Legutóbbi összehasonlító tesztünkben kis családi egyterűk versengtek. Tulajdonságaik nagyon hasonlóak, de az árak alaposan rendet vágtak a mezőnyben
Legutóbbi összehasonlító tesztünkben kis családi egyterűk versengtek. Tulajdonságaik nagyon hasonlóak, de az árak alaposan rendet vágtak a mezőnyben

Teszt: takarékos családi autók

Teszt: takarékos családi autók

Legutóbbi összehasonlító tesztünkben kis családi egyterűk versengtek. Tulajdonságaik nagyon hasonlóak, de az árak alaposan rendet vágtak a mezőnyben
1,4 literes benzines motorral a C3 Picasso fogyaszt a legtöbbet, átlagosan 7,2 litert. A Note beéri 6,8, az igen takarékos Jazz pedig 6,2 literrel
Listaáron és az akciós összegek alapján is a C3 Picasso kerül a legtöbbe
Masszív: a Citroën a legszélesebb és a legmagasabb autó a három közül
Nagyszombaton készül a C3 Picasso
Jobban bírja a húzós kanyarokat a két japánnál, de a Honda futóműve kényelmesebb
Kedvező a két év/30 000 kilométeres szervizperiódus, garancia csak két évre jár
Energikus az 1,4 literes benzines VTi, pedig az autó üresen 1,2 tonnás
Drágasága miatt kap ki a Citroën, amely a belépő motorral is szerethető, vidám családi autó, ha van pénzünk megszórni extrákkal. Csomagtere kiemelkedő, egyedülálló a vékony tetőoszlop, de a hátsó lábtér csak közepes és ára mellett fogyasztása is a legmagasabb
Van 120 lóerős 1,6-os benzines és 92 illetve 112 lóerős HDi dízelmotor is
2008-ban jött ki, kétmillió eladott autó után az első Jazz utódja
Érett, ötletes és kulturált autó. Motorja igen takarékos, belső tere tágas és tologatható ülés híján is fineszesen variálható. Ami lehetne jobb: a zajszigetelés és a csomagtér
249,5 centivel a Jazz tengelytávja a legkurtább, hossza is a legkisebb
Könnyű vele parkolni, fordulóköre jobb a két konkurensénél
Elegance kivitelben a Jazz gazdagon felszerelt autó, automatikus légkondicionálóval, motorosan behajtható tükrökkel, könnyűfém felnivel
Változik a vezérlési idők mellett a szelepnyitási mélység is az i-VTEC szelepvezérléssel
Még több extrát kínál a Note I-Way, amelyben kulcs nélküli indítás és bőrbevonatú kormány is van
Erősen megdől kanyarban a Note, akárcsak a Jazz
Kedvező árával a Note megelőzte a Citroënt, ár/érték aránya a legjobb. Abszolút elég bele a kedvező fogyasztású 1,4-es benzines, előnye még a tágas hátsó tér. Legnagyobb baja a harsány motorzaj és a sok olcsó műanyag
A bumeráng formájú hátsó lámpa az egyetlen érdekes designelem
Kedvező az 1,1 tonna alatti önsúly. A Nissan és a C3 Picasso Euro NCAP-töréstesztje csak négycsillagos, a Jazzé öt
88 lóereje elmarad a többiek teljesítményétől, de kiegyensúlyozott és kis fogyasztású motor
Kicsit műanyagízű az alapfelszereltséghez közeli C3 Picasso műszerfala. A vékony tetőoszlopokat hiányoltuk a konkurensekben
Sok a kemény műanyag, ezzel együtt jól mutat a Jazz belső tere
Kiütközik a spórolás a Nissan belső terén
Tengelyirányban is állítható a Citroën kormánya, a kényelemmel sincs baj
Elfogadható az üléshelyzet, de rövid az ülés állítási tartománya a Jazzben
Csak le-fel mozgatható a Note kormánya
Praktikus az utasülés lapja alatti rejtekhely. Extraként a Citroën előrehajtható utas oldali támlával igyekszik ezt ellensúlyozni
Elöl nagyon jól elférni a Citroënben
Hátratolt üléssel is csekélyebb a lábtér, mint a többieknél
15 centit mozgatható az osztott üléspad előre és hátrafelé
Minden fotóhoz egy 190 centis sofőrhöz állítottuk be a vezetőülést. A támla dőlésszöge sok fokozatban variálható
Kényelmesek a Jazz ülései, de nem tolhatók eléggé hátra
Mozgatható üléspad nélkül is tágas a lábtér a csupán 3,9 méteres Hondában. A támlának két állása van
Főként a motorzaj zavart a Note-ot vezetve
Rendkívül tágas hátul a Nissan, de a támla dőlésszöge nem állítható
Előrehúzott üléssel kevésbé vidám a helyzet, de nagyobb a csomagtér
Kartámasz, sok hely: mintha nem is egy apró egyterűben ülnék
Teljesen előretolt üléssel 500, ebben az állásban 385 literes a C3 Picasso csomagtere. Ide a legkényelmesebb rakodni
335 literes a Jazz csomagtartója, még éppen befért mind a négy csomag
280-437 literes a Note csomagtere, érezhetően kisebb a többiekénél, így a fotótáska nem fért a kabinbőrönd, a babakocsi és a kismotor mellé
A Citroën padlószintje alá is lehet rakodni, az ülés könnyedén lehajtható
Mélyre süllyed az üléspad a Hondában. A tulipántos ládát küszöbön kell átemelni
Bicikli vagy festmény szállításához jól jön a felhajtható ülés
Kevés helyet foglal az összesimuló ülésrész
Sok hely van a padlószint alatti üregben, a két elválasztóelem középen és legalul is rögzíthető
Hátulról is előre lehet tolni a Note ülését, a Citroën C3-ban ez csak az utastér felől lehetséges
Olcsó megoldás a Citroënen kampója a kalaptartó zsinórjának
A Hondában pont ugyanilyen megoldással találkoztunk
A Note ebben az apróságban igényesebb a konkurenciánál
Sokkal több cucc fér a Citroën ajtótárolóiba, mint a két japánéba
A Hondából rögtön kimaradt az 1,5 literes üveg
Még kisebb a térképtartó a Nissanban
Ment közben nem tartja meg a flaskákat és poharakat a Citroën
Nehézkesen és pontatlanul kapcsolható a C3 Picasso váltója
A Collectionhoz manuális, az Exclusive kivitelhez automatikus légkondi jár
Nem kedveljük a digitális műszereket,jobbak az analóg órák
Rengeteg pohártartó van a Jazzben
Bármilyen pendrive rádugható a drótvégen lógó USB-csatlakozóra
Szériafelszerelés az Elegance-ban az automatikus légkondicionáló
Jó ötlet: a légkondiból érkező levegő segít hűvösen tartani az üdítőt
Precízen és finoman mozog a Honda sebességváltója
Elöl és hátul is van kartámasz a Note-ban
Könnyen jár a Nissan váltója
Automatikus  légkondi van a Visia alapmodellt kivéve az összes Note-ban
A középső fedél alatt lakik az USB-bemenet
Elegendő rakodóhely van a Nissanban
A költségek sok mindenről döntenek, de a kedvező árú Jazz elsősége nem volt veszélyben. Kiváló ár-érték arányával a Note meg tudta előzni a tulajdonságok értékelése után még a második helyen álló C3 Picassót
A Citroën nyomatékosabb, magasabb, szélesebb, hosszabb és nehezebb a vetélytársaknál
A tulajdonságok értékelésében nagyjából egyenrangú a Jazz és a kis Picasso. A Nissan alacsony árával fordít és feljön a második helyre
Fotó megosztása:
Kedvező az 1,1 tonna alatti önsúly. A Nissan és a C3 Picasso Euro NCAP-töréstesztje csak négycsillagos, a Jazzé öt

