Nem új ötlet, de jól áll az Up-nak is: egyetlen üvegtábla az ötödik ajtó. Alul átláthatatlanra festették, nehogy avatatlan szemek bepillanthassanak a csomagtartóba

Nem új ötlet, de jól áll az Up-nak is: egyetlen üvegtábla az ötödik ajtó. Alul átláthatatlanra festették, nehogy avatatlan szemek bepillanthassanak a csomagtartóba

Nem új ötlet, de jól áll az Up-nak is: egyetlen üvegtábla az ötödik ajtó. Alul átláthatatlanra festették, nehogy avatatlan szemek bepillanthassanak a csomagtartóba


Új Golf? Új Passat? Ugyan már, aki csak egy kicsit mélyebben a lemezek alá pillantott, vagy pillanthatott, azonnal tudta, hogy csak a korábbi típusok feljavításával készültek.

Ettől persze lehet különböző sorszámokat rájuk ragasztani, hogy hatos, meg hetes, de ez mit sem változtat a tényeken.

Aki meg nem hiszi, azt talán meggyőzi, hogy két éven belül, alig ötéves pályafutás után megérkezik a Golf újabb kiadása, ami tényleg új lesz, hiszen a frissen fejlesztett moduláris, keresztmotoros padlólemezre épül, aminek a VW szaknyelvben MQB (Modulare Querbaukasten) a neve.

Az egész utastér hangulatát meghatározza a műszerfalon a külső fényezés színében, vagy egy választott színben pompázó széles műanyagcsík. A megoldás ugyanaz, mint a FIAT 500-ban, és ahogy jól mutat ott, itt is javítja asz összképet

Az egész utastér hangulatát meghatározza a műszerfalon a külső fényezés színében, vagy egy választott színben pompázó széles műanyagcsík. A megoldás ugyanaz, mint a FIAT 500-ban, és ahogy jól mutat ott, itt is javítja asz összképet

90 százaléka új fejlesztés

Egy kevés a régebbről ismert alkatrészek közül. Az elektromos tükörállítás és ablaklehúzás gombjai majd minden Volkswagenben ugyanezek

Egy kevés a régebbről ismert alkatrészek közül. Az elektromos tükörállítás és ablaklehúzás gombjai majd minden Volkswagenben ugyanezek

Egy kevés a régebbről ismert alkatrészek közül. Az elektromos tükörállítás és ablaklehúzás gombjai majd minden Volkswagenben ugyanezek


De ne szaladjunk ennyire előre az időben, hiszen most is van a VW-nek újdonsága, az Up!, amely annyira új, hogy cég embereinek állítása szerint is csak 10 százalék benne a (korábbról) hozott anyag.
Tény, ami tény, keresni kellett ezt a bizonyos tíz százalékot, ugyanis a Pozsonyban készülő mininek új a padlólemeze, a futóműve, a motorja a váltója, belső terének berendezése és majdnem mindene. Ez a majdnem mindössze a bajusz- és egyéb kapcsolók némelyikében, a rádióban és a klíma egyes elemeiben merül ki.

Akkorra, mint a kifutó Panda

Persze, lehet mondani, egy minivel könnyű mert az olyan kicsi, hogy alig van benne valami. Valóban kicsi az Up!, 3,54 méteres hossza akkora, mint a jelenlegi Fiat Pandáé és csak tíz centivel hosszabb a Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo trióénál. Ami viszont feltűnő, hogy ebbe a kis hosszúságba mekkora teret tudtak belesűríteni. Az első és a hátsó felfüggesztés – kategórián belül rekordszámba menő – 2,42 méterre tolásával meggyőzően szellős utasteret alakítottak ki.

