Aki az elmúlt 10 évben nem egy kínai kényszermunkatáborban építette a szocializmust, aligha maradt le a koreai autók fejlődéséről. Ott tartunk, hogy a középkategóriában az Autó Magazin Ön autója szavazásán a német prémiummárkákon, az S60-as Volvón és az Infiniti G-n kívül egyetlen autó előzte meg az i40-et: az itthon agyonrajongott Passat. Az i40 a hetedik helyével szemben az Avensis csak a 20-ik lett a 23 autós mezőnyből, amelyet a 3-as BMW vezet és a SEAT Exeo zár.
Mutatósabb a Hyundai
Közel sem reprezentatív a felmérés, de eredménye nagyon meglepett bennünket. Ezért is érdekelt, a cifra külsőn kívül mit tud felmutatni egy 115 lóerős dízel i40 a 124 lóerős D-4D Avensis ellenében.
Kívül nem sokat: mosás közben a Hyundait lemezeit jobb végigsimogatni habos szivaccsal, értékeltük merészebb tetőívét és a dupla kipufogót. Másnak ettől még az Avensis tetszhet jobban, amely a Toyota alibizős modellfrissítései helyett alaposan módosult és a kategória utolsó autójaként végre bicskakulcsot kapott a zsebet nyíró fix tollú helyett.
Nagy előny, apróságokból
Benne lenni kevésbé jó, mint az i40-ben. Úgy tűnik, a Hyundai többet megtanult az európai gyártóktól az autó ergonómiájáról, használhatóságáról, mint a japán példakép.
Videónk elkészítéséhez ezúttal is Canon-kamerát használtunk.
Jobban kézre esnek benne az ablakemelő és a tükörállítás kapcsolói, a Toyotában kepeszkedni kell értük, ha parkoláshoz le- és visszabillentenénk a tükröt. A dél-koreai autóban levett gyújtással, ajtónyitás után is működik a tükörbehajtás, amikor a Toyota már rég nem reagál.
Jobb a minőségérzet és több a hely az i40-ben
Ráadásul a frissen átdolgozott Avensisből még mindig hiányzik a komfortindex, amivel egy pöccintésre hármat villanna az irányjelző sávváltáskor.
Mindkét autóban van USB-csatlakozó, még a belépőmodellekhez is, ám a Toyota eldugta a hatalmas és nagyon praktikus középső tároló sötétjébe, a Hyundaié viszont világít és sokkal könnyebben elérhető helyen van a váltó mögött.
Remek lett a Touch & Go
A modellfrissítés óta rendelhető az Avensishez az érintőképernyővel működő Touch & Go illetve az Executive és Premium kivitelekhez a Touch & Go Plus. A Toyota szép képű érintőképernyőjével igen jól kezelhető a navigáció, a hifi és a Bluetooth-kihangosítás illetve a telefonról leszívott zenebona. Bár az i40 menüivel és szolgáltatásaival is könnyű bánni, csupán 160 000 forintos felárával az átgondolt Touch & Go komoly érv a japán mellett. Intuitív és meggyőző volt, akár a térképet kellett megtisztítani a hemzsegő POI-k tól, akár kézzel csatlakoztatni a telefont, ha automatikusan nem sikerült, pedig nekem az oviban nem volt processzor a jelem.
Mivel csomagterük gyakorlatilag egyformán tágas (i40-503, Avensis-509 liter), de a Hyundai minőségérzetben valamint hátsó térkínálatban is veri japán vetélytársát, jár hozzá továbbá a Toyotába csak utólag beépíttethető hátsó ülésfűtés, a belső tér értékelése eldőlt.
Vezetés: erősebb és stabilabb az Avensis
Elsőre idegen a Toyota rövid ülőlapja és jóval magasabb üléshelyzete. Utóbbi oldalütközésnél előnyös, az eredendően kisebb sérülésveszély miatt könnyebbre méretezhetők a vezetőt védő acéldorongok az ajtóban, amitől kevesebbet fogyaszt az autó.
Értjük a motivációt, de magas emberek nehezebben látnak ki az Avensisből és kényelmetlenebbül ülnek, mint konkurensében. Amíg állunk, a bal egy az i40-ben hívogatóbb hely.
1,7 CRDi vs. 2,0 D-4D
Műszaki szempontból a Toyota motorja érdekesebb, mert a bemelegedést kettéosztott olajtérrel gyorsítja, tehát hidegen csak az olaj egyik részét keringteti a motorban és motorvezérlő számítógépe a kapcsolt fokozatokra is figyel. Ezt úgy érdemes elképzelni, hogy eltérő ívben építi fel a 310 Nm-es csúcsnyomatékot 1600-nál, hegyre fel elinduláskor például meredekebb lehet a görbe, mint negyedikben gyorsítva.

