18 millió, de nem kellett félteni
Néhány csúcson még hó volt

Néhány csúcson még hó volt

Néhány csúcson még hó volt


Alvázas, felezős, kézi differenciálzáras valódi terepjáróból egyre kevesebb létezik, ezért mindig várjuk őket, főleg Földes Attila, aki saját Defenderével túl van sok mindenen. Sokszor mégis elkámpicsorodott arccal visszük vissza őket, mert egy 13-25 milliós autókat nem illik fatörzsek közt meghorpasztani, minden elemét alapozásig végigkaristolni vagy az alját odaverni a kőtömbökön.

A Toyota viszont az új Land Cruiser Pradóval szervezett egy korzikai tereptúrát, ahol mindez nem számított, sőt szükséges volt. Többször is féltem, hogy leborulunk-e autóstul az ösvényről, esetleg a sziklákon szétütjük a váltót, amitől persze az alsó páncél megvédte a nemes szerveket.

Terepre: dízel és automata

Nem maradhat el az obligát vízfröcskölős fotó

Nem maradhat el az obligát vízfröcskölős fotó

Nem maradhat el az obligát vízfröcskölős fotó


Egyforma autókkal mentünk, mindegyik dízel volt és automata váltós, ami terepre ideális. Az autók egy részében a hátsó légrugózással emelni lehetett a hasmagasságot, a legdurvább helyeken instruktorok mutogatták kívülről, hogy merre van esélyünk átjutni.

Meglepett, hogy az összes autó hosszú kasztnis volt, pedig a röviddel könnyebb lenne a civilizációtól távol, és kicsit sem bütykös aszfaltgumikkal álltunk a középhegységi terep előtt, aminek gyalog is bajos nekivágni.

Technika: semmi nem véletlen

A tapadástól függően osztja el az erőt a Torsen középső differenciál

A tapadástól függően osztja el az erőt a Torsen középső differenciál

A tapadástól függően osztja el az erőt a Torsen középső differenciál


Az LC 150 állandó összkerékhajtású, ezért aszfaltra mindenképp kell bele középső differenciálmű.

A Toyota – a Lexus LS 600h-hoz hasonlóan – önzáró Torsen-differenciált vet be.

A nyomatékérzékeny szerkezet maximum az erő 70 százalékát engedi hátra és felét előre. Az alapbeállítás 40:60 a hátsó kerekek javára.

Két diffizár

Felezőben, középső diffizárral mentünk

Felezőben, középső diffizárral mentünk

Felezőben, középső diffizárral mentünk


Gombnyomásra zárható a középső és a hátsó kiegyenlítőmű, előbbit nehéz terepen folyamatosan zárva tartottuk, utóbbit ritkán kellett használni, de akkor hátsó zár híján sosem jutottunk volna tovább.

Kapaszkodáshoz mindenképp kell a felező is, a nagyon rövid áttételekkel az autó lépésben felkúszik a legmeredekebb helyeken, akár 42 fokos meredélyen is. Ez közel van a 100 százalékos (45 fokos) emelkedőhöz, gondoljanak bele, hogy 8 százalékos lejtőt már kitábláznak.

BJ-ből Land Cruiser
1955-től hívják a BJ-t Land Cruisnernek

1955-től hívják a BJ-t Land Cruisnernek

1955-től hívják a BJ-t Land Cruisnernek


Jövőre lesz 60 éves a Land Cruiser, amelyből több mint ötmillió talált gazdára. A joggal legendás hírű terepjáró kezdetben BJ néven futott, alapját egy korabeli teherautó biztosította a 3,4 literes, benzines hathengeressel együtt. A BJ széria kifutása előtt, 1955-ben kapta a típus a Land Cruiser nevet.

A Land Cruiser-generációkat számokkal is jelöli a gyár. A 40-es 1960-tól élt, majd kijött az itthon még kevésbé ismert 50-es és 60-as széria, 1966-ban pedig bővült a kínálat. A haszonjárműszerű, terepjárásra szánt Heavy Duty verzió mellett megjelent a személyautósabb Station Wagon változat.

