Húzóerő
1896 óta. A Mercedes után a Peugeot a világ 2. legrégebbi ma is élő autómárkája

1896 óta. A Mercedes után a Peugeot a világ 2. legrégebbi ma is élő autómárkája

1896: a világ 2. legrégebbi élő autómárkája


Amikor egy kompakt autóba olyan motort választunk, amely egy Passatban, 407-ben vagy más középkategóriás kocsiban is megállná a helyét, akkor biztosan lesz minek örülni. Most is van. Nem véletlenül terjednek egyre jobban az erős benzines és dízel kompakt autók ott, ahol van rá pénzük az embereknek. Konkrétan Nyugat-Európa a világnak ez a szerencsés szeglete.

A biztonságtudat mellett a kényelmet is meghatározza az erős motor, mert nem kell izgulni előzéskor, nincs erőlködés hegynek fel, és nem muszáj 5000 és 6500 között vinnyogtatni, mint sok kehes szívó egyhatost, ha haladni akarunk.

BMW-PSA: közös turbómotor

980 fokot kibír a válaszfal

980 fokot kibír a válaszfal

980 fokot kibír a válaszfal


Sok lóerőt csak sok nagy turbófeltöltővel lehet kihúzni a motorból, a nagy turbó viszont lassan pörög fel, várni kell, amíg az autó megindul. A turbólyuknak hívott késlekedés idegesítő és veszélyes is lehet egy elmért kikanyarodáskor, amikor közelít a Kamaz. Az egyik megoldás a 308-ban és a BMW-csoporthoz tartozó MINI Cooper S-ben alkalmazott új feltöltő a Borg Warnertől.

A Twin Scroll (magyarul kb. ikeráramú) turbóban a két csatornán át a feltöltő lapátjaira vezetett kipufogógáz a trükk. Az osztott csatornákból nagy sebességgel érkeznek a kipufogógázok, amivel hamarabb és gyorsabban pörög fel a turbó. A gyorsan magára találó feltöltővel mindössze 1400-as fordulaton elérhető a maximális nyomaték. Az ötlet nem új, de a benzines turbómotorok forrósága elolvasztotta a csatornák elválasztófalát, az új viszont 980 fokos üzemi hőmérsékletet is elvisel. A változó szelepvezérlés a nyomatékot, a közvetlen befecskendezés a fogyasztást javítja.

Időközben új váltóval

Hatgangos és jobb lett a váltó időközben

Hatgangos és jobb lett a váltó időközben

A teszt óta hatgangos és jobb lett a váltó


Ha a váltót ötödikben hagyjuk, akkor is derekasan elindul, ha van kedvünk visszakapcsolni, még vehemensebb lesz. A váltó nagyon megérdemelné, hogy lehúzzuk, amolyan echte francia darab, kelletlen, nyúlós, pontatlan, de csak egy használtautó-tesztben lenne rá okunk.

Aki ugyanezzel a motorral mostanában rendel 308-ast, az már az új, ezerszer örömtelibb és végre hatfokozatú váltót kapja a 110 lóerős HDi-hez és a két benzines turbómotorhoz, csak a tesztautó még a korábbi gyártásból született.

Folytatjuk egy biztonsági extrával, ami hiányzik a legtöbb 308-ból 


Semmi sport!

Hatgangos váltóval még csendesebb lesz az autó, de így is halknak számít a maga kategóriájában, és a fogyasztása is javulhat. Mi jobb eredményt vártunk a közvetlen befecskendezéses motortól, az ötfokozatú váltóval és jóval több városi, mint országúti úttal 10,3 liter jött ki. Ennyire azért nem mentünk gyorsan, viszont a finoman működő benzinesben megússzuk a dízelek kiábrándító kerregését reggelente.

Szemre jobb az ülés, mint ténylegesen

Szemre jobb az ülés, mint ténylegesen

Szemre jobb az ülés, mint ténylegesen


A turbómotort jól kiszolgálja a futómű, mert a 308 inkább erős, de kényelmes kíván lenni, sportos semmiképp. A jó nagy kormánykerékkel ellátott Peugeot hangulata nem inspirál sietésre, de stabilitásával könnyedén veszi a gyors tempót. A nagyvilági belső tér a nívós anyagokkal és a szépen összeválogatott felületekkel az utazás minőségét szolgálja.

A vonzó és tágas utastér fényben fürdik a csúcsmodellben széria, egyébként 120 000 forintért rendelhető üvegtetővel. Mivel az alapáras ESP-re nem kell költeni, ez messze a legvonzóbb extra és nem is drága. A szépségen túl a használhatóság sem bukik meg, elöl és hátul is méretesek az ajtókban a térképtartók, kényelmesen elegendő rakodórekesz van.

Ötmillió felett

Halk és kényelmes autó

Halk és kényelmes autó

Halk és kényelmes autó


Kár az üléslehajtásért, mert az ülőlapot csak alacsony utasok mögött lehet előrehajtani, csupán a támlát ledöntve viszont ferde a felület és kevesebb a hely. És rém ciki, hogy a 308-hoz, amely rezzenéstelenül kasszírozott 5 csillagot az EuroNCAP-törésteszten, itthon feláras a függönylégzsák, a legdrágább kivitelt leszámítva. A függönylégzsák a legolcsóbb SEAT Leonban, Kia Cee’dben vagy Golfban is benne van, vajon hogyan csinálják?

A hasonlóan jól motorizált kompakt autókkal mindig akkor akad baj, amikor ki kellene fizetni őket. A tesztelt modell Premium- vagy Premium Pack-kivitelben kapható csak, az árlista szerint 5,1 illetve 5,5 millió forintért.

Minőségben rákapcsoltak a franciák

Minőségben rákapcsoltak a franciák

Minőségben rákapcsoltak a franciák


Ekkora összeg itthon nem sok családnak fér bele a költségvetésébe autóvásárláskor. Viszont a hasonló motorú konkurensekhez mérve ez egyáltalán nem durva, a csak 110 lóerős dízel ráadásul még 260 000 forinttal drágább.

Szerencsére a Peugeot gondoskodott az átlagost messze verő olcsóbb benzinesekről, ezért azok is jól járnak, akik anyagi okokból a 95 vagy a 120 lóerős 308-ast választják. Mert ha az átélhető örömökről van szó, akkor a tesztelt motornak csak a 175 lóerős turbós benzines lehet az ellenfele.

Következnek a számok a túloldalon


Műszaki adatok – Peugeot 308 1,6 THP Premium Pack
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1598
Furat x löket (mm)77,0 X 85,5
Hengerek / szelepek számaS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)110(150)/5800
Max. nyomaték (Nm/ford.)240/1400
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)8,8
Végsebesség (km/h)213
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)9,8
Lakott területen kívül (l/100 km)5,6
Vegyes (l/100 km)7,1
CO2 kibocsátás (g/km) 167
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4276/1821/1519
Tengelytáv (mm)2608
Csomagtér (liter)348
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1327/424
Üzemanyagtank kapacitás (liter)60
Gumiméret205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)5 459 000
Konkurensek (forint) Fiat Bravo 1,4 T-Jet Sport, 4 850 000
Ford Focus 2,0 Ghia, 5 397 000
VW Golf GT Sport 1,4 TSi, 6 097 000
Tesztelt autó ára (forint) 5 984 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiRengeteg van, itt kiderül
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10)  7,5 pont
Mellette – Ellene
  • Nívós utastér
  • Tágasság és széria üvegtető
  • Igen fejlett motor
  • Jó menetteljesítmények
  • Remek biztonság
  • Közepes ülések
  • Büszke ár
  • Átlagos futómű