Kedvező az 1,1 tonna alatti önsúly. A Nissan és a C3 Picasso Euro NCAP-töréstesztje csak négycsillagos, a Jazzé öt

A Nissan és a C3 Picasso Euro NCAP-töréstesztje csak négycsillagos, a Jazzé öt


Egy átlagos családfő nincs könnyű helyzetben a mai Magyarországon. Törleszteni kell a lakáshitelt, finanszírozni a gyermekek oktatását, előtakarékoskodni nyugdíjas korára, hogy csak három feladatot említsünk.

Legalább az autó ne vigye a pénzt

Ebben a helyzetben élmények helyett magas használati értéket és alacsony költségeket vár el a családi autótól, ezért egy használt, de nem agyonvágott Octavia RS árából három kis egyterűt hasonlítottunk össze, az Autó2 Autó és Stílus című lap munkatársaival közösen.

2008-ban jött ki, kétmillió eladott autó után az első Jazz utódja

2008-ban jött ki, kétmillió eladott autó után az első Jazz utódja

2008-ban jött ki, kétmillió eladott autó után az első Jazz utódja


Egyik modell sem friss eresztés: a Jazz és a C3 Picasso 2008-ban jelent meg, a Note már hatodik évét tapossa. A Citroën és a Nissan majdnem 20 centivel hosszabb a Jazznél, de kitűnő helykihasználása miatt a Hondát nem tudják lelépni.

