| Röviden – Kia Soul 1.6 CRDi EX | |
|---|---|
|
Mi ez? |
Vidám, tágas, jó minőségű kocka, alsó-középkategóriás kocsi helyett, ha nem akarunk beleolvadni a tömegbe |
| Mit tud? | Finoman járó dízelmotorral kényelemben, jó hangulatban hurcolni a családot |
| Mibe kerül? | A dízel alapára most akciósan 5,044 millió, a majdnem fullos tesztautó kb. 6,2 |
| Kinek jó? | Nonkonformista családoknak, akik bevállalnak pár deci többletfogyasztást a mókás forma kedvéért |
A 2008-ban bemutatott eredeti Soul is ugyanilyen jól nézett ki, csak nem volt elég igényes, jól kitalált az utastér a sajátságosan vonzó forma mellé. Családi autónak túl kemény volt a futóműve, sportos kocsinak viszont túl kocka a bódéja és nem volt bele izgalmas motor. Nem lett igazán sikeres modell belőle. Az új Soul, bármennyire is úgy tűnik első pillantásra, nem egy ráncfelvarrás, hanem egy tök új autó, más padlólemezen és immár igényes, korszerű utastérrel. Talán majd második nekifutásra jobban bejön a közönségnek a tágas, Golf-kategóriás modellek helyett simán családi autónak választható, vicces Kia.


2014-es versus 2008-as modell
Csak pár napja jártam a kocsival, már kaptam is egy konkrét vásárlói tanácskérést egy igazi, hús-vér magyar MagánAutóVásárlótól. Hogyaszongya: melyik kocsit vegyem meg, a Citroën C-Cactust vagy az új Kia Soult? Nagy felelősség egy ilyen kérdésre választ adni, remélem, a cikk végére mindenki megérti, miért azt válaszoltam, amit.
Külső
A Soul kockaforma sziluettje változatlan maradt a modellváltás során, de sok kis részlet vált finomabb, szebbé, harmonikusabbá. Az új generáció egy kicsit olyan, mintha tanulmányautó lenne, a fényes betéttel lezárt hűtőmaszk, a hátsó lámpa – no meg persze a lehetetlen szögletesség összességében inkább tűnne természetes jelenségnek egy forgószínpadon, reflektorok alatt, mint az utcák porában, Golfok és Astrák között.
Épp ezért persze sokkal jobban meg is nézik, mint egy Golfot vagy Astrát. Olyan sűrűn fordulnak utána a fejek, mint amihez csak sokkal-sokkal exkluzívabb vagy legalábbis ritkább modellekben vagyok szokva. Na jó, a Phantom Drophead Coupé tekintetvonzó faktora magasabb, de azért ahogy egy kisebb kabrióban, egy legenda remake-jében vagy akár egy kiglancolt KGST-veteránban, úgy a Soulban sem érdemes orrot piszkálni a piros lámpánál, mert hamar lebukik az ember.Belső
Az utastérben ellenkező előjellel ment végbe változás a generációváltás során. Kevésbé különleges a hangulat, viszont a decensebb, európaibb berendezésben sokkal otthonosabban éreztem magam, mint az elődben. Erőltetett jópofaság helyett nagyon jó ergonómia, látványos, de silány kivitelezés helyett masszív minőségérzet uralkodik az új Soul kabinjában. A fullos-közeli tesztautóban ugyanaz az érzés fogott el, mint nemrég az új Qashqaiban: némely távol-keleti gyártó kezdi jobban érteni az európai ízlést, mint az európai gyártók maguk. A nyolccolos átmérőjű központi érintőképernyő és a fő műszerek közti kis, szintén színes, egész jó grafikájú kijelző ugyanolyan nívós, mint amiket egy jól felszerelt új Golfban, Peugeot 308-ban láthatunk (a két legutóbbi Év Autója, ugye), és funkcionalitásban sem rosszabb az egész. Nagyon sok a tárolórekesz, jó helyen van az USB és jack-aljzat, lakályos autó a Soul.

Hasznos tárolóhely minden lehetséges helyen. Még az ajtóbehúzó kapaszkodók alját is lefedték, így oda is elfér egy-egy telefon
Vagyis ez utóbbi igazából nem hiányzott. A Soul ülései kényelmesek, elöl-hátul egyaránt. Pláne, hogy helyből is van az ülések körül bőven. A köbös kialakítás nagy előnye a tágas utastér, ráadásul a Soul sokkal nagyobb annál, mint első blikkre gondolnánk. Tengelytávolsága cseppet sem kisautós:

