Majdnem öt méter hosszú

Majdnem öt méter hosszú

Majdnem öt méter hosszú


A tengerentúl Veracruz néven fut a Hyundai csatahajónyi szabadidő-autója, amely Európában a logikusabbnak tűnő ix55-ös fantázianevet nyögte be a határon, amikor a nevét kérdezték. Pedig nincs sok különbség közöttük. Legfeljebb annyi, hogy hozzánk szerencsére dízelmotorral érkezett, nem iszákos benzinessel. Örvendezzünk hát neki.

Elsőre pillantásra a Santa Fé-nél is nagyobb autó méretei nyűgözik le az embert. Irgalmatlanul túlméretezettnek tűnik minden porcikája. Később aztán már a karosszéria formájával is megbarátkozik az ember, ami nem nehéz feladat. Ugyanis az ix55-ös a nagysága ellenére is csinos autó. Már amennyire csinos lehet egy gyapotbála.

Hátulról előre

A 240 lóerő jól jön

A 240 lóerő jól jön

A 240 lóerő jól jön


Bár a legtöbb hétszemélyesként is használható modellnél a Hyundai több helyet kínál a leghátsó sorba száműzötteknek, mégsem szeretnénk hosszabb távon ott utazni. A lábtér kompromisszumokkal ugyan, de elviselhető, azonban 180 centi felett csak tornászhajlamúak üljenek leghátra, vagy azok, akiknek befér a fejük a térdük közé, és az nekik jó. Egyedül bemászni jó leghátra, mert a második üléssor szépen előrecsúszik, miközben a háttámla is ráhajol az ülőlapra. Már csak be kell ugrani.

Kézilabdacsapat, vagy csomagok?

Nem nehéz hátramászni

Nem nehéz hátramászni

Nem nehéz hátramászni


Hét személlyel utazva – főleg Amerikában divat a hétüléses világ – természetesen a csomagtartó rendeltetésszerű használatának búcsút inthetünk, de rendes, öt férőhelyes autóként használva már nem köthetünk bele a közel hatszáz literes csomagtérbe, annak ellenére, hogy az ülések összehajtva is mindig velünk utaznak, a raktér mégis hatalmas maradt. Külön 12 voltos csatlakozót is találunk hátul, ha netalán egy hűtőtáskányi romlandó elemózsiát vinnénk magunkkal, és nem volna elég a könyöklőbe épített hűthető rekesz pontosan négy sörösdoboznyi befogadóképessége.

Használt Hyundai SUV-ok az autókeresőn!
Íme az összes példány!

Égig érő gombhalmaz

Égig érő gombhalmaz

Égig érő gombhalmaz


Sokkal kellemesebb elfoglaltság a második sorban ülni. Itt temérdek szellőzőrostély – a tetőből is áramlik a friss levegő -, fűthető ülések és saját légkondivezérlés várja a valamivel szerencsésebbeket. A helykínálat itt már pazar, az ülések nagyok, kényelmesek. Jó itt utazni.

Ha még egy sorral feljebb – előrébb – kapaszkodunk a ranglétrán, akkor könnyen a kormány mögött találhatjuk magunkat. Itt a nyitható tető miatt már valamivel közelebb van a fejünk búbjához a plafon, nekem néha már túl közel is. Az ülést sem lehet az igazán kényelmes állapotig hátratolni, de a háttámlával és a kormánnyal lehet egy kicsit csalni. Műszerfala egyszerű, könnyen áttekinthető, de a termetes külsőhöz nem elég felnőtt.


A fenti képre kattintva a gyári fotós munkáiban gyönyörködhetnek        

Kattintás után kellemes meglepetések érkeznek
Rámoljunk!

Az autó összes tárolórekeszének felkutatása reménytelen feladatnak látszik, mert a leglehetetlenebb helyekre is került belőlük jó néhány. A kedvencek az automatikus váltó karjának környékén találhatóak, amelyek egyike az iPOD-nak – hozzá illő csatlakozót is találunk az autóban -, míg a másik a telefonnak ad helyet. Persze ezek puha bevonatot kaptak, ne karcolódjanak, zörögjenek benne a drága eszközök. Tetszettek a billenthető ajtózsebek is, amelyekbe akár A4-es méretű térképeket is tehetünk, minőségromlás nélkül.

Csak semmi izgalom

Tágas, világos belső

Tágas, világos belső

Tágas, világos belső


Ha véletlenül elvesztenénk az agykapacitásunk nagy részét, az ix55-öst, ha nyálat csorgatva is, de simán el tudnánk vezetni. Az utastérben csend honol még az autópályán is, a hatfokozatú, automatikus váltó finoman kapcsolgat a fokozatok között, és ha nem tapossuk agyon a jobbszélső pedált, a motorhang sem zavarja meg a vezető nyugalmát. A váltót saját érdekünkben ne használjuk manuális üzemmódban, mert szinte sosem fogja azt tenni, amit elvárunk tőle. Hagyjuk D-ben és élvezzük a semmittevést.

A bálnányi test – nem meglepő módon – megható magabiztossággal gázol át az úthibákon, gödrökön, egyéb vackokon. Futóműve nem lett túl lágy, sokkal inkább sportos, de mégsem kellemetlen, rázós, így igazán ínyünkre volt. Hasonlóan a kormányzáshoz, amely kellemes meglepetést okozott, hiszen nem várnánk ennyire korrekt megoldást egy ekkora dögtől.

