A ráncfelvarrás a lusta firkászok mumusa. Az esetek nagy többségében mikroszkóppal látható változások történnek az adott modellen, ezért kemény feladat új élményt kiizzadni a sokszor kivesézett autóról. Nincs ez másként a friss arcot kapott Renault Koleos esetén sem. Suttyómód idecibálhatnám Földes Attila írását ugyanerről a kétliteres dízel verzióról, két mondatot a frontrész változásairól beszúrva senkinek sem tűnne fel a pálgium. Még egy kolibri sem érhetne tetten.

Ez csak a Renault bűne lenne, hiszen ez a Koleos átrajzolt orrán kívül semmilyen újdonságot nem mutat, sőt egyes vélemények szerint az előd modernebbnek tűnik, mint az utód. A forma alapjaiban maradt baltával gömbölyűre faragott bumfordi fatönk, minden él egy picit lecsapva, semmi agresszivitás, semmi feltűnés. 

Utóbbit akár előnyként is felfoghatjuk, a Koleost vezetve nem kapunk német SUV sofőröknek kijáró gyilkos pillantásokat, sőt szinte láthatatlanok maradunk a forgalomban. Részben a távol-keleti rokonságnak köszönhető mindez. A Renault ár/érték arányban erős típusai koreai gyökerekkel rendelkeznek, a Fluance, Latitude mellett a Koleos szintén Dél-Koreában készül. Ezekre a típusokra jellemző, hogy nem csiszolják túl a formavilágot, a gyártás legyen olcsó, az autó praktikus, jól használható, a vevő pedig elégedett. 

A globalista ipar gyermeke

Hogy árnyaltabb legyen a kép, a japánok szintén komoly százalékban képviseltetik magukat, a Koleos alatt dolgozó technikai alapjait a Nissan X-trail adja. A globalista ipar gyermeke szerencsére jó tulajdonságokat örökölt, nem ijed meg, ha felázott földutakon indulunk vele határszemlére. Jó terepszögeinek és Haldex-kuplongos összkerékhajtásának köszönhetően bárhol elboldogul, ahova ép eszű ember autóval merészkedne. Igaz a 19 centiméteres hasmagasság korlátozza némileg képességeit, a mély traktornyomokat javallott elkerülni.

A Nissan X-trail örökségnek köszönhetően jó terepszögekkel bír a Koleos

Persze ezt egyre kevesebben várják el a felfújt családi batároktól, a kényelmet és praktikus kialakítást már annál inkább. A Koleos jelesre vizsgázik, négy ember minden dimenzióját tekintve kényelmesen utazhat, egyedül a terepjárós örökség miatt kell hátul kissé felhúzott térdekkel ülni. Ülések nincsenek, csak bőrfotelek, az oldaltartás teljes hiányával. Terpeszkedhetünk kedvünkre, süppedünk a kényelemben, de az első kanyar már kapaszkodásra késztet, mint vazelinnal bekent halak csúszunk jobbra balra a sík felületen.

A Scenic, vagy a Mégane műszerfala sokkal izgalmasabb

A Scenic, vagy a Mégane műszerfala sokkal izgalmasabb


A kormányra és a sebváltókarra szintén bőr került, de valahogy valamiért ebben a  tesztautóban mindkettő úgy ragadt mintha puha érett sajtot markolásztam volna. Ettől a két apróságtól eltekintve az egyszerű és funkcionális belső árulkodik a koreai összeszerelés minőségéről, minden patent, igaz a Scenic, vagy a Mégane utastere sokkal izgalmasabb, hangulatosabb.

Belül tágasabb

A praktikum a Renault névhez méltóan kitűnő, ezernyi rejtett tároló várja a apróságokat. Hátul a padlóban csempészrekeszek, a könyöktámaszban kivehető műanyag kosár képes eltüntetni a magunkkal cipelt bármit. Összesen hetven liternyi tárolóhelyet ad a Koleos, így a plüssmackók eltűnése esélyes. A családbarát funkciók között az első ülések támlájából kihajtható tálcák szintén aranyat érnek. Ez a hátul ülő lurkóknak ideális terep uzsonnához, de akár egy gyors dinoszauruszcsata sem elképzelhetetlen.