Rekordtávolságra tolták egymástól az első, MacPherson és a hátsó, csatolt lengőkaros felfüggesztést (2,42 méterre) azért, hogy minél nagyobb lehessen közöttük az utastér. Körülbelül egy évig csak háromajtós készül belőle, de jövőre jön az ötajtós változat, 2013-ban pedig érkezik a tisztán elektromos hajtású modell

Rekordtávolságra tolták egymástól az első, MacPherson és a hátsó, csatolt lengőkaros felfüggesztést (2,42 méterre) azért, hogy minél nagyobb lehessen közöttük az utastér. Körülbelül egy évig csak háromajtós készül belőle, de jövőre jön az ötajtós változat, 2013-ban pedig érkezik a tisztán elektromos hajtású modell

Nagy csomagtér

Csak a támlák előredöntésével lehet növelni a rakteret, és az alacsony támlák akkor is előredönthetők, ha az első üléseket alaposan hátratolják. Ha a padlót ilyenkor a felső szinten rögzítjük, 951 literes térfogatot kapunk, aminek a kihasználását csak a betüremkedő lámpák nehezítik meg

Csak a támlák előredöntésével lehet növelni a rakteret, és az alacsony támlák akkor is előredönthetők, ha az első üléseket alaposan hátratolják. Ha a padlót ilyenkor a felső szinten rögzítjük, 951 literes térfogatot kapunk, aminek a kihasználását csak a betüremkedő lámpák nehezítik meg

Csak a támlák előredöntésével lehet növelni a rakteret, és az alacsony támlák akkor is előredönthetők, ha az első üléseket alaposan hátratolják. Ha a padlót ilyenkor a felső szinten rögzítjük, 951 literes térfogatot kapunk, aminek a kihasználását csak a betüremkedő lámpák nehezítik meg


Kipróbáltuk, és jelenthetjük, hogy minden további nélkül elfér egymás mögött akár két jól megtermett utas is – kosárlabdázók azért továbbra is kíméljék a kategóriát és az Up!-ot is. De az utastér csak egy dolog, a csomagtér is öblösebb a kategóriában megszokottnál: 251 literes. Ez pont 40 literrel több, mint például a Suzuki Swifté, vagy a Kia Picantóé és alig 34-gyel kevesebb az új Toyota Yarisénál, ami körülbelül a kategória átlagát hozza – csakhogy egy kategóriával feljebb!

Maradjunk annyiban, hogy minihez képest jó nagy az Up, csomagtere, méghozzá úgy, hogy alatta teljes méretű pótkeréknek alakítottak ki gödröt, és a hátsó ülés támlája sem úgy áll, mintha karót nyelt volna, hanem kényelmesen rá lehet dőlni. Nemcsak a támlának lehet dőlni, hanem a támlát is le, illetve előre lehet dönteni. De csak azt, az ülőlap azonban nem előrebillenthető, mint például az új Kia Picantóban. Ám így is 951 liter a kalkulációs alap, ami szintén nem kevés minik sorában.

Jövőre lesz ötajtós

Na tessék, mi is benne vagyunk! Az Up biztonsági öveit az Autoliv magyarországi, Sopronkövesden működő üzeme szállítja a VW pozsonyi gyára számára

Na tessék, mi is benne vagyunk! Az Up biztonsági öveit az Autoliv magyarországi, Sopronkövesden működő üzeme szállítja a VW pozsonyi gyára számára

Na tessék, mi is benne vagyunk! Az Up biztonsági öveit az Autoliv magyarországi, Sopronkövesden működő üzeme szállítja a VW pozsonyi gyára számára


Amiben nem képes túlnőni kategóriája adottságain az Up!, az a belső szélesség. Az elöl ülőknek is majdnem összeér a válluk, hátul pedig csak két utast engedélyeznek, vagyis az autó csak négyszemélyes. Egyelőre a háromajtós változatot vezetik be, ezt próbáltuk (az ötajtós jövőre jön), és azt találtuk, hogy a háromajtósokat jellemző jókora ajtókon előre könnyű beszállni, hátra azonban a kisebb magasságú, hajlékonyabb utasoknak könnyebb, még akkor is, ha az ülést előrecsúsztatjuk.

