Az első randinkat 2009 legszebbnek választott autójával az Európa légterét elborító vulkáni hamu miatt kellett lemondani, de a minap végül mégis összefutottunk Spanyolországban a Peugeot 2+2 üléses kis kupéjával, az RCZ-vel.

Két év

RCZ-k hosszú sorokban

RCZ-k hosszú sorokban


Igen gyorsan, két évvel a 2007-es frankfurti bemutató után máris szériaautóvá vált a Peugeot RCZ. A 308-as alapjaira épülő kiskocsi szinte mindent megörökölt, ami a tanulmányautót annyira dögössé tette. Maradt a dupla, buborékszerű dudor a tetőn, valamint a hátsó szélvédő bonyolult formája is, a csomagtartóra pedig kétállású, sebességtől függő szögben álló légterelő is került.

Orrában ugyan a tanulmányautó 218 lóerős motorjánál hajszálnyival gyengébb gépezet lapul, ezúttal “csupán” 200 lóerős csúcsteljesítménnyel, hátborzongató hanggal.

Videón az RCZ:

Takarékos száguldás

Kintről cseppet sem zajos

Kintről cseppet sem zajos


A 2011 tavaszától kapható 3008 hibrid kétliteres dízelmotorját kapja meg a hibrid RCZ is, amely 37 lóerős villanymotorral együtt mozgatja a kis kupét.

A közösen összehozott kétszáz lóerővel és az elöl 300, hátul 200 Nm-nyi nyomatékkal az autó valószínűleg semmit nem veszt majd sportos jellegéből, miközben száz kilométerenként csupán 3,7 liternyi benzint éget el, és 95g/km CO2-t ereget a légkörbe.

RCZ motorok, váltók:
A bemutató idején kapható változatok:
1,6 THP (156 LE)6 fokozatú manuális váltóval
2,0 HDi (163 LE)6 fokozatú manuális váltóval
Nyártól kapható változatok:
1,6 THP (156 LE)6 fokozatú automatikus váltóval
1,6 THP (200 LE)6 fokozatú manuális váltóval

Itthon mikortól?

Dudorok a hátsó üvegen

Dudorok a hátsó üvegen


Az Audi TT-re nagyon hasonlító autót Grazban gyártják, a Magna Steyr üzemében. Idén 12 ezer darabot szeretnének belőle eladni, jövőre, az első teljes évben 17 ezer eladott autó a cél. Magyarországon szeptembertől kapható majd az RCZ, értelemszerűen akkor már a teljes motorválasztékkal.

Arról, hogy mennyibe fog kerülni, még hiába kérdeztük az importőrt, mindössze annyi valószínű, hogy nagyjából húsz százalékkal az Audi TT alá lövik majd be a kocsit. De ez persze nem szentírás, őszig sok minden megváltozhat.


Francia válasz a TT-re: Peugeot RCZ 1

Biztonság

Robbanópatron a motorháztető alatt

Robbanópatron a motorháztető alatt


Elöl a dupla adaptív légzsák mellett két darab mellkas-medence légzsák és erőhatárolóval, övfeszítővel kiegészített biztonsági öv is vigyáz az utasokra. Az elektronika menetstabilizálóval, elektronikus fékerőelosztóval és vészfékasszisztenssel próbálja úton tartani a kocsit.

Gyalogosgázoláskor az alumínium motorháztetőt pirotechnikai töltet robbantja 55 milliméterrel magasabbra, így az áldozat nagyobb eséllyel ússza meg a balesetet komolyabb sérülés nélkül. Mivel a 308-as padlólemezére épült modellek sorra ötcsillagos eredménnyel végeztek a törésteszteken, a Peugeot szerint jó esély van arra, hogy az RCZ is hasonlóan szerepel majd.

S. O. S.

S.O.S. gomb vész esetére

S.O.S. gomb vész esetére


Ha pedig már megtörtént a baj, a Peugeot Connect SOS – előfizetési díj nélkül, korlátlan ideig áll az RCZ-tulajdonosok rendelkezésére – rendszerrel hívható a segítség, és 2010-re a hálózat már tíz európai országban működhet. A vészhívó rendszer 2003-as indulása óta eddig 3500-an látták már ennek gyakorlati hasznát.

