Sokszor érzem magam meg nem értett messiásnak manapság. Nem tehetek róla, de folyton azt susogják a Hangok a fülembe, hogy az olajkorszaknak vége, hogy a legmodernebb, legerősebb, legjobb részecskeszűrővel felszerelt, legtakarékosabb belsőégésű motoros autók is – gőzmozdonyok. Már itt a jövő, a hidrogénnel hajtott, és/vagy elektromos üzemű autók, csak a jól bejáratott, kőolajjal gazdagon kent lendület és a technológiai, infrastrukturális fejlesztések anyagi korlátai tartják vissza a mobilitási forradalom végső kibontakozását.

A kis fedél alá csordogálhat a 230 volt, maximum 12 amperrel

A kis fedél alá csordogálhat a 230 volt, maximum 12 amperrel

A kis fedél alá csordogálhat a 230 volt, maximum 12 amperrel


Én bizony tökéletesen hiszek ezeknek a sugallatoknak, de a legtöbben nem így vannak vele. Őket segít most egy kicsit tovább löknöm a megvilágosodás felé a konnektorról is tölthető Toyota Prius, amit egy korábbi rövid menetpróba után most egy héten át próbálgathattam, bő 600 kilométer erejéig.

Két tanksapka egy Priuson

Konnektoros hibrid: hát igen, úgy néz ki, bizonyos köztes létformákon keresztül zajlik le ez a gépi evolúció a teljesen tiszta autózás felé. A General Motors például hatótáv-növelő benzinmotorral ellátott, de alapvetően villanyautónak tervezett kocsikkal próbálkozik, a Toyota pedig meglévő hibridmodelljét alakította át egy kicsit, hogy az eddiginél többet és gyorsabban tudjon tisztán villannyal menni.

A kabinban minden a széria Priusé, csak egy hiányzó EV gomb és az utasülés alatti töltőelektronika adhat okot gyanúra

A kabinban minden a széria Priusé, csak egy hiányzó EV gomb és az utasülés alatti töltőelektronika adhat okot gyanúra

A sima, 2009 óta gyártott Prius nikkel-metálhidrid akkumulátorát ebben a kocsiban egy 5,2 kWh kapacitású lítium-ionra cserélték, amivel nagyjából húsz benzinmentes kilométerre lesz képes a kocsi. Az akkuhoz csatlakozó töltésvezérlő elektronikát az első utasülés alá építették be, a konnektorfedél pedig a bal első kerék mögött kapott helyet. A csomagtérben elveszett jó pár liter, de a hátsó üléstámlák dönthetők maradtak.
3,3 liter százon, napi 110 kilométer ingázással, kétszeri töltéssel

3,3 liter százon, napi 110 kilométer ingázással, kétszeri töltéssel

3,3 liter százon, napi 110 kilométer ingázással, kétszeri töltéssel


A japán mérnökök és menedzserek rendkívüli előrelátását remekül jelzi, hogy a négyéves Priuson semmi mást nem kellett változtatni a konnektorosításhoz. A villanymotort már eredetileg annyira túlméretezték, hogy fejlesztés nélkül képes 100 km/h fölé gyorsítani a kocsit. Enyhe lejtőn már eddig is képes volt benzin nélküli sebességtartásra száznál, de most, hogy ehhez már megfelelő mennyiségű elektron is rendelkezésre áll, finom gázpedál-kezeléssel, öreguras gyorsítással nagyjából egy egyliteres Polo vagy Corsa menetdinamikájával simán elgurulgat munkaütem nélkül.

Ez még nem a kész termék

A tesztautó egy-két apróságtól eltekintve teljesen egyben volt, semmilyen zörgés-morgás nem kísérte az elektromos surrogást, pedig ő csak kézzel kókányolt, kísérleti prototípus. Annak a 600 autós flottának a tagja, amelynek tesztüzeme során a Toyota felmérte a valós felhasználók igényeit, és azok szerint hangolta finomra a rendszert. A hatszázból kétszáz szolgált Európában – ebből a keretből kapott most egy belga próbarendszámos példányt a magyar importőr.

Japán humor: a Prius Plug-in ZX Spectrum-színvonalú grafikával rajzolt, az elektromos kilométerek arányában fejlődő virtuális erdő-mezővel segít serkenteni a gyakori töltést, a finomabb gázpedál-kezelést

Japán humor: a Prius Plug-in ZX Spectrum-színvonalú grafikával rajzolt, az elektromos kilométerek arányában fejlődő virtuális erdő-mezővel segít serkenteni a gyakori töltést, a finomabb gázpedál-kezelést

A tűzoltókészülék nem azért került be a Priusba, mert gyúlékony a technika, hanem mert a belga törvények szerint minden autóban kötelező tartani

A tűzoltókészülék nem azért került be a Priusba, mert gyúlékony a technika, hanem mert a belga törvények szerint minden autóban kötelező tartani

A tűzoltókészülék nem azért került be a Priusba, mert gyúlékony a technika, hanem mert a belga törvények szerint minden autóban kötelező tartani


Apropó belga: mielőtt rossz nyelvek elkezdenék susogni, hogy az egyik képen látható tűzoltókészülékre azért van szükség, hogy ha a beragadó gázpedálú Prius gyúlékony lítium-akkuja lángra lobbanna, legyen mivel eloltani, közbevágnék.

A kocsiban azért van tűzoltópalack, mert Belgiumban kötelező ilyet hordani minden autóban!

A sorozatgyártású plug-in Priusban a tesztautóhoz képest:

– máshol lesz a töltőcsatlakozó (bal oldalon hátul),
– kisebb lesz az akku mérete,
– nagyobb lesz az akku kapacitása,
– 100 km/h helyett 85 km/h lesz az elektromosan elérhető végsebessége,
– lesz egy gomb, amellyel az akku töltöttségét a sofőr fenntarthatja, ha úgy tartja jónak.