Egyébként már ehhez a mozdulathoz is hajlékony derék szükségeltetik, mert a támlabillentő-üléscsúsztató kart alulra, a támla tengelyéhez helyezték és nem ismételték meg a támla tetején, mint sok autónál. A háttámlával egybeépítették a fejtámlát, ami éppúgy korlátozza hátrafelé a kilátást, mint a szándékosan a Golfot idézően vaskos C- oszlop, még szerencse, hogy a tükrök viszont profik és tolatóradar is kapható.

Egy kis színorgia. A fekete és a fehér külön kivitelnek számít, amit black, illetve white felirattal jeleznek is az első ajtókon. Magyarországra várhatóan csak 2012 első negyedévében érkeznek meg az első Up-ok, a hazai képviselet ígérete szerint nem a valóságtól elrugaszkodott, hanem igenis elérhető árakon

Egy kis színorgia. A fekete és a fehér külön kivitelnek számít, amit black, illetve white felirattal jeleznek is az első ajtókon. Magyarországra várhatóan csak 2012 első negyedévében érkeznek meg az első Up-ok, a hazai képviselet ígérete szerint nem a valóságtól elrugaszkodott, hanem igenis elérhető árakon

Furcsa: vízhőfok a navigációs képernyőn

Minden egy helyen. A középső panelről vezérelhető a fűtés-szellőzés, és ott a CD-s rádió is. Felárért a műszerfal tetejére pattintható a hordozható infotainment egység (portable infotainment device), amely a navigációs rendszer és a fedélzeti számítógép feladatköreit is ellátja

Minden egy helyen. A középső panelről vezérelhető a fűtés-szellőzés, és ott a CD-s rádió is. Felárért a műszerfal tetejére pattintható a hordozható infotainment egység (portable infotainment device), amely a navigációs rendszer és a fedélzeti számítógép feladatköreit is ellátja

Minden egy helyen. A középső panelről vezérelhető a fűtés-szellőzés, és ott a CD-s rádió is. Felárért a műszerfal tetejére pattintható a hordozható infotainment egység (portable infotainment device), amely a navigációs rendszer és a fedélzeti számítógép feladatköreit is ellátja


Ha már az idézeteknél tartunk, a nagyméretű sebességmérő állítólag az ős Bogarat idézi, ami szerintem csak duma. Ebben a kategóriában valóban ez a műszer a legfontosabb, bár kicsit vicces mellette a kis fordulatszámmérő. Vízhőfok-mérő nincs, illetve csak azoknak van, akik megrendelik a hordozható, érintőképernyős információs rendszert, ami a navigáláson kívül a fedélzeti számítógép feladatát is ellátja, és az audiorendszer is kezelhető vele. Ha ez nincs, akkor be kell érni egy egyszerű, de cserébe könnyen kezelhető CD-lejátszós rádióval.

Egy új motor, háromféle verzióban

Az Up! egyik legnagyobb újdonsága (mintha nem csak az lenne neki) a motorkínálata, ami valójában egyetlen, háromhengeres, egyliteres motort jelent, többféle teljesítményszinttel. Egyik sem turbós, a benzinesek 60 és 75 lóerősek, és van egy földgázos verzió 68 lóerővel, amivel itthon nem sokra mennénk. Az erősebbet próbáltuk, és bár a 75 lóerő jól hangzik, az egy tonna alatti menetkész tömeg szintén, a gyorsulóképesség mégsem volt olyan, hogy horpadt volna tőle a homlokunk.

Talán a legjobb a miniautókba szerelt vezetőülések közül. Az azonban nem a legelőnyösebb, hogy az ülés előretolásához le kell hajolni a háttámla tengelyéhez épített támladöntő karhoz. (Sok típusnál a háttámla tetejénél is megismétlik, amivel sokkal kényelmesebb az ülésmozgatás.) Az ülés előrecsúsztatása után is igényel egy kis hajlékonyságot a hátsó ülés megközelítése

Talán a legjobb a miniautókba szerelt vezetőülések közül. Az azonban nem a legelőnyösebb, hogy az ülés előretolásához le kell hajolni a háttámla tengelyéhez épített támladöntő karhoz. (Sok típusnál a háttámla tetejénél is megismétlik, amivel sokkal kényelmesebb az ülésmozgatás.) Az ülés előrecsúsztatása után is igényel egy kis hajlékonyságot a hátsó ülés megközelítése