A legélvezetesebb Peugeot

A spanyol tesztúton – két fokban, helyenként hózáporban – az egyelőre még a külföldi piacokon sem kapható 1,6 literes, 200 lóerős turbós benzinest, illetve a 163 lóerős dízel változatot próbálhattuk ki. Az erősebb benzinmotorral megtámogatott RCZ igen kiváltságos jószág. A bivalyerős motor mellé alapáron jár a Sport Pack, amely kisebb átmérőjű kormányt, rövidebb váltókart és speciális hangrendszert tartalmaz.


Francia válasz a TT-re: Peugeot RCZ 2

Utóbbit bátran nevezhetjük remek gyári hifinek, hiszen az utastérben szól igazán nagyot. Igaz, az előadót nem változtathatjuk kedvünkre, hiszen a muzsika a motortérből jön. Egész pontosan a turbó után épített rezonátorból, amely elképesztő üvöltéssel tölti meg az utasteret. És csak az utasteret, a gyalogosok biztosan nem fognak elátkozni miatta még késő éjjel sem.

Üvölts, bébi!

A balszélső kanyargós cső adja a kegyetlen hangot

A balszélső kanyargós cső adja a kegyetlen hangot


Okos megoldás, hogy a Sound System fantázianevű hangszer csak gázadásra szól nagyot, ha finoman tapossuk a pedált, megússzuk a halláskárosodást akár a hosszabb autópályás utazások alatt is.

A Sport Pack csomag a gyengébb benzineshez és a dízelhez is rendelhető, de aki a takarékosabb gázolajos üzemmód mellett dönt, annak értelemszerűen le kell mondania az extra motormuzsikáról.

Kis kormány a jó kormány

A Sport Pack legnagyobb áldása mégsem a hang, hanem a kisebb kormány és a rövid váltókar. A 200 lovas RCZ kormányzása, vezetése tényleg élvezet. A kormány pontos, határozott, érezni mindent, amit autózás közben kell, amit érdemes. A két volán közti különbség akkor lett igazán szembeötlő, amikor átültünk a dízelváltozat szinte malomkeréknyinek tűnő szerkezete mögé.

Lehet vele csendesen is suhanni

Lehet vele csendesen is suhanni


Bár a kezes, élményautó számba menő 200 lovas benzines után nem sok kedvünk volt másba ülni, de illett kipróbálnunk a dízelt is. Elsőre szentségtörésnek tűnik a dízelmotor ebbe a remek testbe, de az első kilométerek után ebbe se nagyon lehetett belekötni.

Hajszálnyit mintha nehezebb lenne az autó eleje, a váltó sem annyira fürge, valamint a kormányzás élvezete is elmarad az erősebb benzinesétől. A dízel egyetlen és legnagyobb hibája az, hogy a benzines túl jó lett.

Gyorsul, lassul, kanyarodik, és közben beleüvölti a fülünkbe, hogy mi vagyunk a legjobbak a világon. És az RCZ sofőrje ezt igazi pasi módjára el is hiszi.

Technikai adatok:

RCZ 2,0 HDi
Motoradatok
Lökettérfogat1997 cm3
Hengerek/szelepek4/16
Max. teljesítmény (kW [LE]/ford.)120 (163)/3750
Max. nyomaték (Nm/ford.)340/2000-3000
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)8,2
Végsebesség (km/h)220
Fogyasztás
Város (l/100 km)6,8
Lakott területen kívül (l/100 km)4,5
Vegyes (l/100 km)5,3
CO2-kibocsátás (g/km)139
RCZ 1,6 THP
Motoradatok
Lökettérfogat1598 cm3
Hengerek/szelepek4/16
Max. teljesítmény (kW [LE]/ford.)147 (200)/5500-6800
Max. nyomaték (Nm/ford.)275/1700-4500
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)7,5
Végsebesség (km/h)237
Fogyasztás
Város (l/100 km)9,1
Lakott területen kívül (l/100 km)5,6
Vegyes (l/100 km)6,9
CO2-kibocsátás (g/km)159