 2525 mm 2602 mm
 Csomagtartó 506 l 500 l502 l 550 l
 Listaár, Ft  3 470 000  3 150 000 3 199 000
 Akciós ár, Ft?3 060 000 2 860 000 –

A Peugeot 301 jó kompromisszumnak tűnik, hiszen nem mutatja olcsónak magát, inkább a nem feltétlenül szükséges megoldásokon spórolt a gyár, mint az alapvető technikán. Vezethető, barátságos autó, tágas belsővel és kissé szürke körítéssel.