




Láttuk két hete Párizsban, láthatjuk több hete a Megasztár című tévéműsorban, de vezetni csak most tudtuk a Hyundai ix20-ast. Eddig az ix nevet csak Hyundai SUV-kon láttuk, de most fény derült a titokra.
Furcsa: nincs 4×4, mégis ix
Mert az x nem a szabadidő-autók kiváltsága, hanem a kategóriák közötti, crossover modellek jele. És a gyári marketingesek addig nem vehettek magukhoz szilárd ételt és nem érintkezhettek ellenkező neműekkel, amíg meg nem született a megoldás: az ix20 egyszerre praktikus, mégis jó vezetni, tehát ez az átmenet indokolja a típusjelzést.
Házon belüli konkurencia
Általában a nagy autógyártó konszernek igyekeznek szót sem ejteni arról, hogy más emblémával és jó esetben eltérő designnal a cég másik márkája is gyárt ugyanilyen autót. Például a Peugeot Partner Tepee anyagában szó sem esik a vele csavarra azonos Berlingóról, a Hyundai a csehországi gyártási helyszínnel kapcsolatban hasonlóképp hallgat róla, hogy ez pont az a nosovicei gyár, ahol a Kia Venga is készül.
Mivel a műszakilag azonos testvérmodell a legközelebbi konkurens, érthető, ha senki nem akarja rá önként felhívni a figyelmet. Mindig akadhat annyira tájékozatlan tollforgató, aki nem tud róla.
Szerencsére az autót létét nem kell kivetítős diák sorával megindokolni.
Jobb helykihasználása miatt egy kis egyterű praktikusabb családi autó egy ötajtós alsó középkategóriás modellnél, amilyen a 308, a Cee’d és társaik.
Magas ülés, kis alapterület, sok hely
Magasabb üléseivel könnyebb ki- és beszállni a gyerekeket különórákra hurcoló szülőnek, nem kell olyan mélyre hajolni a gyermekülésekkel matatva, és a porontyok is örülnek a jobb kilátásnak. A felnőttek ezt bukták, mert az első tetőoszlop túl vastag, városban és visszafordítós kanyarokban sokat kitakar a világból.

Négyféle motor kapható: a két dízel 1,4-es és 77 illetve 90 lóerős, az 1,6-os benzines 125 lóerőt ad le. A 90 lóerős benzines 1,4-es egész jó motor, elegendő az autóhoz
Állítható hátsó ülését leghátra tolva az ix20-ban két magas ember jól elfér egymás mögött.
A tengelytáv 261,5 centiméter, hosszabb a Golfénál vagy az Aurisénál, ami a 160 centis magassággal együtt szellős, barátságos utasteret enged.
13 centiméter
Ha pár centi hiányzik a szánkó, a gereblye vagy bármi más betuszkolásához, az üléspad egyik vagy mindkét részét előrehúzva megoldható a dolog. A játéktér 13 centiméter, de a háttámlák meredekebbre állításával is próbálkozhatunk.
Az ix20 csomagtartója kis alapterületű, de a gyári adat alapján jobb a kompakt autók átlagánál.
A 440 liter azért jön ki, mert a csomagtér padlóját az alsó állásban rögzítve felfelé sok a hely, nem széltében vagy hosszában.
Jó lesz a legolcsóbb benzines
Kétféle motorral próbáltuk ki a koreai egyterűt, mindkettő 1,4 literes és 90 lóerős, de az egyik az alap benzines, a másik az erősebbik dízel sokkal nagyobb, 137 helyett 220 Nm-es nyomatékkal.
Fél litert hozhat a Blue Drive
Egyedül az automata váltós, 1,6-os benzineshez nem rendelhető a Blue Drive-csomag. A fedőnév mögött a fogyasztást és ezzel a Föld felmelegedéséért felelős szén-dioxid-kibocsátást csökkentő módosítások rejlenek.
A Blue Drive nem merül ki csökkentett gördülési ellenállású gumikban és hosszabb váltóáttételekben. Része az ISG (Idle Stop & Go) rendszer, amely megálláskor üresbe tett váltóval leállítja az autó motorját, majd a váltót egyesbe téve újraindítja a gépet. Érdekes az AMS (Alternator Management System) is.
Amennyiben az akku töltöttsége megfelelő és épp nincs nagy áramfelvétel az autóban, például az ülésfűtés használata miatt, egy kuplung leválasztja a generátort a motorról. Ha a motor nem hajtja feleslegesen a generátort, alacsonyabb terheléssel kevesebbet fogyaszt. A Blue Drive-os 1,4 CRDi dízelek szabványos átlagfogyasztása 4,5 helyett 4,3 liter, az 1,4-es benzinesnél négy decit hoz a csomag (6,0-5,6 l/100 km), míg az ezerhatos fogyasztása papíron fél literrel, 5,9 literre csökken a Blue Drive-csomagot megrendelve.

