Meriva, Note, Jazz helyett
Facelift utáni újrakezdés

Facelift utáni újrakezdés

Facelift utáni újrakezdés


Újra kapható hazánkban a Renault Modus, helyesebben a Grand Modus. Így utólag könnyű belátni, mennyire hiányzott belőle az a 16,1 centis nyújtás, amivel érdekes kisautóból kompromisszumokkal, de családosoknak is használható egyterűvé vált. A tavaly őszre időzített modellfrissítéskor épp annyit nőtt, hogy értékelhető vetélytársa legyen a Nissan Note-nak, az Opel Merivának vagy a Honda Jazznek.

Most már nemcsak a lábteret lehet bőségesre állítani, hanem a csomagtartó is használhatóbbá vált. Tologatható hátsó üléspad nélkül a Grand Modus fele ennyit sem érne. Kár, hogy a variálhatóságát nem javítják még tovább a a Twingóhoz hasonló, külön-külön csúsztatható és állítható háttámlás ülések.

Ötletes belül

Tágassá tehető a lábtér

Tágassá tehető a lábtér

Tágassá tehető a lábtér


Messze földön híres a Renault egyterűek ötletessége, amiben a Modus sem bőg le. Az első ülések alatt van fiók, a padlóban pedig egy-egy fedeles rekesz. Térfogatra kicsit kisebbek az egyliteres zacskós tejnél. Középen a tetőn fut végig egy tárolóhely, amiből kisebb fachokat hajthatunk ki. A tesztautó csomagterében egy kerékpártartó is velünk utazott, a bringások számára ötletes készség lehet.

Méretre a csomagtér két végpontja 305 és 410 liter, a kettő között félúton van az az érték, amit az átlagos kompakt autók nyújtanak. Körülbelül ehhez tartozik az az állás, amikor a hátsó ülést még eséllyel közelítik meg a felnőttek: a maximális csomagteret kialakítva megszűnik a lábtér.

Aranyos autó, nem hatalmi eszköz

Olcsók a digitális műszerek

Olcsók a digitális műszerek

Olcsók a digitális műszerek


A Grand Modus ezerrel hozza azt, amitől a Renault a hullámzó minőség ellenére évtizedek óta az egyik meghatározó autógyártó. A Modus ugyanis szerethető, emberközeli gépezet, semmi nincs benne az autók hatalmi jellegéből, reprezentatív funkciójából. Szöges ellentéte egy jeges tökéletességgel acélba öntött német presztízsautónak, mondjuk egy A6-os Audinak.

Szolgálatkész, barátságos autócska, nem fogunk vele lemosni senkit az útról, nem kihívó, egyszerűen értünk van és jól kitalálták, mivel szerezzen örömöt. Kedves szerkót adtak rá a designerek, a Modust csont nélkül beengedték még az augusztus 20-a előtti eszetlen lezárásokkal okozott dugókban is.

A kisebb és feltöltött motorok előnye a csökkenő fogyasztás, ami nagyjából be is jött


Pluszpénzért javuló anyagminőség

Elsősorban nem a jutányos többletfelszereltség miatt érdemes áldozni a Dynamique-kivitelre, hanem a csomaggal járó finom tapintású műanyagokért és a szép bőrkormányért. Ez az az alkatrész, amit végig fogunk, nem mindegy, milyen érzés. Osszuk el a szebb környezet felárát a használat éveire, nem egy kiborító összeg.

Szép műanyagot kap a Dynamique

Szép műanyagot kap a Dynamique

Szép műanyagot kap a Dynamique


A tesztautó motorja sokkal érdekesebb a dízeleknél, ez ugyanis a TCe nevű turbós benzines.

Azonos felszereltséggel 180 000 forinttal kevesebbe kerül, mint a 30 lóerővel halványabb 1,5 dCi és papíron csak 1,2 literrel fogyaszt többet nála.

Alapjárat közelében figyelni kell a kuplung felengedésére, a hanyag lábmunkát azonnali lefulladással honorálta.

Van egy vérszegény tartománya, amikor nem a feltöltést, csak a csekély hengerűrtartalmat érezni rajta.