Hátul a Note a legtágasabb

Hátul a Note-ben lehet a legkényelmesebben trónolni, hátratolt üléspaddal itt fér el legjobban a térdünk és még kartámasz is van. A Citroën a hosszirányú állítással sem éri el a fix üléspados Jazz bőséges lábterét. Lakliknak a C3 a legszűkebb hátul, de a magas üléspad kellemes.

A Jazzben mindenkinek jut pohártartó, fejenként több is, mi azonban többre értékeljük a tágas ajtómélyedést a Citroënben, ahol másfél literes flaskáknak is van hely. A kikapcsolható utas oldali első légzsákot kipipálhatjuk, mind a három autóban kiiktatható a slusszkulccsal.

Kicsit műanyagízű az alapfelszereltséghez közeli C3 Picasso műszerfala. A vékony tetőoszlopokat hiányoltuk a konkurensekben

Kicsit műanyagízű az alapfelszereltséghez közeli C3 Picasso műszerfala. A vékony tetőoszlopokat hiányoltuk a konkurensekben

USB-nyílás és rakodóhelyek
Praktikus az utasülés lapja alatti rejtekhely. Extraként a Citroën előrehajtható utas oldali támlával igyekszik ezt ellensúlyozni

Praktikus az utasülés lapja alatti rejtekhely. Extraként a Citroën előrehajtható utas oldali támlával igyekszik ezt ellensúlyozni

Praktikus az utasülés lapja alatti rejtekhely. Extraként a Citroën előrehajtható utas oldali támlával igyekszik ezt ellensúlyozni


Rakodóhelyekkel a C3 sem áll rosszul, de a Note lepipálja a felhajtható utasülés alatti rekesszel, a Jazz pedig a váltó környéki rekeszekkel nyújt többet.

Mindhárom tesztautóban volt USB-csatlakozó, de a Nissan csak az I-Way csúcsmodellhez adja. A Citroënnél a legjobban felszerelt Exclusive-ban alapáron jár, a középső felszereltséggel 70 000 forintos extra a Bluetooth-kihangosítással csomagban, míg a Jazzben a Trend alapmodellt kivéve szériafelszerelés.

Sokat elnyel a C3 Picasso

Legkésőbb a nyaraláshoz feltornyozott cuccok megmutatják, mi élvezett prioritást a Citroënnél: a csomagtartó.

Teljesen előretolt üléssel 500, ebben az állásban 385 literes a C3 Picasso csomagtere. Ide a legkényelmesebb rakodni

Teljesen előretolt üléssel 500, ebben az állásban 385 literes a C3 Picasso csomagtere. Ide a legkényelmesebb rakodni

Teljesen előretolt üléssel 500, ebben az állásban 385 literes a C3 Picasso csomagtere. Ide a legkényelmesebb rakodni


Messze itt a legtágasabb a csomagtér, leghátra tolt üléssel is majdnem akkora, mint a Nissané előrehúzott paddal, a Jazzt is könnyen megelőzi.

Mindhárom autóban egy szintbe hajlanak a hátsó támlák a padlóval. A Citroënbe és a Nissanba kényelmesebb kredencet rakodni, mert ez a szint egy magasságban van a csomagtér aljával, a Hondában viszont küszöbön kell kiemelni a tulipántos ládát. Ennek az előnye a magasabb csomagtér.

A Nissan kap egy piros pontot a csomagtér felől is előrelökhető padért, mert a Picassóból kimaradt ez a kallantyú, a Jazz pedig a felhajtható ülőlapért, amivel biciklit vihetünk keresztben, esetleg festményt vagy Ming-korabeli padlóvázát.

Teszt: takarékos családi autók 150

Jazz, a kifinomult

Mozgatható üléspad nélkül is tágas a lábtér a csupán 3,9 méteres Hondában. A támlának két állása van

Mozgatható üléspad nélkül is tágas a lábtér a csupán 3,9 méteres Hondában. A támlának két állása van

Mozgatható üléspad nélkül is tágas a lábtér a csupán 3,9 méteres Hondában. A támlának két állása van


Amikor külön-külön jártunk pár napot a tesztautókkal, mindegyikkel elégedettek voltunk, csak egyikből a másikba átülve domborodtak ki a különbségek. Jóllehet a másik kettőben sem vészesen durung az A-oszlop, most is nagyon tetszett a C3 Picassóban az oldalanként két vékony tetőoszlop a tömbök helyett.