Vigyázat! Ne töltsön bele vizet, csakis a gyártó által jóváhagyott hűtőfolyadékot! - mondja a héber felirat. Köszönjük a megfejtést Nagy Mariannak!

Vigyázat! Ne töltsön bele vizet, csakis a gyártó által jóváhagyott hűtőfolyadékot! – mondja a héber felirat. Köszönjük a megfejtést Nagy Mariannak!

Vigyázat! Ne töltsön bele vizet, csakis a gyártó által jóváhagyott hűtőfolyadékot! – mondja a héber felirat. Köszönjük a megfejtést Nagy Mariannak!


A fentiek közül az utolsó a legfontosabb. Ugyanis a prototípus elindulás után automatikusan az akkuból próbálja megoldani a haladást, gyorsítást, vagyis reggelente, amikor kicsiny falumból mentem a nagyváros felé, az akku már Bicske után kimerült

Pedig a 100-as országúti tempóhoz praktikusabb lett volna a benzinmotort használni, és valahol az Osztyapenkónál elkezdeni meríteni az akkut, hogy a tötymörgős városi forgalomban kijöhessen a villanyos hajtás előnye.

Nos, a szériaautóban már meglesz ez a választási lehetősége a pilótának (az Opel Amperában egyébként egy HOLD, TART feliratú gomb szolgál az ott 35-80 km megtételére elegendő akku “lefagyasztására”).

Fura, hogy a töltőkábel elhelyezését a mai napig sem tudták a nagy gyártók úgy megoldani, mint mondjuk egy ötezer forintos porszívó

Fura, hogy a töltőkábel elhelyezését a mai napig sem tudták a nagy gyártók úgy megoldani, mint mondjuk egy ötezer forintos porszívó

3,5 liter az én napi autózásommal

Még így is mókásan keveset fogyasztott a Prius alattam. Napi 50-55 km-t megyek Budapest központja  felé, ugyanennyit vissza; ebből úgy 25-öt országúton, 10-et autópályán, 15-öt városban. Nem autózom lassan, gyakran előzök, országúton 100-105, autópályán 130-140 az óra szerinti utazósebességem; városban meg ahogy lehet.

Használattól függően 0-5 liter benzin fogyasztásával lehet számolni

Használattól függően 0-5 liter benzin fogyasztásával lehet számolni

Használattól függően 0-5 liter benzin fogyasztásával lehet számoln százoni


Ilyen tempóban egy Prius méretű, tehát egy szűkösebb közép- vagy egy tágasabb alsó középkategóriás, benzines, 136 lóerős, automata váltós benzines kocsi, klímával (a teszthét végig a kánikulára esett) 7-8, egy dízel 5,5-6,5 litert szokott alattam fogyasztani.

A konnektoros Prius a kijelző szerint 3,3-at evett százon, de a számítógép csalt egy kicsit: 646 kilométerre tankoltam bele 22,61 liter 95-öst, ami 3,5 literes fogyasztás.

No de mennyivel nőtt meg a villanyszámlám közben? Napi két töltés, öt napon át: tízszer 5,2 kWh, plusz egy kis töltési veszteség, mondjuk legyen 60 kWh. Egy kilowattóra ez e-Onnál, lakossági fogyasztóként úgy 50 forint, vagyis erre jön még száz kilométerenként 460 forint, ami még 1,2 liter benzin: 4,7 liternek megfelelő átlagot kaptunk.

Ami pont egy literrel, száz kilométerenként 400 forinttal kevesebb, mint a sima Priusé, ami 5,7 literes átlaggal töltött nálam jó pár hónapot annak idején. Persze a konnektoros Priusnak van még egy nagy előnye, ami ekkora hőségben alig számszerűsíthető: a konnektorra dugott autó klímája távirányítóval aktiválható, így mindig hűvös autóba ülhet be a sofőr, további néhány kWh áráért havonta.

Nagyjából 15-20 kilométer normál autózásra jó villannyal, utána átáll hibrid-üzemmódra

Nagyjából 15-20 kilométer normál autózásra jó villannyal, utána átáll hibrid-üzemmódra

Kinek éri meg?

A plug-in Prius pontos árát még nem lehet tudni; a Toyota fő célja, hogy Európában (is) olcsóbb legyen a kocsi, mint az Opel Ampera. Ami 44 ezer euró Németországban, vagyis a Priusnak 12,5 millió forint alá kell beférnie. Alighanem menni fog; a sima Prius alapára 8,59 millió forint.
Kedves Prius Plug-inben gondolkozó vevőjelöltek – most lehet elővenni a kockás papírt, ceruzát, és felrajzolni azt a többváltozós függvényt, amiben szerepel, hogy egy nap mennyit autóztok, mennyi a benzin és mennyi a villany ára, hányszor tudtok tölteni két tankolás között, és milyen gyakran mentek hosszú útra, például nyaralni, ahol ugye a nagyobb akku előnye elvész, és csak a hibridrendszer hatékonysága marad. És kiszámolhatjátok, hány évtized múlva jön vissza a Prius kétszeres felára egy ekkora méretű és teljesítményű dízelhez képest.

Szép feladat. De ha ti is hisztek a jövőben, dobjátok el a papírt, ceruzát, és figyelmezzetek szavamra: bizony mondom néktek, boldogok lésztek ti az új, konnektoros Toyotától! Tiszta ő a koromtól, szűken méri a sátáni céókettőt! Mert Ő az Út, az Elektromosság és a Lítium, ámen!

Használt Toyota Priusok a Vezess Autókeresőn