2,57 méter a tengelytáv, pont annyi, mint a Rióé. Ez amolyan nagyobb kisautós érték: a Golf 2637, a Polóé 2470
Motor, váltó
A Soul motorpalettája igencsak szűkös, vagy 1,6 literes szívó benzinessel, vagy szintén 1,6-os turbódízellel kapható. A piros-fehér kocsit dízellel kaptuk. Ez a motor a Hyundai U-motorcsaládjának tagja, Zsolnán készül, Szlovákiában.
A zömök test láttán és annak tudatában, hogy a piac egyik legerősebb 1,6-os dízelmotorja lesz alattam, úgy ültem be a Soulba, hogy biztosan amolyan minisen gokartos élmény lesz vezetni. Hát nem. Inkább amolyan octaviásan komfortos. A 1,4 tonna körüli tömeg és a nagy légellenállás (0,34-es cW-érték, plusz még a nagy homlokfelület) miatt a menetteljesítmények messze elmaradnak a 128 lóerő, 260 Nm alapján sejthető várakozásoktól. A Soul kézi váltóval 180-at megy és 11,2 másodperc alatt van százon, míg egy 105 lóerős, 1.6 TDI SEAT Leon 192-nél áll meg, 10,7 másodperc alatt éri el a százat.
Ekkor 2000-et sem forog a főtengely percenként hatodikban; a hosszú váltó sokat segít abban, hogy a rossz légellenállással együtt is elfogadható maradjon a fogyasztás. Vegyes használatban 5,75 liter körüli értéket mértem, örömmel tapasztaltam, hogy a kútnál kiszámolt adat alig tért el a fedélzeti számítógép 5,6-os számértékétől.Futómű, kormányzás
A kormányzás sem direkt, az állítható rásegítés még Sport módban sem kemény igazán. Az egyszerű konstrukciójú (elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok), de jól megtervezett futómű kifejezetten komfortos, illik hozzá a 16-os kerék, teljesen indokolatlan lenne a feláras peresebb, 18-as felnit választani. Hirtelen kormánymozdulatokra, gyors terhelésváltásokra és persze kanyarban gázelvételre a Soul amúgy is könnyű fara hajlamos a tapadásvesztésre, ilyenkor a menetstabilizáló elektronika könyörtelenül véget is vet a játéknak. A sebességváltó sem támogatja a vadulást, bár a kar rövid utakon jár, az 1-es, 3-as, 5-ös nagyon közel van egymáshoz, gyors váltásnál nem lehet tudni, melyik fokozatban kötünk ki végül.

Játékos, hangulatos a kárpitozás, az anyagminőség közepes, de sehol sem tapintottunk bántóan spórolós plasztikot
Ami nem tetszett
Ez valami koreai titkos paktum miatt lehet: ahogy a Samsung telefonok kínos muzsikával jelentkeznek be bekapcsoláskor, a Soul is egy idegesítő dallammal köszön beszálláskor, illetve búcsúzik kiszálláskor. Meg lehet szokni, tán megszeretni is, ahogy fülsértő röhögés is lehet bülbülszó, ha szerelmes az ember.
A kalaptartót nem emeli zsinór, kézzel kell felhajtogatni, ha pakolni akarunk a csomagtartóba. Utána viszont gyakran úgy marad, felhajtva, és csak a tükörből vesszük észre, hogy nem látni jól ki hátra:

Idegesítő, hogy a kalaptartót kézzel kell visszahajtani. Ez gyakran elmarad, ilyenkor a tükörben csúfolkodik velünk a buta műanyaglap
| A dízel Kia Soul és néhány konkurense | Alapár |
|
| Kia Soul 1.6 CRDi LX (126 lóerő) | 5 444 000 Ft (akciós ár: 5 044 000 Ft) |
|
| Fiat 500L 1.6 M-jet (105 lóerő) | 5 900 000 Ft | |
| Nissan Juke 1.5 dCi. (110 lóerő) | 5 250 000 Ft | |
| Opel Mokka 1.7 CDTI. (130 lóerő) | 6 130 000 Ft | |
| Peugeot 2008 1.6 e-HDi (115 lóerő) | 5 370 000 Ft |
Megéri megvenni?
A fenti táblázatból is látszik, hogy a Soul ugyan abszolút értelemben nem olcsó autó, kategóriájában, a kompakt-helyettesítő vicces kocsik mezőnyében 1,6-os dízellel kifejezetten racionális vétel. A tipikus távol-keleti árképzés miatt felextrázva sem szabadul el nagyon az ár, a Kia máig egyedülállóan öntudatos garanciavállalása (7 év vagy 150 ezer km, de az első három év km-korlátozás-mentes) pedig azt a páratlan lehetőséget is jelenti az újautó-vásárlóknak, hogy akár hatévesen is még gyári garanciával hirdethetik eladásra autójukat.

A 354 literes csomagtér cseppet sem kisautós, inkább Golf-kategóriás méret. A padló alatt rekeszekre osztott tárolóhely található
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|






