Junior helyett
Nem, nem kell a pont a MiTo nevébe

Nem, nem kell a pont a MiTo nevébe

Nem, nem kell a pont a MiTo nevébe


Évek óta várunk a kis Alfára. Elsőként Junior néven rebesgették, ami már önmagában szebb a számoknál, de a MiTo még jobb.

Majdnem mitikus, a szó Milánó és Torino nevéből származik, amit pont nélkül kell írni, ahogy az autón is van. A félreértést az Alfa Romeo okozta egy korai gyári képpel.

Az első fotók óta nem tudok szabadulni attól a képzettől, hogy szemből a MiTo egy berezelt tengerimalacot mutat a bandzsára rajzolt lámpaszemekkel. Élőben is kétségbeesetten néz szembe velünk, de oldalról és főleg hátulról van minek örülni.

Igényes, nem praktikus

Berezelt tengerimalac

Berezelt tengerimalac

Berezelt tengerimalac


Végül a MiTo napról napra jobban tetszett, még az elölnézet is, amelybe sikerült sokat átmenteni a 8C Competizione vonalaiból. A dögös formatervnek van hátránya is bőven.

Mivel a kétharmad fém, egyharmad üveg arány számít sportosnak, alig lehet kilátni. Be vagyunk falazva a magasan kezdődő ablakok mögé, oldalra keveset látni, hátulra szinte semmit, tolatáskor majd lesz valami.

Több igényes megoldást is nyújt az autó. A keret nélküli első üvegek elegánsak, belül a kiskocsikban megszokottnál jóval szebbek az anyagok, és igazán jól néznek ki a műszerek. Tetszett a sportülés is, a nyithatatlan hátsó ablak viszont nem.

Nem vészes a térkínálat, csak be vagyunk falazva

Nem vészes a térkínálat, csak be vagyunk falazva

Be vagyunk falazva, de van elég hely


Hátul egyébként is be vannak falazva az utasok, de bejutni nem vészesen nehéz, és a térkínálat is rendben van a négyszemélyes MiTóban. Ha nem is kényelmesen, de elfértem hátul, 190 centivel ez már valami. A csomagtérnek szánt mélyedés a csúnyán magas küszöb mögött azt jelzi, hogy nem a praktikum miatt döntenek a szerencsések a MiTo mellett.

Rokona a Grande Punto

A gyári sajtóanyag gazdagon tartalmaz fogadkozásokat, hogy az éppen taglalt terület hamísítatlanul alfás, az Alfákra ősidőktől jellemző módon működik, hiszen a MiTo lénye legmélyéig atavisztikusan Alfa Romeo.

Csak kétajtós van belőle

Csak kétajtós van belőle

Csak kétajtós van belőle


Annyira bele akarják gyalulni a fejünkbe az üzenetet, hogy ez gyanakvást kelt. A MiTo ugyanis a FIAT Grande Punto padlólemezére épül, ahogy a 155 a Tipo rokona volt. Az egész mai autóipar így működik, aki húzza a száját, az gondoljon bele, hogy fizetne-e sokkal többet egy teljesen önálló termékért? Aligha.

A Fiat régóta nyomja a kis turbómotorokat a sportmodellekben, az Unót és az első Punto GT-t is feltöltő vadította meg. A több verzióban létező 1,4-es turbós benzinest már megdicsértük több autóban, talán még egy Alekót is feldobna.

Egyszer megvadulok én

Ezúttal 155 lóerőnk van, aminél az Alfa néha kevesebbet, néha többet mutat. A különbség a háromállású kapcsolón múlik a váltó mellett, benne Dynamic-, Normal- és All weather-állással. Az elsőben kipirulunk, a középső sima városi furikázásra szól, az utolsó rossz idő esetére.



Elsőre a motor jó, jó, de semmi különös, főleg a túlkönnyített kormányzás tompítja a vágyat a száguldásra. Ez lenne egy Alfa Romeo? Szerencsére ott van még a Dynamic! Kitartóan kell nyomni a gombot, mire az autó tudomásul veszi a vágyunkat és átvált harci állásba.
Gombnyomásra megvadul

Gombnyomásra megvadul

Gombnyomásra megvadul


A MiTo kiteszi a műszerfalra a digitális turbónyomásmérőt, áthangolja magát az elektronika, engedékenyebb lesz az ESP, férfiasabb a kormányrásegítés és átáll a kipörgésgátló. Az benne a jó, hogy ilyenkor nem veszi vissza a motorteljesítményt, csak a fékekkel operál.

Nem szégyellem magam

Hirtelen beszippant, feltárul egy szebb világ, amelyben lelkifurdalás nélkül lehet játszani. A kormányerők azonnal megjavulnak és a motorból az aktivált túltöltéssel kitör az erő. A MiTo tényleg állatul harap gázadásra, annyira megvadul, mintha legalább 180 lóerős volna.

