“Ez az új Hundáj? Szép!” – jelentette ki a benzinkút pénztárosa, miközben kitartóan bámulta a kútoszlopnál fagyoskodó ix-35-öt. A hangsúlyából egyértelmű volt, szeretne további információt hallani az autóról, de én csak egy orrom alatt elmormolt ahával adtam tudtára, hogy ja, nem rossz. Mert közben azon járt az agyam, hogy ez most tényleg ennyit evett? Pedig lett volna mit mesélnem.

Csak a hossza kompakt

Kevésbé tankszerű, mint a Kia Sportage

Kevésbé tankszerű, mint a Kia Sportage


Az ix35 már a mérete alapján is csábító ajánlat lenne. Noha a hossza nem haladja meg egy Astráét, akkora utas- és csomagteret rejt a karosszéria, hogy ezután én nem vágyódom vissza a földközelbe. A magas építés ugyanis nemcsak a helykínálatra van jó hatással, de nagyon jól jön a mindennapok során, hogy nem kell annyira óvatoskodni a fekvőrendőrök és az egyre gyakrabban felbukkanó úthibák láttán.

Lehet, hogy a közeli rokon Kia Sportage formája szebb – nekem legalábbis jobban tetszik -, ennek ellenére az ix35 is nagyon sok elismerő pillantást és véleményt kapott. Látszik, hogy tényleg nagyon átgondolták, mert hiába az ezer helyen meghajlított, kivasalt elemek, mégis harmonikus egész lett a végeredmény, amely sugározza magából az erőt. Persze az autó nem tagadhatja le, honnan származik.

A szabászok megdolgoztak a pénzükért

Az utastér formai elemei hozzák a kötelezőt: a Hyundaitól jól megszokott szimmetrikus műszerfal köszön vissza. És nagyon össze van rakva. A minőségérzetre a Style felszereltség bőr-szövet ülései még rátesznek egy lapáttal. Ebből a világból a nem mindig záródó jobb első ajtó és a kartámasz lógott ki, mert rákönyökölve nyekergett. Azért volt ez különösen kirívó, mert mindenre nagyon figyeltek: még arra is, hogy a távirányítónak ne csak egy kis nyílást vágjanak, hanem szépen kibéleljék gumival, amiben ráadásul reteszelődik is.

Hátul is tágas

Hátul is tágas


A helykínálatot is dicséret illeti. Kevés olyan autó van, ahol magam mögé beülve elfér a térdem. A szélességre sem lehet panasz, szerencsére nem kézzel kell tükröt állítani. Hátra pedig még hárman is elférnek, no persze nem télikabátban.

Ekkora utastér mögött még jutott hely rendes csomagtérnek is – persze ez is kevésnek bizonyult a rengeteg karácsonyi ajándék szállításához -, annak a padlója alá pedig még egy teljes méretű pótkerék is befért. Hihetetlen és szokatlan.

Ötből csak egy ember fagyoskodik

Adatlap

Hyundai ix35 1.6 Style 2WD

ix35: A koreai hajbodorító 1
Motor1591 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény135 LE
Nyomaték164 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)11,1 sec
Végsebesség178 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,4 l / 100 km

Az autó felszereltsége egyszerűen pazar. Hat légzsák, menetstabilizáló rendszer, visszagurulás-gátló, lejtmenet-vezérlő, légkondicionáló, MP3-as rádió, USB-csatlakozó mindegyik ix35-höz jár.

Viszont ebben az autóban volt automata fényszóró, esőérzékelős ablaktörlő, állítható deréktámasz, kulcsnélküli indítórendszer, sebességtartó automatika, kétzónás légkondi, Bluetooth-kihangosító, elektromosan behajtható tükör, valamint tolatókamera. Ezek mind a Style szinthez tartozó extrák. Ugye meggyőző?

Jó pontot szerez a Hyundai azzal is, hogy törődik a hátsó utasokkal; oda is jut ülésfűtés. Egyik utasomnak nem nagyon akaródzott hátra ülni, mondván, neki megárt a jéghideg ülés. Jó volt látni a meglepődött ábrázatát, mikor közöltem vele, nyugodtan tegye le a hátsóját az előmelegített helyre. Így csak a középső utas fagyoskodhat egy ideig, mert a motor bizony nem hajlandó gyorsan bemelegedni.

Múltidéző

Nyomjuk, indulunk. Hidegben kétszer nyomjuk.

Nyomjuk, indulunk. Hidegben kétszer nyomjuk.


A tesztautók a garázsomban állomásoznak, kellemes 13-14 fokban, így valódi hidegindítást igen ritkán hajtok végre. A karácsonyi családlátogatás miatt most négy éjszakát is a kemény fagyban kellett töltenie az ix35-ösnek. Ezt azzal hálálta meg, hogy rég elfeledett emlékeket idézett föl.

