Japános, de igényes
Japános, de igényes

i-Stop: Gyorsan bepöccen

i-Stop: Gyorsan bepöccen

Japános, de igényes
Sportosnak látszik
Ha zöld, akkor leállt
10 körül áll meg városban is
Jó a váltó
i-Stop: Gyorsan bepöccen 22
Itt lehet kikapcsolni az i-Stop rendzert
Nyáron újult meg
Majdnem 6 millió a kétliteres
Szemesnek áll a világ
Az egyik legjobb és legdrágább
Ezen kívül csak 1.6-os van
Tolat
Az i-Stop csak a kétliteressel megy
Fotó megosztása:
Az i-Stop csak a kétliteressel megy

Az i-Stop csak a kétliteressel megy

Az i-Stop csak a kétliteressel megy


Múlt héten kaptuk a hírt, hogy a 2009-es Japán Autóipari Kutatók és Újságírók Konferenciája (RJC) a Mazdai-Stop rendszerét jutalmazta az “Év technikai fejlesztése” díjjal. Hurrá, szerencsés egybeesés, a 2.0 i-Stop tesztautó épp ekkortájt járt nálunk.

A CO2-kibocsátás és a fogyasztás visszaszorítását elősegítő motorleállító elektronika egyébként csöppet sem újdonság, ezt már baromi régen kitalálták (lásd keretes), de a Mazda csak most ugrott rá a témára.

Motorleállítás: nem ma kezdték
Automatikus start-stop a Regatából

Automatikus start-stop a Regatából

Automatikus start-stop a Regatából


Húsz-harminc éve is fontos volt a kisebb fogyasztás, csak akkor az olajválság okozta sokk miatt léptek az autógyárak. Ma inkább a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztással egyenesen arányos szén-dioxid-emisszió leszorítása a cél.

Formel E az olajválság után

Formel E néven az Audi az 1982-es modellévre bemutatott egy takarékos 80-ast. Az ezerhatos autó 4+E fokozatú váltójában az E a kímélőre áttételezett ötödiket jelölte. Ezt a korabeli Polo vagy a Passat Formel E is tudta, az Audi fogyasztását azonban motorleállító rendszer is korlátozta. A 85 lóerős motor gombnyomásra leállt, újraindítása automatikus volt. Egyesbe tett váltóval és kinyomott kuplunggal gázadásra kelt életre a négyhengeres.

Fiat: nekik is megvolt

Nem, az ablakspoiler nem kisipari. Célja a légellenállás csökkentése

Nem, az ablakspoiler nem kisipari. Célja a légellenállás csökkentése

Nem, az ablakspoiler nem kisipari


A Fiatnál a Ritmo Strada Energy Saving volt az első takarékosra vett verzió 1982-ben, magasabb sűrítési viszonnyal, a légellenállást javító ablaklégterelőkkel és dísztárcsával, motorfékezéskor a benzinellátást elzáró karburátorral.

A váltásokra LED figyelmeztetett a műszerfalon. A Ritmo ES az akkori szabvány szerint 6,4 literes átlagával 13,5 százalékot spórolt a sima 1,3-as modellhez képest. A későbbi Regata ES már a Citymatic nevű, automatikusan leálló és újrainduló motorvezérléssel is rendelkezett.

Az i-Stop-ra keresztelt dolog szépséghibája csak annyi a Mazdánál, hogy az kizárólag a közvetlen befecskendezéses

10 körül áll meg városban is

10 körül áll meg városban is

10 körül áll meg városban is


benzinmotorokkal működik, így a megfizethető 1,6-ossal nem, csak a kétliteres benzinessel kooperál.

A gyár szerint a konkurensekhez képest feleannyi idő, – alig 0,35 másodperc – alatt pöccenti be a motort a rendszer, amit lemérni ugyan nem tudtunk, viszont hajlamosak vagyunk elhinni, és emiatt kapta a nálunk csöppet sem ismert díjat is.