Alaphelyzetben 450 literes a csomagtér, ez ugyan nem szélsőséges érték, de a hátsó üléssor gyors döntésével javíthatunk a helyzeten, sőt az anyósülés támláját előredöntve akár extrém hosszú rakományt is magunkkal cipelhetünk. A tó menti sörözést horgászatnak nevező haverok a két darabban nyíló ötödik ajtón ámultak. Fejük felett a gondolatbuborékban feltűnt a kényelmi álom, ahogy a lenyíló alsó részen ücsörögve áztatják a kukacot. Apró plusz, de az adott helyzetben, kiránduláskor, horgászatkor igencsak jól jön.

Nincs formai játék, nincsenek elegáns díszbetétek, hab puha műanyagok, de legalább az összerakás minősége példás

Mozdony mozgatja

Tudjuk terepen éppen elboldogul a Koleos, és a 175 lóerős kétliteres turbódízel motornak hála közúton

Horgászok álma a kényelmes ülést kínáló csomagtérajtó

Horgászok álma a kényelmes ülést kínáló csomagtérajtó


sincs miért szégyenkeznie. Hajszállal tíz másodperc alatt éri el a százas tempót, a 360 Nm nyomatéknak köszönhetően pedig keveset kell gépészkedni a hatsebességes váltóval. Utóbbi Renault mércével mérve egész jó, talán ide is beszivárgott a Nissan örökség.

Klasszikus, gázolajos lendülettel tol az autó, alacsony fordulaton sem teljesen hulla, kétezertől lapátol erővel levegőt a turbó, de a pörgés nem kenyere, háromezertől már a kelletlen, erős kelepelés jelzi, ideje váltani. Érezhetően a könnyű vezethetőség volt a cél, minden pedál puha, a kormány élettelenül légies. A középállásból kibillentve mintha egy láthatatlan kéz rántaná az adott irányba, a több mint 1600 kilogrammos test ellenállás nélkül fordul a kanyarívre.

Keveset fogyaszt, ha a Dalai Láma vezet

Adatlap

Renault Koleos: A láthatatlan autó

Renault Koleos: A láthatatlan autó 1
Motor1995 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény175 LE
Nyomaték360 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9,9 sec
Végsebesség191 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,4 l / 100 km

A fogyasztás 8-9 liter körül alakul, vegyes, átlagos használat mellett, összkerék, nagy légellenállás, nagy tömeg, ez teljesen elfogadható érték. Kíváncsiságképp csináltam egy mazochista tesztet, a belül élő buddhista papot szabadon eresztve csak autópályán, 105 km/h állandó sebességgel sikerült kétszáz kilométert futni 6.5 literes átlaggal.

Apró hibákkal tűzdelt, de korrekt SUV a Koleos. Nem keresi a rivaldafényt, háttérben álló, igazi szolgalélek, és ez a mindennapokban sokkal szerethetőbb tulajdonság, mint a csinosra szabott pofa. A Renault koreai kötődésű modelljeihez híven most is az ár/érték arány húzza pozitív irányba a mérleg nyelvét. Az ereje teljében lévő minden igényt kiszolgáló 2.0 literes dízel csúcsverzió most az árlista tanulsága szerint 8.440.000 forintért vihető haza akciósan, de a fapados, csak elsőkerekes kivitel már 6.290.000 forinttól elérhető.

Tengernyi pénz, de a konkurencia hasonló típusait még borsosabb áron mérik, a Volkswagen Tiguan 170 lóerős dízelmotorral kilenc millió felett mozog felszereltségtől függően, a Ford Kuga (Titanium Individual) pedig 9.5 millióért kapható jelenleg.