6,5 coll a képernyő átmérője. Ha van navigációsrendszer, itt látszik a tolatókamera képe is, ha nincs, a belső tükörbe vetít az optika
Kis benzinessel a Nissan Note 1,4 vagy a Honda Jazz 1,2 is erős ellenfél, de a Hyundai felnőtt hozzájuk. Az i30-ban 109 lóerős motor a visszavett teljesítménnyel pont ott húz nála jobban, ahol a motort használjuk: alacsony és közepes fordulaton.
Autópályán nem jártunk vele., de városban és országúton a halkan és finoman járó motorral jól együtt lehet élni, a fedélzeti számítógép szerint 6,5 literes fogyasztása is kedvező.
Dízelek: azonos nyomaték, kétféle teljesítmény
Nem volt zajos a később vezetett dízel sem. Ha hittünk a korai felkapcsolásra figyelmeztető nyilaknak, hegynek felfelé a motor megkínlódott az ajánlott, 1400 körüli fordulatszámmal, érdemes inkább 1800 tájékán felfelé kaptatni, amikor a maximális nyomatékkal húz.
Ereje mellett a számítógép szerint 5,3 literes átlagfogyasztása is mellette szól, de a kisautók között nem véletlenül egyre ritkább a dízelmotor. Az Euro 5-norma betartásához szükséges részecskeszűrővel nehéz normális felárat szabni a dízeleknek, de árlista híján ezt még nem tudjuk.
Ügyesen hangolt hardver
Aki bemászik az autó alá hardvernézőbe, elöl MacPherson rugóstagot, hátul csatolt hosszlengőkaros, félmerev hidat lát, mint a legtöbb kis- és kompakt autóban. A futóműhangolást a rüsselsheimi K+F-központ munkatársai végezték, az autó ugyanis az európai fejlesztőbázis munkája. Sikerült egy harmonikus, kényelmesen rugózó autót összehozniuk.
Magyarországon november 11-én kezdődik az autó értékesítése. A csúcsmodell a Style lesz, az alapváltozat a Life. Lehet, hogy az alacsonyabb indulóár érdekében lesz légkondicionáló nélküli alapmodell, mint a Vengából, de egyelőre csupa klímás autót rendelt az importőr.
Ára még nincs, novemberben jön
Még nem derült ki az autó ára, de a Kia Venga jó kiindulási alap. Az ix20-assal egy üzemben gyártott konkurens ugyanezekkel a motorokkal 3,1 és 5,2 millió forint közötti listaáron kapható.
Nemzetközi bemutatókra többnyire csak a minden földi jóval felszerelt autókat hozzák el a gyárak, egyik sem fekete kilincses. Szerencsére a Kia Vengából járt nálunk a legolcsóbb alapváltozat, ezért az ix20 mellett döntők is biztosak lehetnek benne, hogy már az alapfelszereltségű, 1,4-es modell sem okoz csalódást.