A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy az i-Stop az egyik olyan start-stop rendszer, amelyik nem ment agy agyunkra a folyamatos leállítással és újraindítással. A motorindítgatással járó rezonánciát persze nem lehet megszüntetni – hiába állítják – viszont tényleg gyorsan beindul, így a kuplungpedál kinyomására, majd azonnali felengedésére rögtön tudunk indulni a lámpától, nem kell változtatni vezetési szokásunkon.

Japános, de igényes

Japános, de igényes

Japános, de igényes


A kényelmes kocsikázástól persze a Mazda sem foszt meg minket, így nem kapcsolja le a motort pl. egy kora reggeli indítás után, miközben a belső hőmérsékletet próbáljuk feltornászni néhány fokkal, vagy ha épp a légkondi zúdítja a nyakunkba a hideget – hiába állunk percek óta mozdulatlanul a dugóban.

Az i-Stop feliratú gombot megnyomva, egyszer kellett csak kiiktatni a funkciót, amikor a dugóban a Pusztaszeri útról ereszkedtünk alá. Lassú gurulásnál ugyanis már leáll a motor, de ha nem fékezünk állóra, –  hanem megpróbálunk kanyarodni, vagy kicsit gyorsabban gurulni – akkor újra elindul, majd kezdi elölről. Mivel Budapest nem San Francisco, ezzel együtt tudnánk élni.
 i-Stop: Gyorsan bepöccen 36

A képre kattintva a gyári galéria nyílik meg
Sok a 150 lóerő?
Jó a váltó

Jó a váltó

Jó a váltó


Az i-Stop mellett azért kíváncsiak voltunk, mennyire ütős egy 150 lóerős motor egy Mazda3-asban, sajnos gyorsan kiderült, hogy semmire. Alul meglehetősen gyenge a motor, majdhogynem fulladós, de a pörgetésre sem reagál valami élénken, érzésre pedig egy csöppnyi sportosság sincs benne.

10,4 másodperc alatt gyorsulni 100-ra nem igazán szédítő, aki ilyesmire vágyik, az kénytelen lesz a Mazda3 MPS-re költeni. Igaz, utóbbival nem ússzuk majd meg 10 literből a városban, ami egy ekkora motortól egész jó érték. Ebben benne van az i-Stop keze is, ez állítólag 10-15 százalékot is javíthat a fogyasztáson.

Ötcsillagos biztonság
Felnőttutas-biztonság 86 %
Gyermekutas-biztonság 84 %
Gyalogosvédelem  51 %
Biztonsági segédeszközök 71 %
Összeredmény * * * * *

Kár a motorért, mert ezen kívül a Mazda3-ban minden adott a jó autózáshoz. A futómű sportosan feszes – miközben nem túl kemény-, a kormányzás kellően közvetlen, a váltó passzentos, a fék pedig jól adagolható. Az összeszerelés minősége szintén ötös, nincs zörgés, nyikorgás, csavarodás, minden passzol. Ritkán érzünk hasonlót a konkurensek között.

Ők is tudják

Nagyon úgy tűnik, hogy a Mazdanál tisztában vannak azzal, mennyire jó autót csinálnak, mert mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk ha egy ilyenre vágyunk a temérdek konkurens helyett. A kétliteres benzines – jól felszerelve ugyan –  de majdnem hatmillióba kerül.

Műszaki adatok – Mazda 3 Sport 2.0 i-stop
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1999
Furat x löket (mm) 87,5 X 83,1
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 111(151)/6200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 191/4500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,4
Végsebesség (km/h) 206
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,4
Vegyes (l/100 km) 9,3
CO2 kibocsátás (g/km) 159
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4460/1755/1470
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 340
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1270/565
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 205/50 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 859 900
A szériafelszereltség fontosabb tételei Itt!
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye ..
Pontszám (max. 10)   8 pont
Mellette – Ellene
  • divatos, menő forma
  • kiváló minőségérzet
  • környezetkímélő üzem
  • jó vezethetőség
  • drága
  • szűk hátsó lábtér
  • csak a kétlitereshez van i-Stop