Veszettül húz, jó is, hogy hat fokozat van, mert az első három nagyon hamar elfogy. A váltó azonban elszomorító darab, arasznyi utat kell bebarangolni két fokozat között egy határozatlan karral.

Van benne anyag

Anyagminőségben a MiTo feljebb lépett

Anyagminőségben a MiTo feljebb lépett

Anyagminőségben a MiTo feljebb lépett


Körülnézek a sportülésből. A hátsók úgyis lemaradnak, az mindegy. Előrefelé keskeny a horizont, oldalt magas a fémfal. Árad a kasztniból, hogy ez egy masszív autó. Tényleg az, meg sem nyekken átlépve az úthibákat.

Viszont a felfüggesztés belerázkódik, mert a futómű sportosan kemény. A MiTo jó úton valószínűtlenül gyorsan képes kanyarodni, többször megrezzentem a kilométerórát látva.

Bármilyen GTI-t és Cuprát meg lehet vele izzasztani úgy, hogy nem is akarjuk őket a tébolyba kergetni, csak testhez állóan hasítunk.

Zömök és nagyon stabil

Zömök és nagyon stabil

Zömök és nagyon stabil


Amíg nincsenek hepehupák és a fordulóban nem vesszük el a gázt, mesés a stabilitás. Ha kanyarban lelépünk a gázról, akkor az elkönnyülő far megindul, legyez egyet, aztán a kikapcsolhatatlan ESP úgyis rendet rak. Az élvezkedős üzemmódot mindig újra be kell kapcsolni, mert a kocsi alapállapotba vált minden indításkor, ezt nem is értjük.

Civilizált is tud lenni

Rossz úton nagyon bele kell kapaszkodni a kormányba, a széles gumikkal a rengeteg lóerő durván megcibálja a kormányt. Van mit küzdeni vele padlógázon, ahol a teherautók telipréselték nyomvályúval az aszfaltot.

9,1 litert fogyasztott átlagosan

9,1 litert fogyasztott átlagosan

9,1 litert fogyasztott átlagosan


Ha sikerül lehiggadni, a MiTo civilizált autó két embernek hosszabb utakra. Hatodikban autópályán gyorsan és normál zajszinttel haladhatunk, a fogyasztás is kulturált keretek között maradt. Nálunk 9,1 liter lett, és ebből már volt minek örülni országúton és Budapesten lámpától lámpáig.

Ötmillió forint

Marad az ár. A kerek ötmillió forint a teljesítményhez és a rengeteg extrához mérten nem magas, ráadásul ez egy olyan autó, amely a sokkal drágább kocsik közül sem lóg ki. Egy apró, de értékes tárgy.

Vonzza a szemet

Vonzza a szemet

Vonzza a szemet


Az ötmilliós árat a GT megléte teszi érdekesebbé. Hatmillióért ugye Alfa GT-t lehet kapni, az elején nem volt kérdés, hogy azt vinném haza, mert tágasabb, legalább ilyen szép, de mindenképp klasszikusabb autó. Az 1,8-as szívó benzines messze nem ennyire vad, de a csomagtere jobb és mégiscsak egy sportkupé, nem egy kiskocsi.

A MiTo azonban elbizonytalanított. Van valami varázsa a formájának, ami univerzálisan hat. Míg a Golf VI tesztjekor egy szál benzinkutas szólított meg a kocsival kapcsolatban, a MiTóhoz vadidegenek gratuláltak, köztük több hölgy. A MiTo a nők fantáziáját is beindítja, és mint a többi Alfa, megajándékoz az élet szépségeivel.


Műszaki adatok -Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo 155
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1368
Furat x löket (mm) 72,0 X 84,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 114(155)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 230/3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,0
Végsebesség (km/h) 215
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,3
Vegyes (l/100 km) 6,5
CO2 kibocsátás (g/km) 153
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4063/1721/1446
Tengelytáv (mm) 2511
Csomagtér (liter) 270
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1145/n.a.
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 205/45 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 995 000
Konkurensek (forint) Fiat Grande Punto Sport 1,4 T-Jet, 3 850 000
MINI Cooper S, 6 307 000
Mitsubishi Colt CZT 1,5 Turbo, 4 399 000
Opel Corsa GSi 1,6 Turbo, 4 810 000
Tesztelt autó ára (forint) 5 326 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Szép pillanatokat szerez a MiTo, ha toljuk rendesen, bár formájával már álló helyzetben is. Drága, de nem vészesen és gazdag felszereltség jár hozzá.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont

Mellette – Ellene
  • Minőségi belső tér
  • Különleges forma
  • Nagyon jó útfekvés
  • Vad és nyomatékos turbómotor
  • Egyediség és alfás hangulat
  • Kényelmetlenül kemény futómű
  • Szerencsétlen csomagtartó
  • Rossz kilátás
  • Pontatlan váltó