Kicsi, de turbós

Grand Modusként érdemes a figyelemre

Grand Modusként érdemes a figyelemre

Jól sikerült a kicsi turbómotor


Ha forgatjuk és nem sajnáljuk a gázt, a gyámoltalanságot felváltja a dinamizmus. 2500-3000-es fordulatnál a turbófeltöltés a méretéhez képest egész sok erőt csal elő a négy hengerből és élvezhető gyorsulást biztosít.

Négyezres fordulattól 2-3-4-ik fokozatban túltöltéssel plusz 5 lóerő és 6 Nm jön elő a motorból, de ez inkább elméleti jelentőségű.

A lényeg úgyis a következő: teljesítményben megüti az 1,4-es, nyomatékban az 1,6-os szívómotorok szintjét, míg a szabványos átlagfogyasztás tényleg megmaradt az ezerkettesek szintjén.

Hiányzik a tengelyirányú kormányállítás

Hiányzik a tengelyirányú kormányállítás

Hiányzik a tengelyirányú kormányállítás


Autópályára kiérve a motor rázendít, az addigi nagy nyugalmat elűzi a motorzaj.

A futómű viszont minden téren bedobja magát. Finoman megemészti a budapesti akadálypályát: kiálló villamossínekkel, besüllyedt csatornafedelekkel, otromba fekvőrendőrökkel.

A felfüggesztést ügyesen hangolták, mert flottul letudhatjuk a kanyarokat, a Modus gyors tempónál sem bizonytalankodik. Az erősen mű, szintetikus érzetű kormányzással kezdeni kellene valamit, a Fordnál tudják, mitől lesz jó.

Nem kér enni, nem kerül sokba

Átlagosan 6,8 litert fogyasztott, nem rossz a fürgeséghez képest

Átlagosan 6,8 litert fogyasztott, nem rossz a fürgeséghez képest

Fürge és átlagosan csak 6,8 litert fogyaszt


A fedélzeti számítógép ragaszkodott a 7,9-8,0 literes városi fogyasztáshoz, amit az elfogyasztott literek kijelzésével is alátámasztott. Az országúti döngetés ellenére a tankolással adódó tesztátlag 6,8 literre jött ki, hála a kicsi és modern turbómotornak. Egy ilyen takarékos és kifinomult benzinessel szemben kevés az esélye egy dízelnek.

Korábban a Modus legnagyobb baja nem egyedül kisautós belső mérete volt, hanem a törpe méretekhez társított szégyentelen árcédula. A Grand Modus alapmodellje ma nagyobb, jobban felszerelt, használhatóbb és 10 lóerővel erősebb a legolcsóbb régi Modusnál, mégis kevesebbe kerül. 3,5 millió forintért a 100 lóerős turbós benzines ennyi extrával kifejezetten jó vétel, de a Grand Modus ára a többi motorral és felszereltséggel is versenyképes.


Műszaki adatok -Renault Modus 1,2 TCe Dynamique
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1149
Furat x löket (mm) 69 X 76,8
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 74(100)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 145/3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,4
Végsebesség (km/h) 182
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,0
Vegyes (l/100 km) 5,9
CO2 kibocsátás (g/km) 140
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4034/1695/1586
Tengelytáv (mm) 2575
Csomagtér (liter) 305-410
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1160/490
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 51
Gumiméret 185/60 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 500 000
Konkurensek (forint) Nissan Note 1,4 Acenta, 3 449 000
Opel Meriva 1,4 Cosmo, 3 899 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első, oldalsó és függönylégzsák, CD-s rádió, elöl-hátul motoros ablakemelő, manuális légkondicionáló, műszerfal puha műanyagból, bőrborítású kormánykerék, sebességtartó automatika, fedélzeti számítógép, távirányítós központi zár, motoros tükörállítás, ködfényszóró elöl, övfeszítők elöl és hátul
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Mostani árával és felszereltségével a Grand Modus kerek egész. A motorok közül jó választás a turbós benzines. 
Pontszám (max. 10)   7,75 pont

Mellette – Ellene
  • Tágas, sokoldalú utastér
  • Dynamique esetén szép műanyagok
  • Fürge, de nem éhes motor
  • Jó ár/érték arány
  • Autópályán megugró motorzaj
  • Közepes csomagtér
  • Itthon szinte ismeretlen