Hiába nyomtam az indítógombot, csak az indítómotor kétségbeesett köszörülése volt a válasz; az első próbálkozás rendszeresen kudarcba fulladt. Másodjára azonban mindig készségesen indult. Ilyesmit utoljára még a Favoritommal éltem át, jó tíz évvel ezelőtt. A Hyundainál tudnak a problémáról, a szoftverrel akadnak gondok, de már dolgoznak a javításon.

Kicsi a bors

Az 1,6 literes erőforrás szinte eltűnik a motortérben

Az 1,6 literes erőforrás szinte eltűnik a motortérben


Logikus döntés volt a gyártól, hogy a legkisebb motort csak elsőkerék-hajtással párosította. Az erőforrás méretét meghallva sokan csóválták a fejüket, hogy az 1,6 literes benzinmotor bizony kevés lesz ebbe a karosszériába, mert nagy, meg nehéz. No, ez utóbbi állítás nem igaz. Az autó tömege mindössze 1305 kg, ami kevesebb, mint egy alapváltozatú Astráé (1373 kg). Az alacsony tömeg ellenére nem kell attól tartani, hogy az ix35 kártyavárként omlik össze egy balesetkor. Töréstesztjét öt csillagra teljesítette.

A motor 135 lóereje egészen meggyőzően gyorsítja az autót, miközben az akusztikai “élmény” elmarad, sikerült annyira csendessé tenni. Városban érzi magát igazán jól, a kis lökettérfogat hátránya azon kívül jelenik meg. Hiszen a 164 Nm-nyi nyomaték magas, 4850-es fordulatszámon jelentkezik, ezért aztán kénytelenek vagyunk a váltóhoz nyúlni, ha biztonságosan akarunk előzni. Szerencsére egy olyan szerkezet dolgozik az autóban, amellyel ha nem is élmény a váltás, de jó kapcsolási érzetet nyújt.

A futómű jól sikerült. Hiába a magas építés, jókat lehet kanyarodni az autóval. Ennek ellenére kényelmes is, az úthibákat elnyeli, persze ebben szerepe van a ballonos gumiknak. Egyedül akkor jön zavarba, amikor sok kis apró gödör, úthiba kerül a kerekek alá: ilyenkor bizony a bent ülők zötykölődnek.
A fék nekem a IV-es Golfot juttatta eszembe. Hirtelen, alig lenyomott pedálnál harapott, de megszokás után már nem volt vele gond.

Hiába könnyű, ha nagy az arca

Nem egészen 400 kilométer után már visított, hogy tankoljam meg. És nem viccelt!

Nem egészen 400 kilométer után már visított, hogy tankoljam meg. És nem viccelt!


Most jutottunk el a történetben a benzinkutas barátunkig, aki nem azért maradt adatok és információk nélkül, mert rossz a modorom, hanem éppen meg voltam döbbenve. Alig 400 kilométer megtétele után álltam be tankolni, abban a hitben, hogy túlságosan majrés az autó, biztosan sok benzin lötyög még a tankban. 300 kilométert autópályán – a tempomatot 140-re állítva -, hetvenet országúton, a maradékot pedig városban tettem meg. A fedélzeti számítógép által jelzett 10,4 literes fogyasztás egészen hihető volt, de a valóság 12 liter lett! Ezt meglátva majdnem begöndörödött a hajam. Hiába, a nagy homlokfelület nem kegyelmez.

A visszaúton kicsit óvatosabban hajtottam, óra szerint is 130-cal haladtam a pályán. Országúton ugyanannyi távolságot vezettem, viszont a budapesti forgalomban csaknem 200 kilométert, így kilenc liter lett az átlagfogyasztás, ami teljesen elfogadható. Ezek szerint a város az igazi élőhelye.

10,5 litert fogyasztott

Kompaktok ellen is
A Hyundai ix35 ellenfelei
KIA Sportage 1.6 GDI EX (135 LE)6 049 000 Ft
NISSAN Qashqai 1.6 i-WAY (116 LE)6 170 000 Ft
VW Tiguan Trend&Fun Bluemotion 1.4 TSI (122 LE) 7 675 000  Ft
Ford Focus 1,6 Fresh (100 LE)              4 755 000 Ft
Hyundai ix35 1,6i (135 LE)              4 990 000 Ft

A Hyundai egy olyan szabadidő-autót alkotott, ami végre nem esetlen, bővelkedik a helyben, jól felszerelt, és árképzése is reális. Így az ix35 saját kategóriáján kívül is hódíthat, ha az alsó-középkategóriás autóra áhítozók hajlandóak rendesen szétnézni a piacon. Hiszen az alapváltozatba a fent említett gazdag felszereltséggel ötmillió forint alatt bele lehet ülni.