Munkagépből luxusautó

Ez az 1984 utáni, 70-es sorozat

Ez az 1984 utáni, 70-es sorozat

Ez az 1984 utáni, 70-es sorozat


Az 1984-ben bemutatott, masszívan szögletes LC 70-nel a Toyota egy autóban egyesítette a kétféle modell kivételes terepjáró-képességét és viszonylagos kényelmét. A 90-est mi is teszteltük, ezt a szériát Pradónak is hívták, amely nevet megörökölte az előző, 120-as Land Cruiser, illetve az új, a 150-es.

A Toyota dzsipnek van egy még nagyobb luxusverziója, amely az Arab-öböl mentén és Oroszországban is igen népszerű. A mai Land Cruiser V8 a 200-as, hasonlóan hatalmas elődje a Land Cruiser 100.

Crawl control, az araszológép

42 fokos oldaldőlésig nem borul fel

42 fokos oldaldőlésig nem borul fel

42 fokos oldaldőlésig nem borul fel


Korzika hegyei között sokszor küzdöttünk le olyan terepet, ahol kocsival sosem vágtam volna neki az útnak, ha nem ez a feladat kifejezetten. Köves szakaszokon felfelé küszködve, egészen extrém helyzetekben a gyalogosoknál lassabban haladva jött jól a V8-ból ismert crawl control.

Bekapcsolása után az autó magától ad gázt és fékez, a pedálok érintése nélkül tartja a beállított tempót, mindezt szívbemarkoló kattogások kísérik, mert a rendszer fékezéssel akadályozza meg kerekek kipörgését, helyettesítve az első diffizárat.


Szürreális a terepjáró-képesség

Amikor az autó elakadt, többnyire elég volt bekapcsolni az araszológépet és a Land Cruiser hátborzongató helyeken is átvágott. Szürreális látvány, ahogy a kerekenkénti automatikus fékezések miatt villog a féklámpa, miközben az autó hegynek fel küzd.

Nem hittünk a szemüknek. A crawl control kifinomultan adagolja az erőt, hogy ne veszítsen tapadást egyik kerék sem

Nem hittünk a szemüknek. A crawl control kifinomultan adagolja az erőt, hogy ne veszítsen tapadást egyik kerék sem

Nem hittünk a szemüknek


A fifikás és villámgyors crawl control valószerűtlen helyeken felvisz akár egy amatőrt is, akinek épp elég a keresztben belógó szikla és az évszázados bükk között átevickélni az autóval, de profiknak is kedvez, mert az egyenletesen lassú tempó miatt kíméli a technikát, például a kisebb lengések miatt nehezebb lezúzni az autó végeit.

Külön program homokra és sziklára

A kipörgésgátlónak van nagyobb sebességre és sárra/homokra, laza köves szakaszokra, normál terepre illetve sziklákra kitalált programja.

További belső és külső képek illetve Land Cruiser történelem a galériában
Homokban bő, sziklán minimális kerékkipörgéssel jutunk a legtovább

Homokban bő, sziklán minimális kerékkipörgéssel jutunk a legtovább

Homokban bő, sziklán minimális kerékkipörgéssel jutunk a legtovább


A Multi-terrain Select laza talajon bőséges, sziklán minimális túlpörgést enged, hogy mindenhova elérjünk, ahol autóval nem sok keresnivalónk volna.

Ám a világnak van épp elég pontja, ahol a hasonló terep nem egy életreszóló túra csúcspontja, hanem a mindennapok része, mert út gyanánt egy vízmosás szolgál, térdmagasságú gyökerek és hízott disznónyi sziklák között.

Ezért lehetett eladni jóval több, mint ötmillió Land Cruisert, amely ilyen körülmények között is évtizedekig autó marad.

Korzika: itt jártunk a Land Cruiserrel
Tavasszal nem kopárak a korzikai hegyek

Tavasszal nem kopárak a korzikai hegyek

Tavasszal nem kopárak a korzikai hegyek


8670 négyzetkilométerével Korzika nagyjából akkora, mint Bács-Kiskun megye.

Három nagyobb sziget is van nála a Földközi-tengerben, konkrétan Szicília, Szardínia és Ciprus, de ha a szépség számít, akkor más sorrend mellett is érvelhetünk.

