Hozz ajándékot, meg ne is, gyere is meg ne is, legyen ruha rajtad, meg ne is: ezt a feladványt a mesebeli szegény ember aranyhajú lánya is nehezen tudta megoldani. Az Opel tervezőgárdájának sem volt sokkal könnyebb dolga a Meriva kifejlesztésénél. Egy kompakt családi autónak legalább olyan kemény és egymásnak ellentmondó feltételeknek kell megfelelnie, mint a mese hősének. Az autó legyen tágas is, de rövid, és így tovább. A Meriva ugyanolyan zseniálas válasz, amilyen ötletes a szita közé zárt, majd kiröppentett galamb volt ajándékként.

Utastere páratlanul sokoldalú. A marketingesek agyából kipattintott FlexSpace elnevezés oly sok hangzatos “vívmánnyal” ellentétben tényleg nagyszerű. A Meriva hátsó ülésrendszere jelenleg egyedülálló. A szélső ülések bőséges hosszban sínen tologathatók, az aktuális utasok térigényétől függően. Ez, a mai egyterűeket ismerve, még nem nagy kaland. A középső ülés azonban a háttámla közepén található kar meghúzásával a padlóba süllyeszthető. Ez megteremti annak lehetőségét, hogy hátul a két szélső ülést eltávolítsuk az ajtóktól, majd hátratoljuk őket. A Merivában még először kell befelé, és aztán hátratolni az üléseket. A fejlesztés következő fokát a Ford Focus C-Max képviseli majd, amelyben már srégen befelé-hátra tolhatók az ülések, de ez a típus nálunk csak a jövő év elején jelenik meg.

A tesztelt változatban mindennemű apróságnak külön helyet találhatunk, a tágas kesztyűtartó mellett a zsebek, hálók, rekeszek, üregek tucatjaiban. Az első utas lábától balra, a “kardánalagút” oldalán a Mercedesekhez hasonló hálós rekeszt találunk, amiből az első ülés ülések hátán is van egy-egy. Pohártartóból több is van, az elöl és a hátul utazóknak egyaránt jut belőlük. 12 voltos csatlakozót épített ki a gyár a csomagtartó oldalfalába ésa két első ülés közé is. A tesztautóban viszontláttuk a “Tároló mester” nevű dobozt is, amelyet a hátsó középső ülés lesüllyesztésével a két hátul utazó használhat.

350 és 560 liter között változtatható a csomagtartó térfogata. Tágassága mellett, a csomagtartó bővíthetősége miatt is nagyon értékes része a Merivának. A háttámlák állításával és az ülések eltolásával fél köbméter fölé növelhető a kapacitás, ami egy 404,2 centis autótól hihetetlenül sok. Ebben benne van a padlószint alatt kialakított hely is, ahová sok mindent elrejthetünk. A csomagtartó két oldalfalán egy-egy nyitott üregbe rámolhatunk, de az itt alkalmazott hálók túl gyengék, inkább csak ruhadarabok visszatartására alkalmasak.

Egészséges üléspozícióban ülhetünk, a kormány átlagos igényekhez viszonyítva jó helyen van, de sokan hiányolni fogják a tengelyirányú állíthatóságot. A gombok, kapcsolók és más kezelőszervek elrendezése ésszerű, a Merivában azonnal otthon éreztük magunkat.

100 lóerővel a Meriva 1,4 tonnás súlya ellenére sem alulmotorizált. Az Astrában és a Vectrában is hosszú évek óta használt 16 szelepes motor kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt. Legnagyobb nyomatéka 150 Nm 3600-as fordulaton, amivel könnyen megfelel átlagos elvárásoknak. A rövid áttételekkel városban egészen fürge a 100 lóerős Meriva, autópályán vagy országúton megfontolt előzésekre alkalmas. Nulláról százra 13,3 másodperc alatt gyorsul az autó, maximális sebessége 175 km/óra.

A sebességfokozatok pontosan kapcsolhatók. Aki már sok korábbi Opelt vezetett, sebességváltáskor szinte el sem hiszi, hogy Opelben ül. Akadozás nélkül, könnyen és pontosan jár a kar. Az áttételezés a nehéz karosszéria és a közepes erősségű motor ismeretében jó kompromisszumot jelent. Autópályán, ötödikben négyezret fordul a főtengely 130-as tempónál.

Ennél a sebességnél még nem zajos a Meriva. A szélzaj a háttérben marad, a motorzaj ebben az ár- és méretkategóriában nem magas. Ha 150 fölé emeljük a sebességet, ami a sík úton nem okoz gondot az ezerhatos motornak, felerősödő motorhangra kell számítanunk. Kényelmesek az ülések, az ülőlap mérete nagy, a háttámla ívelése és a deréktámasztás is jó. A kartámasz városi utakon útban lehet, messzebb utazva kényelmes és hasznos.

Jónak találtuk az egyenesfutást. Kanyarban az erős oldaldőlésen látszik, hogy a Meriva nem sportos babérokra pályázik. Gyorsabban bevéve egy kanyart, maflán oldalra dől a karosszéria. A menettulajdonságok abszolút biztonságosak, elnézett kanyarokban is számíthatunk az autó jóindulatára.

Elégedettek voltunk a Meriva fékjével. A négy tárcsafékes rendszer fékereje jól adagolható, az elérhető maximális lassulásban sincs hiba.

Városban a 9,9 literes gyári adattal megegyező, épphogy 10 liter alatti fogyasztást mértünk, ami megfelelő. Városon kívül 6 és 7,8 liter között fogyaszt a Meriva, ami kedvező, és amiben a 0,32-es alaktényezőnek is szerepe van.

Elsőre nagyon barátságosnak tűnik a 3 308 000 forintos alapár, hiszen ez az összeg ma nem számít magasnak, ráadásul okos és szerethető kompakt egyterűt kapunk érte cserébe. A Meriva felszereltsége viszont szegényes, az alapmodellben nincs motoros ablak elöl, távirányításos központi zár, oldallégzsák, vagy blokkolásgátló. A kényelmi tételeket üsse kavics, de az ABS nagyon hiányzik egy családi autóból. Felárért nagyon gazdagon felszereltethető a Meriva. Akár fejtámlába szerelt DVD-lejátszót, xenon fényszórót és menetstabilizáló elektronikát is rendelhetünk. Az általános garancia 2 évre szól, az átrozsdásodás ellen a ma egyre általánosabb 12 éves szavatosságot kapjuk.

Harmonikus, sokoldalú, minden elemében kiválóan használható családi autó a Meriva. A 100 lóerős benzines elég az autóhoz. A nemzetközi sajtóbemutatón vezetett 125 lovas, 1,8 literes motor felárát szerintünk érdemesebb inkább biztonsági és kényelmi felszerelésekre kiadni.