A legtöbb embernek ’56-ról leginkább kiégett, tornyukat vesztett szovjet tankok, oldalukra borult villamosok ugranak be. Pedig más járgányok is aktív részesei voltak a kezdeti sikereknek, majd a bukásnak, illetve a kegyetlen megtorlásnak. Nézzük, mik ezek, de előtte frissítsük fel egy kicsit az iskolai tananyagot. Mi is volt itt ’56-ban?
Az 1956-os forradalom Magyarország népének a sztálinista diktatúra elleni forradalma és a szovjet meg­szállás ellen folytatott szabadságharca. A budapesti diákoknak az egyetemekről kiinduló békés tün­te­té­sével kezdődött 1956. október 23-án, és a fegyveres felkelők ellenállásának felmorzsolásával feje­ződött be Csepelen november 11-én.

Bringa – Minden forradalom / katasztrófa / világvége legkézenfekvőbb válasza arra, hogy mivel jussunk el oda, ahová szeretnénk, ha nincs hangulatunk órákat gyalogolni. Majdnem minden háztartásban megtalálható, nem kell bele üzemanyagot tankolni, és aránylag érzéketlen a felszedett macskakőre, elektromos viharra, hitványra pusztított utakra. Hátránya, hogy sok cuccot nem lehet vele szállítani, és nem is túl gyors. A kép tanúsága szerint '56 őszén is hamar előkerültek biciklik.
BTR-152 - páncélozott hatkerekű csapatszállító jármű, amely 1950 körül állt szolgálatba és 1970-ig húzta. Utódaival ellentétben ez még nem tudott úszni, de a városi harcokban ez a hiányosság nem is számított sokat. Durván 10 tonnás, 6,5 méter hosszú. 300 literes tankjával 600 kilométeres hatótávja volt, motorterében különféle soros, hathengeres benzinmotorok dolgoztak. Érdekes, hogy éles harcban legelőször éppen az 1956-os forradalom idején mutatkozott a típus.
BTR-152 - páncélozott hatkerekű csapatszállító jármű, amely 1950 körül állt szolgálatba és 1970-ig húzta. Utódaival ellentétben ez még nem tudott úszni, de a városi harcokban ez a hiányosság nem is számított sokat. Durván 10 tonnás, 6,5 méter hosszú. 300 literes tankjával 600 kilométeres hatótávja volt, motorterében különféle soros, hathengeres benzinmotorok dolgoztak. Érdekes, hogy éles harcban legelőször éppen az 1956-os forradalom idején mutatkozott a típus.
T-54 - A T-54-es a Szovjetunióban kifejlesztett és gyártott közepes harckocsi. 1946-ban rendszeresítették, sorozatgyártása 1947-től 1962-ig folyt. Számos, a Szovjetunióval szövetséges országba exportálták, a hidegháború idejének legtöbb regionális konfliktusában alkalmazták. Javított változatával, a T- 55-ös változatával együtt máig a legnagyobb példányszámban gyártott harckocsi, mintegy 100 ezer darab készült belőle. V12-es 630 lóerős motor mozgatta a közúton 50 km/órás sebességre képes 41,5 tonnás monstrumot.
Csepel - A Csepel teherautók különféle változatai rengeteg forradalmi képen szerepelnek. A B- és D 350-eseket - előbbit benzin, utóbbit dízelmotor hajtotta - 1950 és 58 között gyártották. A képen egy rendőrségi riadókocsiból megmaradt roncs látható.
17 fotó
Bringa – Minden forradalom / katasztrófa / világvége legkézenfekvőbb válasza arra, hogy mivel jussunk el oda, ahová szeretnénk, ha nincs hangulatunk órákat gyalogolni. Majdnem minden háztartásban megtalálható, nem kell bele üzemanyagot tankolni, és aránylag érzéketlen a felszedett macskakőre, elektromos viharra, hitványra pusztított utakra. Hátránya, hogy sok cuccot nem lehet vele szállítani, és nem is túl gyors. A kép tanúsága szerint '56 őszén is hamar előkerültek biciklik.

Bringa – Minden forradalom / katasztrófa / világvége legkézenfekvőbb válasza arra, hogy mivel jussunk el oda, ahová szeretnénk, ha nincs hangulatunk órákat gyalogolni. Majdnem minden háztartásban megtalálható, nem kell bele üzemanyagot tankolni, és aránylag érzéketlen a felszedett macskakőre, elektromos viharra, hitványra pusztított utakra. Hátránya, hogy sok cuccot nem lehet vele szállítani, és nem is túl gyors. A kép tanúsága szerint ’56 őszén is hamar előkerültek biciklik.

Pannonia motorkerékpár. Az 1954-től gyártott Pannóniák is feltűnnek a harcok idején készült fényképeken. Szerencsére a szerkesztőségünk motorguruja felismerte az egyik járgányban a Pannónia TLT-t, amely 1956-os modell, így teljesen újként élte meg a forradalmat.

Pannonia motorkerékpár. Az 1954-től gyártott Pannóniák is feltűnnek a harcok idején készült fényképeken. Szerencsére a szerkesztőségünk motorguruja felismerte az egyik járgányban a Pannónia TLT-t, amely 1956-os modell, így teljesen újként élte meg a forradalmat.