Szardínia olasz, Korzika francia

A gránitsziklákra épülő, hegyes sziget közelebb van Olaszországhoz, mint Franciaországhoz, de utóbbihoz tartozik. Komppal Itáliából, repülővel a gallok felől könnyebb megközelíteni, de Nizzából és más francia városokból is indulnak hajók.

Vaddisznó is akad, de több kószál a háziasítottból

Vaddisznó is akad, de több kószál a háziasítottból

Vaddisznó is akad, de több kószál a háziasítottból


Magyarországról érdemes lehet Bécsből repülni Nizzáig, onnan egy kisebb légitársaság gépével 45 perc után landolunk a négy repülőtér egyikén.

Itt született Napóleon

Korzika leghíresebb szülötte Napoléon Bonaparte, Ajaccio-ban látta meg a napvilágot. A sziget székhelyének nevét a franciák ázsákszio-nak ejtik, nem ajaccsónak, mint én hittem.

Április végén a tengervíz még a sziget déli részén is hideg, de némi elszánással a 15-16 fokos vízben sem volt rossz úszni egyet, mert szinte végig ragyogott a nap.

Korzika nagy része gránit, a mészkőfal nemcsak szép, de ritka is arrafelé

Korzika nagy része gránit, a mészkőfal nemcsak szép, de ritka is arrafelé

Korzika nagy része gránit, a mészkőfal nemcsak szép, de ritka is arrafelé


A hegyekben mi is többször belebotlottunk jámbor szarvasmarhákba és barna szőrű disznókba.

Húst, hússal

Ezek az állatok nemcsak az út szélén aranyosak, zöldségekkel együtt, sűrű, hosszú lében puhára rotyogva is tetszetősek.

A helyiek a vegetáriánusoknak is örömmel tépnek valamit a konyhakertből, de a csodásan fűszerezett, szikkadt vagy puhább kolbászokból látni, hogy a hegylakók nem aloepárán cseperednek.

Lánctalpasból luxusautó

Belül sokoldalú luxusautó a Land Cruiser

Belül sokoldalú luxusautó a Land Cruiser

Belül sokoldalú luxusautó a Land Cruiser


A legkevésbé sem érthető, hogy a lánctalpasokat idéző terepjáró-képesség mellett a Toyota dzsipje miként lehet ennyire kényelmes aszfalton? Hasonló békében és nyugalomban ritkán utazunk, főleg nem olyan autóban, amely alig egy órája még sziklákon remekelt.

Bőven lehet terpeszkedni és a hétüléses autó gyakorlatilag olyan sokoldalú, mint a jobb egyterűk. Zaj alig van, az óriási kerekekkel és a sportosra, automatára vagy kényelmesre állítható lengéscsillapítással a Land Cruiserben meg sem érezzük a gödröket.

Akár a G-Mercedes

Extrém terepen megugrik a fogyasztás. Aszfalton 10 liter elég volt a dízelnek

Extrém terepen megugrik a fogyasztás. Aszfalton 10 liter elég volt a dízelnek

Extrém terepen megugrik a fogyasztás. Aszfalton 10 liter elég volt a dízelnek


Közben a könyöklő alatt négy üveg víz hűl, a JBL hifiből árad a zene, örülhetünk a 7.1-es surrround hangzásnak, a gyerekek meg a tetőből kihajtható képernyőnek, amin DVD-t nézhetnek vagy leköthetik magukat a csatlakoztatható játékkonzollal.

Ezt így együtt még a stílusosabb, de sokkal drágább G-osztály sem nyújtja, aminél nagyobb dicséret a G-ért rajongó vezesses kollektívától nem létezik.

adsfsf

Műszaki adatok – Land Cruiser 3,0 D-4D VX Execuitve Aut.
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)2982
Furat x löket (mm)96 X 103
Hengerek / szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)173(127)/3400
Max. nyomaték (Nm/ford.)410/1600-2800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)11,7
Végsebesség (km/h)175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)10,4
Lakott területen kívül (l/100 km)6,7
Vegyes (l/100 km)8,1
CO2 kibocsátás (g/km) 214
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4760/1885/1845
Tengelytáv (mm)2790
Csomagtér (liter)621/1151
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)2080/910
Üzemanyagtank kapacitás (liter)87
Gumiméret265/60 R18