Talán a legjobb a miniautókba szerelt vezetőülések közül. De kár, hogy az ülés előretolásához le kell hajolni a háttámla tengelyéhez épített támladöntő karhoz. (Sok típusnál a háttámla tetejénél is megismétlik, amivel sokkal kényelmesebb az ülésmozgatás.) Az ülés előrecsúsztatása után is igényel egy kis hajlékonyságot a hátsó ülés megközelítése


Mivel ez csak egy előzetes teszt volt, a gyár még nem közölt gyorsulási időket, én valahová 13 és 14 másodperc közé tenném a 0-100 km/h közötti sprintidőt.

A szén-dioxidot alig termelő és hivatalosan csak 4,2 literes átlagfogyasztású háromhengeres 3000/perces fordulattól kezd húzni, bár azután sem ugrik hirtelen a gázadásra, de nyilván nagyon tisztán működik.

A gázadásokat mély, karakteres háromhengeres hanggal igazolja vissza, de egyébként nem vészesen hangos, még autópálya-tempóban sem akarja túlharsogni a rádiót, vagy a bennülőket – ami azért érdekes, mert csak a motoron van hangszigetelés, a motorháztető belsején nincs, és az ajtók is csak részben kárpitozottak.

Nem mondom, hogy egy Ferrari kormányát elcserélném az Up-éra, de a maga kategóriájában több szempontból is mércét állít a legkisebb VW. Ilyen például a térkínálata és a zajszintje. És, ami a márkától egészen meglepő: nagyon sokféleképpen lehet felöltöztetni, illetve egyénire szabni az Up-ot

Nem mondom, hogy egy Ferrari kormányát elcserélném az Up-éra, de a maga kategóriájában több szempontból is mércét állít a legkisebb VW. Ilyen például a térkínálata és a zajszintje. És, ami a márkától egészen meglepő: nagyon sokféleképpen lehet felöltöztetni, illetve egyénire szabni az Up-ot

Rázóteszt a szállodánál

A rugózás kipróbálására különleges lehetőségünk volt. A szállodánktól indultunk, ahol úgy alakították ki az útburkolatot, mintha egy gyári tesztpálya darabja lenne. A kis kockakövet nagy kockakő követte, azt egy másik fajta, szintén köves burkolat, és így tovább.

Up!-unk 185/50 R 16-os gumikon gurult, mégsem rázott össze minket nagyon, de azért egy /65-ös abronccsal biztosan kényelmesebb, ezért én inkább ajánlanám az alapméretű, 14-es kerekek, vagy legfeljebb a 15-ösök választását, még ha nem is olyan dekoratívak.

Szintén újdonság, hogy a Pólótól eltérően a kormányszervó nem elektrohidraulikus, hanem tisztán elektromos. A kormányt csak fel és le lehet billenteni, de ez, a magasságban állítható vezetőüléssel együtt nem akadályozta, hogy kényelmesen elhelyezkedjünk. A fordulókörről nem kaptunk adatot, de – vélhetően a viszonylag nagy tengelytáv miatt – nem tűnt kiugróan kicsinek.

Jövő tavasszal lesz kapható

Tekintettel a jövő év első negyedére várható hazai bevezetésre, az ár megjóslásába még nem mert bocsátkozni a képviselet. Az én tippem az, hogy a Pólóhoz és a Golfhoz hasonlóan az Up-nál is megpróbálnak beszállni az árversenybe, hogy ezzel is serkentsék a márka eladásait.

Ez jelenleg körülbelül 2,5 milliós árat jelentene az alapmodellhez, de hol van még a jövő tavasz? Ami meg az autót illeti, tulajdonságai alapján gyermekbetegségektől mentesnek tűnik, úgyhogy bátorítanám a VW-t, ne csak polírozgassa a régi ezüstöket, hanem vágjon bele bátran valóban új típusok fejlesztésébe.