Hármuk közül a Jazz a legkifinomultabb autó. Motorja egyenletesebben jár, mint a Citroëné vagy a Nissané, műanyagjai igényesebbnek tűnnek a Note olcsó hatású műszerfalánál. Váltója a legpontosabb, mert a Nissané rövid utakon és könnyen jár ugyan, de nem ennyire egzakt, a C3 Picassóban pedig gyatrán kapcsolható, akadozó karral kell együtt élni.

1,4 literes benzines motorral a C3 Picasso fogyaszt a legtöbbet, átlagosan 7,2 litert. A Note beéri 6,8, az igen takarékos Jazz pedig 6,2 literrel

1,4 literes benzines motorral a C3 Picasso fogyaszt a legtöbbet, átlagosan 7,2 litert. A Note beéri 6,8, az igen takarékos Jazz pedig 6,2 literrel

Motorok: alig van különbség
Változik a vezérlési idők mellett a szelepnyitási mélység is az i-VTEC szelepvezérléssel

Változik a vezérlési idők mellett a szelepnyitási mélység is az i-VTEC szelepvezérléssel

Változik a vezérlési idők mellett a szelepnyitási mélység is az i-VTEC szelepvezérléssel


Nincs nagy eltérés a motorok között. A C3 1,4 VTi-jét már dicsértük egy korábbi cikkben. 136 Nm nyomatéka valamivel nagyobb a többiekénél, erőleadása egyenletes és pörögni is szeret, ha sietünk.

Nagyjából ugyanezt tudja a Nissan. A többieknél jobban megérzi a légkondi bekapcsoló kompresszorát, de 88 lóerővel is alig tűnt gyengébbnek a másik két autónál. Egészségesen húz alacsony fordulaton, sajnos kihúzatva nem szabadul fel, inkább kínlódik. Sokkal ésszerűbb választás, mint a dízel.

Valamivel jobban megy a Note-nál a Jazz, amely könnyedebben pörög fel és az i-VTEC révén változó szelepvezérlést és szelepemelést is felmutathat, bár ez inkább fogyasztásának tesz jót, nem az erejének.

Bedőlő japánok, feszesebb francia

Jobban bírja a húzós kanyarokat a két japánnál, de a Honda futóműve kényelmesebb

Jobban bírja a húzós kanyarokat a két japánnál, de a Honda futóműve kényelmesebb

Jobban bírja a húzós kanyarokat a két japánnál, de a Honda futóműve kényelmesebb


Kicsit is tempósabb kanyargásra egyedül a C3 Picasso alkalmas, futóműhangolása jóval határozottabb, mint az irányváltáskor egyformán lágyan billegő japán egyterűeké. Ezt úgy is felfoghatjuk, hogy érzékeny gyomrú utasok a kevésbé imbolygó Citroënben bírják legjobban a hegyi szakaszokat.

Hosszabb utakon a Nissanból hiányzik a hátsó támla szögének állíthatósága. A Hondában összesen két állás van, de ez is segít a fészkelődésben, a Citroëné pedig több fokozatban variálható. A puritán tesztautóból kimaradt, de az Exclusive kivitelben járó Voyage csomaggal ledönthető az első utasülés támlája, kapunk csomagtér-világításként használható elemlámpát, plusz egy belső tükröt a csemetékhez, hátsó naprolókat, padlóbeli rakodórekeszeket és asztalkákat is.

Mindhárman hangosak

Főként a motorzaj zavart a Note-ot vezetve

Főként a motorzaj zavart a Note-ot vezetve

Főként a motorzaj zavart a Note-ot vezetve


Rugózási kényelemben a Honda a legjobb és érzésre ez a legkevésbé hangos modell. Túlságosan rövid áttételezése miatt ebben is erős a zaj, mert 130-nál már 3900 a fordulatszám ötödikben, míg a Citroënben 3850, a Nissanban csak 3600. Ennek ellenére a Nissan motorja túlharsogja a másik kettőt.

Egyik autóban sem rosszak az ülések, némi előnnyel a Hondánál. A Nissanban nincs tengelyirányú kormányállítás, amit a konkurensek megadnak a jobb üléshelyzet érdekében. 2012-ben elég égő, hogy a Note-ból kimaradt az indexkar megérintésére hármat villanó irányjelző, ami egy Dacia Lodgyban is elérhető, a SEAT Ibiza pedig 2002 óta nyújtja.

Kényelmesek a Jazz ülései, de nem tolhatók eléggé hátra

Kényelmesek a Jazz ülései, de nem tolhatók eléggé hátra

Kényelmesek a Jazz ülései, de nem tolhatók eléggé hátra


Komolyabb hiba a Honda szerény ülésállítási tartománya, 190 centivel már az utolsó állásba kell szánkázni az üléssel.