Mindkettő kényeztető és nyugodt utazóautó. Az i40 futóműve lágyabb és billegősebb, mégsem kényelmesebb a Toyotáénál, amely a 17 helyett 16 colos gumikkal némi előnyben volt
Egészen alacsony fordulaton a 115 lóerős 1,7 CRDi egyenértékű a kétliteres D-4D-vel, mert a koreai motor már 1250-nél leadja 260 Nm-es nyomatékát.
Feljebb viszont látványosan jobb erőben van a 124 lóerős Avensis, a Pilis emelkedőin könnyen ellépett vetélytársától. Az 1,7 literes motorból autópályán is hiányzik az a 300 köbcenti, amitől a japán dízel szuverénebb.
Szafaládé vagy szárazkolbász?
Túl könnyű kormánya még mindig nem az igazi, de csekélyebb oldaldőlése és finomabban kapcsolható váltója miatt az Avensisnek sokkal jobban fekszik a sportos vezetés. Kovács Miklós lágyra tömött szafaládéhoz hasonlította a lépcsőshátú i40-et, amelyhez képest az Avensis szikár szárazkolbász.
Kemény mínuszokban is kulturáltan indul mindkét motor, de az i40 még egy kicsit csendesebben és finomabban jár.
Zajkomfortban egál
Békés sztrádatempónál a Hyundaiban valamivel szebben telik az idő, ha viszont hasítunk, a Toyota van előnyben, mert motorja az igen hosszú váltóáttételek miatt kevesebbet forog. A marginális különbség csak akkor domborodik ki, ha folyamatosan váltogatjuk a két tesztautót.
Style kivitelben 365 000 forint az adaptív xenon-fény felára, ami a fekete szedánból hiányzott, de más modellekből ismerjük. A Toyota fényágyúja inkább megér 385 000 forintot. Igen aktívan dolgozik, kanyargós országúton ügyesen táncol a fénykéve az úton.
Takarékosabb a japán
A két autóval megtettünk egy rövid kört Budapestről Esztergomba és vissza, odafelé a Pilisen át, vissza a 11-es úton. Ezen a 120 kilométeres körön a Hyundai egy kicsit takarékosabb volt, 5,9 literrel beérte a Toyota 6,1-e helyett, viszont a nem egymás mögött, de hasonló körülmények között megtett 600 kilométer alapján az Avensis fogyaszt kevesebbet: 6,4 liter lett az átlaga, az i40-é pedig 7,1.
Az egyik hét, a másik 8,4 millió Ft
Sol kivitelben az Avensis árlistáján 7 050 000 Ft szerepel, ami egy középkategóriás dízel Toyotáért valódi dömpingár. A tesztelt Style kivitelben az i40 Sedan listaára még az 1,6-os benzinessel is 7 940 000 forint, a tesztelt LP (low pressure – alacsony töltőnyomású) dízellel 8 440 000 forinttal konfrontálódtunk.
A tényleges vételárak persze nem ezek, a cégek a háromsávos flottakedvezménnyel nyilván nem ennyiért vesznek i40-et, de az eseti engedmények helyett minden összehasonlító tesztünkben a listaár dönt.
Hyundai i40 1,7 CRDi LP | Toyota Avensis 2,0 D-4D | ||
Motoradatok | |||
Lökettérfogat (l) | 1685 | 1998 | |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 | 4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 85[115]/4000 | 91[124]/3600 | |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 260/1250-2750 | 310/1600-2200 | |
Dinamika | |||
Gyorsulás (0-100 km/h, sec) | 12,9 | 9,7 | |
Végsebesség (km/h) | 190 | 200 | |
Fogyasztás | |||
Szabvány/saját mérés (l/100 km) | 4,6/7,1 | 4,5/6,4 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 122 | 119 | |
Méretek | |||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4740/1815/1470 | 4710/1810/1480 | |
Tengelytáv (mm) | 2770 | 2700 | |
Listaár | 8 440 000 Ft (Style) | 7 050 000 Ft (Sol) |
Sokkal drágább és valamivel jobban felszerelt az i40
A két autó közül az i40 Style felszereltsége gazdagabb, kulcsfelismerő zárrendszert, 17 colos könnyűfém felnit, a vezetőnek elektromos ülésállítást, CD-váltót és hátsó ülésfűtést kapunk a Sol szint tételein felül.

Alig gyengébb az Avensis Sol felszereltsége, de 1,4 millió forinttal kevesebb kerül az i40 Style-nál. Ezzel eldőlt a teszt, a Toyota javára
Ehhez az autóhoz rendelhető alapjárati motorleállítás (ISG), a cw nevű kombikban megszeretett, elöl nyitható panoráma üvegtető és vitatható hasznú automatikus parkolórendszer, de hiányoznak a vezetőtámogató biztonsági extrák.
Hightech biztonsági tételekkel a Toyota csak látszólag tudja lehengerelni ellenfelét. Sávtartó és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, radarral működő adaptív tempomat illetve a vezetőt figyelmeztető, az öveket megfeszítő, a fékasszisztenst aktiváló és elkerülhetetlennek tűnő ütközés esetén automatikusan vészfékező PCS (Pre Crash Safety) berendezés mind csak az automata váltós, 2,2 literes dízelhez jár, az összes többi modellhez nem is rendelhető.

Mindkét modellhez nagyon jók a garanciális feltételek. A rengeteget autózóknak a Hyundaié még jobb, mert az 5 évhez nincs kilométerkorlát
Mindkét márka igen jó garanciális feltételeket kínál. A Toyota az ÉrtékŐr konstrukcióban a finanszírozáshoz garantált visszavásárlási árat biztosít és a 3 év/100 000 km alapgaranciát illetve segélyszolgálatot kiegészíti Extracare néven plusz két évvel, maximum 160 000 kilométerig.
Egy középkategóriás dízel évi 40-70 ezer kilométert is futhat, így az igazán sokat utazók jobban járnak a Hyundai ötéves garanciájával és segélyszolgálatával.
A Tripla 5 nevű jótállás mentes a kilométer-korlátozástól és jár hozzá évi egy ingyenes átvizsgálás a márkaszervizekben.
Értékelés: jobb autó az i40, de az Avensis a győztes
Feje tetejére állt a világ: a két limuzin közül az i40 valamivel jobb autó, de az értékelésben szerzett pontelőnyét a Toyota messze kompenzálta alacsonyabb fogyasztásával, jobb értéktartásával és főleg sokkal kedvezőbb listaárával.
Listaáron az i40 aránytalanul drága az Avensishez képest, amely ezzel a dízelmotorral nagyon nagy vétel és tesztünk győztese. Ki hitte volna, hogy egy Hyundai pont az ára miatt veszít egy Toyotával szemben?