Itt még tartja magát a divatosnak gondolt kék világítás

Itt még tartja magát a divatosnak gondolt kék világítás

Itt még tartja magát a divatosnak gondolt kék világítás


Mindent összevetve kényelmes utastérben, minimális stresszel autózhatnak a Hyundai ix55-tulajdonosok. Félnie legfeljebb a környezetvédőktől kell, akik majd a patás ördögöt látják benne, amikor a városi forgalomban araszol. A parkolóhely-vadászat már kicsit élénkebb elmét kíván, hiszen a pár centi híján ötméteres autóhoz kétméteres szélesség is tartozik. Szóval egy szabványos helyre kalandos vele leparkolni. Jó hír, hogy ilyenkor tolatóradar és behajtható tükrök segítik a vezetőt.

V6-ost mindenkinek!

Dörmögő V6-os

Dörmögő V6-os

Dörmögő V6-os


Legelöl igazi, tisztességes, V6-os dízelmotor végzi a piszkos munkát. Sokat nem méltatlankodik, csak akkor morog, ha nagyobb gázt adunk. Ilyenkor azért a vezetőnek is jó egy kicsit, mert a V motornak akkor is szép a hangja, ha történetesen gázolajon kell vegetálnia. Ha már gázolaj, akkor szóljunk az autó étvágyáról is. Amikor a tesztautó hozzánk került, a fedélzeti számítógép rémisztő 16 literes átlagfogyasztásról adott hírt. Ezt a 2,3 tonnás tankhajóról simán el is hittük. Aztán a több száz kilométeres autópályás és szintén nem kevés városi autózás után kellemes meglepetés várt minket a kútnál, a 11,5 literes átlagfogyasztást a szerkesztőség egyöntetűen jónak minősítette. Hangsúlyozom, a mérethez viszonyítva.

A háromliteres, 240 lóerős motor egyáltalán nem tűnik feleslegesnek a Hyundai zászlóshajójában. Sőt, vannak pillanatok, amikor talán kevésnek is érezhetjük, pedig a 10 másodperc körüli gyorsulást nem mondhatjuk rossznak. Ha nem aggódunk a kőolajkészletek miatt, akkor egészen kétszázig hajszolhatjuk az ix55-öst. De inkább ne tegyük, nem száguldásra termett. Sokkal inkább nyugodt, kényelmes vezetésre hangolja vezetőjét az autó.

Kívánságlista

Iránytű a tükörben

Iránytű a tükörben

Iránytű a tükörben


Apró finomságok sajnos hiányoznak a kocsiból. Hiába hasítanak xenonlámpák az éjszakába, ha távolsági fényre váltunk, akkor mezei halogénizzók kapcsolódnak fel. Kicsinyes spórolásnak tűnik az is, hogy az elektromos ablakok közül csak a vezetőé automata, a többi nem, és az anyósülés magassága sem állítható. Nehezen érthető hiányosságok ezek ebben a kategóriában, amikor a tükrök fényre sötétednek és a csomagtartó ajtaját villanymotorral is nyithatjuk, zárhatjuk.

Műszerfala a márka újabb, európai modelljeivel ellentétben még kék fénnyel rontja a szemet. Az újabb, kisebb Hyundaiok szerencsére erről már leszoktak, ott emberibb színű lámpák világítanak. Illene ide is más színt keresni.

Konkurensek:
 

Típus, modell
Árak
BMW X5 30d 15 528 000
Volvo XC90 D5 Kinetic 12 380 000
Toyota Land Cruiser D-4D14 220 000
VW Touareg 3.0 V6 CR TDI 16 685 600

Biztonság:

Európában – tudományos céllal – még nem törtek össze ix55-öst, így kénytelenek vagyunk beérni a tengerentúli tesztek eredményeivel. Itt ugyan nem csillagokat, hanem a könnyebb érthetőség kedvéért jó, elfogadható, határeset és meghalsz benne címkéket aggatnak az autókra. A Hyundai ix55 amerikai változata a legjobb minősítést kapta mind a frontális, mind az oldalütközéses tesztek után. Igaz, ezektől az eredményektől az európai eredmények eltérhetnek majd, hiszen más elvárásoknak kell majd megfelelnie a halálra ítélt autónak.

Hamár egy másik kontinensre ugrottunk át a törésteszt eredményéért, gyorsan azt is megnéztük, mennyit kérnek odaát a közepes felszereltségű Veracruzért. A 30 ezer dolláros ár (nagyjából hétmillió forint) nem tűnik rossz ajánlatnak a hazai 13 milliós árcédulához képest.

Végül jöjjenek a számok! Katt!


Műszaki adatok -Hyundai ix55
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)2959
Furat x löket (mm)84 X 89
Hengerek / szelepek száma6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)176(240)/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.)451/1750-3500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)10,4
Végsebesség (km/h)200
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)12,4
Lakott területen kívül (l/100 km)7,6
Vegyes (l/100 km)9,4
CO2 kibocsátás (g/km) 249
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4840/1972/1795
Tengelytáv (mm)2805
Csomagtér (liter)598
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)2220-2302/478-560
Üzemanyagtank kapacitás (liter)78
Gumiméret245/60 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)12 999 000
Tesztelt autó ára (forint) 13 359 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiHatfokozatú automatikus váltó, alufelni, ESP, tolatóradar, elektromos tetőablak, tetősín, Xenonlámpa, ködlámpa, bőrkormány, tempomat, automata ablaktörlő, -fényszóró, klíma
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10)  8,25 pont

Mellette – Ellene
  • élvezetes V6-os motor
  • hatalmas belső
  • minőségi utastér
  • rengeteg rakodóhely
  • hét személyes utastér
  • jó futómű, kellemes kormányzás
  • városban túlméretes
  • kék fény a műszerfalon
  • bosszantó apró hibák az utastérben