Teszt: Ford Focus Turnier TDCi Ghia – A későn jövők előnyei 1

Teszt: Ford Focus Turnier TDCi Ghia - A későn jövők előnyei Ford Focus Turnier

A Focus kifejlesztésekor nem szenteltek túlzott figyelmet a zajdesign-nak. Ez a csomagtérajtót lecsukva a leglátványosabb. Kimondottan olcsó csattanással záródik a fedél. Az összeszerelési minőség jó, a karosszéria merev, a burkolatok nem csörömpölnek.

Elegáns részlet az ajtók nyitásakor felgyulladó lábtérvilágítás az első sorban. A műanyagok minősége erős közepes, ahol az ember rendeltetésszerűen hozzáér a műanyagokhoz, ott puhább a felület. A belső tér világítása jó, a hátsó sor fölött is van lámpa, a csomagtérvilágítás erős fényt ad. A kényelem és a biztonságos vezetés része, hogy a kormányoszlopról kezelhető a rádió.

A fékek minden szempontból nagyon jól eltaláltak. Erőteljes a lassulás, a négy tárcsafékes fékrendszer adagolhatósága pont jó. A féktárcsák átmérője szinte megegyezik elöl és hátul, ami ritkaság.

A belső tér igen tágas. Magas emberek sem szoronganak hátul, a fejtér és a lábhely is jobb az átlagnál. Alaphelyzetben a Focus 520 literes raktere a legnagyobb az alsó középkategóriában.

Lehajtott ülésekkel 1580 liter a csomagér űrtartalma, amivel jelentéktelen különbséggel második a kombi versenytársak között. Mindkét érték középkategóriás kombiktól is elfogadható volna, ebben a méretosztályban kitűnő eredmény. Összesen négy fülhöz rögzíthetők a csomagok. Hátul az ülőlap is osztott, nem csak a támla. Az ülés előrehajtása után sík a rakfelület.

Ha Ford dízel, akkor 1753 köbcenti – vágják rá az autórajongók. Volt időnk megtanulni ezt a számot. 60, 75, majd 90 lovas teljesítménnyel gyártották ezt a dízelt, a két utóbbit régebben indirekt, majd közvetlen befecskendezéssel is.

A hengerűrtartalom maradt a régi, a befecskendezést viszont közös nyomócsöves rendszer végzi. A turbónyomás magasabb a konkurenciánál és egy különlegességet is tartogat a TDCi motorcsalád.

Padlógáznál néhány másodpercig túltöltéssel bikásítják a motort. Ez a két alsó fokozatban nem működik, mivel a 250 Nm-es nyomatékot egyesben és kettesben így is nehéz a talajra vinni. A túltöltés eredményeként harmadikban és negyedikben ugyanolyan kiválóan gyorsul a Focus TDCi, mint kettesben.

A turbó feléledését követően nagyon jók a menetteljesítmények. 1800-tól a motor rugalmas, igen erős, visszakapcsolás nélkül is kitűnően ugrik gázadásra. Kis fordulaton gyenge az új dízel, ami természetes, de kellemetlen velejárója a nagy literteljesítménynek. A végsebesség 196 km/óra, nulláról százra 10,7 másodperc alatt gyorsul az autó.

A sebességváltó könnyen és pontosan kapcsolható. Negyedikbe húzva a tesztautó váltója akadt, ami egyéni hiba lehetett, a korábban vezetett Focusok egyikén sem tapasztaltuk. A váltó áttételezése hosszú. Ez a 250 newtonméteres nyomaték miatt nem hátrány, a nagy sebességnél is alacsony fordulatszám csökkenti a fogyasztást és a zajszintet.

Megjelenése óta a Focus kezelhetőségét és futóművét a kategória legjobbjaként tartják számon. Az autó remekül irányítható, a kormányzás pontos, jól érezhető vele a Focus.

Már a kormányt megfogva sejthető, hogy nem egy untig ismert, derék alulkormányozottságot kínáló kocsit dirigálhatunk vele. A volán fogása jó, átmérője kellemesen kicsi.

Az útfekvés valóban eszményi. Egy alkalommal éjszaka próbálgattuk a futómű határait egy jól ismert útvonalon. A sötétben nem mertünk olyan gyorsan menni, hogy kitapogassuk a csúszáshatárt.

Világosban aztán megállapítottuk, hogy félelmetesen magasan húzódik az a szint, amelyen túl megcsúsztatható a Ford alsó középkategóriás sikerautója. A kormányt gázelvétellel párhuzamosan megrántva túlkormányozottság csalható elő az autóból, még élvezetesebbé téve ezzel a vezethetőséget.

Rendkívül agilis viselkedése ellenére a Focus rugózási komfortja dicséretesen jó. Jól kezeli az egyenetlenséget az elöl McPherson, hátul többlengőkaros futómű. A komfortos utazást nem zavarják meg bántó futóműzajok, a felfüggesztések még a kombiban is csendesek. A motorzaj nem zavaró.

Kényelmesek az ülések, a vezetőülés könnyen hozzáigazítható a kormányhoz, a váltóhoz és a padálokhoz. A széria első kartámasz túl keskeny, lecsúszik róla a vezető karja.

A fogyasztás erősen függ a vezetési stílustól. Nálunk 5 és 9 liter között fogyasztott a Focus, a főleg városban sietve összehozott tesztátlag 8,2 liter volt. Átlagos használattal ez városban 7,5 literre csökkenthető, országúton reális a 4,4 literes gyári fogyasztási adat. Az 55 literes üzemanyagtartállyal városon kívül legalább ezer kilométer tehető meg tankolás nélkül.

Mi a Ghia csúcsmodellt teszteltük, amelynek felszereltsége igen gazdag. A kényelmi alapfelszereltség fontosabb tétele a légkondicionáló, a motoros ablak elöl és hátul, a motoros ülésmagasság-állítás a vezetőnek, a könnyűfém keréktárcsa, a fedélzeti számítógép és a jó minőségű autórádió. A tesztautóban extrák is voltak, ezek egyike a xenon fényszóró, amellyel tökéletesen meg voltunk elégedve. Ennek felára meglepően alacsony, csupán 115 000 forint, érdemes megrendelni.

Jelentős hiba, hogy a közel hatmillió forintos alapárba nem fért bele a jóval olcsóbb autókon szériában adott oldallégzsák. Még a Ghia felszereltségi szint mellett is 152 900 forintos felárat kérnek az oldallégzsákért.

A legolcsóbb Focus TDCi ára 5 522 000 forint Még drágább a tesztelt Turnier Ghia, az alapár 5 998 900 forint. Sokba kerül tehát, de még magas árához viszonyítva is sokat tud a kombi Focus TDCi.

Jelenleg több július 31-ig futó akció javítja a Focus ár/teljesítmény arányát. Minden kombira 150 000 forint árkedvezmény érvényes, a klímaakció keretében az alapáras légkondicionáló miatt vagy 270 000 forintot engednek az árból, vagy ugyanilyen értékben extrák választhatók az autóhoz. Július 31-ig tehát a tesztelt kombi Focus Ghia árelőnye 420 000 forint a listaárhoz képest.

Teszt: Ford Focus Turnier TDCi Ghia – A későn jövők előnyei 2