Hasonló motor, eltérő fogyasztás

1,4 literes benzines motorral a C3 Picasso fogyaszt a legtöbbet, átlagosan 7,2 litert. A Note beéri 6,8, az igen takarékos Jazz pedig 6,2 literrel. Tisztán városban 7 és 8 liter közötti fogyasztásra kell berendezkedni, méréseink szerint a két japán a héthez, a legkisebb Picasso a 8 hoz áll közelebb.

Egyedül a Nissan nem segít spórolni a gazdinak váltásra figyelmeztető jelekkel. A Hondában a nyilakon felül zöld Eco lámpácska ég a műszerfalon, amikor jó a fogyasztás, a Citroën pedig a műszerfalon felvillanó jeleken túl garanciális LPG-átalakítással is támogatja a takarékoskodást. A 285 000 forintos ár abszolút méltányos, a biztonsági szelepes rendszerrel mélygarázsokba is behajthat az autógázzal spóroló tulaj.

ÁRAK
Listaárak a képeken látható modellek felszereltségével*
Citroën C3 1,4 Collection 4 400 000 Ft (4 000 000 Ft)
Honda Jazz 1,4 Elegance 4 039 990 Ft (3 912 990 Ft)
Nissan Note 1,4 I-Way 4 069 000 Ft (3 619 000 Ft)
Listaárak összehasonlítható felszereltség esetén*
Citroën C3 1,4 VTi Exclusive 4 830 000 Ft (4 430 000 Ft)
Honda Jazz 1,4 Elegance 4 039 990 Ft (3 912 990 Ft)
Nissan Note 1,4 Acenta+ 3 849 000 Ft (3 399 000 Ft)

*Zárójelben az adott modell kedvezményes ára

Nem lehet tökéletesen azonos felszereltségre hozni a három autót, mert például a Hondába Elegance szinten nem rendelhető sebességtartó automatika, ami az eggyel olcsóbb C3 Picassóhoz is jár. A Note Acenta+-ban nincs USB-csatlakozó, mint a másik kettőben, de bőrkormányos és van benne tempomat. A Citroën az Exclusive szinten tolatóradart is ad, de a többiekben széria ESP 105 000 forintos extra.

Furcsa felállás: drága a francia, jutányos a japán

Ám egymáshoz igazított felszereltséggel is megmarad a különbség. A Note ára nagyon kedvező, utána jön a Jazz és a japánoknál még akcióban is sokkal drágább C3 Picasso.

Árát annál is nehezebb megemészteni, mert a felvidéki Nagyszombaton készül, közel sem nyugati bérszínvonalon és szállítási költsége is más egy kicsit, mint a Kínából behajózott Jazzé.

A két japán autó egyformán 3 év/100 000 kilométer garanciát kínál, míg a Citroën csak két, kilométer-korlátozás nélküli évet. A francia autóhoz 98 500 forintért nyújtható meg a jótállás 5 év/100 000 kilométerre, de a Nissan ajánlata jobban hangzik: 100 280 forintért lesz belőle 5 év/150 000 kilométer.

2 év/ 30 000 kilométeres intervallummal a Citroën szervizperiódusa a leghosszabb, a többieket évente vagy 20 000 kilométerenként kell márkaszervizbe vinni.

A tulajdonságok értékelésében nagyjából egyenrangú a Jazz és a kis Picasso. A Nissan alacsony árával fordít és feljön a második helyre

A tulajdonságok értékelésében nagyjából egyenrangú a Jazz és a kis Picasso. A Nissan alacsony árával fordít és feljön a második helyre

ÉRTÉKELÉS

1. Honda Jazz 1,4 – 194 pont

Érett, ötletes és kulturált autó. Motorja igen takarékos, belső tere tágas és tologatható ülés híján is fineszesen variálható. Ami lehetne jobb: a zajszigetelés és a csomagtér.

2. Nissan Note 1,4 – 179 pont

Kedvező árával a Note megelőzte a Citroënt, ár/érték aránya jobb két konkurensénél. Abszolút elég bele a kedvező fogyasztású 1,4-es benzines, előnye még a tágas hátsó tér. Legnagyobb baja a harsány motorzaj és a sok olcsó műanyag.

3. Citroën C3 Picasso 1,4 – 177 pont

Drágasága miatt veszített a Citroën, amely a belépő motorral is szerethető, vidám családi autó, ha van pénzünk megszórni extrákkal. Csomagtere kiemelkedő, egyedülálló a vékony tetőoszlop, de a hátsó lábtér csak közepes és ára mellett fogyasztása is a legmagasabb.

Teszt: takarékos családi autók 158